Toon posts:

Performance problemen met Promise Ata100 TX2

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mensen ik heb het volgende probleem.

Ik heb een Promise Ata 100 TX2 Controller kaartje. Als ik daar een Harde Schijf op aansluit (Maxtor 200 GB, 7200rpm, 8MB cache). Dan word mijn Windows Xp zo traag. Normaal zonder HD op het Promise kaartje loopt mijn Xp pro als een trein. Maar zodra ik een HD aan mijn controller kaart hang word de boel ontzettend traag. (Xp is geinstalleerd op Onboard IDE controller op een WD 80 Gb Hd)

Specificaties:

Amd 2600xp @ 1.91 Ghz
1024 MB Corsairs 333 mhz memory
Asus A7nX8 - E de Luxe (Gold)
WD 80 GB
Maxtor 200 GB
Maxtor 120 GB
Windows Xp pro met SP2

(De topics in de search hebben mij niet geholpen voor een oplossing)

Sorry dat ik er zo laat mee kom. Maar ik moet er wel even bij zeggen dat het hoofdzakelijk is tijdens het opstarten van de PC. Na die cyclus te hebben afgerond zijn er nauwelijks problemen

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2004 23:13 ]

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Draai bijv eens een HD Tach bench op de schijf en post de resultaten. Dan kunnen we ff kijken of de transferrate en CPU utilization een beetje normaal zijn :)

edit: en draai je de nieuwste BIOS en drivers voor die kaart? De performance wil nog wel eens wisselen met bepaalde versies drivers nl.

[ Voor 31% gewijzigd door roelio op 24-12-2004 11:45 ]

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
Zodra ik thuis ben ga ik een HD bench draaien. Ik zal dan proberen om de resultaten te posten.

Ik heb het probleem met de driver en bios die bij kaart zaten. Maar ook met de nieuwste driver en bios.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Bench gedraaid van mij HD. Dit zijn de resultaten:

-Random Access 14.9ms
-CPU utilization 5% (+/-2%)
-Average Speed 56.4 MB/s

Hopelijk kunnen jullie mij vertellen of dit goed is? En mij misschien verder helpen

• IceClub
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-07-2025
Kan het niet zijn dat de DMA nog uit staat?

Verwijderd

Weet je zeker dat die schijf wel in orde is? (testen)
Kan het niet zijn dat de DMA nog uit staat?
Dat is bij dergelijke kaartjes onmogelijk aangezien die hardwarematig DMA inschakelen en instelling in Windows onmogelijk is daardoor. ;)

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2004 18:47 ]

Verwijderd

Ik heb net zo een en die van mij zet alle schijven groter dan 128 GB na 5 minuten stil en als ze dan worden aangsproken duurt het heel lang voor ze opgespind zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn schijf getest met het tooltje van Maxtor: Passed gaf die aan

• tazzdevil
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:27
In de bios met de pci latencie spelen wil ook wel eens helpen, standaard staat deze op 32.

Asus A8n32sli; AMD X2 4400+ ; 2GB; areca1220 5x300

• schnitzelcore
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-08-2021
De resultaten van die bench lijken ok. Misschien kun je toch proberen het kaartje in een ander slot te steken?

Windows is exiting. Is this OK?

Verwijderd

Topicstarter
Het plaatsen van het kaartje in een ander PCI slot maakt geen verschil. Zelf in mijn oude moederbord werkte het vertragend. Die optie in de Bios zal ik is bekijken een deze dagen.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:42

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik heb dit probleem ook gehad.

Het blijkt dat de drivers of de firmware niet altijd goed werkt

Probeer een paar versies uit (eerst de nieuwste).

Waarschijnlijk gaat het dan wel beter werken :)

Tweakers Discord

Verwijderd

Topicstarter
Het is heel gek. Maar het probleem lijkt te zijn verdwenen. Computer loopt nu lekker vlot. Dus wat mij betreft kan dit topic dicht. Bedankt allemaal voor jullie moeite
Pagina: 1