Toon posts:

UTP cat 5e Jack hoe moet het nu straight

Pagina: 1
Acties:
  • 76 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
zo mede tweakers ik ben nu 10 dagen verder maar heb nog steeds de netwerk niet aan de praat gekregen.
Ik ben maar een nieuw topic gaan starten i.v.m. helderheid: ik ben nu inmiddels 20 artikels nagegaan en het blijkt dat 5E jack standard al van binnen crossover is. betreffende Jack heeft kleurschema A : bruin/ licht-bruin/ blauw/ licht blauw/ oranje/licht oranje/groen/ licht groen
kleurschema B: bruin/ licht-bruin/ blauw/ licht blauw/ groen/ licht groen/ oranje/licht oranje

ik wil deze jack nu als straight in (NIC1) PC 1 krijgen omdat ik al een cross cabel hebt gemaakt die van deze jack naar Nic2 (PC2) gaat.
welke schema moet ik nu van jack volgen en hoe moet ik de kabels in UTP stekker aanmaken?

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
1 woord:
FAQ
FAQ - Network Troubleshooting

edit:
sjit dat zijn er 3

[ Voor 18% gewijzigd door BasieP op 21-12-2004 22:38 ]

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Wat bedoel je precies met "jack"? Gewoon zo'n RJ45-pluggie die je nog moet persen?

• crzyhiphopazn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-04 16:52

crzyhiphopazn

Knowledge = Power

antwoord is heel makkelijk:
* aan 1 van die uiteindes is de oranje/witte draad op de plaats van de groen/witte draad gezet en omgekeerd.
* als je die weer op de juiste plek zet dan heb je weer een straight kabeltje.

Voor schema's link van BassieP

[ Voor 12% gewijzigd door crzyhiphopazn op 21-12-2004 22:51 ]

https://tweakers.net/gallery/96378/inventaris/?inv_id=1241403 || GT= cRzYHipHopAzN || Battle.net ta6g ||

• Kanarie
  • Laatst online: 10-05 10:11

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Verwijderd schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 22:36:
zo mede tweakers ik ben nu 10 dagen verder maar heb nog steeds de netwerk niet aan de praat gekregen.
Ik ben maar een nieuw topic gaan starten i.v.m. helderheid: ik ben nu inmiddels 20 artikels nagegaan en het blijkt dat 5E jack standard al van binnen crossover is. betreffende Jack heeft kleurschema A : bruin/ licht-bruin/ blauw/ licht blauw/ oranje/licht oranje/groen/ licht groen
kleurschema B: bruin/ licht-bruin/ blauw/ licht blauw/ groen/ licht groen/ oranje/licht oranje

ik wil deze jack nu als straight in (NIC1) PC 1 krijgen omdat ik al een cross cabel hebt gemaakt die van deze jack naar Nic2 (PC2) gaat.
welke schema moet ik nu van jack volgen en hoe moet ik de kabels in UTP stekker aanmaken?
Gewoon de kleurtjes aan de 2 kanten gelijk houden. Dat is straight.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

THW Arie schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 22:50:
[...]

Gewoon de kleurtjes aan de 2 kanten gelijk houden. Dat is straight.
NEEEEEEEEEEEEEE ....... dammit read the faq please :X

je moet de aderparen (getwiste) de per tx rx gebruiken anders gaat het ook fout

[ Voor 17% gewijzigd door Fish op 21-12-2004 23:04 ]

Iperf

• Droopey
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-08-2023

Droopey

Hoe kan ik je helpen?

alle 2 kanten gelijk werkt bij mij perrrrrfect.... Waarom is dat dan fout?

edit:

overigens gebruik ik de layout:
witgroen/groen/witoranje/blauw/blauwwit/oranje/witbruin/bruin

[ Voor 44% gewijzigd door Droopey op 21-12-2004 23:08 ]

Hier had uw reclame kunnen staan.

Verwijderd

In mijn ervaring als brand-rex gecertificeerd installer hebben wij geleerd dat men in nederland ALTIJD de B codering gebruikt en dat utp stekkers altijd (indien straight) vanaf de koperkant gezien deze volgorde hebben;

WitOranje/Oranje/Witgroen/Blauw/WitBlauw/Groen/WitBruin Bruin

als men alles 1op1 zou doorzetten zonder de volgorde aan te houden dan kan het zijn dat de verbinding niet over de juiste twisting van de kabel loopt en het signaal dus niet altijd over komt

hopende u hiermee voldoende geinformeerd te hebben

M.V.G. Dirk van de Broek

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Verwijderd schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 23:04:
In mijn ervaring als brand-rex gecertificeerd installer hebben wij geleerd dat men in nederland ALTIJD de B codering gebruikt en dat utp stekkers altijd (indien straight) vanaf de koperkant gezien deze volgorde hebben;

WitOranje/Oranje/Witgroen/Blauw/WitBlauw/Groen/WitBruin Bruin

als men alles 1op1 zou doorzetten zonder de volgorde aan te houden dan kan het zijn dat de verbinding niet over de juiste twisting van de kabel loopt en het signaal dus niet altijd over komt

hopende u hiermee voldoende geinformeerd te hebben

M.V.G. Dirk van de Broek
Je doelt hiermee op een extreme storingssituatie waarbij het juist twisten van draadparen de storing voorkomt?

In een thuissituatie heb je genoeg aan 4 draden, als je gewoon zorgt dat je een willekeurige volgorde goed aanhoudt werkt het al (zie ook de FAQ: elektronen zijn kleurenblind ;) ).
Nee, dat is niet netjes, en nee, zo doe ik het zelf ook niet, maar het werkt wel.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

THW Arie schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 23:09:
[...]

Je doelt hiermee op een extreme storingssituatie waarbij het juist twisten van draadparen de storing voorkomt?

In een thuissituatie heb je genoeg aan 4 draden, als je gewoon zorgt dat je een willekeurige volgorde goed aanhoudt werkt het al (zie ook de FAQ: elektronen zijn kleurenblind ;) ).
Nee, dat is niet netjes, en nee, zo doe ik het zelf ook niet, maar het werkt wel.
ga nou alsjeblieft niet op die toer ..... het werkt zelfs heel vaak gewoon slecht

Half werkende netwerk kabel
Droopey schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 23:04:
alle 2 kanten gelijk werkt bij mij perrrrrfect.... Waarom is dat dan fout?

edit:

overigens gebruik ik de layout:
witgroen/groen/witoranje/blauw/blauwwit/oranje/witbruin/bruin
die is dus gewoon goed ...

[ Voor 119% gewijzigd door Fish op 21-12-2004 23:13 ]

Iperf

• Gody
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-05 13:31
brand-rex zegt mij heel weinig dirkvandebroek maar je kleurencombinatie is inderdaad wel de juiste(althans volgens cisco's ccna course voor zover ik weet, en dan jouw brand-rex certificering).
Of het werkelijk zoveel scheelt in signaal wanneer je de uiteinde's anders aansluit weet ik niet maar misschien dat dat inderdaad mogelijk is. Wanneer iedereen gewoon dezelfde combinatie aanhoudt in het bedrijfsleven is dat het fijnste. Wat men thuis met netwerkkabels doet maakt minder uit. Zolang men maar niet de draden van het electriciteitsnet gaat verwisselen want dat kan vervelende situaties opleveren.
ps wij doen elkaar hier, op gathering of tweakers (got), standaard de groeten

[ Voor 40% gewijzigd door Gody op 21-12-2004 23:16 . Reden: wat anders geformuleerd ]

Verwijderd

ik doel niet op extreme storingsituaties dit is gewoon vastgelegd in de NORM maar ook uit ervaring blijkt dat wanneer men niet over de juist getwiste aderparen gaat dat het signaal toch na zo'n 15 tot 20 meter niet meer overkomt (gemeten met een dsp 4000 network analyzer en getest tussen server en switch) p.s. Brand-Rex Cabling Systems is onze leverancier en ook een van de beter op het gebied van Netwerkbekabeling nl. blo-lite glasfiber, cat5e, cat6 e.d.(de draden van het electriciteitsnet valt ook nog wel mee als geel/groen maar in het midden zit kan er weinig mis gaan :D )

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2004 23:28 ]

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Gewoon de standaard van de user dirkvandebroek aanhouden. Dat is de enig correcte. Tuurlijk werkt het 99,99% van de keren ook wel als je alle kabels 1 op 1 verbind, op volgorde van kleur. Maar dat is gewoon NIET de standaard en is lastig werken. stel je eens voor dat je niet knijpt, maar patched en 1 jack eraf knipt, als je dan niet de standaard gebruikt is het lastig om er een nieuwe "jack" aan te knijpen. Grote kans dat je verkeerd bedraadt.
Dat is mij dus al eens gebeurd. Ik kon 40 kabels opnieuw patchen/knjipen omdat mijn voorganger de kabels verkeerd had aangelegd, maar dan ook nog eens zo dat het alleen op 10Mbit half-duplex werkte. Niet erg als je een 10Mbit netwerk hebt, maar wel als je opvolger dan het netwerk omzet naar 100Mbit en de boel vervolgens niet goed werkt.

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

fish schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 23:10:
[...]

ga nou alsjeblieft niet op die toer ..... het werkt zelfs heel vaak gewoon slecht

Half werkende netwerk kabel

[...]

die is dus gewoon goed ...
Interessant topic. Heb nooit van die ranzige kabels (noodoplossingen) gemaakt met een lengte van meer dan een meter of 5.
Had beter moeten weten na CNA ;)

• Droopey
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-08-2023

Droopey

Hoe kan ik je helpen?

ok, ik sluit me aan bij Dirkvandenbroek en gooi mijn eerder genoemde layout weg... hier 2 interessante links...

http://www.bluemax.net/te...TX/colorcodestandards.htm

en het waarom:

http://www.bluemax.net/te...ng100TX/alittletheory.htm

Hier had uw reclame kunnen staan.

Verwijderd

Topicstarter
Hey jongens thanks het werkt uiteindelijk makes me pretty :*)

Verwijderd

Het maakt wél uit en de goede combo kun je in de FAQ vinden.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.