Router en 100 Mbit/s verbinding

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiertje
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-08 17:31

Stiertje

Beginnend OC'er

Topicstarter
Dag mensen,

Ik wil dus mijn verbinding gaan delen via een router. Het is een 100 Mbit/s verbinding via PPPoE via een vaste LAN verbinding. De opzet is als volgt.

Mijn computer is verbonden aan een LAN van ongeveer 300 computers. Deze zijn onderdeel van een domein in 172.* range. In het domein staan onder andere een paar file-servers waarop ik toegang wil houden.
Via deze LAN verbinding wordt naar internet verbonden via een PPPoE verbinding. Nu gebruik ik bv. het Roaring Penguin PPPoE pakket voor mijn linux bak.
Beide verbindingen zijn 100 Mbit/s snelheid. Ik wil via de router beide verbindingen op kunnen zetten en op volle snelheid laten draaien.

Nu is mijn vraag deze; Welke router zou hiervoor geschikt zijn. Ik weet namelijk niet of routers bv. de max snelheid wel kunnen halen. Verders weet ik niet welke routers zo'n gescheiden netwerk ondersteunen.

Bij voorbaat dank,
Bert.

Sig was TE oud!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-09 22:59
Een router die echt 100Mbit haalt... trek je pleurotjes maar vast uit ;)

Een software router met een krachtig PCtje + 2 goeie netwerkkaarten is dan handiger, en flexibeler.

Draytek 2200 haalt bv maar 600k/sec (6Mbit ongeveer)
Een el-cheapo Sweex ding haalde met NetCPS hier in een test zo'n 11Mbit.. maar dat dan PC -> router -> 2e PC. Dus geen extra clients die ook gebruik ervan maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

www.zebra.org voor de gevoorderde!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
(Part - CISCO2620XM)
Price: $ 1807

Geloof niet dat je op deze prijs zit te wachten. Als het wel zo is heb ik nog wel meer modellen/fabrikanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De normale hui-tuin-en-keuken routers kan je wel uit je hoofd zetten. Deze hebben een WAN-poort van 10Mbit.
Voor een 100Mbit verbinding moet je meer richting een Cisco of een 3Com router denken. Dit gaat dan ook aardig in de kosten zitten.
Het lijkt mij goedkoper en makkelijker om gewoon een PII'tje met RedHat neer te zetten. Geef deze 2 goede netwerkkaarten (3Com, Intel) en laat hem routen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-09 19:21

LopeZ

Too much is never enough

Move OH -> NT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tzal wel een 2621 worden dan, xm is op zich niet nodig, tweede ethernet interface 10/100mb is wel handig.
jadjong schreef op 10 maart 2003 @ 21:22:
(Part - CISCO2620XM)
Price: $ 1807

Geloof niet dat je op deze prijs zit te wachten. Als het wel zo is heb ik nog wel meer modellen/fabrikanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Verwijderd schreef op 10 maart 2003 @ 22:28:
tzal wel een 2621 worden dan, xm is op zich niet nodig, tweede ethernet interface 10/100mb is wel handig.

[...]
2621 zonder XM gaat eruit(END OF LIFE). Je zal hier dus weinig support op krijgen in de vorm van updates e.d.

offtopic:
Het is hier gebruikelijk dat je de reactie op een quote onder de desbetreffende quote plaatst.

[ Voor 16% gewijzigd door jadjong op 10-03-2003 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiertje
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-08 17:31

Stiertje

Beginnend OC'er

Topicstarter
Sorry dat ik em 2 keer heb gepost, en nog wel in het verkeerde forum gedeelte. Mijn excuus. Ik kon em echter nergens meer terugvinden en ik dacht dus dat ik em vergeten was te verzenden.

Maar goed, ik kan volgende week een Sweex router uitproberen op mijn aansluiting. Als ik iets meer weet dan post ik heir wel een reply. Ik hoop dat jullie dan wel geinteresseerd zijn in wat stats over max snelheid.

Verders bedankt voor de replies. Ik was al bang dat een el-cheapo router de snelheid niet ging halen. Iemand nog een PII in de aanbieding? Mijn 133 MHz Cyrix trekt em maar tot 4 MB/s dus dat is zonde van de andere 6 :)

Sig was TE oud!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wij zelf hebben hier een zywall 100 draaien. Hier zit ook een 100 mbit WAN aansluiting op. Ding kost 1100,- euro bij de routershop. Nog steeds heel duur, maar altijd stukken goedkoper dan een Cisco.

Maar persoonlijk zou ik ook ergens een pII op de kop tikken en deze dan omvormen tot router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
Stiertje schreef op 12 maart 2003 @ 14:41:
Sorry dat ik em 2 keer heb gepost, en nog wel in het verkeerde forum gedeelte. Mijn excuus. Ik kon em echter nergens meer terugvinden en ik dacht dus dat ik em vergeten was te verzenden.

Maar goed, ik kan volgende week een Sweex router uitproberen op mijn aansluiting. Als ik iets meer weet dan post ik heir wel een reply. Ik hoop dat jullie dan wel geinteresseerd zijn in wat stats over max snelheid.

Verders bedankt voor de replies. Ik was al bang dat een el-cheapo router de snelheid niet ging halen. Iemand nog een PII in de aanbieding? Mijn 133 MHz Cyrix trekt em maar tot 4 MB/s dus dat is zonde van de andere 6 :)
De Sweex haalt ongeveer 1Mbyte/sec, 10Mbit is dat ongeveer. Getest met NetCPS tussen de wan poort en 1 ethernet poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt, want die normale routers hebben een WAN-poort van 10Mbit. Nogmaals: je zult óf een professionele router moeten aanschaffen, of een PC'tje neerzetten en die laten routen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenT
  • Laatst online: 14-09 08:48

JeroenT

hoi!

De Draytek Vigor 2300 heeft toch een 100mbit uplink ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Klubbheads schreef op 12 March 2003 @ 16:28:
De Draytek Vigor 2300 heeft toch een 100mbit uplink ??
Uplink staat voor een ge-crossed poort aan de LAN kant waar zonder vreemde cross-cable een extra switch aan kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-09 23:22
DJSmiley schreef op 10 March 2003 @ 21:17:

Draytek 2200 haalt bv maar 600k/sec (6Mbit ongeveer)

Oficieel maar 4 mbit. De 2300 is 2x zo sterk; die kan tot 8 mbit routeren.

In jou geval zal het het goedkoopst zijn om een mooie pc als router te gebruiken. Stukken goedkoper, en net zo makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat zal wel me vallen daar zelfs de 2500 serie nog op most recent 12.2 te gebruiken is, en zeg nou eerlijk welk apparaat gaat er op de duur niet uit ???
jadjong schreef op 10 March 2003 @ 22:54:
[...]

2621 zonder XM gaat eruit(END OF LIFE). Je zal hier dus weinig support op krijgen in de vorm van updates e.d.

offtopic:
Het is hier gebruikelijk dat je de reactie op een quote onder de desbetreffende quote plaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13-09 01:33
Gevonden op de website van 3com:

3Com® OfficeConnect Cable/DSL Gateway

Product # 3C857

(http://www.3com.com/prod/...tab=prodspec&sku=3C857-US)

WAN ports: 1 autosensing 10BASE-T/100BASE-TX

Pricewatch: 64 euries... (pricewatch: 3Com 3C857-ME OfficeConnect Cable/DSL Gateway)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenT
  • Laatst online: 14-09 08:48

JeroenT

hoi!

EdwinB schreef op 23 August 2003 @ 23:33:
Gevonden op de website van 3com:

3Com® OfficeConnect Cable/DSL Gateway

Product # 3C857

(http://www.3com.com/prod/...tab=prodspec&sku=3C857-US)

WAN ports: 1 autosensing 10BASE-T/100BASE-TX

Pricewatch: 64 euries... (pricewatch: 3Com 3C857-ME OfficeConnect Cable/DSL Gateway)
Onmogelijk dat ie ECHT 100mbit kan routeren voor die euro's :)

Ik denk dat die autosensing 10/100 meer te maken heeft met de compatibillity met andere apparaten.

Op mijn Linksys wap11 zit ook een 100mbit poortje , maar halen doe je het never nooit niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LyP0
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-02 12:33

LyP0

it is I , you worst nightmare

heb met een 3com router 97mb/s
ging lekker , ff een paar nieuwe films omzetten

ik voel me lekkaah !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sentinel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
NetGear (www.netgear.com) heeft ook een aantal betaalbare routers die zijn uitgerust met een 100mbit wan poort.

WTF! Hebben we nu alweer koffiepauze!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
een 100mbit wan poort zegt NIETS over het daadwerkelijk kunnen routeren op 100mbit.

Is alleen een aanduiding om compatible te zijn met 100mbit apparatuur.
Stel er hangt een hub voor: Dan zou een 10mbit wan poort de hele zooi ervoor naar beneden trekken naar 10mbit... Op deze manier niet.
Maar het zegt niets over de daadwerkeljike snelheid.

Als ik een 486 voorzie van een gigabit nic, wil niet zeggen dat ie dat ook daadwerkeljik trekt, ook al is ie 1000mbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 23:13

jep

Dit kan ik amper routeren noemen, NAT of zo'n soort simpele bewerking. We hebben het hier niet over een router die BGP gaat doen, dan moet je wel een juniper kopen ja. Of zebra/bgpd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Backplane van een Cisco 2621 is ongeveer ~30 mbit/s (23-25k pps). En zo zal het meerdere routers zijn. De interfaces kunnen dan allemaal wel 100mbit zijn maar het gaat om het routeren en soms ook om filtering. Allemaal dingen die de processor een zware taak geven en ten koste gaat van de throughput.
Pagina: 1