Toon posts:

P2B-S ziet PC133 ECC geheugen maar 'voor de helft'

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
LS,

Er is eerder al een post geweest als deze - toen voor P2B-DS - met precies hetzelfde probleem (onder naam "P2B-DS ziet maar 128MB ipv 256MB per bank").
Is toen beantwoord door dion_b (Moderator PMG) met de opmerking eerst de RAM-guide te lezen en de tip op compatibiliteit te checken (ofwel implicerend dat het gewoon niet kan).

Bij gebrek aan precieze informatie over net die modules die ik nu heb (van Micron, 256MB PC133 ECC CL3, chips met code MT-48LC8M8A2) heb ik bij een andere geheugentoko rondgesnuffeld. Bij Crucial hebben ze een mooie en eenvoudige geheugenselector, die dus gebruikt.

Dit kwam er uit:
------------------------
Get Maximum Performance from Your System with Memory Guaranteed Compatible with Your ASUS P2B-S
We searched 20,000 systems to find only the memory upgrades guaranteed to work in your ASUS P2B-S.

How do you know you're getting exactly the right memory for you? As part of Micron, Crucial is the only memory upgrade supplier that's part of a major DRAM manufacturer. We work closely with major computer and motherboard manufacturers to make reliable, high-performing, compatible memory.

From stringent quality testing, which begins at the chip level at Micron, to ongoing compatibility testing in the Crucial Compatibility Lab, we take testing one step further to make sure you end up with exactly the right memory for you.

All Crucial memory upgrades come with:

Limited lifetime warranty
Compatibility guarantee
Free technical support

Out of 110,000 possible upgrades, the Crucial Memory Advisor lists only the ones compatible with your ASUS P2B-S, guaranteed to deliver the performance you need.
256MB — CT32M64S4D75 SDRAM, PC133 CL=3 Non-parity
256MB — CT32M72S4D7E SDRAM, PC133 CL=2 ECC
256MB — CT32M64S4D7E SDRAM, PC133 CL=2 Non-parity
256MB — CT32M64S4D8E SDRAM, PC100 CL=2 Non-parity
256MB — CT32M72S4D8E SDRAM, PC100 CL=2 ECC
...
etc.

----------------------------------------
Aangezien ze zelf aangeven een deel van Micron zijn (welke dus de chips heeft geleverd voor mijn reepjes, geloof dat de reepjes van Micron zelf zijn, stickertje heeft rond-achtig logo met MT) gaf het mij dus het idee dat PC133 256MB ECC modules wel zouden werken in een P2B-S... niet perfect dus :-(.

Wat is dus nu de precieze reden dat deze combi niet gaat?

GrTz, Patrick

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2004 15:49 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Welkom op GoT :)

Je hebt mijn verwijzing naar de PMG/RAM FAQ in eerdere topics gevonden, maar het lijkt dat je niet goed gelezen hebt wat er echt staat.

Dit is namelijk pure logica
Als er X bestaan die voldoen aan A, mag je zeker nog niet constateren dat ALLE X voldoen aan A :o

Vul voor X in '256MB PC133 SDR-SDRAM DIMMs' en A 'wil op een i440BX chipset draaien'

Ik zou je dan ook nog een keer naar de FAQ willen verwijzen en dan met name deze link:
Hoeveel/welk geheugen kan ik maximaal op mijn mobo plaatsen?

Daar kun je lezen aan welke voorwaarden een DIMM nog meer moet voldoen om compatibel te zijn met een moederbord. Alleen het feit dat het 256MB PC133 is, is totaal niet genoeg. Er zijn 256MB PC133 DIMMs die goed werken met de P2B-S (waarvan er twee in de P2B-S voor me zitten :z ), maar ook die maar voor de helft of zelfs maar voor een kwart herkend worden en weer andere die totaal niet gaan werken. Dit heeft te maken met de chipdichtheden (hoe groot is een chip) en hoeveel datalijnen het heeft.

Maar ik ga deze topic niet dicht doen, je hebt een goede topicstart gedaan, je geeft namelijk (opmerkelijk voor een 1e post op GoT :D ) exact aan wat voor chips je hebt en daar blijkt iets merkwaardigs uit:
MT-48LC8M8A2
Je kunt op Google of directer via www.micron.com uitzoeken wat de specs hiervan zijn, die zijn:
MT48LC8M8A2P-75 8 Meg x 8 3.3V TSOP Lead Free 54-pin 133 MHz 7.5ns
Let eens op die 8 Meg x 8 - dat betekent dat dit een 64Mb chip is. Jouw moederbord heeft een i440BX chipset die max 128Mb chips ondersteunt, dus dit gaat lukken, bovendien moet elke chip minimaal 8 datalijnen hebben ook dat is in orde. Mooi toch. Maar...

1B=8b, dus 64Mb=8MB. Tel hoeveel chips je op je DIMM hebt, dat zijn er minstens 8 en maximaal 16. Wat is 16x8MB? 128MB :o

Het is niet mogelijk dat dit een 256MB DIMM is en die chips heeft - de reden dat deze DIMM niet als 256MB herkend wordt heeft niets met het moederbord te maken en alles met het feit dat er gewoon niet 256MB op kunnen zitten :o

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Heb foutje gemaakt met het specificeren van de chipcode (die had ik overdag ff snel van internet geplukt maar die's dus niet correct 8)7 |:( ;(

Zal ff precies specificeren wat er op het stickertje staat:
MT18LSDT3272G-133B1 PC133R-333-542-B1
(M) US BZAB06R010 200046
256MB, SYNCH, 133MHz, CL3, ECC

waarbij (M) het Micron logo (denk ik) voorstelt.

Chips (9 per zijde zeggen:
0044 |-|
(MT) 48LC32M4A2
TG -75B

waarbij (MT) een soort van logo is (Micron Technology zou ik dan zeggen).
Er zijn trouwens enkele chips die 0036 hebben ipv 0044.

So what's the verdict now?

GrTz, Patrick

ps Kan wel lezen hoor, is alleen de logica van precieze chipgroottes en zo die ik dan ff niet zie of zo...

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

(MT) 48LC32M4A2
Klinkt verdacht als:
MT48LC32M4A2TG-75 32 Meg x 4 3.3V TSOP Lead Plated 54-pin 133 MHz 7.5ns
(weer van www.micron.com)

Het is dus 32Mx4 geheugen, waarbij die 'x4' de dooddoener is mbt i440BX chipset, deze chips hebben maar 4 datalijnen per stuk - ondanks dat er aan beide kanten van het reepje chips zitten is deze module enkelzijdig (totaal 64+8(ECC) datalijnen). Dat wordt niet door de i440BX ondersteund. Je heb minimaal 8 datalijnen per chip nodig bij de BX...

256MB modules die wel gaan werken hebben 16 (of 18 voor ECC) chips met een 16Mx8 structuur :o

P.s. wij Tweakers doen elkaar altijd de groeten, het is nogal overbodig om dan 'GrTz Patrick' onder iedere post te doen. Wil je dat toch? Gebruik je sig, daar is hij voor :z

[ Voor 8% gewijzigd door dion_b op 24-12-2004 06:42 ]

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Thnx voor deze heldere uitleg.

Ik krijg het dus alleen aan 't werken als ik beslag weet te leggen op reepjes die 16Mx8 chips (misschien ook anderen, bv. 8Mx16 of zo?) bevatten... hmmm... da's naatje... :?

Misschien dat ik ze geruild kan krijgen? Vraag is dan natuurlijk, met welke chipset gaan de mijne het wél doen?

Als we dit principe trouwens doortrekken, dit geldt dus ook voor normale (dus non-ECC) 256MB reepjes, toch? Als ik dus mijn reepjes kan ruilen voor gewoon RAM moet ik duidelijk letten op de opbouw van de modules.... of gewoon voor zeker gaan en PC100 pakken }:O ... alleen jammer dat die meestentijds duurder zijn 8)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:57
Dit geldt ook onverminderd voor non-ECC DIMM's :)

Je moet echt 16Mx8 chips hebben voor 256MB DIMM's, 8Mx16 zal namelijk véél te veel datalijnen opleveren; 16 chips met elk 16 datalijnen is 256 voor de hele DIMM en dat kan dus niet, het moet of 64 (single-sided) of 128 (double-sided) zijn.

De juiste DIMM's met 16Mx8 chips zijn nog wel te krijgen maar zijn helaas idd een stuk duurder dan de single-sided 256MB DIMM's.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Mickman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-03 18:11
Ik wilde ook perse 133 Mhz geheugen in m'n i440BX Asus moederbord (P2B-F). Maar ik had precies hetzelfde probleem, van de 256 werd er maar 128 mb herkend. Ik heb verschillende modules geprobeerd. 512 Mb chip werd helemaal niet opgepakt.

Maar echt, 100 Mhz werkt gewoon het beste op deze chipset. Dus ik heb gewoon 100 Mhz geheugen gehaald. Dan heb je voor de rest geen problemen.

256 Mb 100 Mhz geheugen reepje kost dus ongeveerd 50 euro. Terwijl een 133 Mhz reepje 34,50 kost. Tsja, als je echt nog wilt upgraden, dan zou je gewoon die extra 15 euro voor lief moeten nemen.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reaxies.

Kennen jullie misschien iemand die de betreffende reepjes wil ruilen voor de DIMMetjes die ik heb? Indien ja _/-\o_ houd ik me voorbehouden :*)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mickman schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 10:23:
Ik wilde ook perse 133 Mhz geheugen in m'n i440BX Asus moederbord (P2B-F). Maar ik had precies hetzelfde probleem, van de 256 werd er maar 128 mb herkend. Ik heb verschillende modules geprobeerd. 512 Mb chip werd helemaal niet opgepakt.

Maar echt, 100 Mhz werkt gewoon het beste op deze chipset. Dus ik heb gewoon 100 Mhz geheugen gehaald. Dan heb je voor de rest geen problemen.

256 Mb 100 Mhz geheugen reepje kost dus ongeveerd 50 euro. Terwijl een 133 Mhz reepje 34,50 kost. Tsja, als je echt nog wilt upgraden, dan zou je gewoon die extra 15 euro voor lief moeten nemen.
De snelheid zegt werkelijk niets, enige reden dat 100MHz vaker werkt is gewoonweg dat toen 16Mx8 de norm was, maar er zijn wel degelijk allerlei 100MHz 256MB DIMMs die niet gaan werken.

Iedere fatsoenlijke webwinkel zet chipstructuur naast hun DIMMs, zelfs de goedkopere (Gistron bijvoorbeeld), staat het er niet, vraag het ze. Weten ze dat niet :? Ga dan naar een winkel waar ze wel weten wat ze verkopen...

* dion_b heeft in totaal 3 reepjes 256MB PC133 en toch echt alledrie met 16 stuks 16Mx8 - helaas wel in gebruik op i440BX-based borden, dus niet te ruil ;)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 06:41:
Het is dus 32Mx4 geheugen, waarbij die 'x4' de dooddoener is mbt i440BX chipset, deze chips hebben maar 4 datalijnen per stuk - ondanks dat er aan beide kanten van het reepje chips zitten is deze module enkelzijdig (totaal 64+8(ECC) datalijnen). Dat wordt niet door de i440BX ondersteund. Je heb minimaal 8 datalijnen per chip nodig bij de BX...
256MB modules die wel gaan werken hebben 16 (of 18 voor ECC) chips met een 16Mx8 structuur :o
Mijn conclusie hieruit is dus dat 16 datalijnen leidend is bij de geheugenkeuze .

Zat net ff te zoeken, en bijvoorbeeld bij intergeheugen.com wordt bij 256MB geheugen de keuze gegeven tussen (niet ECC dit keer maar maakt niets uit):
21002 Dane-Elec 256 MB DIMM PC133 32MX8 CL3
en
21000 Dane-Elec 256 MB DIMM PC133 16MX8 CL3
Klopt het dan nu dat alleen het onderste geheugen herkend wordt als 256MB op een BX-mobo?
Of is de eerste een enkelzijdige en de tweede een dubbelzijdige, of is het juist omgedraaid... of werken ze tóch beide?

ps
Dion_b ff offtopic O-) , jouw eerste antwoord impliceert dat je ook een P2B-S hebt, indien ja heb je daar SCSI HDD's op draaien en daar wel eens met Sandra de HD-benchmark gedraaid?
Als ik dat bij de mijne doe dan komen daar ontzettend lage scores uit met mijn LVD-drives (<10000) in vergelijking met gewone IDE-schijven, doe ik dan wat fout of zijn UW-SCSI schijven nou eenmaal trager dan UATA-schijven van ná 2000 :?

• Abbadon
De 32Mx8 chips zijn 256Mbit, daar herkent de BX ook maar de helft van omdat deze chipset niet genoeg adreslijnen heeft om de gehele chip te kunnen adresseren. Je moet dus écht de onderste hebben, met 16Mx8 chips (of wil je dat nog drie maal bevestigd zien 8)7 )

En oude, pre 2000, UW disken zijn ondanks het voordeel in rpm's (10K vs. 7.2K) absoluut trager dan moderne ATA disken.

Verwijderd

Topicstarter
Probeer voor mezelf ff 100% duidelijk te krijgen wat ik nou daadwerkelijk nodig heb, dan vraag ik liever 3x hetzelfde 8)7 dan met twijfel 'de markt op te gaan' :7

BTW mijn SCSI-drives zijn nog 7K2 :O

Anyway, misschien is het een betere optie om een ander mobo te nemen welke wél mijn huidige geheugen slikt en voor de rest vergelijkbare specificaties (nu dus P2B-S met PIII-450) en vooral een onboard U(2)W SCSI controller onboard heeft. Iemand suggesties? :+

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2004 15:45 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Iemand suggesties?
Welk moederbord moet ik nemen?
Welke moederbord fabrikanten zijn er, en waar vind ik ze?
Hoeveel/welk geheugen kan ik maximaal op mijn moederbord plaatsen? (zo weet je iig welke chipsets je moet nemen danwel mijden ;) ).

Succes :)

[ Voor 32% gewijzigd door BalusC op 27-12-2004 16:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Thx for the links.

Jammer alleen dat veel verwijzingen naar pagina's zijn die niet meer bestaan (PII en PIII is niet meer terug te vinden bij Intel, de THG roadmaps zijn er niet meer etc.) dus daar valt relatief weinig info te halen.

Is er een goeie Slot 1 chipset (vergelijkbaar goed als BX), misschien ander merk dan Intel, die asynchroniteit ondersteunt (dus bijvoorbeeld PIII 450 kan draaien op 100MHz FSB maar geheugen (ook ECC!) op 133MHz)?
De i815 lijkt alleen maar Tualatins te ondersteunen, VIA Apollo ondersteunt geen Slot 1 (volgens de eigen VIA pagina)... :?

Hmmm... pagina zegt "The VIA Apollo Pro133A is an efficient, cost-effective, flexible chipset solution for Socket 370 systems based on the Intel® Pentium® III, Intel® Celeron™ & VIA C3™ Processors", maar blokdiagram zegt tóch dat Slot1 wordt ondersteunt... 8)7

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2004 09:07 ]

• Abbadon
Verwijderd schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 08:59:
Is er een goeie Slot 1 chipset (vergelijkbaar goed als BX)...
Nee.

Van de i815, welke echt wel ouder spul ondersteund dan de Tualatin, is er naar mijn weten maar één Slot 1 bord uitgebracht, de Abit SH6. Dan heb je nog i820 borden maar daar wil je met een boog omheen lopen (RDRAM is te duur en met SDRAM is het drie maal niks). En dan VIA, tja, deze Slot 1 borden presteren minder dan de BX.

Voor Slot 1 cpu's is er eigenlijk maar één chipset het beste en da's de BX, hands down :)

• EXX
  • Laatst online: 12:52

EXX

EXtended eXchange

Amen to that Abbadon :)

* EXX draait nog steeds tevreden een Asus P2B met een Tualatin celly erop

Ik gebruik overigens volgende memory modules erin:

• 2 x 256 MB module, type 32MX64G-133 (dit is me verkocht als Infineon)
• 1 x 128 MB module, type Infineon HYS64V16300GU-7.5

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Verwijderd

Topicstarter
Mjah, zelf tussendoor ook ff aan het speuren maar kon sowieso al geen KX133A bord met onboard SCSI vinden... :O

Lijkt er dus op dat er in mijn geval maar 1 ding op zit: kijken of ik mijn 4 256MB PC133-ECC reepjes geruild kan krijgen tegen 4 256MB reepjes PC100 danwel PC133 met 16M8 chips (in beide gevallen maakt het niets uit of het ECC of niet is)... :/

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Abbadon schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 09:26:
[...]

Nee.

Van de i815, welke echt wel ouder spul ondersteund dan de Tualatin, is er naar mijn weten maar één Slot 1 bord uitgebracht, de Abit SH6. Dan heb je nog i820 borden maar daar wil je met een boog omheen lopen (RDRAM is te duur en met SDRAM is het drie maal niks). En dan VIA, tja, deze Slot 1 borden presteren minder dan de BX.

Voor Slot 1 cpu's is er eigenlijk maar één chipset het beste en da's de BX, hands down :)
Hmm, heb hier tegenover me een IBM Server met serverworks mobo en dual slot 1 staan. Die dingen willen ook wel vliegen, maar ik denk dat je beter een Athlon XP, Pentium IV of Athlon64 kunt kopen dan nog geld in een oud i440BX bord met extra geheugen kunt steken. Zelfs een Duron 1600 met een nieuwe IDE disk is al sneller dan welk BX bord met welke Slot1 CPU dan ook.

Verwijderd

Topicstarter
Tja, het begon allemaal dat ik voor zo min mogelijk geld mijn overleden P2L97-S wilde vervangen, daar een P2B-S voor heb gekozen, hier een LVD-kabel voor moeten regelen omdat mijn LVD-drives ineens niet meer herkend werden (in de P2L97-S schakelden die gewoon terug naar SE-mode, maar een P2B-S ondersteunt dat echt dus dan gebeurt dat niet) welke ik voor 5 euri (inclusief 9.1GB SCSI3 HDD :+ ) heb geritseld, vervolgens voor 10euri mijn PII-300 vervangen met een PIII-450, en als laatste dus mijn 3 reepjes 128MB PC100 vervangen door 4 reepjes 256MB met alle voorgenoemde imperfecties.... |:(

Ofwel, van het een komt het ander }:O

Systeemspecs nu:
Asus P2B-S
PIII-450
4x256MB PCC133-ECC (waar dus maar de helft van gezien wordt :'( )
Asus V7700Pro
18GB IBM U2W-SCSI LVD
9.1GB IBM U2W-SCSI LVD
9.1GB WD SCSI3 SE
4.3GB Quantum U-SCSI SE
Plextor SCSI Ultraplex 32xCDROM
Plextor SCSI Plexwriter 8x2x20 CDRW

PS heb ook nog een P4-3GHz hoor 8)

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm... wilde eigenlijk vorige post editen maar hij wil niet :?

Wat ik dus nog wilde toevoegen is nogmaals de vraag dat als er iemand interesse heeft in het ruilen van 4x256MB SDRAM voor mijn reepjes, ik daar voor open sta 8)

Zal anders ook bij vraag&aanbod iets uitzetten, ben alleen volgende week op vakantie en dan kan ik dus niet reageren, beter dus ff mee wachten :z

... ben weer terug van vakantie, reepjes staan bij Vraag&Aanbod erbij, nu maar hopen dat er iemand mij uit de brand kan helpen :*)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2005 23:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hi it's me again.

Heb nu dus mooi 3 reepjes Kingston Valueram van het type KVR133X64C3Q/256.

Kingston zegt zelf "256MB PC133 DIMM for Intel 810 boards".

Als ik de datasheet erbij pak zegt dit het volgende:

DESCRIPTION:
This document describes ValueRAM's 32M x 64-bit (256MB) PC133 CL3 SDRAM (Synchronous DRAM) DIMM module. The components on 16M x 8-bit (4M x 8-bit x 4 Bank) PC133 SDRAM in TSOP packages. This 168-pin DIMM uses gold contact fingers and requires +3.3V.

De "16M x 8-bit " vertelt me dat dit de juiste modules zijn voor mijn BX-mobo, en dat klopt ook aangezien de 3 reepjes samen mooi tot 768MB tellen.

Maarrrrrrrrrr.... als ik ze alle 3 er in heb zitten is Windows XP (pro) instabiel. Zodra ik een applicatie open die iets meer geheugen consumeert dan systeembeheertaken als Defrag, krijg ik acuut een 'freeze'.
Maakt niet uit welke combi van modules en banken ik probeer, 512 werkt maar 768 niet :'(

Heeft iemand er ervaring mee dat meer dan 512MB geheugen op een BX mobo in het algemeen en een P2B(-S) in het bijzonder dit soort gedrag vertoont?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2005 13:28 ]

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Ik draai een Asus P2B met 640 MB RAM (zie mijn eerdere post voor het type modules) en dat loopt prima. Ik draai Win XP Pro SP1, met de laatste patches.

edit:
Test het eea eens door met Memtest86 en probeer zo de fout te isoleren.

[ Voor 29% gewijzigd door EXX op 21-02-2005 13:40 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• 3xNix
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-07 12:19

3xNix

golfr in hart en nieren

Zomaar een toevoeging aan deze lang slepende standaard BX verhaal.
De modules die je hebt zijn Registerd ECC 32Mx4Chip
PC133R = Registerd ECC aka bufferd ... gebruikt in Servers.

Verpats ze aan iemand met een STL2 of SDS2 ofzo... werkt altijd.
(En die benutten ook alles aanwezig op de module)
Verwijderd schreef op donderdag 23 december 2004 @ 22:00:

Zal ff precies specificeren wat er op het stickertje staat:
MT18LSDT3272G-133B1 PC133R-333-542-B1
(M) US BZAB06R010 200046
256MB, SYNCH, 133MHz, CL3, ECC

Verwijderd

Topicstarter
@3xNix, heb zojuist het geheugen verkocht aan iemand die het wél goed kan gebruiken, dus dat 'probleem' is verholpen :)
Was er zelf trouwens ook al achter gekomen dat het Registered geheugen is, en heb het ook als zodanig dus weer verkocht... zonder geld er op te verliezen :P

@EXX, zal memtest idd eens proberen, maar lijkt me stug dat er iets niet goed zit in die modules, heb ze namelijk nieuw gekocht.... maar ja, je weet maar nooit (en anders is het toch garantiewerk) |:(
By the way, welke BIOS versie draai jij? Heb zelf 1009, dat kan tot 1012 (of 1014 als ik een beta versie accepteer), maar kan me eigenlijk niet voorstellen dat het daar aan kan liggen omdat al vanaf de eerste versie (geen idee welke BIOS versie dat dan was, 1003 of 5 of zo) 4x256 native ondersteunt wordt...
Bord is trouwens rev1.03

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2005 16:15 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit zijn zonder meer de juiste type DIMMs en de i440BX chipset kan 8 banks aan, dus de 6 banks van deze 3 dubbelzijdige DIMMs zou geen probleem moeten geven.

Memtest is iig het eerste wat je moet proberen. Als dat met 768MB goed gaat, dan lijkt het sterk op een software probleem. Gaat het fout dan kan het nog een aantal dingen zijn:

- brakke DIMM(s)
- timing problemen
- compatibility issues tussen specifiek deze DIMMs en het moederbord

Compatibility issues lijken me erg sterk, zeker als je de facto de DIMMs maar op 3/4 van hun potentiele snelheid draait. Timing is ook minder waarschijnlijk, maar kun je evt testen door terug te clocken naar 66MHz FSB. Andere test die je kunt doen is om twee van deze nieuwe DIMMs te draaien met een andere derde DIMM erbij (zelfs 32MB is zat), puur om te testen of het om de belasting van de geheugenbus gaat.

Oslik blyat! Oslik!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Verwijderd schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 16:06:By the way, welke BIOS versie draai jij? Heb zelf 1009, dat kan tot 1012 (of 1014 als ik een beta versie accepteer), maar kan me eigenlijk niet voorstellen dat het daar aan kan liggen omdat al vanaf de eerste versie (geen idee welke BIOS versie dat dan was, 1003 of 5 of zo) 4x256 native ondersteunt wordt...
Bord is trouwens rev1.03
Ik draai de allerlaatste BIOS versie voor het P2B: 1014 beta 003. Deze versie had ik nodig voor de ondersteuning van de 1.3 GHz Tualatin Celeron die er nu inzit.

Verwijderd

Topicstarter
Hèhè, kom er weer eens aan toe mijn post te checken... :Z

Mjah, timing staat op "by SPD", zou eens de (wel erruggg) relaxede timings voor CL3 kunnen proberen, dat doe ik dan zodra ik memtest gedraaid heb... kom de laatste tijd aan weinig zaken toe :'(

THanX in ieder geval voor alle reaxies.

Verwijderd

Topicstarter
Memtest86 gedraaid:
eerste keer uurtje of 2 gedraaid, zat op 34% van alle tests toen ik de monitor uitzetten, paar uur daarna de monitor weer aan om te checken, was het gestopt bij 35%, zonder foutmelding... invloed??? :?
tweede keer gedraaid, zo'n 30 uur achter elkaar, default test dus alle 10, geen foutmelding.

Lijkt er dus op dat geheugen Ok is...

Kweetutniemeer nu |:( , mogelijkheden waar het aan zou kunnen liggen zie ik zo snel niet... zijn er mogelijkheden de geheugenbanken van het mobo te testen?...
Andere mogelijkheden...?

Verwijderd

Topicstarter
@moderators (bv. DION_B), deze thread kan gesloten worden, oorspronkelijke vraag is beantwoord }:O , en heb voor huidige problemen een nieuwe thread (# 1019080) geopend.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

[faq]Registratievoorwaarden[/] » Algemene gedragsregels (Netiquette) » Topic einde

Laat dit topic gewoon lekker zakken ;) Het topic lag al lekker 1 week lang te rotten in de sloot en je haalt hem weer omhoog 8)7 Had je echt niet hoeven doen :)
Pagina: 1