Te veel bas in frontspeakers

Pagina: 1
Acties:

• TonyB
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-02 21:36
Heb op m'n JVX RX 5032 5.1 versterker een Eltax Jupiter 5.0 set en een Yamaha YST-SW315 subwoofer.

Geluid was altijd prima in orde, maar tijdje geleden de versterker verplaatst (niets aan de hand lijkt het, instellingen niets aan veranderd) en front speakers met dikkere kabel aangesloten.

Nu is het echter zo dat de bass nu zo overheersend is (uit de frontspeakers met sub uit!) dat er niet naar te luisteren valt! Heb vanalles geprobeerd:
- dunne kabels er weer in
- speakers dicht bij de muur
- speakers ver van de muur
- geluid via DVD speler (optisch)
- geluid van PC (coaxiaal)

Bass instelling op versterker staat gewoon op 0, maar in de min draaien geeft een heel beroerd geluid.
Het klinkt nu alsof je zeg maar de Bass Boost open hebt staan, alleen zit die er naar mijn weten dus helemaal niet op, maar zo klinkt het dus wel.

Wat kan het zijn?

Carpe Noctem

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-02 01:05
Had je alleen de versterker verplaatst of gewoon de hele set naar een andere plek? (dus ook speakers). In dat laatste geval kan het aan de akoestiek van de ruimte liggen. Als je de speakers ergens anders neerzet gaat het ook anders klinken.
Heb je alleen de versterker verplaatst dan kan er iets mis zijn gegaan bij het verplaatsen (met de laagregeling?)

Mijn Home Cinema in aanbouw

• TonyB
Alleen de versterker is verplaats, dat is het gekke.
Ook de instellingen zijn niet veranderd, stonden allemaal nog in het geheugen.
Ik snap er echt niets van...

Edit: ook de crossover op de versterker van 150 naar 200 Hz scheelt niet zo veel dat het stukken beter wordt...

[ Voor 27% gewijzigd door TonyB op 19-12-2004 15:48 ]

Carpe Noctem

Verwijderd

Speakers uit de hoek, van de muur en van de vloer af geeft een vermindering van het laag.

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Goede kans dat je eerder je speakers in tegenfase had aangesloten. Draai eens de polariteit van een van de twee speakers om en kijk eens hoe het dan klinkt :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• TonyB
Speakers waren wel goed aangesloten. En verder van de muur afhalen is niet echt een optie ivm de afmetingen van de kamer en ander meubilair...

Crossover maar op 200 Hz dus, denk niet dat er verder nog oplossingen zijn... Blijft ontzettend vaag.

Carpe Noctem

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Zelfs met een 1ste orde filter blijft er echt niks meer van de bass over als jij op 200Hz crossed hoor maat. Ik vermoed dat er ergens anders iets mis zit...

• TonyB
Ik baal d'r goed van, echt werkelijk geen idee wat het probleem is.
Dat gedreun hoor je ook echt overal in de kamer, niet op sommige plekken oid...

Maar als het dus met de crossover op 200 Hz eigenlijk niet mogelijk is, waar gaat het dan fout?

Carpe Noctem

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Zoals eerder gezegd, misschien heb je de polariteit van je speakers omgedraaid, dwz, de plus en de min andersom aangesloten. Of misschien bij één speaker goed aangesloten en bij de andere andersom. Als alleen de versterker verplaatst is blijf er vrij weinig over.. :?

[ Voor 16% gewijzigd door Tele op 19-12-2004 19:48 ]

Verwijderd

Tele schreef op zondag 19 december 2004 @ 19:47:
Zoals eerder gezegd, misschien heb je de polariteit van je speakers omgedraaid, dwz, de plus en de min andersom aangesloten. Of misschien bij één speaker goed aangesloten en bij de andere andersom. Als alleen de versterker verplaatst is blijf er vrij weinig over.. :?
misschien stond alles oorspronkelijk uit fase en heb je het nu correct aangesloten (-> meer bas).

Verwijderd

WAAROM heb je je versterker verplaatst?
Heeft meneer de TS maybe zijn woon inrichting verandert? Dus meer zachte materialen nu in de luister kamer? Zoals nieuwe vloerkleed, Bankstel erbij, grotere gordijnen. Dit merkte ik namelijk zelf wel toen ik eindelijk geld had (na een flinke inverstering van 9000pleuro in audio) om me kamer in de richten. Geluid verdoffer, niet meer helder. Zeker omdat ik "gewend" was geraakt zeg maar aan dat lege geluid. Nu na alles te veranderen in de instelling is alles weer zoals het hoord...

Zit net te denken... maybe kortsluiting geweest, statische geleiding, dat er maybe iets met de filter heeft gedaan???

---> Na taco zijn opmerking... Zet je speakers uit fase.... klinkt het nou net zoals voorheen :P?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2004 20:08 ]

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Verwijderd schreef op zondag 19 december 2004 @ 19:56:
[...]
misschien stond alles oorspronkelijk uit fase en heb je het nu correct aangesloten (-> meer bas).
Cognitief psychologen zijn er nog niet uit of de mens überhaupt in staat is om absolute fase te horen...Het gaat hierbij dus sowieso niet om grote verschillen.
ga er maar vanuit dat het of tegenfase is, of iets anders. De absolute fase zal nooit een probleem vormen voor het horen van de bass.

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-02 07:39
Atgast schreef op zondag 19 december 2004 @ 20:08:
[...]
Cognitief psychologen zijn er nog niet uit of de mens überhaupt in staat is om absolute fase te horen...Het gaat hierbij dus sowieso niet om grote verschillen.
ga er maar vanuit dat het of tegenfase is, of iets anders. De absolute fase zal nooit een probleem vormen voor het horen van de bass.
als je dat zegt dan heb jij je speakers niet goed staan!!!
ik merk dus vrijwel meteen dat mijn speakers uit fase staan, het is een wereld van verschil, juist bij lage tonen!

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-02 10:15

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

dat merk je inderdaad direct!. en dat heeft niks met jezelf te maken maar met de pure natuurkunde dat de geluidsgolven elkaar (gedeeltelijk) opheffen.

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

ja, zoals jullie zogoed gelezen hebben merkte ik dat eerder vandaag om tien minuutjes over vier al op...
Ik bevecht dat de absolute fase (beide speakers omdraaien dus) invloed kan hebben op de klank.

Verwijderd

Atgast schreef op zondag 19 december 2004 @ 20:39:

Ik bevecht dat de absolute fase (beide speakers omdraaien dus) invloed kan hebben op de klank.
Daar ben ik het mee eens, maar dat is niet wat ik bedoel. Vandaar dat je reactie niet helemaal begrepen werd.

• TonyB
TonyB schreef op zondag 19 december 2004 @ 18:43:
Speakers waren wel goed aangesloten.
Had hier al verteld dat de speakers goed zijn aangesloten (+ en - dus). Verder is er niets in de kamer veranderd, behalve versterker naar de andere kant van de kamer, zodat ie nu bij de rest van m'n audio/video in de buurt staat.

[ Voor 3% gewijzigd door TonyB op 20-12-2004 11:17 ]

Carpe Noctem

• You Go
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-02 20:09
Breng alles dan ff terug in originele staat, precies zoals het was dus, en luister wat ie dan doet...

homo sapiens non urinato in venti adversi

Pagina: 1