5.1 versus 7.1

Pagina: 1
Acties:

• Threster be
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 29-06 11:33

Threster be

Do or do not, there is no try

Topicstarter
Ik ben van plan een surroundset te kopen van Creative, maar ik zit nog met een twijfel:

Wat is het meest toekomstgericht om te kopen: een 5.1 of een 7.1 set?

Het lijkt mij als of elke luidersprekerfabrikant 7.1 in de markt wil pushen, maar ik vindt heel weinig dvd's enz. die 7.1 geluid ondersteunen. Komt dit nog binnen een termijn van pakweg een half jaar of blijft alles bij 5.1? M'n surroundset zou toch minstens 5 jaar moeten meegaan, dus wil ik wel een toekomstgerichte aankoop doen! Ik ben geen gamer, dus daar dient de set niet voor, maar kijk wel graag naar dvd's en luister veel naar muziek.

Als geluidskaart plan ik een Augidy ZS te kopen.

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-06 09:59

janklp

FortyTwo Capital

Je kunt je afvragen wat een 7.1 set aan meerwaarde voor jou muziek geeft.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:01
Op een gegeven moment heb je zoveel speakers dat je niet meer weet waar je ze kwijt moet. Ik heb zelf 5.1 + sb 5.1 gekocht in 2001, toen was dat nog vrij nieuw. En toen waren er amper spellen uit die 5.1 support hadden, enkele wel. Maar dat is nu net zoals met 7.1, half-life 2 heeft support maar noem nog is 10 spellen met 7.1 .
Ik geloof zelf 5.1 de standaard zal blijven en na verloop van tijd 7.1 zal mee gaan doen (2006).

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

De waarde die zo een 7.1 setje toevoegt i.t.t een 5.1 setje is quasi nihil. Zeker bij een geluidskaart-subsatsetje-combinatie. De toekomst voorspellen kan ik niet, maar 5.1 zal nog wel aardig tijdje de "standaard" blijven, imho.

[ Voor 4% gewijzigd door TomSwinnen op 19-12-2004 17:48 ]

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

Verwijderd

Laat ze dan maar eerst even alles draadloos maken want 7 speakers verbinden wordt je toch echt redelijk gek van (iengeval ik) Maar mischien in 2006 he voorlopig ff w8en of anders 5.1

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

Aangezien je vooral voor muziek gaat, zou ik persoon lijk voor een 2.0 of 2.1 systeem gaan (of beter nog: een normale stereo set met speakers). Als je persee surround wil bij films, is 5.1 meer dan zat.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Threster be

Threster be

Topicstarter
Laat het even duidelijk zijn: het staat al vast dat het een 5.1 of 7.1 wordt, namelijk de Creative gigaworks S750 of THX 5.1 550.

Het muzikale aspect vermeldde ik omdat ik de surroundset ook wil gaan gebruiken als dvd audio of super audio cd eindelijk gaat doorbreken en betaalbaar wordt. (Wanneer dat ook moge zijn... :( )

Voor de rest gaat ie vooral dienen voor dvd's gebruikt worden als halve home cinema.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-07 12:01
7.1 kan een meerwaarde hebben boven 5.1, maar dan alleen als de plaatsing van de speakers goed is. DVD's hebben geen 7.1 geluid, ze hebben enkel 5.1 geluid waarvan sommigen de mogelijkheid hebben een extra back center kanaal te gebruiken (6.1 dus). 7.1 is er enkel in de vorm van post processing, waarbij de bron (5.1 of 6.1 of 4.0 zoals dolby prologic) wordt omgezet middels berekeningen naar 7.1, het is dus niet zo dat er op de dvd zelf een 7.1 audiospoor staat.

Het voordeel zit 'm mijn inziens vooral in de plaatsing:
Afbeeldingslocatie: http://www.dolby.com/images/consumer/home_entertainment/room_d1.gif

t.o.v.
Afbeeldingslocatie: http://www.dolby.com/images/consumer/home_entertainment/room_d2.gif

En SACD moet je niet op pc speakers gaan luisteren, koop dan gewoon een fatsoenlijke hifi set wil je er nog wat voordeel uit halen.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

Verwijderd schreef op zondag 19 december 2004 @ 17:58:
Laat ze dan maar eerst even alles draadloos maken want 7 speakers verbinden wordt je toch echt redelijk gek van (iengeval ik) Maar mischien in 2006 he voorlopig ff w8en of anders 5.1
Draadloos is nefast voor goed geluid, zeg dat ik het gezegd heb.

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Bedoel je funest :P ?

Draadloze speakers kan in principe niet, tenzij je batterijen gaat gebruiken (en da's verre van handig).

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Jag schreef op maandag 20 december 2004 @ 01:30:
Bedoel je funest :P ?

Draadloze speakers kan in principe niet, tenzij je batterijen gaat gebruiken (en da's verre van handig).
klopt. Of je moet bij elke speaker een adapter gebruiken ( veel stopcontacten nodig) of batterijen, maar dat wordt je ook wel zat door verwisselen.

• voodooless
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

ShittyOldMan schreef op zondag 19 december 2004 @ 18:49:
En SACD moet je niet op pc speakers gaan luisteren, koop dan gewoon een fatsoenlijke hifi set wil je er nog wat voordeel uit halen.
Het KAN zelfs niet ;) Een SACD kun je niet op je PC afspelen. Daarnaast: SACD is flink overgewardeerd, Ga liever voor de DVD-A!

Maar dan nog, Ik weet niet wat het prijsverschil tussen de 5.1 of 7.1 setjes, maar als de prijzen ongeveer gelijk zijn, kun je verwachten dat de prijs/prestatieverhouding van de 5.1 set beter is.

Verwijderd

deepspace schreef op maandag 20 december 2004 @ 10:41:
[...]

Het KAN zelfs niet ;) Een SACD kun je niet op je PC afspelen. Daarnaast: SACD is flink overgewardeerd, Ga liever voor de DVD-A!
kan je dit technisch onderbouwen .... Ik denk dat beide systemen toch wel een verbetering zijn (technisch gezien) van de klassieke CD. Ik doe geen uitspraken over de geluidskwaliteit, daar ik SACD te weinig gehoord heb.

• voodooless
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op maandag 20 december 2004 @ 11:16:
[...]

kan je dit technisch onderbouwen .... Ik denk dat beide systemen toch wel een verbetering zijn (technisch gezien) van de klassieke CD. Ik doe geen uitspraken over de geluidskwaliteit, daar ik SACD te weinig gehoord heb.
Een SACD kan niet op een PC, omdat die het medium niet kan (en ook niet zal kunnen) lezen.

Technisch gezien is een SACD maar beperkt superieur aan de goede oude CD. Vooral in het hoog is het gewoon zeker niet beter. In het laag echter is er wel flink wat meer detail te verwachten. De DVD-A echter is wel op alle foronten beter dan de klassieke CD en zeker in het hoog ook vele malen beter dan de SACD. Zie ook hier: http://sound.westhost.com/cd-sacd-dvda.htm

Ik heb zelf ook nog niet veel SACD gehoort, maar technisch gezien is het gewoon een extreem vreemd en inefficient formaat ;)

[ Voor 8% gewijzigd door voodooless op 20-12-2004 11:21 ]

• Threster be

Threster be

Topicstarter
Bedankt iedereen,

Het wordt dus en 5.1 set:
De Creative Cambridge SoundWorks MegaWorks THX 5.1 550, tesamen met audigy 2 ZS. :*)
Pagina: 1