Toon posts:

Half werkende netwerk kabel

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net mijn eerste netwerkkabel gemaakt, maar deze kabel werkt niet helemaal. Het eerste waar ik aan dacht was dat de kabel waarschijnlijk kapot zou zijn, maar dit bleek niet te zijn. Ik heb de weerstand op de kabel nagemeten, en die is op elke draad 1.4-1.5ohm (kabel is ongeveer 7m lang). Ik heb hetzelfde gedaan op een fabriekskabel van ongeveer 2 meter, en daar bleek de weerstand rond de 0.8ohm te liggen, de waarde van de lange kabel lijkt me dus wel ok.

De kabel lijkt dus fysiek in orde. Maar als ik hem in gebruik neem werkt ie vrijwel niet. Andere pc's kan ik wel vinden, maar als ik iets van een andere pc naar deze wil kopieren hangt explorer. Ook internet (gedeeld) werkt letterlijk maar half. DNS lookups en pingen werken, maar als ik een internetpagina laa, laadt deze maar voor een gedeelte en houdt er daarna mee op. Ook het updaten van de virusscanner (via internet) gebeurd traag (2kb, dan een hele tijd niks en dan gaat ie weer een beetje verder).

Het is duidelijk een probleem met de kabel, want zodra ik de pc met een andere kabel verbind werkt deze perfect, en zodra ik de pc waar ik nu dit berichtje mee aan het posten ben op de kabel aansluit heb ik dezelfde problem als hierboven. Ik heb ook al geprobeerd de kabel op een andere poort van de switch aan te sluiten, maar ook dat helpt niet.

Verwijderd

stekkertjes er goed aangeknepen?
Dus lopen de draadjes helemaal door tot het einde van het stekkertje? Dat kun je zien als je bovenop het stekkertje kijkt.

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2003 22:53 ]

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Heb je de juiste volgorde van de kleuren aangehouden? De draadparen (kleur/kleur-wit) moeten in een specifieke volgorde: 1-1w-2-3-3w-2w-4-4w. Welke kleur 1 2 3 en 4 zijn maakt niet uit, zolang je:
- kleur en kleur-wit aan beide kanten hetzelfde hebt.
- kleur en kleru-wit niet verwisselt aan de andere kant

Standaard is:
1: Oranje
2: Groen
3: Blauw
4: Bruin

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 August 2003 @ 22:53:
stekkertjes er goed aangeknepen?
Dus lopen de draadjes helemaal door tot het einde van het stekkertje? Dat kun je zien als je bovenop het stekkertje kijkt.
Jup, gekeken en gemeten (ik heb de weerstand gemeten van contactpunt naar contactpung nadat de stekkertjes eraan gekrompen waren)

De kabel is trouwens gemaakt uit een andere oude kabel die het niet deed, maar ik meen dat ik de helft waarin het los contact zat, eruit heb geknipt, of er moeten nog meer dingen mis zijn in de kabel.

Ik kreeg overigens net het advies om de weerstand tussen de draden te meten om te kijken of er niet 2 elkaar raken, dat ga ik nu dus doen.

• datkanveelbeter
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-04 11:48
als je de kabel verkeert had aan gesloten deed hij het gewoon hellemaal niet.
Ik zit hier gewoon meer te denken aan magnetische influentie.
Zijn de draden ook met paren getwist?
Zijn de draden wel beschermd vanbuitenaf?(dus folie om de getwiste paren heen)
Zijn het wel (u/s)tp kabel's?

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

als je de twisting verkeerd hebt (niet de crossing!) dan werkt het ook niet lekker.

Even uitmijn hoofd:
witoranje-oranje-witgroen-blauw-witblauw-groen-witbruin-bruin.

Andere kleurvolgordes mag je meteen opnieuw beginnen...

[ Voor 3% gewijzigd door Fairy op 27-08-2003 23:06 ]

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

datkanveelbeter schreef op 27 augustus 2003 @ 23:01:
als je de kabel verkeert had aan gesloten deed hij het gewoon helemaal niet.
Ik zit hier gewoon meer te denken aan magnetische influentie.
Zijn de draden ook met paren getwist?
Zijn de draden wel beschermd vanbuitenaf?(dus folie om de getwiste paren heen)
Zij het wel (u/s)tp kabel's?
Met folie is het STP, dit is UTP en over 7 meter geen probleem mits twisting ^^^^^ goed is.

• datkanveelbeter
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-04 11:48
Fairy schreef op 27 August 2003 @ 23:06:
[...]

Met folie is het STP, dit is UTP en over 7 meter geen probleem mits twisting ^^^^^ goed is.
Hoe weet jij dat het hier om UTP gaat?

• makkie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-08-2025
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Fairy schreef op 27 August 2003 @ 23:06:
[...]

--------------------------------------------------------------------------------

Hoe weet jij dat het hier om UTP gaat?

Met een andere kabel vraag je gewoon om problemen :) .
Fairy schreef op 27 August 2003 @ 23:05:
als je de twisting verkeerd hebt (niet de crossing!) dan werkt het ook niet lekker.

Even uitmijn hoofd:
witoranje-oranje-witgroen-blauw-witblauw-groen-witbruin-bruin.

Andere kleurvolgordes mag je meteen opnieuw beginnen...
Dit is de enige juiste volgorde, heb alleen even de nummers erbij gezet.
Voor een "rechte kabel"
1=wit/oranje-2=oranje-3=wit/groen-4=blauw-5=wit/blauw-6=groen-7=wit/bruin-8=bruin.
Voor een "cross kabel" moet je aan 1 zeide het oranje paar met het groene paar draaien.

[ Voor 27% gewijzigd door makkie op 27-08-2003 23:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
De kabels zijn getwist, aan 1 kant zit nog gewoon het stekkertje van de fabriek en aan de andere kant zitten de kabels precies hetzelfde. De kleurvolgorde is blauw-witblauw-bruin-witbruin-witoranje-oranje-groen-witgroen (ook aan de originele kant, dus ik betwijfel of dat het probleem is).
Er zit geen folie om de kabels (zoals Fairy al zei hoort dit ook niet), en op de kabel staat geprint "certified UTP category 5E". Ik had nog wel niet gezegd dat het om UTP ging, maar hierbij dus :)

Verwijderd

makkie schreef op 27 August 2003 @ 23:13:
[...]

Dit is de enige juiste volgorde, heb alleen even de nummers erbij gezet.
Voor een "rechte kabel"
1=wit/oranje-2=oranje-3=wit/groen-4=blauw-5=wit/blauw-6=groen-7=wit/bruin-8=bruin.
Voor een "cross kabel" moet je aan 1 zeide het oranje paar met het groene paar draaien.
Jupz dit is de goeie, geloof me ik knijp echt teveel kabel :X

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2003 23:15 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-05 15:20

job

Verwijderd schreef op 27 augustus 2003 @ 23:13:
De kabels zijn getwist, aan 1 kant zit nog gewoon het stekkertje van de fabriek en aan de andere kant zitten de kabels precies hetzelfde. De kleurvolgorde is blauw-witblauw-bruin-witbruin-witoranje-oranje-groen-witgroen (ook aan de originele kant, dus ik betwijfel of dat het probleem is).
Er zit geen folie om de kabels (zoals Fairy al zei hoort dit ook niet), en op de kabel staat geprint "certified UTP category 5E". Ik had nog wel niet gezegd dat het om UTP ging, maar hierbij dus :)
dan is het dus niet een getwiste kabel aangezien je aan beide kanten van de kabel dezelfde volgorde hebt. de kleurvolgorde is dus fout.
je moet 2 aders twisten (omwisselen) (aders 4 en 6)

haal de connectoren er af en volg de kleurvolgorde op zoals hierboven al 2 maal is genoemd. eigenlijk zijn de kleuren niet het belangrijkste, maar meer de twist van de aders 4 en 6. maar volg toch maar de officiele kleurvolgorde, wel zo duidelijk als je de kabel nog een keer aan iemand geeft/verkoopt.

[ Voor 21% gewijzigd door job op 27-08-2003 23:20 ]

• makkie
Verwijderd schreef op 27 August 2003 @ 23:13:
Is dit echt fabriek af, of heeft een computerzaak ze zelf gemaakt?
Het is namelijk niet echt de kleurstandaard die gebruikt is.

Verwijderd

Topicstarter
makkie schreef op 27 August 2003 @ 23:18:
[...]

Is dit echt fabriek af, of heeft een computerzaak ze zelf gemaakt?
Het is namelijk niet echt de kleurstandaard die gebruikt is.
De kabel heb ik jaren geleden eens bij een setje van 2 netwerkkaarten van Trust gekocht bij Dixons, waarvan een een ingebouwde hub had (het is dus geen crossed kabel) en zat in de doos verpakt. Het lijkt me dus erg onwaarschijnlijk dat deze in de winkel is gemaakt.

En ik wacht liever met nóg een keer de stekkers vervangen tot ik echt geen andere dingen meer kan doen. Ik heb ze al een paar keer vervangen om het probleem proberen te verhelpen.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

in 99% van de topics met problemen met netwerkkables is verkeerd knijpen altijd het probleem geweest .. en we hebben dit al vaak! voorbij zien komen ;)

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
fish schreef op 27 augustus 2003 @ 23:28:
in 99% van de topics met problemen met netwerkkables is verkeerd knijpen altijd het probleem geweest .. en we hebben dit al vaak! voorbij zien komen ;)
Dat snap ik, en heb ik ook al vaak gelezen/gehoord. Maar ik vind het heel knap als jij me kunt vertellen wat er niet klopt aan de kabel als de weerstand klopt en de draden onderling geen contact maken.

Trouwens heeft het verkeerd twisten van een kabel echt zo veel invloed op de werking van een kabel, ik bedoel telefoonlijn is ook niet getwist en daar is nog altijd 128kbit op te halen.

• makkie
Verwijderd schreef op 27 August 2003 @ 23:31:
[...]
Dat snap ik, en heb ik ook al vaak gelezen/gehoord. Maar ik vind het heel knap als jij me kunt vertellen wat er niet klopt aan de kabel als de weerstand klopt en de draden onderling geen contact maken.

Trouwens heeft het verkeerd twisten van een kabel echt zo veel invloed op de werking van een kabel, ik bedoel telefoonlijn is ook niet getwist en daar is nog altijd 128kbit op te halen.
Nu heb je het over isdn (90 volt) t/m je NT1 en daarna twisted pair.
Normale telefoonkabel 56 k toch?
Op de lange afstanden krijg je kleine draaivelden in je kabel , door de twisting worden deze draaiveldjes weer opgeheven.

WAt er aan jouw kabel niet klopt is dat de tx(transmit) en de rx(recieve) aders niet crossed zijn.
Je "zend" en "ontvang" aders zitten recht tegenover elkaar en dus botsen de paketjes data.
Dus de transmit poort van pc1 moet op de receive van pc2 komen via een aderpaar en de transmit van pc2 moet op de receive van pc1 komen via een aderpaar.
Duidelijker kan niet meer dacht ik.

[ Voor 27% gewijzigd door makkie op 27-08-2003 23:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
makkie schreef op 27 August 2003 @ 23:41:
[...]

WAt er aan jouw kabel niet klopt is dat de tx(transmit) en de rx(recieve) aders niet crossed zijn.
Je "zend" en "ontvang" aders zitten recht tegenover elkaar en dus botsen de paketjes data.
Ah nu snap ik het, ik zal dus altijd beide stekker eraf moeten halen en ze zo stoppen als hier gepost? Of kunnen jullie mij ook vertellen hoe ik dit kan oplossen door maar een van de stekkers eraf te halen ?

Wat ik alleen dan niet snap is hoezo de pakketjes botsen, terwijl toch de draden aan allebei de kanten hetzelfde zitten. Als ik het goed begrijp 'botsen' de pakketjes dus door invloed van de draad ernaast, en niet door een pakketje dat van de andere kant op dezelfde draad is.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op 27 augustus 2003 @ 23:31:
[...]
...knip...

Ja de hele truuk om een bepaalde snelheid te kunnen halen zit juist in die twist.

het gaat om overspraak,
De twist van elk paar heeft een andere afstand. er zit dus verloop in hoe de aders naast elkaar liggen. op een geven moment liggen ze dus 180 graden gedraaid als hoe ze eerst tov een ander aderpaar lagen. op zo'n moment is de overspraak dus ook tegen over gesteld en heft hij de overspraak die hij (bijv)10 cm gelden heeft gemaakt weer op met tegenoverspraak.

doe je dat niet .. problemen dude ...

btw onze vriend de ptt doet dat al jaren met die dikke telefoonkabels die door de grond loopt elk aderpaar (huis) heeft een andere twist

edit:iemand was me voor ....

[ Voor 4% gewijzigd door Fish op 27-08-2003 23:55 ]

Iperf

• makkie
Verwijderd schreef op 27 August 2003 @ 23:48:
[...]
Ah nu snap ik het, ik zal dus altijd beide stekker eraf moeten halen en ze zo stoppen als hier gepost? Of kunnen jullie mij ook vertellen hoe ik dit kan oplossen door maar een van de stekkers eraf te halen ?

Wat ik alleen dan niet snap is hoezo de pakketjes botsen, terwijl toch de draden aan allebei de kanten hetzelfde zitten. Als ik het goed begrijp 'botsen' de pakketjes dus door invloed van de draad ernaast, en niet door een pakketje dat van de andere kant op dezelfde draad is.
Daar heb je de hub voor(zoals je al zei ergens in het begin van dit topic) die haalt de data uit de kabel en stuurt dat weer via de juiste aders naar de andere pc.
Ik ben al even aan het puzzelen om maar 1 kant te veranderen.

[quote] is dit van links naar recht met het lipje naar boven?
De kleurvolgorde is blauw - wit/blauw - bruin - wit/bruin - wit/oranje - oranje - groen - wit/groen

[ Voor 11% gewijzigd door makkie op 27-08-2003 23:56 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

dubbel

[ Voor 99% gewijzigd door Fish op 27-08-2003 23:54 ]

Iperf

• job

job

het verhaal van makkie klopt niet helemaal.
wat hij zegt, de send en receive aders zitten tegen overelkaar is niet waar.
dit is alleen het geval als je tussen 2 pc's in plaats een cross een straight gebruikt.
en in het geval van een switch in plaats van een straight een cross gebruikt.

zie de plaatjes van straight en cross cables in de faq.
bij een straight kabel zitten altijd de tranceive en de receive kabels tegen over elkaar, echter de hub/switch crossed voor jouw de aders zodat het goed komt.

de reden waarom je bij een straight kabel 2 aders moet wisselen is om crosstalk (verstoring door een naastliggende ader) te voorkomen. hoe dat werkt kan ik je niet echt uitleggen, maar iemand anders vast wel.

er van uitgaand dat je een switch gebruikt, moet je dus even een nieuwe straight kabel knijpen zoals vermeld staat hier boven.

[ Voor 26% gewijzigd door job op 28-08-2003 00:20 ]

• makkie
Ben even aan het pluizen geweest.
Als ik goed begrijp heb jij origineel :(van links naar recht met het lipje naar boven dus )
8=blauw - 7=wit/blauw - 6=bruin - 5=wit/bruin -4=wit/oranje - 3=oranje - 2=groen - 1=wit/groen.
De andere kant moet dan dacht ik worden voor een crossed kabel:
8=bruin - 7=oranje - 6=blauw - 5=wit/bruin - 4=wit/oranje - 3=wit/blauw - 2=groen - 1=wit/groen.

Kan iemand het ook even controleren

[ Voor 13% gewijzigd door makkie op 28-08-2003 00:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
makkie schreef op 28 August 2003 @ 00:11:
Ben even aan het pluizen geweest.
Als ik goed begrijp heb jij origineel :(van links naar recht met het lipje naar boven dus )
blauw - wit/blauw - bruin - wit/bruin -wit/oranje - oranje - groen - wit/groen.
De andere kant moet dan dacht ik worden voor een crossed kabel:
bruin - oranje - blauw - wit/bruin - wit/oranje - wit/blauw - groen - wit/groen.

Kan iemand het ook even controleren
Sorry dat ik het zeg, maar ik moet dus echt een gewone straight kabel hebben. In de laatste regel van de openingspost staat ook dat de kabel naar een switch gaat.

Ik zal morgenvroeg een hele nieuwe kabel maken met de kleurcodes zoals eerder in het topic gepost, of iemand moet in de tussentijd nog een ander goed idee hebben.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2003 00:16 . Reden: verwarrende regel ]

• job

job

cross is hier niet van toepassing, topicstarter gebruikt een switch.
dus topicstarter moet een straigt kabel gebruiken volgens volgend schema:
witoranje-oranje-witgroen-blauw-witblauw-groen-witbruin-bruin
aan beide kanten dus

oeps te laat.
maar topicstarter knip nou gewoon beide connectoren eraf en gebruik bovenstaan schema. (let dus op de aders 3 tm 6)
post daarna hier je resultaten.
weet bijna wel zeker dat de kleurvolgorde het probleem is.

[ Voor 35% gewijzigd door job op 28-08-2003 00:20 ]

• makkie
Dan moet je hem gewoon recht maken net als aan de andere kant.
Als het dan niet werk heb je of een los contact of het heeft te maken met het feit dat er dan niet de juiste twisting in zit.
Bij jouw kabel gaat het aderpaar dat normaal getwist naar 3 en 6 gaat via aders van 2 aderparen.

Verwijderd

gewoon allebei de stekkers eraf knippen en nieuwe op zetten, met de kleucodering van hieboven (dus oranje wit - oranje - groen wit - blauw - blauw wit - groen - bruin wit - bruin)

dan moet het werken, anders is je kabel kapot

Verwijderd

Topicstarter
Ik had eigenlijk niet verwacht dat de twist van de draden zoveel uitmaakte, maar ik heb net de kabel gekrompen volgens de officiele kleurcodering en hij werkt perfect :D

Bedankt iedereen, en wat mij betreft mag dr een slotje op.

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Twisting is ZEER belangrijk, het is de meest belangrijke manier om storingen op de kabel te voorkomen bij de hoge frequenties die ethernet gebruikt.

Forget your fears...
...and want to know more...

Pagina: 1