Toon posts:

welke 3d kaart voor linux?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hola..

welke 3d kaart of beter welke xwindows driver draait probleemloos?

laatst ben ik (tevergeefs) enige tijd bezig geweest om de nvidia closed source driver
aan de praat te krijgen op een mx 4000 kaartje. Setup ervan oogde best goed maar na de
aanpassingen in xorg.conf aangebracht te hebben en kde opnieuw opgestart te hebben kreeg ik alleen een scherm met het nvidia logo met iets wat leek op de grafische kde setup in de verkeerde resolutie.. ctrl-+ of - werkte niet. geprobeerd onder fedora core 3 en slackware 10.. precies het zelfde probleem.

nu dacht ik dat radeon helemaal niet onderstuend werd onder linux maar nu ziek ik toch drivers er voor staan op ati.com

iemand die z'n ervaring met het bovenstaande probleem of een nvidia / radeon kaart die goed werkt met opengl onder linux wil delen?

bedankt arie

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-08 12:41

leuk_he

1. Controleer de kabel!

dit zag ik laatst.

http://ask.slashdot.org/a...152&tid=137&tid=4&tid=106

Het blijft moelijk, maar spit de comments van dit artikel maar eens uit. Belangrijk deel van het verhaal is of je werklijk 3d support wil.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• woolysheep
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

woolysheep

La Pecora Nera

Je zou kunnen kijken in Het grote 'me nVidia drivers doent nie!' topic

[ Voor 21% gewijzigd door woolysheep op 23-12-2004 11:01 ]

"wooled" :: Team Boonanza :: Helping DPC @ DC-Vault :: Stampede #9 ::

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:35

Cyphax

Moderator LNX/AI
ATi negeerde Linux tot voor kort grotendeels, nVidia bracht wel drivers uit. Maar ATi is intussen werk gaan maken van Linux drivers! Ze hebben nog een boel werk te verrichten maar het lijkt erop dat je met een ATi kaart toch al aan de slag kunt.
Zie ook: nieuws: Vergelijking van nVidia en ATi-drivers onder Linux

Saved by the buoyancy of citrus

• GieltjE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-08 15:07

GieltjE

Niks te zien...

Ik heb net een paar dagen een Asus V9570, (dat is eeen FX5700 met 256mb DDR). Werkt perfect onder linux.

De Linux drivers zijn heel makkelijk aan de praat te krijgen als je de kernel sources/headers maar hebt en de nvidia module die in de kernel zit niet eringebakken is.

Zelf draai ik gentoo, en speel er met veel plezier q3 en et op. Draait perfect, zelfs op 1024, max kwal en 4x anti aliasing, 2x anastropic oversampeling ofzo (/opschepmodus).

Ati heb ik nog niks als slechte ervaringen mee op Linux gebied, laatst stond er ook ergens een review over ati vs nvidia Linux drivers, ati loopt nog steeds 50% achter (zie post voor mij). En toen ik de laatste keer keek hadden ze niet eens kernel 2.6 en x.org support ;(

[ Voor 2% gewijzigd door GieltjE op 23-12-2004 11:14 . Reden: Typen is moeilijk! ]

Hell / 0

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik heb zelf een radeon 8500 (of eigenlijk 9100). Dit is de laatste kaart die het nog doet met de (Free) dri drivers. De driver voor deze kaart zit dus gewoon in de kernel en in XFree86.

Ik kan er prima op Quake 3 en (alles op hoog) en UrT'en. Ik kan niet Doom 3 en UT2004 ermee spelen.

• GieltjE

GieltjE

Niks te zien...

Sendy schreef op donderdag 23 december 2004 @ 11:29:
Ik heb zelf een radeon 8500 (of eigenlijk 9100). Dit is de laatste kaart die het nog doet met de (Free) dri drivers. De driver voor deze kaart zit dus gewoon in de kernel en in XFree86.

Ik kan er prima op Quake 3 en (alles op hoog) en UrT'en. Ik kan niet Doom 3 en UT2004 ermee spelen.
Deze drivers uit de kernel leveren alleen basis support, dit is verre van compleet laat staan dat het hardware acceleratie kent, aangezien de fabrikanten hun geheimen niet prijsgeven moet je voor fatsoenlijke drivers nog steeds bij hun zijn.

Hell / 0

Verwijderd

Topicstarter
yo bedankt allemaal.. ik ga nog maar is poging doen om die mx 4000 aan de praat te krijgen voor ik me keuze maak..

• Sendy
  • Niet online
GieltjE schreef op donderdag 23 december 2004 @ 11:31:
[...]

Deze drivers uit de kernel leveren alleen basis support, dit is verre van compleet laat staan dat het hardware acceleratie kent, aangezien de fabrikanten hun geheimen niet prijsgeven moet je voor fatsoenlijke drivers nog steeds bij hun zijn.
?!? Wat lul jij nou? Denk jij dat ik Quake3 kan spelen zonder hardware acceleratie?

• Dawai
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-07 23:56

Dawai

HERiTAGE CHESS CREW

Sendy schreef op donderdag 23 december 2004 @ 12:01:
[...]

?!? Wat lul jij nou? Denk jij dat ik Quake3 kan spelen zonder hardware acceleratie?
In theorie is het mogelijk ;)
r_allowSoftwareGL "x". Set x to 1 to allow software rendering of the game. Although this really is an extremely bad idea unless you absolutely cannot run the game with your current video card. Get a new video card if this is the case, or try updating your drivers. Leave it set to 0 at all times.

Programmer: red-eyed, mumbling mammal capable of conversing with inanimate objects.

• Sendy
  • Niet online
Dawai :) >
Ik heb dat inderdaad weleens geprobeerd op een bak zonder 3d accelerator. Die toenmalige bak deed zo'n 1 frame per 5 seconden; dat kan ik geen spelen noemen ;)

• GieltjE

GieltjE

Niks te zien...

Sendy schreef op donderdag 23 december 2004 @ 12:01:
[...]

Simpel, hoe kan jij goede hardware acceleratie maken als je niet weet hoe de hardware in elkaar zit en hoe hij aangestuurt moet worden, de basis moet wel lukken maar de betere hardware versnelling zit er niet in vrees ik.

Hell / 0

• Sendy
  • Niet online
Met die instelling red je het wel :D ATi heeft voor deze kaart de specs onder NDA vrijgegeven. Daardoor is er een driver. Jammer genoeg zijn de XFree86 ontwikkelaars een beetje ranzig geweest, en heeft ATi daaruit geconcludeerd dat ze zelf maar drivers moesten gaan maken.

Maar ik ben echt veel gelukkiger met mijn Free Radeon 8500 driver dan ik ooit zou worden met een proprietaire driver. Daarom blijf ik nog maar even bij deze kaart.
Pagina: 1