Dual Channel nodig voor hyperthreading?

Pagina: 1
Acties:
  • 61 views sinds 30-01-2008

• Slurpie Blauw
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-06 10:34
Ik was laatst in gesprek met een medewerker van een niet-bij-naam-te-noemen pc hardware zaak en we hadden het over hyperthreading. Hij zei dat je 2 matching geheugen reepjes nodig had om hyperthreading te activeren.

Klopt dit en bedoelt hij hiermee soms dat je dual channel reepjes MOET hebben om hyperthreading te 'draaien'?

• ilovetechno
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-04 12:49
Dit is klink-klare onzin :o

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Onzin inderdaad :)

PMG FAQ » Mijn P4 wordt voor maar 50% belast? Wat is Hyperthreading?
Daarin staat een interessant linkje naar Arstechnica over HT. Het zou er anders wel tussen staan. Ook op Intel's site enzo.

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:00
De medewerker van een niet-bij-naam-te-noemen pc hardware zaak haalt hyperthreading en dual channel door elkaar. HT is voor CPU, D-channel is voor geheugen en deze twee staan volledig los van elkaar.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Verwijderd

Zeer zware onzin, en alhoewel Dual channel een ENORME-performance boost betekend bij intelletjes (ze zijn nogal hongerig naar bandbreedte, cache, power, eigenlijk alles), is het niet nodig voor HT (niet dat HT veel uitmaakt).

Dat je 2 perfect matchende reepjes nodig hebt is ook onzin, alhoewel er wél geheugen bestaat wat elkaar "bijt", hoef je zéker geen duur corsair-kitje te kopen. Ikzelf draai m'n Athlon64 3500+ met 2x 512MB corsair value, zo'n €76 per stuk, en haal zo'n 6100MB/sec.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kijk, er bestaan ook single channel chipsets die HT CPU's ondersteunen, zoals de meeste chipsets van Intel's 845 serie. Intel zou wel gestoord zijn om de ondersteuning voor Hyperthreading erbij te vermelden wanneer het waar zou zijn dat HT alleen icm DC werkt ;)

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-07 14:36
Verwijderd schreef op woensdag 22 december 2004 @ 14:27:
Zeer zware onzin, en alhoewel Dual channel een ENORME-performance boost betekend bij intelletjes (ze zijn nogal hongerig naar bandbreedte, cache, power, eigenlijk alles), is het niet nodig voor HT (niet dat HT veel uitmaakt).

Dat je 2 perfect matchende reepjes nodig hebt is ook onzin, alhoewel er wél geheugen bestaat wat elkaar "bijt", hoef je zéker geen duur corsair-kitje te kopen. Ikzelf draai m'n Athlon64 3500+ met 2x 512MB corsair value, zo'n €76 per stuk, en haal zo'n 6100MB/sec.
ik heb ook een Athlon 64 3500+ en 2 x 512MB maar volgens mij heb je een bandbreedte van 6400MB/sec ( heb ik namelijk ook :) )

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

Verwijderd

Dat zegt de theorie, wouter37, maar d'r is een behoorlijke overhead. Dat ik 6100MB/sec haal is behoorlijk netjes, meet anders zelf ook eens je geheugenbandbreedte in SANDRA.

• Slurpie Blauw
Dan was het dus een goedkope truc om een consument wat duurdere DC reepjes aan te smeren. Okay, het is duidelijk. :)

Verwijderd

offtopic:
Waarom denkt iedereen gelijk het slechtste van verkopers? Wie weet was het wel puur onwetendheid of foute voorlichting. Je kan mij bijvoorbeeld alles vragen over Athlon's, Athlon 64-ers, VIA-EPIA's, maar als het op de intel 915/925 reeks aankomt, weet ik slechts marginaal iets, socket 478 was ik meer in thuis).

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2004 14:56 ]

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Verwijderd schreef op woensdag 22 december 2004 @ 14:56:
offtopic:
Waarom denkt iedereen gelijk het slechtste van verkopers? Wie weet was het wel puur onwetendheid of foute voorlichting. Je kan mij bijvoorbeeld alles vragen over Athlon's, Athlon 64-ers, VIA-EPIA's, maar als het op de intel 915/925 reeks aankomt, weet ik slechts marginaal iets, socket 478 was ik meer in thuis).
omdat iemand die in een pc-shop werkt geacht wordt het materiaal dat hij verkoopt goed te kennen. Beter dus dan de gemiddelde hobbyist ;)

Verwijderd

Eerlijk gezegd ben ik best nieuwsgierig naar "het-niet-nader-genoemd". Dit omdat ik nog wel eens mensen doorverwijs naar winkels wanneer ze een computer(onderdeel) nodig hebben. Ik zou niet echt een flater willen slaan als doordat ze met dergelijke verkopers en dus volstrekt verkeerde info te maken krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2004 15:01 ]

• wouter37
Verwijderd schreef op woensdag 22 december 2004 @ 14:39:
Dat zegt de theorie, wouter37, maar d'r is een behoorlijke overhead. Dat ik 6100MB/sec haal is behoorlijk netjes, meet anders zelf ook eens je geheugenbandbreedte in SANDRA.
ok tnx net gedaan en sandra zegt 4849 dus dat scheelt idd nogal

Verwijderd

offtopic:
Wouter37: probeer eens de timings op 1T te zetten, 4800 is een typische 2T score

• Slurpie Blauw
Verwijderd schreef op woensdag 22 december 2004 @ 14:59:
Eerlijk gezegd ben ik best nieuwsgierig naar "het-niet-nader-genoemd". Dit omdat ik nog wel eens mensen doorverwijs naar winkels wanneer ze een computer(onderdeel) nodig hebben. Ik zou niet echt een flater willen slaan als doordat ze met dergelijke verkopers en dus volstrekt verkeerde info te maken krijgen.
Het was PCL computers in Rotterdam, maar ik las net een artikel wat wel een beetje op zijn verhaal slaat.

http://app2.pcmweb.nl/focus/intel/hyperthreading/pagina5.htm

Onderaan de 2e paragraaf staat dit:

En omdat het een dubbelkanaals (dual channel) geheugenbus betreft gaat de voorkeur uit naar een set van twee op elkaar afgestemde ddr-modules. Deze setjes zijn door de fabrikant speciaal getest in een dubbelkanaalsopstelling.

Dit slaat natuurlijk op een optimale prestratie, niet een vereiste.

[ Voor 5% gewijzigd door Slurpie Blauw op 22-12-2004 15:14 ]

Verwijderd

Goudstof schreef op woensdag 22 december 2004 @ 15:07:
[...]

Het was PCL computers in Rotterdam, maar ik las net een artikel wat wel een beetje op zijn verhaal slaat.

http://app2.pcmweb.nl/focus/intel/hyperthreading/pagina5.htm

Onderaan de 2e paragraaf staat dit:

En omdat het een dubbelkanaals (dual channel) geheugenbus betreft gaat de voorkeur uit naar een set van twee op elkaar afgestemde ddr-modules. Deze setjes zijn door de fabrikant speciaal getest in een dubbelkanaalsopstelling.

Dit slaat natuurlijk op een optimale prestratie, niet een vereiste.
Nu dat slaat idd een beetje als de tang op het varken. Dual-channel verhoogt idd de prestaties, maar het heeft niets te maken met hyperthreading.

• wouter37
Verwijderd schreef op woensdag 22 december 2004 @ 15:06:
offtopic:
Wouter37: probeer eens de timings op 1T te zetten, 4800 is een typische 2T score
idd TNX 2T staat nu op disable en nu heb ik 5800 :)

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-08 16:04

BertV

Handgemaakt

Verwijderd schreef op woensdag 22 december 2004 @ 14:59:
Zo was ik laatst bij een "het-niet-nader-genoemde" winkel ( ben de naam kwijt :+ ) waarbij verkondigd werd dat een AMD64 goedkoper was dan een P4 omdat dit een langzamere budget variant zou zijn.

Na een tijdje floepte de jongeman eruit dat ie intelfanaat was.
Online kopen is heerlijk ;)

ontopic, ik heb hier een hypertreading P4 3.0 ghz gecastreerd met PC2100 133mhz single channel geheugen

[ Voor 16% gewijzigd door BertV op 22-12-2004 16:02 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

OK, het antwoord is gegeven het gaat hier lichtelijk offtopic ;) Dicht dus.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.