Toon posts:

[Router] Extreme load bij glasvezelverbinding reset router?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien ik weinig kon vinden over deze specifieke situatie, besluit ik om maar weer eens een topic te posten.

WAN <--> ROUTER <--> LAN

WAN: 10 mbit single duplex, universiteitsnetwerk
ROUTER: goedkoop sweex ding
LAN: 100 mbit full duplex, 10-15 workstations

PROBLEEM: router reset zich bij volledig belasten van WAN-verbinding
BESCHRIJVING:
Bij extreme belasting van de WAN-verbinding, reset de router zich. Deze belasting kan ik al veroorzaken door op één workstation eens flink veel traffic te genereren. Hoeven niet eens zo gek veel connections te zijn, een paar snelle FTP up/download threads zijn al voldoende.

Bij continue belasting van de lijn tot 60-70% gaat alles goed, pieken van 80%+ lukken ook nog wel, maar gebruik ik constant meer dan 80% dan reset de router zichzelf vroeg of laat.

Eerst dacht ik aan oververhitting, omdat het apparaat nogal warm werd. Zo'n goedkope router trekt de volle 10mbit gewoon niet, zeker niet gedurende een langere periode. Dit heb ik uitgesloten, door de chip actief te koelen: oude northbridge heatsink plus fan op de chip van de router gezet. Helaas, ook deze koude router bleef zichzelf resetten bij gebruik van de volle 10 mbit.

Firewall / DMZ / filtering / etc. staat allemaal uit, IP-adres is hard ingeklopt. Mijn enige conclusie is dan ook: deze router trekt normaal gebruik prima, alleen bij langdurig piekgebruik loopt 'ie over en reset hij zichzelf.

Vraag 1)
Is dit een bekend probleem in deze prijsklasse, of gewoon een hardware defect?

Ik ga er voorzichtig al vanuit dat ik een duurdere router nodig heb. Maar na het lezen van dit topic is het me er niet duidelijker op geworden. Sommige routers hebben nl. een 10/100 mbit WAN-poort. Wat wordt hier mee bedoeld? Dat ik geen problemen zal ondervinden bij het 100% gebruiken van mijn verbinding? Dat is namelijk precies wat ik zoek, een router die hard geraped kan worden zonder een krimp te geven. Dat de Sweex een goedkoop prul is voor dit soort acties blijkt dan, ik had 'm op aanraden van een vriend gekocht, die eenzelfde glasvezel lijn heeft; hij trekt echter zijn verbinding zelden voor lange tijd helemaal vol, dus hij is positief over zijn aankoop. Ik vind 't echter een bron van ellende, want ik wil een betrouwbare verbinding. En dan is het heus niet erg als die router maar 8mbit throughput heeft, zolang m'n verbinding dan maar niet wegvalt, wat nu dus wel het geval is.

Vraag 2)
Lost een 10/100 WAN poort dit probleem op, of is het een marketingpraatje?

Mocht ik een nieuwe router nodig hebben, dan zat ik allereerst te denken aan een 3Com® OfficeConnect Cable/DSL Gateway, of de NetGear RP614 4-Port Cable/DSL Router with 10/100 Mbps Switch. Of deze goed genoeg zijn voor mijn eisen weet ik niet, mocht dit niet het geval zijn dan had ik de PacketFront CPS 200 nog in gedachte, maar ik heb geen idee hoeveel dat apparaat kost. Dit laatste stukje speelgoed is al veel meer dan ik eigenlijk nodig heb, maar d*mn, wat zien die specs er sweet uit :D

Vraag 3)
Zijn er nog andere alternatieven, behalve een PC gebruiken als router?

Of deze in PNS of NT hoort weet ik niet zeker, mocht hij toch bij PNS horen dan daarvoor mijn excuses.

Verwijderd

Als de router zich reset bij een hoge load dan kan dat een paar dingen betekenen volgends mij:
• Firmware niet up2date, dus waarsch. een bug in je firmware.
• Kabels niet volgends Cat5(e) standaard gemaakt, dat de router teveel loze (halve) packets terug krijgt.
Maar ik denk zelf dat het "sweex" routertje het hem doet.

Die 10/100 WAN poort is geen marketingspraatje, maar die zal gewoon volgends 10 en 100mbit werken, is wel handig als je een router binnen een (ander al bestaand) netwerk plaatst. Of je moet een verbinding hebben (WAN) die sneller is dan 10mbit.

Ik zou zelf voor de 3Com OfficeConnect router gaan, dan heb je iig iets stabiels in je handen. Ik heb zelf genoeg problemen met goedkope netwerkapp gehad ondertussen, dus ik koop alleen 3Com/etc en geen sweex/edimax/sitecom.

Verwijderd

Topicstarter
Vergeten te vermelden: de firmware is de laatste die verkrijgbaar is.

De kabels heb ik zelf gemaakt, allemaal de kleurcombo op de bovenste rij uit dit plaatje.

Is er een manier om te zien hoe groot de error-rate is van je kabels?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2004 12:38 ]

Verwijderd

vraag 1

, dat is moeilijk te bepalen, maar goedkopere routers staan meestal bekend om hun prijs, niet om hun prestaties en / of stabililtijd.

vraag 2

Nee, een 10/100mb wan poort zegt helemaal niets over het routeren.

vraag 3,

Ja, er zijn routers die dat niet hebben en toch minder verbruiken dan een pc als router , draytec vigor, asus wl-500g , diverse €€ cisco €€ modellen, linksys.

Ik gebruik zelf een cisco 2621xm voor mijn 2/10mb kabels verbinding en heb geen enkel probleem met een vol belaste verbinding of hoeveelheid connecties, af en toe zit ik met mijn edonkey client zelfs tot ruim over de 2000 connecties (open+ half open)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2004 13:10 ]

• DavidK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-12-2022
Lijkt wel een beetje op een queueing probleem/vollopen van een buffer. Je biedt iets via je 100Mb pc verbinding wat vervolgens via de 10Mb naar buiten gaat. De router moet vervolgens verkeer gaan bufferen om het uit de 10Mb naar buiten te krijgen. Zet je systeem eens voor de gein ook op 10Mb en probeer dan je WAN link volledig te belasten.

Bij standaard ethernet (10Mb hdx) beginnen performance in te kakken boven een load van 70%. Het ene apparaat gaat hier beter mee om dan een ander. Probeer het eventueel ook met een ander apparaat (misschien kun je 'm lenen).

Verwijderd

Topicstarter
DavidK schreef op maandag 20 december 2004 @ 13:16:
Lijkt wel een beetje op een queueing probleem/vollopen van een buffer. Je biedt iets via je 100Mb pc verbinding wat vervolgens via de 10Mb naar buiten gaat. De router moet vervolgens verkeer gaan bufferen om het uit de 10Mb naar buiten te krijgen. Zet je systeem eens voor de gein ook op 10Mb en probeer dan je WAN link volledig te belasten.

Bij standaard ethernet (10Mb hdx) beginnen performance in te kakken boven een load van 70%. Het ene apparaat gaat hier beter mee om dan een ander. Probeer het eventueel ook met een ander apparaat (misschien kun je 'm lenen).
Ik ben het nu aan het testen met een 10mbit full duplex verbinding. Hij loopt een aantal minuten al flink te pompen, ik ben benieuwd of de Sweex zich vannacht nog laat resetten.

Maargoed, dit is natuurlijk een work-around. Ik wil op mijn intern LAN juist 100 mbit full duplex, geen 10mbit. Zou een 3Com router zoals hierboven genoemd deze irritante 'bug' niet geven, als je intern op 100mbit zit, en extern met 10mbit?

Verwijderd

is de voeding van de router nog wel helemaal ok?
mss dat je bij een hoge load teveel stroom trekt voor je (brakke) voeding, en zo een aantal chips intern zonder spanning zet...?
hangt natuurlijk van je router af of je de voeding kan vervangen of niet... :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 01:54:
is de voeding van de router nog wel helemaal ok?
mss dat je bij een hoge load teveel stroom trekt voor je (brakke) voeding, en zo een aantal chips intern zonder spanning zet...?
hangt natuurlijk van je router af of je de voeding kan vervangen of niet... :)
Toevallig bij het monteren van die actieve koeling even met de voltmeter gecheckt hoeveel stroom of dat 'ie gebruikt... de eigenlijke 12 volt output was bijna 13 volt, dus het beestje krijgt voldoende stroom.

Naast 10mbit half-duplex @ WAN heb ik m'n netwerkkaart @ LAN nu ook op deze snelheid ingesteld... en het _lijkt_ er voorlasnog op dat dit de truuk is. No more disconnects... Maar dit is natuurlijk geen oplossing, want alle snelheidsvoordeel van een snel intern LAN is nu tennietgedaan door deze workaround. Tijd voor een betere router, dus :'(

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
imho zou dit niet mogen voorvallen emt welke router dan ook. Als het idd zo is dat hij reset als je hem zwaar belast, is hij imho rijp voor schroot of RMA.
Spijtig genoeg kan ik je ook niet zeggen dat ik over het algemeen goeie ervaringen heb met sweex spul. Netgear en Linksys zijn twee merken van spul dat gemaakt is voor thuisgebruik, en hievoor zeker prijs/kwaliteit is.
met 10/15 workstations is het misschien wel de moeite om voor de budget oplossingen van "grotere" merken te gaan alla 3com, cisco,... alleen al qua stabiliteit en configuratiemogelijkheden ga je het jezelf niet beklagen imo :)

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-05 21:55

PoweRoy

funky!

ik heb hier ook last van :(

kheb een micronet sp3551a (oid)
en sinds vorig jaar reboot hij veel belasting
nu denk je AL SINDS VORIG JAAR, ja sinds vorig jaar, ik gebruik t veel maar t rebootte vaak als ik ff zat te internetten en niet egt een probleem vond.
nu in de zomer ging hij veel rebooten tijdens battelfield spelen ZEER irritant. met ET geen probs btw

nu vorige week de nieuwste firmware erop gezet maar nog niet egt opgelost, hij reboot niet meer (moet nu zelf doen :( )
enigste wat ie doet is de uptime bijhouden en bij ip staat 0.0.0.0
zou het niet aan de provider kunnen liggen(speedxs) :?

[This space is for rent]

• ReddishRat
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-02-2023
Ik heb dit zelfde probleem bij mijn huidige router.

Afbeeldingslocatie: http://images.belkin.com/F5D5230n4/FUL1_F5D5230n4.jpg

Ik heb deze router 2 jaar geleden gekocht maar sinds een maand heb ik hetzelfde probleem. Veel data verkeer en daarop volgt een keiharde router reset. Het rare is dus dat die hiervoor perfect gewerkt heeft en ik heb er zelfs een FTP server achter gehad. Elke pc die erachter zit heeft er last van dus duidelijk een router probleem.

De router valt zelfs weg als ik bij Steam een grote serverlist refresh of ophaal.

Ik denk dat het tijd wordt om een nieuwe te kopen.. :'(

De grote vraag blijft waarom de router die kuren gaat vertonen.. Ouderdom??

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-05 21:55

PoweRoy

funky!

lists ophalen ja :X

hier crashed ie als ik ff de serverlijst met all seeing eye ophaal :X

[This space is for rent]

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:41

LauPro

Prof Mierenneuke®

Dat buffer verhaal is onzin. Zoek maar eens naar 'window size' e.d. hierdoor wordt er bij opbouw van elke verbinding gekeken hoeveel bandbreedte er 'beschikbaar' is (vandaar dat een download altijd 'op gang moet komen'.

Waar het hem denk ik eerder in zit is de warmteontwikkeling. Ik weet niet waar je router staat. Maar ik ken een paar mensen die een router boven een warmtewisselaar hebben hangen en dan is het in de winter als de verwarming aan gaat een en al ellende. Anders zou ik het houden op een bug.

[ Voor 5% gewijzigd door LauPro op 21-12-2004 09:49 ]

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• ReddishRat
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-02-2023
Een bug na pas 2 jaar? Hij heeft altijd in een droge ruimte op kamertemperatuur gestaan.

Naja, het wordt wel gewoon een nieuwe :)

• DavidK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-12-2022
LauPro schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 09:49:
Dat buffer verhaal is onzin. Zoek maar eens naar 'window size' e.d. hierdoor wordt er bij opbouw van elke verbinding gekeken hoeveel bandbreedte er 'beschikbaar' is (vandaar dat een download altijd 'op gang moet komen'.
Het ziet er wel naar uit dat dit het probleem is, gezien het feit dat het probleem nu opgelost is wanneer de gebruiker zelf ook op 10Mb gaat zitten.

Op het moment dat een 100Mb client met een bvb een 10Mb client communiceert, dient een switch netwerk verkeer te bufferen. Op het moment dat de buffer van de switch vol dreigt te raken, dient de switch een signaal richting de 100Mb client af te geven om hem een "halt toe te roepen". Dit een simpele weergave van het store and forward principe. Wanneer dit niet goed wordt afgehandeld door de switch, dan kan dit dus problemen veroorzaken.

Ik zou gewoon kijken of je andere hardware kunt regelen om daar mee te gaan testen. Waarschijnlijk ligt het aan de low budget hardware of eventueel firmware. Kun je Sweex hier niet over benaderen? Misschien is het een know issue/bug in de firmware.

• hesselim
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 27-08-2024

hesselim

it wasn't me

Ik heb zelf een 3com 3C857 cable/xdsn router. Ik zit zelf in een huis met 12 studenten die allemaal als een gek aan het downloaden / sharen :P zijn. Ik heb het nog niet voor elkaar gekregen de router plat te trekken.

Hij kan ontzettend veel connecties aan. De enige keer dat de router gereset is, is na de firmware update door mijzelf.

Ik heb nog niet meegemaakt dat deze router de problemen geeft die jij hebt. Het is zeker niet de goedkoopste maar ook niet de duurste.

Enkele specs:
• firewall
• - blok alles of aangegeven poorten per ip adres of voor alle machines
• - poorten doorschakelen (b.v. ftp, smtp mail e.d.) allemaal in te stellen
• - web config intern (extern mogelijk, std uit)
• - (d)dos detectie
• - detecteerd vreemde pakketen in/extern (b.v. door malware/spyware) en logt deze
• - loggen van (vrijwel) alles
• nat
• dhcp
• status log
• buffert request bij druk netwerkverkeer
• auto install by meeste providers
• intern 4poorts 10/100 switch]
en nog meer details te vinden op 3com website.

Er zijn naast deze nog meer geavanceerdere typen in de officeconnect serie, maar daar hangt dan ook een prijskaartje aan. Ik heb de 3com 357 nu ongeveer 2 jaar en ik kijk er eigenlijk niet meer naar om, omdat hij het prima doet.

Het interne netwerk hier, draait op 100mbit en de 3com zit op een 8mbit adsl lijn. Het draait lekker snel naar mijn mening.

[ Voor 14% gewijzigd door hesselim op 21-12-2004 11:15 . Reden: specs geupdated ]

System Specs

Verwijderd

Topicstarter
LauPro schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 09:49:
...
Waar het hem denk ik eerder in zit is de warmteontwikkeling.
...
Zoals ik al eerder had aangegeven: ik had een actieve northbridge cooler er op gezet, hierdoor was heel de router dus een stuk koeler, maar dit maakt niets uit.

En net nu weer... op 10mbit halfduplex draait het anderhalve dag prima, gooi ik 'm even snel op 100mbit, gaat 'ie weer plat. Dat ligt dus echt aan de firmware, of anders gewoon aan tè cheape hardware, maar dus zeker niet aan koeling. Bewijst maar weer eens... goedkoop is duurkoop :(

Verwijderd

Topicstarter
hesselim schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 11:04:
Ik heb zelf een 3com 3C857 cable/xdsn router. Ik zit zelf in een huis met 12 studenten die allemaal als een gek aan het downloaden / sharen :P zijn. Ik heb het nog niet voor elkaar gekregen de router plat te trekken.
...
Het interne netwerk hier, draait op 100mbit en de 3com zit op een 8mbit adsl lijn. Het draait lekker snel naar mijn mening.
Bij 8mbit heb ik ook nog --naar het lijkt-- geen problemen. Volgens mij komt het juist op het moment dat ik aan m'n maximum zit, dat 'ie gaat kloten.

Verwijderd

Topicstarter
DavidK schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 10:07:
...
Op het moment dat een 100Mb client met een bvb een 10Mb client communiceert, dient een switch netwerk verkeer te bufferen. Op het moment dat de buffer van de switch vol dreigt te raken, dient de switch een signaal richting de 100Mb client af te geven om hem een "halt toe te roepen". Dit een simpele weergave van het store and forward principe. Wanneer dit niet goed wordt afgehandeld door de switch, dan kan dit dus problemen veroorzaken.
...
Kan ik softwarematig hier nog iets aan veranderen? Want ik kan de volgende dingen aanpassen @ m'n NIC:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
802.1p Support [disable]
FlowControl [asymetrical and symetrical]
Hardware Checksumming [on]
Interrupt Moderation [on]
Log Status Messages [status messages]
Max IRC per sec [5000]
Frame Type [1514]
Media Type [10 Mb, Half Duplex]
Network Address [m'n mac-adres]
Number of Receive Buffers [50]
Number of Transmit Buffers [50]
Wake Up Capabilities [both]

Deze config laat de router niet crashen. Maar is het mogelijk om zo'n zelfde soort config te hebben, maar dan @ 100 mbit, full duplex? Zou erg handig zijn als ik dit op dit niveau in zou kunnen stellen.

Verwijderd

Topicstarter
quote: Sweex Support afdeling
Bedankt voor het versturen van uw technische vraag / opmerking.

Als u later wilt terugkomen op de zojuist verstuurde vraag / opmerking dient u onderstaand referentienummer te noteren en bij verdere correspondentie duidelijk te vermelden.

T-5037AJ00-xxx
Ik weet niet wie die site in elkaar heeft gezet, maar 't is erg treurig dat ze bij het contact formulier een speciale check hebben ingebouwd op typenummers, dat terwijl het typenummer totaal nergens vermeld is op de verpakking... Een wat minder technisch onderlegde gebruiker krijgt zo nooit het formulier fatsoenlijk ingevuld, want dit verzin je niet zo snel:

code:
1
if( f.contacttype[  2   ].checked   &&  !f.artikelcode.value.match( /^[a-z]{2}[0-9]{6}(UK)?$/i  )   )   {

Maargoed, AB-123456 moet genoeg beschrijving zijn voor een sweex 4poorts breedband router, nieuwste type :P

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2004 04:15 ]

Pagina: 1