Toon posts:

Nieuwe voeding aan de onderkant dicht, koeling problemen ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net de 350w ATX voeding uit de aanbieding van computerland gekocht.

Nu is deze aan de onderkant dicht, mijn vorige voeding zaten gaatjes in de onderkant waardoor deze warme lucht uit de kast afvoerde.

Mijn vraag; is het verstandig een extra casefan van (Zalman/Coolermaster 8x8cm) in de kast te plaatsen om warme lucht af te voeren ?

Mijn CPU wordt nu circa 90 graden

AMD Athlon XP 2000 met coolermaster koeler
MSI 6380 ver 3 K&T266 Pro
2x 256 mb DDR PC2100
Daimond multimedia SII S220 4mb videokaart (eenvoudige kaart zonder ventilator)
1 quantum 4gb harde schijf
floppydrive
Philips cd brander

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-12-2025
90c? Voel eens aan je heatsink of die heet is, anders lijkt het me vrij stug.

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:36

Coldcat

HODL

Mijn CPU wordt nu circa 90 grade
Het eerste wat jij moet doen is je pc uitzetten en uit laten. 90 graden is het smeltpunt van je CPU. Je hebt echt geluk gehad. Als ik jou was zou ik meteen een nieuwe CPU koeler en 2 case koerlers installeren.

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

Verwijderd

Wat voor voeding is het?

Overigens is het zeer normaal dat een voeding aan de onderkant dicht is.

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

jazeker, een CPu mag eigenlijk niet boven de 70 graden komen (meen ik)

In ieder geval is 90 graden te veel!!!!!

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• Nimrod|IA
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-03-2020

Nimrod|IA

Snoopy schopt KONT!!!!!!!!!

Misschien is het beter om een nieuwe koeler te kopen ipv een casefan. Een casefan verlaagd de temperatuur in de kast niet direct je CPU. Je temperatuur van je cpu word natuurlijk wel lager omdat je warmte wordt afgevoerd.
Kijk anders een naar een whisperrock ofzo, of een andere koeler met een mooie 8cm koeler erop.

>Systeemspecs<

• misterw
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-08-2025
kijk eens of je koeler goed vastzit en goed aangesloten zit.. kijk ook hoeveel rpm deze draait want 90 graden is extreem ziek. verder kan het geen kwaad als je voeding aan de onderkant dicht zit als je goed kijkt zul je waarschijnlijk gaten in de achterkant van de voeding zitten die zorgen voor de toevoer van lucht in je voeding

"There will be very difficult days but you deal with it - that's what makes the experience richer"

Verwijderd

90 graden :X :X
Je hebt inderdaad geluk gehad dan. Als ie echt 90 graden is geweest cq. word, zou ik controleren of er wel koelpasta opzit. Zelfs met een standaardkoeler hoort een CPU geen 90 graden te worden. Heb je de coolermaster zelf gemonteerd, zo ja heb je koelpasta gebruikt en op de juiste manier?

Verwijderd

Dat is een mooie temperatuur hoor, 90 graden Fahrenheit, dat is 32 graden Celsius.

90 graden Celsius is trouwens de maximale temperatuur voor een XP2000 maar hij wordt er niet erg oud mee.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2004 19:29 ]

Verwijderd

Misschien bedoelt ie wel 90 Fahrenheit

Verwijderd

Waarmee lees jij die temperatuur uit?? Het kan idd heel erg goed Fahrenheit zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2004 19:30 ]

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:21

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

Verwijderd schreef op donderdag 23 december 2004 @ 19:25:
Misschien bedoelt ie wel 90 Fahrenheit
lijkt me niet als je gewoon zegt 90 graden.

in any case, ts check je coolingen bedoel je idd graden zo ja heb je al waarschijnlijk een lading gesmolte siliconen in je socket zitten :P

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

Ik heb nog nooit in een BIOS een temperatuur in Fahrenheit gezien :?
Waarschijnlijk is de temperatuur gewoon fout, hou de basis van je cooler eens vast.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:31

Thandor

SilverStreak

@Racoontje, het kan wel. Met mijn oude ECS K7VTA3 Rev2 stond er altijd 32C/90F o.i.d.
Fahrenheit stond er dus bij ;)
Al met al zal het wel Graden Celcius zijn :). Tenminste, dat mogen we hopen

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Nee, ik bedoelde celsius, Hij zit ronde de 85/88 graden celcius heb het afgelezen uit de bios.
Er zit GEEN koelpasta op. Dat zal ik morgen wel even halen. Maar zal de temperatuur dan zo extreem dalen ?

Hoe hoog hoort de temperatuur ongeveer te zijn ?

Zou dit ook het probleem kunnen zijn dat hij met de installatie van xp elke keer vastloopt ?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2004 20:02 ]

• sneakyd3ad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:53
Normale cpu temp is rond de 50 graden en ik zal er als ik jouw was zeker goede coolpasta tussen doen!

[ Voor 47% gewijzigd door sneakyd3ad op 23-12-2004 20:08 ]

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

Exigence

dnkroz

Verwijderd schreef op donderdag 23 december 2004 @ 20:00:
Nee, ik bedoelde celsius, Hij zit ronde de 85/88 graden celcius heb het afgelezen uit de bios.
Er zit GEEN koelpasta op. Dat zal ik morgen wel even halen. Maar zal de temperatuur dan zo extreem dalen ?

Zou dit ook het probleem kunnen zijn dat hij met de installatie van xp elke keer vastloopt ?
Een normale CPU hoeft onder belasting met de boxed koeler, zelfs in een slecht geventileerde case, echt niet warmer dan 60 graden te worden (mits op de juiste manier gemonteerd).

Verwijderd

de temperatuur zou rond de 50 graden celcius moeten zijn.... boven de 60 zou ik me zorgen gaan maken.
Lager mag natuurlijk altijd.
Als je de temp in de bios bekijkt doet de CPU (bijna) niets.
Als je dan echt iets doet wat de CPU belast dan zal de temp nog een aantal graden stijgen.....

Dit kan de reden zijn dat hij vastloopt.

Als je heatsink aan de basis te heet is om beet te pakken dan zit je boven de 60 graden.
(dan is het contact tussen je CPU en de heatsink wel goed)

Is je heatsink aan de basis alleen maar lauw, dan is of je temp sensor brak, of het contact tussen de CPU en de heatsink is slecht door teveel/te weinig koelpasta, of hij is verkeerd geplaatst.

Verwijderd

Heeft je moederbord niet een auto-shutdown functie voor hoge temperaturen? Je kan dan kiezen tussen de 95 en 85 graden als kritieke temp, of wordt dit alleen door Asus ondersteunt?
Koelpasta is belangrijk voor een goede warmteoverdracht tusse de heatsink en de cpu, de heatsink kan namelijk niet goed afgewerkt zijn (niet gepolijst) en zal dan niet goed contact kunnen maken. Pas wel op teveel pasta is einde cpu.

Heb je dit net gebouwd of draait hij al langere tijd op 85 graden? Volgens mij moet je met luchtkoeling zo rond de 50 graden zitten. Ik zou inderdaad wel een fan plaatsen achter je cpu (als dat kan) om de warme lucht te kunnen afvoeren. Als je dat doet moet je ook verse lucht aanzuigen.

Verwijderd

Topicstarter
Het is een boxed koeler, ik heb net even de koeler van mijn ander AMD erop gezet, nu blijft de temperatuur constand 32 graden celsius. Dit is een wat groter koolerblok van Glaciatech (iglo 2320).

Ik snap er niks van , de boxed heatsink Cooler Master was goed gemonteerd en geheel stofvrij.

Nog even twee vragen:

Is mijn CPU nu niet beschadigt, en hoe test ik dit eventueel ?
Kan ik volstaan met een CoolerMaster CP5-8JD1F-0L (www.vobis.nl) ?

Verwijderd

Geen koelpasta :X :X
Dat betekend geen tot zeer slecht contact tussen je koeler en de heatspreader van je CPU. Er zit dan een klein laagje lucht tussen dat de boel isoleerd. Je bent dan afhankelijk van de mate waarin de hitte van je CPU door het luchtlaagje heen je coolermaster bereikt. En dat is niet al te best, en naar mijn menig DE reden van een CPU van 90 graden celsius. Je hoeft ook niet meteen Arctic Silver ertussen te doen ofzow (mag natuurlijk wel :9 ), maar koelpasta is een absolute vereiste!

Edit:
Vreemd datie met die andere koeler wel normaal functioneerd, zat daar nog een restje koelpasta van de vorige montage op, anders is mijn koelpastapreek naar de filistijnen 8)7 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2004 20:19 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 23 december 2004 @ 20:17:

Kan ik volstaan met een CoolerMaster CP5-8JD1F-0L (www.vobis.nl) ?
Als ik dit intik in google kom ik er op uit dat ie tot een XP3200+ aankan.
Lijkt mij dat ie dan jou CPU goed zou moeten kunnen koelen.

Verwijderd

Topicstarter
op die ander koeler zat/zit inderdaad wel een laagje koelpasta :)

En de setup lijkt nu niet vast te lopen, yes !

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2004 20:33 ]

• Entity_Razer
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-03-2025
Mja extreem warm inderdaad.

Als je een "hoog" budget hebt zou ik een SP 97 of bv een SI97 ofzo aanraden maar voor een lager budget een wisperrock of die 110(of was het 120 of 112) toren van thermaltake die kost hier bij de lokale pc boer maar iets van een 40 euro en koelt naar horen erg lekker (maar niet zo lekker als men SP 97 :+ )

The Idea is not to arrive at the grave, safely in a well preserved body, but to slide in sideways at 400 miles an hour screaming of pure joy

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb echt alles gedaan om de onverklaarbare vastlopers tijdens de XP setup te verhelpen:

-andere harddisk
-andere cdrom speler
-diverse instellingen proberen master/ slave van de hdd/cd-rom
-andere windows xp cd (officiele)
-ander intern geheugen
-voeding van 145 watt vervangen door 350 watt
-diverse bios instelling uitgetest
-andere videokaart
-etc, etc.

Ben al een week ermee bezig en heb het hele forum en google al afgezocht. Ik dacht dat het niet aan de cpu temperatuur kon liggen omdat dit allen spontane reboots veroorzaakt. En het gekke was dat hij wel Windows 98 wilde installeren.

Maargoed dat bleek dus toch het geval, dankzij de nieuwe voeding en jullie heb ik het uiteidelijk dus toch gevonden!

Is er nog een manier om de CPU te testen of is hij gewoon goed als de installatie van XP lukt ?

• sw_reijnders
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-02 21:07
voor zover ik weet doet een CPU het of hij doet het niet. Maar ik heb nog nooit gehoord dat een cpu het "half" doet na een misstap.

Dus als windows 98 wel installeert en werkt lijkt mij de CPU gewoon in orde. De maximale temperatuur voor een CPU is gesteld op 80 °C. Maar een tijdelijke piek naar 100 hoeft geen probleem te zijn. Ik ben met mijn duronnetje 1000 mhz ook weleens vergeten de voedingsstekker van de CPU fan aan te sluiten. Tja dan valt tie een paar keer uit.

Kortom de dingen die je moet doen:

1. Een goede koeler monteren (INCLUSIEF koelpasta)
Je hebt een XP2000+, als het een palomino-core is produceert deze zeer veel warmte.
Dus een goede kwaliteit koeler is dan aan te raden.

2. Eventueel een grotere fan erop zetten. Dit kan m.b.v. een fan-adapter van 8 euro ofzo. Deze kunnen met dezelfde/lagere toerentallen meer lucht verplaatsen naar je koeler. En zijn dan ook stiller.

Verwijderd

http://users.bigpond.net.au/cpuburn/

CPU Stress test met error check...

• Cobalt
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-01 21:37
als je pc spontaan reboot zou ik eens je geheugen controleren met memtest86.

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:35

TommyGun

Stik er maar in!

Wou eerst hier nog ff op reageren;
Ik heb net de 350w ATX voeding uit de aanbieding van computerland gekocht.

Nu is deze aan de onderkant dicht, mijn vorige voeding zaten gaatjes in de onderkant waardoor deze warme lucht uit de kast afvoerde.
Als ie zo verkocht wordt dan zal 't wel goed zijn hé. En anders heb je nog garantie.

En je CPU, als die 90 graden celcius wordt dan had

1) Je pc hem allang afgesloten. (Bios doet dit geloof ik)
2) Je cpu allang doorgebrand. (90 graden Idle is niet echt gezond)

Maar imo is dat gewoon een foutje van de bios / uitlees progsel. Brakke sensors e.d.
Voel eens aan 't koelblok. Wordt die warm na een tijdje? Of blijft ie ijs koud? Je kan er ook eens een thermometer tussen leggen als je die hebt. (Geen koorts metertje. Ik geloof dat die niet zo hoog komt.)

En zorg idd voor een goede koeler. Boxed koeler moet normaal altijd wel voldoen maar je kan toch eens een andere koeler proberen met een goede dosering koel pasta en eventueel een aantal case fans. Zowel intake als outtake. Info daarover vindt je weer hier; Extra fans? en Hoe zit dat nou met airflow?. Info over koelpasta dosering en CPU temperaturen vindt je hier; Hoe warm mag mijn CPU worden?

Plotselinge reboot/afsluit kun je ook ff uitzetten. Rechtermuis knop op "Deze Computer", dan "Eigenschappen", tabblad "Geavanceerd", Druk dan op "Instellingen" bij "Opstart- en herstelinstellingen" en vink daar uit: "De computer automatisch opnieuw opstarten".

Als ie nu vastloopt om wat voor 'n reden ook dan krijg je de error te zien ipv dat ie zichzelf meteen uitgooit of in de reboot stand gooit. Error code die je krijgt kun je o.a hier vinden; Windows XP en 2000 BSOD guide. Op de Microsoft site kan dit ook. Links staan ook in de BSOD guide daarvoor.

Succes :)

[ Voor 62% gewijzigd door TommyGun op 23-12-2004 22:05 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Verwijderd

90c :| uuh... als ik jou was zou ik heel snel iemand met verstand van computers de cpu fan laten monteren (inclusief koelpasta, nee dit is geen pasta zoals bami of wat dan ook)...

• Coldcat

Coldcat

HODL

Ik zou zolang die AMD koeler erop laten zitten. Je hebt denk ik veel geluk gehad

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 10:35:
90c :| uuh... als ik jou was zou ik heel snel iemand met verstand van computers de cpu fan laten monteren (inclusief koelpasta, nee dit is geen pasta zoals bami of wat dan ook)...
Nee, alleen maar bami in een panne :O tje!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
Banshee79 schreef op donderdag 23 december 2004 @ 19:04:
90c? Voel eens aan je heatsink of die heet is, anders lijkt het me vrij stug.
De meeste cpu crashen @ 90 graden omdat ze van de pcb afsmelten ;)
Hubert schreef op donderdag 23 december 2004 @ 19:31:
[...]

lijkt me niet als je gewoon zegt 90 graden.

in any case, ts check je coolingen bedoel je idd graden zo ja heb je al waarschijnlijk een lading gesmolte siliconen in je socket zitten :P
je zult je bios maar op fahrenheit hebben staan als noob ;)
Verwijderd schreef op donderdag 23 december 2004 @ 20:00:

Zal ik petrus vast bellen dat er een nieuwe klant aan komt?
Overigens dat grijze meukje op een standaard coolermaster cooler is koelpasta, tis niet denderend maar het voorkomt iig temp van 90 graden ;)

Als dat er ook niet op op zit ben je je cpu aan het wegfikken...

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

Ik zie niks om te casemodden of elektronica gerelateerd?
Move > OH
en wat betreft die voeding: er zullen vast wel ergens anders wel gaatjes zitten, anders wordt het knap moeilijk lucht aanzuigen voor de fan die erin zit ;)

• Coldcat

Coldcat

HODL

Die lucht komt wel door de kiertjes van de voeding. Waar de lucht bij mijn pc niet vandaan komt :? :? :? . Ik vind op de vreemdste plekken stof

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-02 21:08

Archimond

Lopende Helpdesk

Als het goed is moet in je BIOS ook de voltlijnen van +3.3V,+5V,+12V,-5V erin staan, post die ook even, raak de processor koeler voor 10 seconden aan, als die gloeien heet is dan klopt die 90 graden als die handwarm is, is het ok.

Windows XP setup gaat heel snel hangen of raar doen als hardware componenten maar een beetje onstabiel zijn, windows 98 gaat meestal nog gewoon door.
Probeer ook alles even stofvrij te maken en geheugen in andere slots te steken of van plaats te wisselen.

Verder alles opvolgen wat TweakingPro heeft getypt.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:04

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

CPU test kun je ook goed met Prime95 doen. Ben nu de link heel even kwijt dus moet je maar even googlen die zul je zeker wel vinden. Voert een aantal cpu intensieve berekeningen uit en als hij na een lange tijd gedraait te hebben (prima nachtklusje!) geen fouten geeft kun je er vanuit gaan dat je cpu in orde is.

En een te hete CPU veroorzaakt eerder spontane vastlopers dan reboots. Reboots duid meestal op slecht geheugen of een kortsluitende reset button (<- dat geintje 1x meegemaakt, isolatie van de snoertjes was wat minder en dan schoof door de fan wind nog wel eens op elkaar, reset 8)7 )

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1