-Fallout- schreef op woensdag 29 december 2004 @ 17:59:
Heeft er al iemand ervaring met de RAID5 controller? Ik heb het bord in bestelling staan en wil het gaan gebruiken i.c.m. 3 Raptor schijven.

Er zijn ondertussen al WHQL drivers beschikbaar. Nu hoorde ik dat dergelijke "softRAID5" controllers nogal wat clockcycles in beslag nemen. Wat zijn jullie bevindingen, en heel belangrijk, wat gebeurt er als een schijf uitvalt?
Als je RAID 0 gebruikt ben je dan de helft van alle bestanden kwijt, omdat je pc dan de ene helft van een bestand op de ene en de andere helft op de andere HDD zet. Bij RAID 1 kopieert hij in feite een bestand naar 2 HDD's. Hierdoor heb je automatisch een backup, maar geen presatie winst.
Bij RAID 0 + 1 heb je de bovenstaande 2 voordelen, maar je totale opslagruimte zal 2 x zo snel afnemen. (vooral lastig bij de nogal kleine Raptor HDD's).
Maar in jou geval zou ik 2 Schijfjes in RAID 0 zetten (hier je OS en spellen op installen) en de andere als backup, opslag, downloads, etc schijf gebruiken, voor het geval er wat mis gaat. Overigens raad ik je aan om voor 2 raptors te gaan en 1 SATA schijfje met >120 GB. (raptors zijn nogal duur tov normaal HDD)
RAID 5 heb ik nog nooit gebruikt...
[
Voor 11% gewijzigd door
Verwijderd op 29-12-2004 19:39
]