[ThuisNetwerk] Wat is er kapot?

Pagina: 1
Acties:

• MLM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-03-2023

MLM

aka Zolo

Topicstarter
Ik heb thuis een netwerk liggen tussen 2 desktop PC's en (af en toe) een laptop. Het netwerk is via een router (Alcatel Home tweaked naar Pro) verbonden met het internet. De router en alle Pc's zijn via een switch verbonden. Deze configuratie werkte perfect maar sinds vorige week werkt het niet meer.
Het probleem was dat (naar dat ik dacht) de switch het begeven had aangezien een kabel tussen router en een willekeurige PC probleemloos werkte. Ik trek de switch open, het witte plastic was boven 1 of andere chip helemaal bruin geworden, de passieve koeling was namelijk van de chip af geschoven ('lijm' ertussen was vloeibaar geworden denk ik). Dat bevestigde mijjn vermoeden dat de switch dus defect was.
Ik bestel een nieuwe (vrijwel identieke) switch, en ik sluit alles aan en... het werkt NIET! :'(
Ik ben gisteren aan het uitzoeken geweest wat het probleem zou kunnen zijn en dit zijn mijn observaties:
Als ik een PC direct aansluit op de router -> het werkt (ook automatische IPtoewijzing (DHCP), internet, alles)
Als ik 2 PC's op de switch doe -> het werkt (kan gedeelde map lezen)
Als ik alleen de router op de switch doe -> het lijkt te werken (lampje op switch brand)
Als ik de router en een PC op de switch doe -> het werkt NIET! (lampje op de switch van router blijft branden, die van de PC gaat uit, PC geeft melding "Geen netwerkkabel aangesloten" sec. na dat ik de kabel van de router in de switch doe)

Hier zit dus het probleem, want ik wil juist internet delen via die switch, dus zowel de router als de PC's moeten op de switch :(

De bovengenoemde observatie doet mij denken dat de router niet via de switch wil werken. PC's op de switch werken (dus de switch werkt), direct router-PC werkt (dus netwerkkaarten + kabels + router = OK). Dit systeem werkte eerder wel, dus de configuraties zijn ook goed.

Ik heb nu ook geprobeerd om zonder DHCP te werken, maar dit helpt ook niet.

Kan het dat een router niet wil samenwerken met meer dan 1 PC via een switch? Of is er iets anders aan de hand?

Ik hoop dat iemand met deze informatie een mogelijke oplossing weet, want ik ben "out of ideas" :+

-niks-

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Kan het dat een router niet wil samenwerken met meer dan 1 PC via een switch? Of is er iets anders aan de hand?
Dat is het iig niet. Daar zijn routers voor gemaakt! Ik denk dat we te maken hebben met een switch die DOA is. De enige andere "mogelijkheid" is dat de vorige switch auto MDI-2/MDIX is (maw: hij voelt zelf aan of er een crosslink kabel aan hangt of niet) maar ook dat lijkt me onwaarschijnlijk, als ik zie wat je geprobeerd hebt.

• MLM

MLM

aka Zolo

Topicstarter
Mja ik wil niet pretenderen dat ik expert ben op het gebied van netwerken, maar ik denk dat ik de meest voor de hand liggende problemen wel heb gehad...
Het lijkt haast of de router me niet meer lief vindt
Is het mogelijk dat...
[pessimistische mode] de netwerk kaart in de router niet op een switch wil werken?
Die router zijn niet echt het meest goedkope wat er bestaat...[/pm]
Maar dat lijkt me zo sterk want het werkt 1 op 1 wel...

-niks-

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Heb je misschien iemand in de buurt waar je even een switch van kan lenen? Aangezien de problemen begonnen toen de oude switch kaduuk gingen lijkt het me toch echt dat de nieuwe DOA is. In een extreem en onwaarschijnlijk geval kan de router een opdonder hebben gehad van de kapotte switch. Maar zoals ik al zei, vrij onwaarschijnlijk, omdat de router wel werkt als er maar 1 PC direct aanhangt.

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-05 07:42
Vash schreef op zaterdag 18 december 2004 @ 14:56:
[...]
Dat is het iig niet. Daar zijn routers voor gemaakt! Ik denk dat we te maken hebben met een switch die DOA is. De enige andere "mogelijkheid" is dat de vorige switch auto MDI-2/MDIX is (maw: hij voelt zelf aan of er een crosslink kabel aan hangt of niet) maar ook dat lijkt me onwaarschijnlijk, als ik zie wat je geprobeerd hebt.
Het is MDI-II, niet MDI-2. De II staat voor straight through (X voor crossed), niet voor de Romeinse 2.

Het cross/niet cross kan wel degelijk een issue zijn, maar de TS geeft te weinig info om er veel over te zeggen. Hoe dan ook, router-pc zou normaal gesproken een cross moeten betekenen, router-switch en pc-switch zou straight moeten zijn. Dit gaat er van uit dat er geen auto-MDI plaatsvind.

Voor de beeldvorming: wat voor switch is het? Heeft deze een uplink poort? Hoe is deze geimplementeerd (bv schakelaar)? Heb je de combinatie van router en PC op de switch ook op andere poorten geprobeerd?

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

* nero355 heeft slechte ervaring met Home@Pro en Sweex switchjes =>

Eerst had ik dus de Home@Pro met de kabel die bij de Home@Pro zat met de Sweex switch verbonden en dat leek zo goed te gaan...

Echter na een tijdje flipte gewoon die switch op de poort waar de Home@Pro op zat na een tijdje :/ Zeer willekeurig en elke keer als het niet echt handig was :o :+

Ik heb later een (metalen in tegenstelling tot die Sweex, misschien dat betere koeling ook wel veel scheelt ?? ) Linktec/Lifetec (te lui om naar beneden te lopen sorry...) ofzo switch gekocht van een medetweaker voor weinig en dat werkte perfect !!!

Ik weet echter niet 100% zeker of dit DE oplossing is omdat ik sinds bijna een jaar ofzo een 1 poorts 510 heb gekocht van een andere medetweaker weer voor weinig en die werkt echt perfect al die tijd gelukkig :Y)

Ik zou zeggen koop een goeie switch en kijk of die het goed doet, heb laatst erg goedkope en goeie 3Com 5 Poorts switchjes gezien voor maar 25 € ... werd toen even droevig : Sweex was 35 € en de huidige 15 € :|

[ Voor 6% gewijzigd door nero355 op 18-12-2004 18:05 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

er is juist NIET aangetoond dat de switch kapot is. Juist het gegeven dat de nieuwe switch hetzelfde probleem geeft is een reden om hieraan te twijfelen.

Maar zoals ijdod al aangaf: nog wat meer info, graag.

Wat ook een optie is, is dat er een router instelling is verandert. In die zin dat er nu een specifieke (beveiligde) verbinding wordt verwacht door de router waaraan de client nu dus niet kan voldoen. Dit geeft in XP namelijk dezelfde melding als een ontbrekende vebinding...

( gelukkig is er nog een eventlog, anders zaten we nu allemaal achter Linux bakken :X )

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Het kan te maken hebben met het feit dat sommige alcatels niet goed willen auto detecten icm met sommige switchjes. Daarom is het in de nieuwe Speedtouchen mogelijk om je ethernet interface van de spedtouch te forceren op 10/Half - 10/Full - 100/Half - 100/Full en Auto.

En mijn ervaring is dat dit meestal wel de oplossing is. wat ook vaak een oplossing is, is een 10 mbit hubje er tussen te zetten.

Modem -> 10 mbit hubje -> switchje -> alle pc`s

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-05 06:42

MRic3

Of praat ik weer poep?

heppie al andere kabel geprobeerd??

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

• MLM

MLM

aka Zolo

Topicstarter
ijdod schreef op zaterdag 18 december 2004 @ 17:50:
[...]
Voor de beeldvorming: wat voor switch is het? Heeft deze een uplink poort? Hoe is deze geimplementeerd (bv schakelaar)? Heb je de combinatie van router en PC op de switch ook op andere poorten geprobeerd?
Switch: Sweex 5 poorts
Volgens manual: Alle poorten kunnen functioneren als uplink (autodetect)
Ja, ook op andere poorten gebruikt

Nou kwam ik op het idee dat het mogelijk is dat zowel de router als de switch willen "autodetecten" en dat op de een of andere manier zodanig mislukt dat de switch maar besluit om maar te stoppen met functioneren op alle poorten.
Is dat mogelijk?

-niks-

Pagina: 1