Toon posts:

Help met macro

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, ik ben een newbie en heb de Fuji S7000 recentelijk aangeschaft. Ik ga over een weekje naar Suriname en wil graag de natuur fotograferen voor mijn Neerlandse collega's. Ik heb echter jammergenoeg geen tijd gehad om alle mogelijkheden met de cam uit te proberen. Heeft iemand tips voor macrofotografie van bloemen, gezien de mooie pics op het forum _/-\o_ ? Moet je nou dichtbij gaan staan of is het voldoende dat je de cam op macro/supermacro zet? Ik vind de details in alle macropics hier fantastisch en wil dat ook :'( Ik heb op diverse forums gelezen dat voorzet lenzen (+4 en +2) mijn doel helpen te verwezenlijken. Moet ik ook de adapterring kopen?
En dan lees ik op andere sites dat voorzetlenzen niet goed zijn voor je toestel :s WHAT TO DO???

P.S. Ik heb reeds gezocht naar het antwoord op mijn vragen, maar ik word gek van de tegenstrijdige antwoorden 8)7

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-02 17:11

Pelle

🚴‍♂️

Wat dacht je van het lezen van de handleiding? En zelf proberen en vergelijken?

Verwijderd

Topicstarter
Hey Pelle,
Ik heb dat inmiddels ook door ;) maar ik wil nu wel weten of het waar is dat zo een voorzetlens schadelijk is voor je cam of niet.
Ik heb veel posts gelezen maar ik kom er niet uit. |:(

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-02 14:49

Beaves

Usque ad Finem

Verwijderd schreef op woensdag 22 december 2004 @ 13:50:
Hey Pelle,
Ik heb dat inmiddels ook door ;) maar ik wil nu wel weten of het waar is dat zo een voorzetlens schadelijk is voor je cam of niet.
Ik heb veel posts gelezen maar ik kom er niet uit. |:(
Wat denk je? Dat de diverse gebruikers van zulke lensen willens en wetens hun camera kapot maken? Dacht het niet, er kan (mits je de juiste gebruikt) niets fout gaan, alleen de beeldkwaliteit kan achteruitgaan als je wat minder goed spul gebruikt.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Mijn volgende vraag zou nu moeten luiden: wat is dan in jouw mening de juiste lens?
Zoals ik al zei, ik ben nieuw, ik heb weinig tijd om alles uit te puzzelen (gezien ik pas om half 8 van het werk thuis ben en de shots alleen in de avond genomen worden) en ik had gehoopt dat ik met tips van ervaren fotografen iets sneller mijn camera optimaal kan benutten.
Ik krijg het gevoel dat ik hier niet op de juiste plek ben om deze vragen te stellen, gezien de antwoorden die worden gepost. Maar goed.. :|
Mijn excuses.

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Het is NIET zo dat je met een voorzetlens opeens supergoeie foto's gaat maken, want je hebt duidelijk nog geen basiskennis van je toestel of van fotografie in het algemeen. Het gaat nog altijd meer om de bediening en fotograferen zelf dan wat voor equipment je hebt.

Willen we je dan niet helpen? Tuurlijk wel.
Denken we dat je stom bent? Neen, iedereen is zo begonnen.

Waar het om gaat is dat je vragen stelt die elders, of op dit forum zelfs al, beantwoord worden, en je doet 0 moeite om zelf achter die antwoorden te komen. Je verwacht dat wij de antwoorden naar je toegooien zonder er zelf moeite te voor te hoeven doen, maar sorry, hier delen we hengels uit, geen vissen.

http://www.megapixel.net
http://www.imaging-resource.com

Staan enkele Macro tutorials, of zoek anders op Google naar macro tutorials.

Oh, en lees de handleiding eens van je toestel. Daar staat een heel paragraaf met cijfers, aanwijzingen, e.d. over de macro-capabiliteit van jouw toestel.

[ Voor 17% gewijzigd door Stereotomy op 22-12-2004 16:11 ]

Alors.

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Stereotomy,
Bedankt voor de reactie. Ik heb idd de handleiding doorgenomen B) maar ik doe blijkbaar iets fout als ik de macrofunctie gebruik. Ik besef terdege dat het een kwestie van oefenen blijft (vandaar dat ie meegaat naar Arnhem voor het kerstweekend)
Ik vind alleen dat mijn opnames niet zo gedetailleerd zijn (zelfs met supermacro).Ik zal de links die je hebt vermeld doornemen.

BTW: Ik verwachtte niet dat alles in mijn schoot werd geworpen, ik had waarschijnlijk mijn vragen specifieker moeten stellen en meer tijd moeten nemen om het toestel te exploren. Helaas heb ik weinig tijd :'( Maar het komt wel goed, dit weekend is de S7000 mijn verlengstuk! :P
Nogmaals thanx.

Verwijderd

Belangrijkste bij macro's maken is uiteraard wel dat je met de camera erg dichtbij, afhankelijk van de macrostand 10cm tot meter, van het onderwerp afzit anders heeft de macro functie geen nut.
Die opzet lensen betwijfel ik of die nut hebben bij macro foto's, denk dat ze handiger zijn om een groter zoom bereik te krijgen. Je camera ermee slopen zal niet gebeuren.

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Die opzet lensen betwijfel ik of die nut hebben bij macro foto's, denk dat ze handiger zijn om een groter zoom bereik te krijgen.
Moet je dus wel onderscheid maken tussen de telelenzen en de macrolenzen natuurlijk. :{

Alors.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het dus over macrolenzen en niet de telelenzen. Kent iemand mooie plekjes in Arnhem waar ik leuke natuurpics }:O kan schieten. Ik ben niet zo bekend in arnhem, ben van Roffa. })

Verwijderd

Belangrijkste tip: regel een goed statief! Gebruik wat grotere f waardes, zodat je nog iets van scherptediepte overhoud en kijk heel goed naar de lichtval op je onderwerp. Zorg ervoor dat er voldoende licht is en dat op een spannende manier op je onderwerp schijnt. Let erop dat je niet in je eigen licht werkt, waardoor je een schaduw op je onderwerp creeert. Neem eventueel een stuk wit karton mee (of goud) om je onderwerp vanuit een andere hoek bij te lichten (je laat het zonlicht indirect op je onderwerp vallen).

Laatste tip: neem je handleiding mee in het vliegtuig en koop een boekje over macro fotografie. Hier kun je goede ideeen uit halen en leer je meer over de techniek.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 23 december 2004 @ 09:23:
Ik heb het dus over macrolenzen en niet de telelenzen. Kent iemand mooie plekjes in Arnhem waar ik leuke natuurpics }:O kan schieten. Ik ben niet zo bekend in arnhem, ben van Roffa. })
beetje vreemde vraag voor hier op het GOT... Ten noorden van Velp heb je een leuk stukje bos. tussen Arnhem en Arnhem-zuid ligt een rivier (naam doet er nu niet toe...) daaromheen liggen leuke uiterwaarden.

Macro-foto's kun je ook binnen oefenen, daar is het tenminste droog, daar heb je veel invloed op de belichting en kun je goed expirimenteren. Het object op de foto hoeft niet mooi te zijn, als de foto maar goed lukt.

• Montana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-02 16:15

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

Al het goede is al verteld, door de andere.

Waar ik b.v. veel van geleerd heb is gewoon doen.
En zeker als het licht goed is, binnen foto's maken. In het begin heb ik gewoon een leuk bosje bloemen gekocht met veel kleuren en kleine details, ( zie mijn site) ( of anders buiten, ga eens keer naar de markt kijk eens bij viskraam / bloemenhandel maar ook exotisch fruit doet het altijd goed.
Als het vraagt mag je meestal wel foto's maken

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 23 december 2004 @ 09:23:
Park Sonsbeek in Arnhem is zeker de moeite waard

Kijk voor een paar foto's hier of hier

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2004 16:55 ]

Pagina: 1