[XP] Freezes onder windows en tijdens reinstall

Pagina: 1
Acties:

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-03 14:45
Op de hcc heb ik voor mijn computer een nieuw moederbord processor en geheugen gekocht. Ik heb voor dit systeem windows geherinstalleerd en dat werkt al weer een maand ofzo goed :). Met de overgebleven hardware heb ik een tweede computer in elkaar gezet. (videokaart en kast nieuw gekocht). In eerste instantie ging dit geweldig, (misschien een uur ofzo), maar het probleem bij deze computer waar ik nu nog steeds last van heb, is dat windows (xp) erop freezed. Soms al na een paar minuten (al voor het inloggen), soms kan ik er wat langer mee toe. (mogelijkheid tot installeren nieuwe drivers etc). Dat langer kan soms zelfs wel een uur of meer duren. Dingen waar hij vrijwel zeker op freezed zijn ut2k4 en (om wat voor reden dan ook) pdfjes.

[Een lijst met betrokken hardware en de dingen die ik er mee heb gedaan hieronder.]

Vreemd is dat er geen problemen zijn, als ik gebruik maak van knoppix in plaats van windows. Ik heb deze als test ongeveer anderhalve dag laten draaien (niets zwaars, gewoon aan laten staan. Bij windows gaf dit sowieso een freeze). Dit geeft mij het idee dat het probleem niet aan de hardware, maar ergens aan de software ligt? (of de harde schijf :? )

Echter als ik windows opnieuw probeer te installeren, krijg ik ook een freeze. Dit gebeurd meteen al bij het eerste scherm waar ik kan kieze voor een nieuwe installatie (enter), recovery console (r) of stoppen (f3). Als ik direct als ik hier ben meteen op enter druk, blijft ie nogal lang op 'one moment please' (oid) hangen en geeft me vervolgens een license agreement (waar je normaal f8 indrukt). Hier is de installer opnieuw gecrashed.

voeding:
  • De kast is een aopen met 350 watt (aopen) voeding. De voltages (als het schommelt heb ik de grootste afwijking gekozen): vcore - 1.80v +3.3 - 3.32v +5.5 - 4.91v +12 - 12.53v Ik ben me ervan bewust dat de onderste 2 nou niet echt geweldig zijn, maar schrikbarend nou ook weer niet.
Videokaart:
  • in eerste instantie een radeon 9600pro, deze heb ik ingeruild voor een 9600xt (sapphire, 256mb). In de tussentijd heeft er nog een nvidia kaart ingezeten, waarvan ik het typenummer zo niet weet. (keurig geuninstalled enzo).
Moederbord:
  • A7V8X. Creatiever dan het herinstalleren van de via 4in1 drivers was ik hier niet
Geheugen
  • De test staat nog steeds aan, maar tot nu toe geen problemen na een half uur ofzo
Verder is momenteel geen enkel pci slot gebruikt. De cdbrander die erin zit heeft verder geen invloed (in/uit gehaald.

temperaturen: mobo: 25, processor 40 (volgens bios).

Wie kan hier nog iets zinnigs over zeggen?

Localhost is where the heart is

• SilentStorm
Klein schopje, met de mededeling dat de geheugentest, die nu ook al bijna 2 dagen loopt ;) wel 'iets' gevonden heeft.. Ik ben echter niet 100% zeker van de interpretatie ervan.
1) Hij loopt niet vast
2) Er zijn fouten gevonden; ze komen echter niet terug:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Walltime    Cached  RsvdMem MemMap     Cache    ECC Test    Pass    Errors  ECC Errs
--------    ------  ------- ------     -----    --- ----    ----    ------  --------
42:15:00    1024M    76K        a820-Std     on   off    Std     36   10        0
------------------------------------------------------------------------------------------------
Tst Pass Failing Adress          Good    Bad         Err-Bits   Count   Chan
--- ---- -----------------------    -------- --------   --------    -----   ----
5     6 0000001ab18 -   0.06MB  ffffffbf ffffffff   00000040    1
5     6 0000006a000 -   0.06MB  ffffffbf ffffffff   00000040    1
5    12 0000003bb28 -   0.06MB  ffffffbf ffffffff   00000040    1
5    12 0000008b010 -   0.06MB  ffffffbf ffffffff   00000040    1
5    15 00000040350 -   0.00MB  ffffffbf ffffffff   00000040    1
5    15 000000822b0 -   0.01MB  ffffffbf ffffffff   00000040    1
5    15 00000007198 -   0.04MB  ffffffbf ffffffff   00000040    1
5    15 00000056680 -   0.03MB  ffffffbf ffffffff   00000040    1
5    16 00000044d90 -   0.02MB  ffffffbf ffffffff   00000040    1
5    16 00000086cf0 -   0.03MB  ffffffbf ffffffff   00000040    1

Dat wil zeggen, hij is nu op pass 36 en die 'fouten' aan het begin van het geheugen komen niet bij elke pass weer terug. Is dit, als ik het ruim interpreteer ook geen programmaruimte oid? voor memtest zelf.

Dit gegezegd hebbende, het geheugen zelf is dane-elec PC2100 DDR 2x 512 en heeft het zonder problemen al een jaar of 2,3 in mijn andere pc uitgehouden.

Je zou kunnen zeggen dat het enige wat wezenlijk veranderd is, de kast (+voeding) en de videokaart zijn geweest. Mijn grootste verdachte is nog steeds de voeding, maar waarom draait knoppix dan wel goed? .. Ik heb hier nog wel twee andere voedingen liggen, maar die zijn ook brak :/

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Geheugen zou heel goed kunnen. De reden dat Knoppix wel werkt en Windows niet is omdat Windows standaard andere geheugenlocaties gebruikt dan Linux (ik geloof dat windows aan het begin van je geheugen begint en linux juist aan het einde).

Probeer in ieder geval eens wat ander geheugen, dan weet je het zeker.

• SilentStorm
Hmm ik kan vanavond eens kijken of het verschil geeft als ik het geheugen uit deze bak probeer. Ik ben nog wel enisgzins sceptisch: Ik weet dat linux in principe zoveel mogelijk preload in het geheugen; alles zou dus gebruikt moeten worden. Daarbij, geheugen dat voor een freeze zorgt.. Eerdere ervaringen met kapot geheugen werden meer duidelijk in dingen als checksum errors en blue screens. Een freeze gaat iets verder dan dat; windows heeft niet meer de tijd om de fout 'af te vangen'.

Iig bedankt voor je suggestie. Ik post nog :)

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Radiant schreef op maandag 20 december 2004 @ 14:44:
Geheugen zou heel goed kunnen. De reden dat Knoppix wel werkt en Windows niet is omdat Windows standaard andere geheugenlocaties gebruikt dan Linux (ik geloof dat windows aan het begin van je geheugen begint en linux juist aan het einde) .

Probeer in ieder geval eens wat ander geheugen, dan weet je het zeker.
Klopt helemaal :) Wel raar, Dane-Elec RAM dat op zijn bek gaat...

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• SilentStorm
Een paar dingen om in de gaten te houden ( van memtest.org):
  • Please be aware that not all errors reported by Memtest86 are due to bad memory. The test implicitly tests the CPU, L1 and L2 caches as well as the motherboard. It is impossible for the test to determine what causes the failure to occur. However, most failures will be due to a problem with memory module. When it is not, the only option is to replace parts until the failure is corrected.
  • Test 5 [Block move, 64 moves]

This test stresses memory by using block move (movsl) instructions and is based on Robert Redelmeier's burnBX test. Memory is initialized with shifting patterns that are inverted every 8 bytes. Then 4mb blocks of memory are moved around using the movsl instruction. After the moves are completed the data patterns are checked. Because the data is checked only after the memory moves are completed it is not possible to know where the error occurred. The addresses reported are only for where the bad pattern was found. Since the moves are constrained to a 8mb segment of memory the failing address will always be less than 8mb away from the reported address. Errors from this test are not used to calculate BadRAM patterns.
  • There have been numerous reports of errors with only tests 5 and 8 on Athlon systems. Often the memory works in a different system or the vendor insists that it is good. In these cases the memory is not necessarily bad but is not able to operate reliably at Athlon speeds. Sometimes more conservative memory timings on the motherboard will correct these errors. In other cases the only option is to replace the memory with better quality, higher speed memory. Don't buy cheap memory and expect it to work with an Athlon! On occasion test 5/8 errors will occur even with name brand memory and a quality motherboard. These errors are legitimate and should be corrected.
Op basis van de beschrijving van test 5, zou er een fout kunnen zitten in de eerste 8 mb hm..
Het gaat hier inderdaad om een athlon en test 5. De timings staan gewoon op SPD en het heeft in de vorige configuratie gewoon gewerkt. Daarbij treden deze errors blijkbaar alleen op in bepaalde specifiek stress gevallen. Ik vind het inlezen van een license agreement voor een windows installatie nou niet zo stressig dat ik fouten verwacht.. Op basis van de beschrijving van test 5, zou er een fout kunnen zitten in de eerste 8 mb

heh, ik heb het indertijd nog gekocht bij shop.tweakers.net :P

Verwijderd

Je moet eens je Automatic updates service uitschakelen. Op mijn stage hier hebben we het ook na die service uit geschakelt te hebben werkt het weer...

misschien klinkt dit wazig maar probeer dit is? als je windows niet inkomt start dan op in veilige modus en zet dan de service gewoon op manual

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2004 16:48 ]

• SilentStorm
Ik ben bang dat dit probleem niet hetzelfde is als waar je zelf tegenaan liep. Bij het proberen te herinstalleren van windows freezed windows ook al namelijk. De automatic update functionaliteit is wel pas aangezet na de update. Ik kan wel eens kijken of het iets uitmaakt natuurlijk :)

• SilentStorm
Het geheugen is blijkbaar toch de oorzaak: (:P gelukkig, niet voor niets 50 uur getest :P ); Ik heb de geheugenreepjes omgedraait en heb tot nu toe geen problemen. Zal m binnenkort nog eens gaan stresstesten als er iemand langskomt ;)

Minder goed geheugen op een andere plaats zal waarschijnlijk iets minder directe gevolgen hebben :) - ik zie het even aan, zo. Mocht ik last krijgen van vreemde verschijnselen, kan ik m er altijd nog uithalen.

Pagina: 1