Je ziet wel es bij geluidskaarten staan hoeveel db ze aankunnen, bijvoorbeeld 108 DB snr in het geval van de audigy 2 zs. Nu vroeg ik me af nu ik die z-680 heb of die word gelimiteerd door die 108 db van de geluidskaart aangezien de z-680 114 DB bezit. Met andere woorden kan je met zon geluids kaart maar tot 108 DB met je z-680? Of kom je hoger?
Nee, wat aangegeven wordt is de signaal/ruis verhouding. Wat grofweg wil zeggen dat het ruisniveau 108 dB lager ligt dan het signaal. Je kunt altijd harder dan dat niveau, de ruis gaat dan gewoon mee.
In praktijk hoef je helemaal niet te letten op die waarden bij consumenten geluidskaarten. Je PC maakt al dermate veel geluid dat die ruis niet gaat opvallen. Daarnaast is de manier van meten niet overal hetzelfde. Zover ik weet van creative meten ze door een stukje signaal er uit te laten komen en vervolgens geen signaal en dat verschil meten. Echter sluit de audigy de uitgang af wanneer het geen geluid uit moet sturen dus die waarde slaat nergens op, je wilt juist weten wat de verhouding is als je muziek speelt, niet als je 'm uitzet
Dat is net zoiets als een auto tegen een muur laten rijden op volle snelheid en vervolgens zeggen dat de auto bij deze snelheid een hele korte remweg heeft.
In praktijk hoef je helemaal niet te letten op die waarden bij consumenten geluidskaarten. Je PC maakt al dermate veel geluid dat die ruis niet gaat opvallen. Daarnaast is de manier van meten niet overal hetzelfde. Zover ik weet van creative meten ze door een stukje signaal er uit te laten komen en vervolgens geen signaal en dat verschil meten. Echter sluit de audigy de uitgang af wanneer het geen geluid uit moet sturen dus die waarde slaat nergens op, je wilt juist weten wat de verhouding is als je muziek speelt, niet als je 'm uitzet
Dat is net zoiets als een auto tegen een muur laten rijden op volle snelheid en vervolgens zeggen dat de auto bij deze snelheid een hele korte remweg heeft.
Idd niet boeiend de signaal ruis verhouding van je geluidskaart. Je kan er gerust vanuit gaan dat je speakerset zelf meer ruis genereert dan je van je geluidskaart krijgt.