box ineens andere impendantie?

Pagina: 1
Acties:

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
ik kwam er laatst ineens achter dat mijn achterspeakertjes links en rechts in volume leken te verschillen.
het betreffen 2 80 watt noname boxen van een aardig formaat, aan een Bose versterker.

na een aantal keren de input- en outputaansluitingen (links/rechts) omgedraaid te hebben, ben ik tot de conclusie gekomen dat het probleem in de rechter box zit, of het snoer daarnaartoe.

Hierna heb ik de multimeter erbij gepakt, en de weerstand van de boxen doorgemeten. De linker box gaf een 9,7 Ohm weerstand aan en de rechter box een 11,0 Ohm weerstand. Ik weet dat dit slechts een indicatie is voor de impendantie, maar het verklaart wel waarom links luider linkt dan rechts.

Nu rest mij een vraag: hoe kan de weerstand/impendantie van een box toenemen, en hoe kan ik dit omgedaan maken?

Verwijderd

Draadbreuk? Corrosie?
Probeer eens strak aan de speaker te meten... Dan sluit je iig de draad als boosdoener uit..

• bigfoot1942
  • Niet online
dan moet ik wel de draad doorknippen...
draadbreuk heb ik al wel iets getest door de kabel te buigen tussen de vingers en ondertussen te kijken of de waarde op de multimeter veranderd, dit was echter niet het geval.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-07 12:01
Heb je wel bij eenzelfde signaal gemeten, een sinus ofzo? (dus geen stuk muziek)

Mijn Home Cinema in aanbouw

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-07 18:56

remco_k

een cassettebandje was genoeg

bigfoot1942 schreef op woensdag 22 december 2004 @ 23:54:....Hierna heb ik de multimeter erbij gepakt, en de weerstand van de boxen doorgemeten. De linker box gaf een 9,7 Ohm weerstand aan en de rechter box een 11,0 Ohm weerstand. Ik weet dat dit slechts een indicatie is voor de impendantie, maar het verklaart wel waarom links luider linkt dan rechts.
Met een gewone multimeter meet je de weerstand en niet de impedantie. De weerstand is al helemaal niet een richtlijn/indicatie van de impedantie.
Wel blijkt uit jouw meting dat er inderdaad iets niet in de haak is in 1 van de boxen.Of de kabel ernaartoe.
Nu rest mij een vraag: hoe kan de weerstand/impendantie van een box toenemen, en hoe kan ik dit omgedaan maken?
In een box zitten scheidings filters, meestal 1 of meer spoelen, 1 of meer condensators en daarachter 1 of meer speakers.
Als je ineens een hogere of lagere weerstand meet, dan zal dat het gevolg zijn van een defecte spoel of defecte speaker.

Echter, Je zegt dat de kabel er nu nog tussen zit. Een paar meter meer kabel en een dunne kabel zorgt al snel voor een hogere weerstand. Wellicht is je kabel beschadigd omdat je hond/kat/konijn/kavia/hamster/huismuis/huisrat/vriendig/kind/vrouw/schoonmoeder trek had en hangt ie er maar wat bij ergens.
Sluit dat uit, voordat je je box de schuld geeft.

Alles kan stuk.

• bigfoot1942
  • Niet online
remco_k schreef op donderdag 23 december 2004 @ 14:50:
In een box zitten scheidings filters, meestal 1 of meer spoelen, 1 of meer condensators en daarachter 1 of meer speakers.
Als je ineens een hogere of lagere weerstand meet, dan zal dat het gevolg zijn van een defecte spoel of defecte speaker.

Echter, Je zegt dat de kabel er nu nog tussen zit. Een paar meter meer kabel en een dunne kabel zorgt al snel voor een hogere weerstand. Wellicht is je kabel beschadigd omdat je hond/kat/konijn/kavia/hamster/huismuis/huisrat/vriendig/kind/vrouw/schoonmoeder trek had en hangt ie er maar wat bij ergens.
Sluit dat uit, voordat je je box de schuld geeft.
ik heb al gedacht aan een defecte speaker, echter alle 3 speakers in de box functioneren nog gewoon, er komt ook normaal geluid uit.

en die kabel hangt langs het plafond, en ik ben de enige die op mijn kamer komt, en desbetreffende hoek is nogal ontoegankelijk vanwege een bed een 2 UPS'en die ervoor staan. Huisdieren heb ik verder ook niet, behalve een vis in de woonkamer in een kom...

maar ik zal die kabel ff doorknippen bij de box en dan doormeten binnenkort.

Verwijderd

Trek je van die kabel niet al te veel aan, die moet wel erg lang en dun zijn wil dat je meting in belangrijke mate beinvloeden.
Bv 5m 2 aderige kabel van 0,5mm2 levert een weerstand van 0,35 Ohm op.
Ik mag aannemen dat jouw kabel een slag dikker is.

• bigfoot1942
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 23 december 2004 @ 23:31:
Trek je van die kabel niet al te veel aan, die moet wel erg lang en dun zijn wil dat je meting in belangrijke mate beinvloeden.
Bv 5m 2 aderige kabel van 0,5mm2 levert een weerstand van 0,35 Ohm op.
Ik mag aannemen dat jouw kabel een slag dikker is.
het gaat niet om de weerstand door de lengte van de kabels, beide kabels zijn immers even lang :P

het gaat over de waarschijnlijkheid van een kabelbreuk.
Pagina: 1