Toon posts:

[Alg] Hoe website ontwikkelproces communiceren met klant?

Pagina: 1
Acties:
  • 405 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Denk dat het het slimste is om dit hier neer te zetten omdat ik denk dat de meeste mensen met ervaring hier in dit forum klikken. Sorry voor de lap tekst, alvast bedankt aan de mensen die de moed nemen om het door te lezen. :)

Mijn situatie is als volgt: Ik ben momenteel freelancer in grafisch ontwerp (websites, flyers, brochures, huisstijlen, etc) en programmeren (PHP/MySQL, Flash AS, alleen website-gerelateerd). Ik freelance voornamelijk voor een paar bedrijven die ik ken, maar ook voor particulieren heb ik wat opdrachten gedaan.
Verder heb ik hier geen school voor gedaan, alles is zelf aangeleerd. Hierdoor heb ik de laatste tijd het gevoel dat ik wat principiële dingen mis, zoals hoe ik dus het beste mijn websites als product kan aanbieden aan klanten, en hoe ik tijdens het creatief proces het beste kan overleggen met de klant.

Laatst heb ik een website ontwerp gemaakt voor een klant, de klant gaf aan dat ie een simpele website wou (wie?/wat?/waar?/links), heb ik foto's en teksten ontvangen die op de website moesten komen (waar weinig bruikbaar materiaal bij zat). Van tevoren vertel ik de klant meestal dat ik eerst een paar schetsen maak van de layout en de stijl van de website, die zet ik dan op een tijdelijke pagina op mijn eigen domein die ik zo nu en dan update. Daar krijgen ze het adres van en op deze manier kan de klant dan een beetje het proces zien en aangeven wat hij wel of niet wilt.
Na een paar opdrachten merk ik achteraf dat dat niet zo goed werkt. Ten eerste ben ik niet gewend veel schetsen te maken voor grafisch werk, en zorgvuldig vooruit plannen met programmeren doe ik tegenwoordig ook een stúk meer dan voorheen. ;) Ik heb een paar maanden DMD (Digital Media Design) gedaan op de HKU, en merkte dat dit soort dingen een stuk belangrijker waren dan ik dacht. (vroeger deed ze helemaal nooit namelijk) Verder vond ik die opleiding overigens erg saai, het niveau was niet erg hoog en ik heb toen besloten dat ik de dingen liever in de praktijk wou leren.

Om even verder te gaan op die klant van net, ik heb laatst de URL van een testversie van de website gestuurd waarvan ik dacht dat ie wel bijna af was. Kreeg ik net een mailtje terug van die klant dat ie een tijdje terug ook zelf een site had gemaakt en dat ie die nog mooier vond. Verder nog wat losse opmerkingen, maar nergens dat ie graag wou dat ik de layout concreet verander of welke elementen er nou precies niet mooi aan zijn. Nou kan ik er niet zo veel mee... :(
Mijn eerste reactie is geïrriteerd, maar als oplossing bedenk ik me dan automatisch dat ik het ontwerp misschien moet omgooien of gewoon opnieuw doen. Heb ik met eerdere projecten ook wel eens gedaan en dat ging wel goed.
Maar daarnaast heb ik ook niet eeuwig de tijd voor dit soort kleine projecten en gaat dat me geld kosten. Ik vraag me af hoe ik dit soort dingen zou kunnen voorkomen door duidelijk te overleggen met de klant over wat ie wil en hoe.

Nou vraag ik me af, hoe kan ik het beste het hele proces van de grond af communiceren met de klant? En wat is jullie aanpak bijvoorbeeld?

Ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is... Alvast bedankt! :)

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-05 20:40

Nik

Je kunt eens een aantal templates maken. De "klant" kan dan kiezen wat hij het moouste vind.

Je kunt de templates ook nog in gaan delen (zo vergroot je de keuze), voorbeeldje:

10 verschillende lay-outs, en voor die 10 verschillende layouts, weer 10 verschillende designs (kleuren, "materiaal").

Eventueel laat je de klant aanpassen zoals hij het wil hebben, maar je gaat uit van rightlijnen. Zo weet de klant wat hij kan verwachten, en jij wat je moet maken.

Hopelijk heb je er wat aan :)

• LoeiOrdinair
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:06

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

proller schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 23:22:
Je kunt eens een aantal templates maken. De "klant" kan dan kiezen wat hij het moouste vind.

Je kunt de templates ook nog in gaan delen (zo vergroot je de keuze), voorbeeldje:

10 verschillende lay-outs, en voor die 10 verschillende layouts, weer 10 verschillende designs (kleuren, "materiaal").

Eventueel laat je de klant aanpassen zoals hij het wil hebben, maar je gaat uit van rightlijnen. Zo weet de klant wat hij kan verwachten, en jij wat je moet maken.

Hopelijk heb je er wat aan :)
ik raad je aan het bij 3 te houden. 10 is gewoon te overdreven. maak 2 totaal verschillende designs en iets dat er tussenin zit. dit werkt over het algemeen het beste.

• Nik

Nik

ja het ligt eraan hoe groot je het aan wil pakken. Ik vind 3 persoonlijk te weinig, dan liever 5... Ik zelf ben uitgegaan van 10, en daarbij ook 10 verschillende designs. Helaas ben ik er mee gestopt wegen tijdgebrek...

• Takkie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-03 22:50
Aangezien je toch even DMD heb gedaan neem ik aan dat je de basis van klant behandeling toch wel gehad moet hebben.
Zelf heb ik 1 jaartje aan het Grafisch Lyceum in Eindhoven gevolgd (wat me niet beviel om dezelfde reden als jij hebt) , maar daar kreeg ik wel meteen de basis.

Als eerste spreek je met de klant al af hoe hij het ongeveer zou willen zien en wat er zowieso aanwezig moet zijn op de website.
Je bespreekt ook hoe de site opgebouwd moet worden; heeft de klant al enige kennis van HTML, of misschien al van PHP.
Dan bestudeer je de huisstijl van de klant, dit kan aan de hand van folders, visite kaartjes of een oudere website.

In het schets stadium maak je maar een paar schetsen waarvan je er zelf 3 tot 5 selecteerd. Deze neem je door met de klant en vraagt wat er volgens hem/ haar nog ontbreekt, overbodig is of aangepast moet worden. De klant kiest 1 van deze voorbeelden die hebt geschets. De aanpassingen die je dan weer aan de schets hebt gemaakt neem je dan weer door met de klant, waarna (als de klant er tevreden mee is) de schets uitgewerkt kan worden tot een digitale layout.

De rest wijst zich van zelf, toch?

Suc6

Overigens, zou je mij misschien het één en ander kunnen mailen over hoe jij bent begonnen in de Freelance scene? Thnx a million!
*edit Lijkt mij namelijk ook erg aantrekkelijk

• LoeiOrdinair
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:06

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

te weinig of te veel bestaat in dit geval ook eigenlijk niet. Je moet gewoon kijken naar wat de inhoud moet zijn, wat de doelgroep is, hoe je het wil overbrengen etc. Daarop kan je verschillende ontwerpen maken. bij de ene site zijn dat 20 ontwerpen en bij de andere 2. wat mijn ervaring is is dat als je (als ik je verhaal goed begrijp) met wat kleinere klanten in zee gaat dat je meestal genoeg heb aan +- 3 ontwerpjes.

tip: maak ook iets wat totaal anders is dan de klant aangeeft als alt. meestal wordt dit gewaardeerd. (heb ik ook maar als tip gekregen....)

[ Voor 4% gewijzigd door LoeiOrdinair op 17-12-2004 23:34 ]

• Nik

Nik

offtopic:
Beginnen met Freelance doe je meestal door mond op mond reclame, je maakt eens wat websites voor jezelf, je laat zien wat je kan aan bepaalde mensen, familie, zo wordt er heel wat afgeroddeld, en als je het een beetje slim aanpakt, komen er vanzelf mensen op af. Zo ben ik begonnen, door het maken van een website voor een dierenspeciaalzaak waar mijn zusje werkte. Al snel werd het bekend dat ik aardig websites kon bouwen voor een leuke prijs, ik heb er een reseller package bij gekocht (hosting), en zo ging het balletje rollen. Geen gezeur met andere mensen. Je spreekt een design af, een hosting package stel je samen, mensen laat je een aanbetaling doen, en als ze tevredenzijn, vraag je het resterende bedrag.

• Takkie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-03 22:50
offtopic: Zo had ik het inderdaad ook ingedachten, maar om dat balletje éénmaal rollende te krijgen is een zware taak :)
Zover ik weet is het bijv. in Engeland verplicht om je in te schrijven bij een soort KvK om uberhaupt te mogen free lance. Zeker als je in zee gaat met bedrijven.
Is dat in Nederland ook het geval?

Thanks ! (voor de post hieronder)

[ Voor 8% gewijzigd door Takkie op 17-12-2004 23:51 ]

• shnazzle
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-01-2025
Ok hier gaan we dan, ik ben hier wel redelijk in opgeleid dus ik zie wel wat ik nog terug kan halen van m'n cursus :P

Het formele proces (en waar ik het eigenlijk mee eens ben) is als volgt :

Je maakt eerst een plan van aanpak, gewoon standaard, zoals je (hopelijk) gewend bent. Dus inderdaad bespreek je hier met de klant wat precies de eisen zijn, wat voor hardware het op kan draaien, wat voor software (asp,php,mysql,java servlets..etc). Ook tijdens dit ellicitatieproces probeer je erachter te komen wat de doelgroep is, wat voor 'sfeer' de klant zoekt voor z'n site (kleuren en zo), en wat er op moet komen te staan. Je kunt vragen of ze specifieke wensen hebben mbt de layout, maar 80% heeft al geen idee wat HTML is..laat staan frames, tables, divs,,etc :*) .

Je begint nu heeeelll simpel. Je gebruikt de informatie over kleuren, sfeer, doelgroep, en content om een 'mood-board' te maken. Dat wil zeggen, gewoon een paar postertjes maken met images (kun je van internet plukken), tekst, etc in de afgesproken kleuren. Wel allemaal een andere kleur en 'feeling' geven, anders is er zo weinig keuze. De images moeten uiteraard wel wat te maken hebben met de content van de site. Hierdoor creer je voor de klant een idee van het gevoel dat de site zal brengen. Hier speelt heel veel psychologie... bijvb, rood in de westerse wereld = boosheid, alarm, gevaar, maar in japan en china en zo betekent het vriendschap, liefde, knus... Dus daar kun je een beetje op letten. Dit klinkt stom, maar je zult verbaasd zijn hoeveel input je zult krijgen over kleuren en sfeer van de site als je die moodboards laat zien.

Als dat klaar is en de klant heeft een moodboard gekozen dan kun je beginnen met site ontwerp. Je maakt eerst op papier een schets, deze zet je vervolgens in Adobe ImageReady...dit is heeeelll makkelijk te doen. Geen moeilijke grafische dingen, gewoon simpel doosjes maken en text. Het leuke van ImageReady is dat je vanuit de "image" die je hebt gemaakt een werkende demo site kunt bouwen :*) Dit is leuk. Maar dat mag je zelf uitzoeken. Gewoon Paint mag natuurlijk ook.

JE CODEERT DUS NOG GEEN WOORD!!!!

Je laat vervolgens deze mooie ontwerpen aan de klant zien. Die zal eentje kiezen en hoogswaarschijnlijk wat dingen willen veranderen.

Zo, nu kun je coden. Je laat hiervan 1 of 2 keer een prototype zien en dan moet dat ding toch wel zo uitgecrystaliseerd zijn dat ie perfect is...

phew.. 8)7

Mochten er nog vragen zijn.... post ..of mailen mag ook zolang het niet naar m'n hotmail is

[ Voor 3% gewijzigd door shnazzle op 18-12-2004 00:01 ]

• equationunequal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-05 15:54
shnazzle schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 23:55:
Je begint nu heeeelll simpel. Je gebruikt de informatie over kleuren, sfeer, doelgroep, en content om een 'mood-board' te maken. Dat wil zeggen, gewoon een paar postertjes maken met images (kun je van internet plukken), tekst, etc in de afgesproken kleuren. Wel allemaal een andere kleur en 'feeling' geven, anders is er zo weinig keuze. De images moeten uiteraard wel wat te maken hebben met de content van de site. Hierdoor creer je voor de klant een idee van het gevoel dat de site zal brengen. Hier speelt heel veel psychologie... bijvb, rood in de westerse wereld = boosheid, alarm, gevaar, maar in japan en china en zo betekent het vriendschap, liefde, knus... Dus daar kun je een beetje op letten. Dit klinkt stom, maar je zult verbaasd zijn hoeveel input je zult krijgen over kleuren en sfeer van de site als je die moodboards laat zien.

Als dat klaar is en de klant heeft een moodboard gekozen dan kun je beginnen met site ontwerp. Je maakt eerst op papier een schets, deze zet je vervolgens in Adobe ImageReady...dit is heeeelll makkelijk te doen. Geen moeilijke grafische dingen, gewoon simpel doosjes maken en text. Het leuke van ImageReady is dat je vanuit de "image" die je hebt gemaakt een werkende demo site kunt bouwen :*) Dit is leuk. Maar dat mag je zelf uitzoeken. Gewoon Paint mag natuurlijk ook.
Moodboards zijn naar mijn mening (en naar mijn ervaring) vaak nogal overbodig. De klant weet niet echt wat ie er mee moet (leuk, zo'n moodboard, maar ik wil een website!) en doet er dan ook vaak bar weinig mee. Imo is het beter om te beginnen met ideeen en metaforen (brainstormen!), die uit te werken tot concepten en een flink aantal grove schetsen te maken. Dan kun je aan de hand van keuzes die de opdrachtgever samen met jou (dit laatste is belangrijk, want jij bent de expert) heeft gemaakt, een ontwerp maken (nog steeds op papier) en als dit goed gekeurd is kan je dit ontwerp digitaal gaan uitwerken en tweaken aan de hand van input van de opdrachtgever...

Anyways, zo werk ik liever :)

[ equationunequal.nl - portret & model fotografie ] [ newskin.nl - socials ]

Verwijderd

Als je precies doet wat de klant wil, ziet het er vaak niet uit.
Als je precies doet wat jezelf wil, is de klant niet tevreden.
.dus daar moet je subtiel tussenin zitten.

Anyway naast de diverse andere tips;

Ten eerste maak ik een soort van site-map/interaction model.
Hoofdnavigatie - subnavigatie - subsubnavigatie - (+4e laag?!)
Voordat ik uberhaupt iets bouw/ontwerp moet dit duidelijk zijn.

Na aanleiding van het navigatie model, en wensen van klanten, huisstijl,
en wat voor sites ze leuk/passend vinden. Maak ik 1 of 2 'schets' ontwerpen.
Deze leg ik voor met elk iets van 4/5 kleur variaties, of ga met photoshop naast
de klant zitten, en ga met hue/saturation het ontwerp langs. en maak steeds een copie
als er een weer leuke kleur tussen zit. (dan komt er uiteindelijk de beste kleur wens uit)

Maar dat is het lastige van ontwerpen, de ene klant vindt het prachtig, de andere vindt het
helemaal niks!

Vandaar bij je eerste 'groffe' presentaties, en/of die kleuren aanpassen, ga met de klant om tafel zitten, en/of samen achter de computer de kleuren kiezen. ipv. ergens je ontwerp online neer te zetten. Ik heb gemerkt dat klanten het zeer belangrijk vinden dat je ook regelmatig langs komt, of tijdenlijk daar op de werkvloer werkt, ipv. alles via e-mail telefoon etc. te regelen.

Verder ook subtiel met de klant onderhandelen, en hun ideeen; bijv. 'ik wil blauw' ook terug zien in het ontwerp, dat geeft hun ook het idee dat ze zelf ook creatief zijn. Die site kan wel helemaal rood zijn, maar dat ene blauwe lijntje is wel helemaal na aanleiding van de klant. (extreem voorbeeld maar ok.)

Grootste probleem heb ik gemerkt met vormgeving en ontwerpers, dat men meestal een grof ontwerp/bouwskelet maakt, en zich gelijk daarna uren op de details/lijntjes en eye-candy, kleuren en frutsel gaat richten. Maak liever eerst een paar groffe bouw werken, en slaap er een ook nog een nachtje over. Ga pas op het laatst je richten op de eye-candy en effecten. Less is more. Een klein subtiel eye-candy effect heeft soms meer kracht, dan dat je hele page ermee volzit. Hetzelfde met films, 1 special effect is leuk, maar als je hem de 2e keer herhaalt ergens anders ziet, voelt de kijker zich al snel genept.

Grootste vertragingen bij het bouwen van sites.. de teksten, zijn nog niet klaar,
of zijn op de laatste dag bij aflevering allemaal weer aangepast!
Of er worden op de laatste dag weer allerlij dingen in de hoofd/subnavigatie aangepast,
(vandaar dat ik nu de navigatie in pages laat regelen via 1 include of javascript.)

edit:

ikzelf freelance via payroll.nl die doen al mijn belastingzaken etc. kost wel een kleine provisie, maar ik lig geen nacht wakker van belastindienst zaken, blauwe enveloppen, achterstallige betalingen etc. Tevens hoef je dan niet ingeschreven te staan bij kvk of belastingdienst. Ik betaal meestal wel volle pond voor elke klus; X-aantal procent gaat dan naar belastingdienst, maar dat kan ik dan elk jaar weer terugvragen/krijgen via een t-biljet.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2004 02:06 ]

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-02 23:50
takkie.com schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 23:43:
offtopic: Zo had ik het inderdaad ook ingedachten, maar om dat balletje éénmaal rollende te krijgen is een zware taak :)
Zover ik weet is het bijv. in Engeland verplicht om je in te schrijven bij een soort KvK om uberhaupt te mogen free lance. Zeker als je in zee gaat met bedrijven.
Is dat in Nederland ook het geval?

Thanks ! (voor de post hieronder)
Nee, je mag klooien wat je wilt. ;) Vorig jaar heb ik een paar duizend euro verdient met free lance werk. Dit kun je op je belasting aanslag formulier invullen. Weet niet meer zeker of het in een aparte box valt (ik geloof het niet), maar als dit dan je enige bron van inkomsten is (naast je StuFi), dan hoef je niet veel terug te betalen. Mijn berekening kwam uit op 260 euro ofzo (in het electronische aangifte programma), en uiteindelijk hoefde ik niks van ze te betalen. :)

Als je dus onder de 10K denkt te verdienen hoef je je echt niet in te schrijven, daarboven kan het handig zijn. :)

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-05 20:32

alienfruit

the alien you never expected

Ik vind het zelf altijd verschrikkelijk leuk om samen met de klant de flowchart/sitemap van de website te maken. Lekker met met twee krassen op een whiteboard, de klant actief betrekken bij het process. Zodat hij zelf ook uit eindelijk begrijpt wat de structuur van de website word, en dat je later er ook minder gezeik over krijgt.

Paar duizend euro is niet veel vind ik hoor voor bij freelance werk, ik hik nu al aan de tegen 6000euro aan binnen drie maanden. Toch even controleren hoe het Stufi limiet gedoe precies gaat, hopelijk begint die op 1 jan 2005 opnieuw :D

[ Voor 29% gewijzigd door alienfruit op 18-12-2004 02:27 ]

Verwijderd

Terugkoppeling is gewoon heel belangrijk, veel overleg

Zo had mijn klant bedacht dat een navigatie structuur meer is dan een boomstructuur (dat hebben er niet veel door), en kwam aan met een londonse metro analogie, waar elke doelgroep een eigen pad heeft door de website. Toen ik opmerkte dat dat een webstructuur was, had ie ook meteen wel door dat het niet zo'n stom idee was.

Ik heb dus een mooi metrokaartje getekend voor 'm. En hij ziet zijn idee direct gevisualiseerd. Duidelijk, zoals cel-ed al zegt, navigatie eerst afmaken, anders kan je niks ontwerpen. Verder heb ik ook nog niemand gehoord over een FO van tevoren. Op zich ook wel handig (wat zijn de eisen van de site zeg maar).

(overigens vind je in de search ook wel heel wat, dit onderwerp komt ongeveer elk half jaar wel terug geloof ik)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2004 09:51 ]

Verwijderd

Zowieso moet je de klant niet vervelen met technische termen tenzij de klant weet wat het is. Of het nu php of asp is boeit hem niks.

Het gebruiken van metaforen werkt (Microsoft heeft bijvoorbeeld "het kantoor" als metafoor). Digitale schetsen zoals hierboven beschreven ben ik het ook mee eens..werkt ook altijd goed. Veel interviews met de klant en als het kan (is vaak onmogelijk) met de gebruikers.

Wat je eigenlijk wil is de acceptatie verhogen. Verras de klant dus nooit en presenteer het (met argumenten) in een "taal" die de klant begrijpt. Neem bijvoorbeeld de huisstijl van de klant over in je site.

Een moodboard is wel volgens de design regels, maar imo ook zinloos.. De klant snapt het niet. Als je in een team ontwerpt dan kun je een moodboard intern gebruiken om allemaal hetzelfde idee erbij te hebben.

• shnazzle
Een van de grootste fouten die nog altijd gemaakt wordt is dat de webdesigners een site bouwen, wat tijd kost, en die dan vervolgens steeds moeten aanpassen. Dit process van steeds aanpassen is bewezen zeeeer inefficient te zijn. Als je nou eerst alle gedachten goed op een rijtje zet, en dan pas gaat beginnen aan het daadwerkelijke ontwerp van de site, dan gaat alles een stuk beter. Hier valt die moodboard naar mijn mening wel degelijk onder. Als je er een beetje tijd in steekt (maar is hooguit 1 dag werk), dan kun je met de moodboards wel degelijk een idee aan de klant geven van de feeling. Ik heb het dan niet over een uitgebreide presentatie of zo, maar een telefonisch/email gesprek van 15 minuten of zo, of wel een kleine meeting van een 15-30 minuten. Houd er wel rekening mee dat ik niet bedoel dat je dagenlang aan zo'n moodboard moet gaan zitten pielen, en ook niet de presentatie. Het is heel kort, heel basaal, maar de info die je eruit krijgt is zeer waardevol. Het probleem is namelijk dat veel mensen die freelance webpages maken, dat die geen flauw benul hebben van het gebruik van symmetrie, kleuren, uitlijning, font, etc. Normaal gesproken zijn dit gewoon mensen die zelf php, html, xhtml, asp, bla bla bla hebben geleerd en een beetje on-the-fly websites gaan zitten bouwen. Tenzij je ECHT talent hebt, gaat die vaak niet werken.

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-05 20:32

alienfruit

the alien you never expected

Nou je moet ook zorgen dat de klant zijn content klaar heeft, ik heb wel eens een site voor een sportwinkel gemaakt waarbij ze om de x dagen van merken wisselden. Nou ik geloof echt niet dat een sportwinkel om de x dagen andere merken gaan verkopen of uit de verkoop halen :+

Maar verder maak ik flowcharts vaak ook van de te voren soms samen met de klant gewoon op papier of op een whiteboard (nog niks digitaal :)). Ik vind dit altijd het leukste onderdeel :) Maar een moodboard daar heb ik zelf een scruft hekel aan om te maken, dus dat gebeurd wat minder :)

• shnazzle
ach ik geef het maar toe.... ik heb laatste ook geen moodboard gebruikt :) Maar dat kwam meer door tijdnood. Normaal gesproken vinden ze het best leuk.

• Minos111
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-03-2012
toevoeging op shnazzle:
Moodboards zijn een prima communicatiemiddel om de gewenste benadering van de doelgroep te bepalen. Het nadeel ervan is wel dat moodboards vaak uit knipsels bestaan en minder raakvlak hebben met het uiteindelijke digitale product. Wat ik zelf doe (en wat voor mij persoonlijk erg goed werkt) is gebruik maken van een combinatie van brainstormen over moods, en vormgevingsvoorbeelden. Er bestaan duizenden boeken over webvoorbeelden waaruit je de klant een idee kan geven van wat hij wil - vaak weet hij dat namelijk zelf ook niet. Een serie die ik bijvoorbeeld gebruik is Web design index van Pepinpress (als je wil weten waar je die kan kopen dan post je dat maar). Let er wel op dat je de klant goed duidelijk maakt dat het gaat om de sfeer, en dat hetgeen jij voor hem gaat maken er totaal anders uit zal komen te zien, want anders gaat de klant zich te veel vasthouden aan het voorbeeld.

Maar mocht denken dat dit je veel teveel tijd gaat kosten: achteraf veranderen kost ALTIJD meer tijd dan vooraf in ontwerp investeren.

[ Voor 7% gewijzigd door Minos111 op 19-12-2004 16:45 . Reden: toevoeging ]

• shnazzle
Ik ben zeker wel geinteresseerd in die templates. Dus als je dat zou willen posten, graag. Ik gebruik nu ook best vaak een hele serie aan Photoshop templates, maar meer dan 1000 is wel lekker veel en handig op cd.

Verwijderd

Minos111 schreef op zondag 19 december 2004 @ 16:43:
Pepinpress (als je wil weten waar je die kan kopen dan post je dat maar)
Yes please :).

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:52

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Verwijderd schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 23:18:

Maar daarnaast heb ik ook niet eeuwig de tijd voor dit soort kleine projecten en gaat dat me geld kosten. Ik vraag me af hoe ik dit soort dingen zou kunnen voorkomen door duidelijk te overleggen met de klant over wat ie wil en hoe.
Ik heb zelf (vroeger) aan een groter project gewerkt waarbinnen custom statische websites ontwikkeld werden voor MKB'ers binnen een beperkt aantal uren ...
Dan wordt het heel belangrijk dat je vooraf de verwachtingen van de klanten ook realistisch maakt, duidelijk grenzen legt waarbinnen je het werk voor hen doet en welke zaken je daarbinnen niet voor hen kunt doen ...

• leg de klant uit dat het zijn bedrijf is, en dus zijn website: hij is de specialist en kan het beste informatie geven over zijn activiteiten, dat kan jij niet van hem overnemen (je bent geen 'communicatie-bedrijf')
• Bespreek met de klant vooraf heel duidelijk wat hij verwacht van de website, zorg dat hijzelf in dat gesprek ook duidelijke uitspraken doet over wat wel en niet kan ...
Pas heel erg op voor uitspraken als 'en dan maak jij als ontwerper er iets leuks/moois bij' ...
Een vormgever kan een stuk informatie niet beter maken door er draaiende loogootjes of geanimeerde transformaties in te plaatsen: de taak van een vormgever is om bestaande informatie beter te presenteren ...
• Leg de klant duidelijke vragen voor over uitstraling, gebruikte kleuren, evt indeling, als hij daar niets over wil zeggen en dat overlaat aan de ontwerper, moet hij achteraf niet komen met 'dat wil ik toch anders' tenzij hij daarvoor meer uren wil betalen.

Inderdaad is het belangrijk altijd zoiets 'positief' te presenteren, zoiets als uitleggen dat de klant zelf voor zijn eigen teksten en informatie verantwoordelijk is, moet je juit positief brengen, door te stellen dat de klant zelf ook het beste weet hoe hij zijn bedrijf verkoopt (weinigen zullen dat ontkennen) ...

Verder is het essentieel om in een vroeg stadium te tackelen dat een opdrachtgever misschien verkeerde ideeen heeft bij wat een vormgever kan doen, een klant die denkt dat een website bestaat uit wat foto's en dan een hoop geanimeerde en blinkende flash-content, zonder dat de inhoud verder belangrijk zou zijn ...
Lukt dat niet, zorg er dan minstens voor dat je vooraf duidelijk al stelt op urenbasis te werken en zorg er dan voor dat het meerwerk gewoon betaald wordt, maak dat ook in een erg vroeg stadium dan duidelijk dat onduidelijkheden vooraf en daardoor ontwerpen die overnieuw gedaan moeten worden omdat de klant ze 'niet mooi genoeg' vindt extra betaald moeten worden..

juist bij MKB'er vind ik het onzin om meerdere ontwerpen vooraf te maken en hem eruit te laten kiezen, dat is enkel bezighouden en gaat ten kostte van de zorg aan een basis-ontwerp. Het leidt tot clichematige en slordige schetsen ..
Het geeft ook een verkeerde indruk aan een klant, dat hierbij uren-declaratie niet belangrijk zou zijn, ontwerpen een soort van 'fastfood-productie-proces' is: Vaak is dan het basis-concept hetzelfde en ontstaan enkel versies met ietwat andere kleuren, of een ander lettertype:
de keuze die de klant maakt is een schijnkeuze.

Ook moodboards voor MKB'ers zijn, met alle respect, een behoorlijke onzin, daar kunnen die mensen niks mee, en geeft hen geen grotere betrokkenheid, hooguit eerder afstand, omdat dat een communicatiewijze is warmee ze zelf waarschijnlijk niks hebben, bovendien is een simpele statische informatiesite (met adres-gegevens, bereikbaarheid, korte beschrijving product-aanbod e.d.) gewoon een basis-concept, waaraan verder weinig 'op te fleuren' is:
De informatieve waarde is dan veel belangrijker dan de presentatie.

[ Voor 8% gewijzigd door RM-rf op 20-12-2004 10:30 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• bgever
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-05-2021
proller schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 23:37:
offtopic:
Beginnen met Freelance doe je meestal door mond op mond reclame, [...] zo wordt er heel wat afgeroddeld, [...]
Hmm, dat kan ik best begrijpen met jouw methode! :+ Het is mond tot mond reclame... ;)

Wat ik vooral miste in het verhaal van de TS was goede feedback. Ik denk dat hier ook jouw grootste probleem ligt. Zet jezelf eens op die stoel tegenover je, en bedenk eens zelf wat jij het prettigst zou vinden als je een website laat maken. Je zult snel merken dat duidelijkheid bijna op nummer 1 staat.
Ben daarom duidelijk tegen je klant. Leg hem uit wat je doet, waar zijn geld naar toe gaat. Ga actief in op zijn wensen, en als je het dan daar niet mee eens bent, leg dat dan uit. Met goede argumenten is een klant zo om te praten, want deze is ook niet dom. Een klant vertelt ook maar wat hij wilt, en als dit niet mogelijk is, of enkel op een andere manier dan is dat jouw taak om te doen.

Verder is evaluatie héél belangrijk. En dat mis jij enorm. Door een design online te plaatsen en om een reactie via e-mail te vragen is naar mijn mening oerstom (no offence). Zo loop je een hele boel aan waardevolle informatie mis. Klanten weten niet zo goed waar ze op moeten beoordelen, en durven dit ook niet altijd. Ga daarom een interactief gesprek met je klant aan, zeg waarom je voor bepaalde dingen hebt gekozen, en vraag daar de klant zijn mening over. Laat merken dat je in die mening geinteresseerd bent, en laat ook merken dat het geen probleem is als de klant er niet tevreden mee is. Want een tevreden klant is duizend maal meer waard dan een ontevreden klant die een berg geld kwijt is...

Wat ook handig is, is als je jouw aanpak van te voren aan een klant uitlegt. Vertel wat je gaat doen, en vooral waarom. Als je de klant uitlegt dat je een moodboard nodig hebt om die bepaalde reden, dan snapt hij tenminste dat dit nuttig is, en zal er ook beter aan meedoen. Verder kan de klant zo ook beter de voortgang in het oog houden, en kan deze ook zelf het nut van de verschillende stappen en processen ervaren.

Zie het zo; hoe zou jij het vinden als je een grote berg geld aan een persoon geeft, af en toe wat output krijgt, weinig inspraak hierop kunt hebben omdat je van alles geen flauw benul hebt, en uiteindelijk diegene met een website op de proppen komt...
Al die twijfel en onduidelijkheden zijn vervelend voor de klant. Zorg ervoor dat deze zich helemaal op zijn gemak voelt, en dat hij/zij helemaal door heeft wat je nu in grote lijnen doet.
Count me in! :)

• Foutlook
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik ben het met RM-rf eens. Je moet vooral duidelijk op de klant focussen, en duidelijk krijgen wat hij allemaal wil. Daarnaast ben je vanuit jezelf natuurlijk ook erg helder: je legt aan het begin uit hoe het gehele proces gaat verlopen, welke controlepunten er zijn voor de klant, en wat je uiteindelijk oplevert, binnen welke tijd je dat doet.

Ikzelf vind moodboards ook behoorlijk onzin. Veel klanten snappen absoluut de link niet tussen een website en een moodboard. Daarnaast hebben de meeste klanten in het MKB toch al een eigen huisstijl waar je je ontwerp op kunt baseren. Daarnaast is een goed gesprek (met Photoshop in handbereik) over kleurgebruik en indeling beter dan zelf een moodboard te ontwerpen en de klant hierop te laten schieten.

Ik begin inderdaad met het FO (hierboven al genoemd), waarin onder andere opgenomen de website structuur. Na goedkeuring hiervan, volgt de ontwerpfase. Deze wordt persoonlijk gepresenteerd en toegelicht. Men kan de klant zijn gezicht zien op het moment dat hij het ontwerp voor het eerst ziet!!! Dit spreekt zoveel meer dan een reactie achteraf. Verschillende kleurstellingen is hopeloos. Dan ben je al verkeerd begonnen: vooraf bespreek je al wat voor kleurstellingen de klant mooi vind/bij hem past.

Vervolgens, na goedkeuring, ga je bouwen. Laat nooit wat zien tijdens het bouwen, ze zullen gelijk beginnen met commentaar terwijl jij op elke vraag zegt 'ja maar, ik ben ook niet klaar'... 'ja maar, dat moet ik nog maken'.

Na afronding geef je de klant mogelijk tot een correctieronde. Dit heb ik nog niet gezien in dit topic. Ik leg altijd 1 correctieronde vast in de offerte, waarin de klant een week de tijd heeft alles door te testen. Anders blijf je inderdaad iedere dag een beetje commentaar krijgen. Dit kan behoorlijk lang doorgaan.

Sluit het vervolgens netjes af. Denk niet van 'ik heb mijn geld toch binnen'. Evalueer en leer voor de volgende keer. Is ook een stukje klantenbinding.

(en ik wil ook weten waar je die Pepinpress boeken kan kopen :))

• shnazzle
Nou nog een keer dan maar 8)

MOODBOARDS....

Als je een bedrijf binnenloopt en ze hebben al een kleuren combinatie, dan heeft het idd weinig zin. Bijvoorbeeld als je naar NUON zou gaan...dan weet iedereen wel dat de hoofd-kleurtjes in ieder geval paars en geel zullen zijn. De rest van de kleurtjes verzin je erbij want die doen er niet aan toe (in dit geval licht-blauw bij NUON).

Maar neem bijvoorbeeld een onderwijsinstelling, die hebben vaak geen vaste kleuren. Je kunt me een hoop vertellen, maar als je daar binnenloopt met een paar kleurencombinaties al klaar en uitgeprint zodat de opdrachtgever direct kan kiezen of de site een bepaalde warmte, business, of vriendelijkheid gaat uitstralen, dan weet ik wel dat hij/zij daar blij mee is. Want dat is het in feite, een kleurencombinatie-board. Het enige verschil is dat als je gewoon naar binnenloopt met een strookje van 4 of 5 kleuren, dat ie dan idd echt niet weet wat ie ermee moet. Vandaar dat je op je moodboard images gebruikt die van toepassing zijn, dan zie je de kleurovergangen en begrijpt de opdrachtgever dat het is om de sfeer te creeren. Met enige uitleg uiteraard, maar dat is met alles. Menu structuur moet je ook uitleggen dus dit ook.

De volgende stap is dus dat je de site ontwerpt in ImageReady of zo, en de achtergrondkleur, tekstkleur, (misschien font), menu kleur, image kleuren..etc zijn gebasseerd op je moodboard. En dit moet in principe altijd goed zijn. De afgesproken layout + moodboard moet toch aardig in de richting zijn van wat de klant wil. Het is mij een keer overkomen dat iemand daarna toch zoiets had van...doe toch die groene moodboard.

Enfin, het gaat erom dat je de mogelijkheid geeft aan de opdrachtgever om gecontroleerd te kiezen tussen alternatieven. Want als je aan hem vraagt "Welke kleuren wil je?", dan is het antwoord vaak "Weet ik veel, verzin maar wat". En dan is er een kans dat ie het eindresultaat toch niet mooi vind.

• Minos111
  • Laatst online: 05-03-2012
OK, hier komt-ie dan: 'Web Design Index' is onder andere bij de American Bookstore en bij De Slegte te koop. Geen reclame bedoeld. In deze reeks staan plaatjes van websites, gesorteerd op stijl en kleur. Hier een kleine willekeurige greep om een idee te geven:

Afbeeldingslocatie: http://www.dreamflow.nl/~jelle/got/thumbs/1.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.dreamflow.nl/~jelle/got/thumbs/2.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.dreamflow.nl/~jelle/got/thumbs/3.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.dreamflow.nl/~jelle/got/thumbs/4.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.dreamflow.nl/~jelle/got/thumbs/5.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.dreamflow.nl/~jelle/got/thumbs/6.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.dreamflow.nl/~jelle/got/thumbs/7.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.dreamflow.nl/~jelle/got/thumbs/8.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.dreamflow.nl/~jelle/got/thumbs/9.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.dreamflow.nl/~jelle/got/thumbs/10.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.dreamflow.nl/~jelle/got/thumbs/11.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.dreamflow.nl/~jelle/got/thumbs/12.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.dreamflow.nl/~jelle/got/thumbs/13.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.dreamflow.nl/~jelle/got/thumbs/14.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.dreamflow.nl/~jelle/got/thumbs/15.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.dreamflow.nl/~jelle/got/thumbs/16.jpg

Zit hier natuurlijk wel behoorlijk mijn eigen glazen in te gooien... :Y)

• shnazzle
Thx!! _/-\o_ Ik ga hem direkt halen morgen

Verwijderd

Ga hem ook halen!!!
Zie ook:http://www.ninjabonsai.net/ -> matige site met mooie links.

Tot nu toe is mijn ervaring dat de klant zelf al grafisch materiaal had, een namelijk al een folder of visite kaartje of what ever.

In één enkel geval niet. Men wilde een eenvoudige (uhuh) site 'een digitale visitekaart'. zo gezegd zo ge-digi-daan dacht ik. Dit resulteerde in de meest moeilijke opdracht qua communicatie. Heb dus de pagina gemaakt met hun wensen als oogmerk. Prima, 2 dagen later moest het toch anders, later weer anders, enzovoorts. enzovoorts.
Het vervelende is dat je op deze manier achter de feiten aan loopt.
Uiteindelijk is het gelukkig afgekapt omdat de 'echte baas' niks van het project afwist.
Het project wordt binnenkort opnieuw opgestart.

Ik heb iig wel m'n geld binnen en de ervaring om in het vervolg de zaken, zoals die in de bovenstaande 'posts' staan, aan te houden.

Greetz Mario

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2004 21:41 ]

Verwijderd

Zou je mij even willen mailen op thijs[apenpikkie]wetac.com ?

Verwijderd

Ik werk meestal op de volgende manier
- Evaluatiegesprek (rondleiding door het bedrijf, kennismaking met de diensten etc.)
- Schets en plat ontwerp (jpg)
- Het ontwerp wordt aan de klant voorgesteld (dus weer eens langs) en indien akkoord wordt er een afspraak gemaakt over de aanleverdatum van de content.
- Website afmaken
- Afsluitcontract (hierin geeft de klant aan tevreden te zijn met het geleverde product/dienst)

• marcovtwout
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-12-2025
Ik heb een klein probleempje denk ik.
M'n klant is nogal een koppige.
Achteraf vonden ze de site te somber en moest de achtergrond wit enz.
De 2 designs:
www.inkaconsult.nl
www.inkaconsult.nl/design2/
Ik heb toch een heel sterke voorkeur naar de eerste, nr2 vind ik gewoon geen goeie uitstraling hebben voor hun bedrijf. Maar ze willen toch nr2 alleen zoals iemand al zei hier, als je je eigen gang gaat is de klant niet tevreden en als je de klant z'n gang laat gaan is de website niet mooi. Of ligt het gewoon aan mij? Tips anyone?

• equationunequal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-05 15:54
marcovtwout schreef op woensdag 29 december 2004 @ 12:39:
De 2 designs:
www.inkaconsult.nl
Ik heb toch een heel sterke voorkeur naar de eerste, nr2 vind ik gewoon geen goeie uitstraling hebben voor hun bedrijf. Maar ze willen toch nr2 alleen zoals iemand al zei hier, als je je eigen gang gaat is de klant niet tevreden en als je de klant z'n gang laat gaan is de website niet mooi. Of ligt het gewoon aan mij? Tips anyone?
Ik zou in dit geval naar de klant luisteren, aangezien het om een smaak kwestie gaat waarbij hun smaak voorang heeft. Persoonlijk vind ik nr 2 ook mooier en een stuk duidelijker (leesbaarheid). Nr 1 heeft te weinig contrast...
Je kan ook proberen een middenweg op te zoeken, maar dan heb je alsnog kans dat de klant nr2 prefereert...

[ equationunequal.nl - portret & model fotografie ] [ newskin.nl - socials ]

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Als de klant optie 2 mooier vind dan ga je voor optie 2 imho. Het is namelijk zo dat je niet altijd aan iets kan werken wat je zelf graag wilt en wat je zelf graag mooi vind.

Jij kan gewoon je advies geven wt je beter vind, maar als de klant uiteindelijk anders beslist dan is het hun keuze. Zij zijn immers koning.

• marcovtwout
Ja da's waar.
Ik heb ondertussen een design3 gemaakt met een lichtere achtergrond, eens kijken wat ze vinden.

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
marcovtwout schreef op woensdag 29 december 2004 @ 12:39:
De 2 designs:
www.inkaconsult.nl
ik vind ze allebei niet mooi, is dat erg? :+

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 13:28:
[...]

Zou je mij even willen mailen op thijs[apenpikkie]wetac.com ?
Weet iemand waar ik dit boek kan kopen (liefst online).
Kan 't maar niet vinden!

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

alienfruit schreef op zaterdag 18 december 2004 @ 16:35:
Maar verder maak ik flowcharts vaak ook van de te voren soms samen met de klant gewoon op papier of op een whiteboard (nog niks digitaal :)). Ik vind dit altijd het leukste onderdeel :) Maar een moodboard daar heb ik zelf een scruft hekel aan om te maken, dus dat gebeurd wat minder :)
Hoe ziet zo'n flowchart er dan uit? Moet ik hier gewoon denken aan een soort van organisatieschema? Of betreft het hier ook nog workflows hoe gebruikers eventueel door de site heen navigeren? Dus iets zoals:

Homepage (klant)
 |
 +-- Over ons
 |    |
 |    +-- Geschiedenis
 |    |
 |    +-- Wie zijn wij
 |
 +-- Producten
 |    |
 |    +-- Product A
 |    |
 |    +-- Product B
 |
 +-- Nieuws
 |
 +-- Contact

Of moet ik denken aan workflows (zoals deze bijvoorbeeld).

Verwijderd

Woudloper schreef op donderdag 30 december 2004 @ 09:17:
[...]

Hoe ziet zo'n flowchart er dan uit? Moet ik hier gewoon denken aan een soort van organisatieschema? Of betreft het hier ook nog workflows hoe gebruikers eventueel door de site heen navigeren? Dus iets zoals:

Homepage (klant)
 |
 +-- Over ons
 |    |
 |    +-- Geschiedenis
 |    |
 |    +-- Wie zijn wij
 |
 +-- Producten
 |    |
 |    +-- Product A
 |    |
 |    +-- Product B
 |
 +-- Nieuws
 |
 +-- Contact
Dat eerste dus (8>

Verder moet je uiteraard altijd alles zo bindend mogelijk vast stellen tijdens öf na de offertefase.
Je komt zo nooit voor verrassingen te staan en kan altijd aan tonen dat dat nou net meer tijd (en dus geld kost).

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2004 09:44 ]

• marcovtwout
ik vind ze allebei niet mooi, is dat erg? :+
Dat is zeker niet erg ;)
Dit is een van m'n eerste layouts en de klant begint ineens te zeuren.
Ik leer het wel :)

• Mayco
  • Laatst online: 13:17
ik vind dat je bedrijf gelijk heeft door 2 te kiezen eigenlijk, het is een pak beter leesbaar, en contrast is tegenwoordig wel een belangrijk aspect aangezien er ook mensen zijn die niet zo'n goede ogen hebben als jij. Bij design 2 (lichtere kleuren, duidelijker constrast) zullen ze minder problemen hebben dan bij desing 1.

Daarom een oproep aan iedereen: denk ook eens aan die mensen! Het beste zou zijn om met css en html de site te maken, kijk maar eens op csszengarden.com, die site is zonder problemen te bezoeken voor blinden (tts browser), maar grafisch zijn er een hele hoop mooie layouts!!

Verwijderd

Vergeet het bovenstaande geleuter want het is typisch de IT-er die zijn draaiboek kundig maakt.

Er worden 2 disiplines door elkaar gegooit: coderen/ontwerpen en verkopen. Die kun je niet op een hoop gooien, die moet je gescheiden houden.

Alleerst verkopen:
Je kunt nog zoveel verkopen, maar als je kosten hoger zijn, maak je verlies; simpel!
Je begint dus niet met 10 voorbeelden te maken in nog eens 80 kleurstellingen. Je maakt voor jezelf wat voorbeelden van leuke sites, desnoods maak je een screenprint van bestaande sites die je wat aanpast in Photoshop. Voor de rest spendeer je een half uurtje om wat grove ontwerpen te maken als een klant reeds interesse getoond heeft, daarmee ga je de boer op. Je klant verwacht geen professioneel bedrijf met 50 medewerkers en 20 jaar ervaring. Als hij jouw uitnodigt, verwacht hij iets goeds voor minder. Je voorbereiding, verhaaltje, layouts, voorbeelden hoeven dus niet perfect te zijn. Je klant is immers een prijskoper!

Ten tweede, ontwerpen/coderen:
Dat is een heel ander verhaal. Hier moet je de wensen van je klanten op een rijtje hebben staan en nagenoeg iedere klant heeft grofweg in de smiezen wat hij wil. Vaak is dat een site als "die van Pietje...". Wat je op school leert is dit geval juist, ga gewoon die stappen af en verzamel de informatie die je nodig hebt. Niets mis mee, je hebt de info nodig om een goed product te maken en te verkopen (ook dat zijn 2 andere dingen). Ga daarbij niet in discussie met de klant. Het enige wat je bereikt is een groter project voor hetzelfde geld. Mooier en perfecter maar niet beter) ook niet voor jouw portemonnee. Enkel als het het jouw makkelijker maakt, is het zinvol te discussiëren, maar altijd onder de mom van "advies". Omdat je als onwerper/codant werkt, vergeet men de verkoopkant en dat kost je je nek aan het eind van het verhaal als je merkt dat je zeggen en schrijve 2 euro per uur verdient hebt met je project.

Tenslotte:
Als je een goede tip nodig hebt om te starten, doe dan het volgende.
Maak een leaflet op A4-formaat. Zorg dat het gelikt overkomt en laat die ergens drukken (kosten zijn vrij laag; ca. 16 cent per kopie) op een kleuren copier. Kwaliteit moet goed zijn, het is je visitekaartje. Maak een map met voorbeelden, zoals hierboven beschreven en ga netjes gekleed, geen stropdas, langs alle winkels in je dorp/dichtsbijzijnde stad en geef overal persoonlijk een leaflet af (met eventueel een visitekaartje). Zorg ervoor dat je je map bij de hand hebt en vraag altijd naar de eigenaar/manager. Vergeet nooit, en dus echt nooit, dat je daar staat in de rol van verkoper! Zelfs als je info verzameld hoe de site eruit komt te zien, ben je nog steeds de verkoper! Het coderen/ontwerpen/aanknutselen komt pas thuis achter je pc'tje..... daar mag je zoveel perfectionist zijn als je wilt, als je in de ochtend jezelf als verkoper recht in de ogen kunt aankijken.

Succes!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2004 10:32 ]

• Mayco
Verwijderd schreef op donderdag 30 december 2004 @ 10:28:
Je klant verwacht geen professioneel bedrijf met 50 medewerkers en 20 jaar ervaring. Als hij jouw uitnodigd, verwacht hij iets goeds voor minder. Je voorbereiding, verhaaltje, layouts, voorbeelden hoeven dus niet perfect te ijn. Je klant is een prijskoper!
Hmm, je zou verschieten hoeveel "klanten" naar jou komen ipv naar een professioneel bedrijf, gewoon voor het prijsverschil.

Verwijderd

Mayco schreef op donderdag 30 december 2004 @ 10:32:
[...]

Hmm, je zou verschieten hoeveel "klanten" naar jou komen ipv naar een professioneel bedrijf, gewoon voor het prijsverschil.
Herhaal je nu precies wat ik zeg op probeer je je psychische gesteldheid te projecteren op een ander?

Ik verschiet niet zo snel meer....

• Mayco
hehe, ok, nee, ik bedoelde eigenlijk dat er tegenwoordige veel mensen vragen "maak eens vlug een website voor me", omdat ze gewoon geen zin (en geld) hebben om naar een professioneel bedrijf te gaan, maar ze verwachten toch het resultaat van een professioneel bedrijf...
hmm, ok, ja, het is wel een beetje hetzelfde als wat jij had gezegt, maar ja... whatever...

• AkaXakA
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-03 16:12

AkaXakA

Just Kidding...

Nog moeilijker wordt als de klant al een drol van de website net gekocht heeft, merkt dat het niets is, en dan goedkoop "een paar aanpassingen" wil.

Ik ben nu in gesprek met zo iemand...nog tips om met zulke gevallen om te gaan?

http://www.akaxaka.tk/ - "Knowledge is power. Power corrupts. Study hard, be evil." - 4 Jaar GoT en nog steeds niet evil: er moet een verband zijn...

Verwijderd

AkaXakA schreef op vrijdag 31 december 2004 @ 01:42:
Nog moeilijker wordt als de klant al een drol van de website net gekocht heeft, merkt dat het niets is, en dan goedkoop "een paar aanpassingen" wil.

Ik ben nu in gesprek met zo iemand...nog tips om met zulke gevallen om te gaan?
Dat had je vooraf vast moeten leggen.

Je kunt nu alleen nog benadrukken dat wat je afgesproken hebt.
Jij hebt punt 3, 8 en 14 verkocht en nu wil de klant 3, 8, 14 én 15 of 3, 8 en een andere 14. Daar zit een tarief aan vast. Een simpel uurtarief.

Dat leg je aan hem voor. Als de afspraken niet goed gemaakt zijn, zit je eraan vast. Goed voor jouw leertraject en de klant zijn portemonnee. Heb je hem duidelijk verteld wat je gaat doen en hoe en heeft hij je daarna de opdracht gegeven, moet hij betalen voor de aanpassingen achteraf. Reken gewoon een uurtarief en hou het laag. Hij is een van die klanten die mond-op-mond reclame voor je gaat verzorgen.

Iedere vertegenwoordiger die net begint (en sommigen komen er nooit vanaf) zijn bang slecht-nieuws-gesprekken met klanten aan te gaan. Ik kan je verzekeren dat als je rechtlijnig redeneert, je afspraken netjes nakomt en rechtvaardig blijft, de klant dit vrij makkelijk accepteert en dit ziet als een stukje kwaliteit van jouw kant. Afspraak is afspraak, werk is betalen.

Verwijderd

Je moet ten eerste ten alle tijden alles afgesproken hebben dan al niet in een PvA. Mijn voorkeur gaat daar naar uit want daar zet je wat erin komt, wat er afgescropken is, maar ook echt ALLES wat afgesproken is. Daarna ga je het uitbreiden en de klant een schatting geven van de werkzaamheden aan de hand van een Project Plan en het technische vlak vast leggen in een technisch haalbaarhieds rapport.

Nu weet jij EN de klant pas wat jullie kunnen verwachten. Klaten verwachten 100% zeker altijd meer dan wat jij verwacht. Als je deze 2 zaken goed heb gemaakt is het voor hem precies duidelijk wat er moet gebeuren, wat er gaat gebeuren en hoe het gaat gebeuren.

Ik maak zelf altijd 3~5 schetsen afhankelijk van de klant. In een eerste of tweede gesprek is al duidelijk voor jou (als je het goed aangepakt hebt) wat de klant wil en wat zijn verwachtingen zijn. Een moodboard is niet altijd nodig, ik doe het alleen als er geen huisstijl aanwezig is want de klant die kan de sfeer al bedenken van de site dus wil hij die ook vaak niet. Verder schets ik ter plekke (jawel, met potlood en papier) enkele structuren van de website. Dan weet ik meteen watvoor iets hij in gedachten heeft. Vergeet niet: klant zegt a maar bedoeld 70% van de tijd b. Je zou zelfs hier al de navigatie structuur kunnen bespreken als de klant zijn huiswerk heeft gedaan.

Aan de hand van de papiere schetsen ga ik aan de slag met html en maak ik 2 verwante geschetste designs en 1 kompleet andere. Waarom html? Aan de broncode zie ik de site voor me en bij schtsen komt sowieso weinig grafisch werk voor, ben eenmaal sneller met coderen dan photoshop maar dat is persoonlijk.

Na meerdere gesprekken en korte presentaties en klant "verwerpen aan een gestapo verhoor" kom je uiteindelijk bij het definitieve design. Dit kan je niet ineen keer maken en de klant vind eerste a mooi, dan toch maar b maar uiteindelijk c. Je loopt een traject met hem af, dus stapje voor stapje naar wat hij wil met vanzelf sprekend "lichte porren" van jou kant de goede kant uit.
Veel mensen durven dit niet, maar JIJ hebt verstand van zaken, JIJ (zou moeten) weten wat het beste in bepaalde situaties is dus de kan je de klant ook daartoe sturen anders kom er vaak niets van terecht (denk aan hoe mooi animated gifs, mousetrailers e.d. zijn, die wensen komen echt weleens voor bij grotere websites :'( ). Vergeet het echter niet om het in een vriendelijk jasje te steken ;)

Zodra de site bijna klaar is spreek ik nog 1 of 2 keer af om de puntjes op de i te zetten. Er kunnen/mogen geen grote wijzigingen zijn want die zijn allemaal al geweest. Mocht de klant niet tevreden zijn dan kan je duidelijk aangeven dat er extra kosten gemaakt moeten worden om de boel te wijzigen aan de hand van het projectplan/PvA. Desnoods laat je iedere stap officieel afsluiten, zodat de klant daar nooit over kan beginnen als er al iets afgerond is.

Als het afgerond is begint het echte werk bijna pas. Hoe hou jij de klant tevreden, heeft de website het verwachtte resultaat van wat hij had (kwa bezoekers, verkopen), analyzeer dat en je kan de klant daadwerkelijk helpen. De klant krijgt hierdoor a) een site die hij wilde, b) positief resultaat (daar draait het om bij de website -> heeft een doel) en dat zal zorgen voor meer opdrachten in de toekomst en goede mond-op-mond reclame.

Uiteraard is de geschetste situatie overkill voor een website van 1000 euro, maar je moet kiezen in wel segment je wil zitten. a) goedkope snelle site die klant leuk vind b) verwachtte resultaat van de klant evenaren of zelfs verbeter waar veel tijd in zit en dus een mooier prijskaartje heeft.

Zorg ervoor dat jullie weten wat jullie in je hoofd hebben zitten, anders wordt het niets. En geef de klant het idee dat hij betrokken is bij het process zodat het ook "zijn" site wordt. Veel communiceren is het keyword :)

• AkaXakA

AkaXakA

Just Kidding...

Verwijderd schreef op vrijdag 31 december 2004 @ 05:50:
[...]
Dat had je vooraf vast moeten leggen.
Ik heb het waarschijnlijk niet duidelijk gezegd dus:
Er is nog niets vastgelegd. We zijn nog gewoon in gesprek over hoe en wat en hoeveel.

Die drol van een site heeft iemand anders voor hem gebouwd (voor een redelijk bedrag). Nou wil die dus graag niet weer zoveel uitgeven maar toch een goede site...
Je kunt nu alleen nog benadrukken dat wat je afgesproken hebt.
Jij hebt punt 3, 8 en 14 verkocht en nu wil de klant 3, 8, 14 én 15 of 3, 8 en een andere 14. Daar zit een tarief aan vast. Een simpel uurtarief.

Dat leg je aan hem voor. Als de afspraken niet goed gemaakt zijn, zit je eraan vast. Goed voor jouw leertraject en de klant zijn portemonnee. Heb je hem duidelijk verteld wat je gaat doen en hoe en heeft hij je daarna de opdracht gegeven, moet hij betalen voor de aanpassingen achteraf. Reken gewoon een uurtarief en hou het laag. Hij is een van die klanten die mond-op-mond reclame voor je gaat verzorgen.
Yup, ik heb hem al onderworpen aan het "gestapo kruisverhoor" om te kijken wat hij nou eigenlijk wil (en wat nodig is).

Bedoel je nou ook dat het beter is om een uurtarief te rekenen voor all het werk in plaats van eerst een vast bedrag af te spreken over al het afgesprokenen en vervolgens een uurtarief voor aanpassingen?
Iedere vertegenwoordiger die net begint (en sommigen komen er nooit vanaf) zijn bang slecht-nieuws-gesprekken met klanten aan te gaan. Ik kan je verzekeren dat als je rechtlijnig redeneert, je afspraken netjes nakomt en rechtvaardig blijft, de klant dit vrij makkelijk accepteert en dit ziet als een stukje kwaliteit van jouw kant. Afspraak is afspraak, werk is betalen.
Ik heb hem al genoeg slecht nieuws verteld over z'n huidige site en de prijs ervan, dus daar ligt het niet aan :+

http://www.akaxaka.tk/ - "Knowledge is power. Power corrupts. Study hard, be evil." - 4 Jaar GoT en nog steeds niet evil: er moet een verband zijn...

• AkaXakA

AkaXakA

Just Kidding...

*bump*

Verwijderd

AkaXakA schreef op vrijdag 31 december 2004 @ 18:27:
[...]

Ik heb het waarschijnlijk niet duidelijk gezegd dus:
Er is nog niets vastgelegd. We zijn nog gewoon in gesprek over hoe en wat en hoeveel.

Die drol van een site heeft iemand anders voor hem gebouwd (voor een redelijk bedrag). Nou wil die dus graag niet weer zoveel uitgeven maar toch een goede site...

[...]

Yup, ik heb hem al onderworpen aan het "gestapo kruisverhoor" om te kijken wat hij nou eigenlijk wil (en wat nodig is).

Bedoel je nou ook dat het beter is om een uurtarief te rekenen voor all het werk in plaats van eerst een vast bedrag af te spreken over al het afgesprokenen en vervolgens een uurtarief voor aanpassingen?

[...]

Ik heb hem al genoeg slecht nieuws verteld over z'n huidige site en de prijs ervan, dus daar ligt het niet aan :+
Ja, je hebt alles perfect gedaan en toch gaat het mis....

Of kun je misschien accepteren dat je het zo goed mogelijk gedaan hebt en begrijp je nu waar de crux zit? Lijkt me zinvol dan wat meer aan te nemen van een ander, zeker als die al jaren "in het vak" zitten. Feit dat jij hier komt vregen hoe je moet verkopen, zegt toch genoeg of niet?!

Maar je kunt altijd nog je schoolmodelletjes volgen, opgesteld door mensen die nog geen ijsco kunnen verkopen...

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2005 20:12 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 20:11:
[...]
Maar je kunt altijd nog je schoolmodelletjes volgen, opgesteld door mensen die nog geen ijsco kunnen verkopen...
Jep, face it.

Heb je het niet in je om een goed verkoopsgesprek aan te gaan (lees: knikkers ruilen; niet een studieboek uitbrabbelen) dan kun je er maar beter per direct mee stoppen.

Verwijderd

ik volg nu de opleiding ict beheer, maar ben toch altijd met grafish bezig.
Volgende opleiding wordt ook een grafishe opleiding.
zo heb ik afgelopen jaar verscheidene webpagina's gemaakt plus flyers kaartjes, logo's etc. je kent het wel tegen respectievlijke bedragen, omdat ik er niet van hoef te leven en het me hobby is.

Daarbij kom je met de meest vreemde mensen in aanraking, en daarmee ook de meest vreemde wensen. Wat ik vooral dit jaar heb geleerd is goeie communicatie vanaf het eerste begin.
Normaal als ik te werk ga probeer ik altijd al 3 verschillende schetsen bij me te hebben op papier, lekker ouderwets. Ik weet dan al wat voor soort bedrijf het is dus kan al met soort ideën spelen en ontwerpen

1-beetje normaal en vertrouwde layout, menu link boven balk en midden tekst
2-layout in het midden van de pagina gecentreerd,
3-Totaal vrije stijl van mij
Plus ik neem ook de websites mee die ik al eerder heb gemaakt, zodat de klant een beetje een indruk kan krijgen.

Als ik een klant heb dan ga ik als volgt te werk
1. Eeerst Worden alle wensen van de klant opgeschreven en direct bekeken of het haalbaar is of niet.
2. Daarna vraag ik wat hij mooie websites vindt op het internet, en waarom?
3. Dan laat ik de schetsen zien en mijn website's
4. Dan gaan we met de potlood en gum aan de slag.
5. Bij een treffende schets die vol verwachting is wordt deze in de loop van de week geschets
op de computer in photoshop.
6. Weer bij de klant langs samen bespreken wat mist of juist te veel is. Informatie en knoppen
uitzoeken, welke foto's of vrije keuze?
7. Elke 2 dagen de klant op de hoogte houden van de gebeurtenissen.
8. Met finale product naar de klant toe, kleine aanpassingen kunnen ter plekke geregeld worden.
9. Na goedkeuring online zetten, en 3 maanden bedenktijd voor aanpassingen.

dit is toch wel goed te werk gaan of juist niet?
ik hou er van veel communicatie met de klant een soort kameraad van de klant maken.
waardoor die je ook meer wadeert als je goed werk aflevert, en reclame voor je maakt door middel van mond op mond.

dit is mijn werkmethode het werkt goed dus jah ik blijf het nog wel even zo doen, mits ik proffesinol wordt en er echt de brood van moet betalen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2005 11:40 ]

Verwijderd

Oke, Het is een iets ander vak maar het een heeft wel met het andere te maken.
Ik heb ongeveer hetzelfde gedaan met tuinontwerpen (nee geen rob verlinde :r )

Allereerst ga je na wat je klant wilt, In jou geval dus : welke elementen, kleur, vorm, manier van programmeren enz. dit is misschien wel het allerbelangrijkste gesprek!
2: Maak een vlekkenplan. hierin maak je een simpele schets waarin je laat zien waar wat komt te staan. niets meer en niets minder.Hier wordt duidelijk wat wel en niet haalbaar is. Eventueel overleg je dit al met je klant.
3: Als het vlekkenplan in orde is, maak je een aantal templates met verschillende lay-outs en laat de klant er een kiezen en werk die verder uit.
4: Overleg met de klant tijdens het proces. Hierdoor kan je kort op de zaken ingaan en kan je veranderingen al snel waarnemen en doorvoeren.
5: Support na dat je klaar bent, bel nog eens op of alles nu naar tevredenheid is. :*)

over de prijs: Er zit een stukje eigen risico in. Je schetsen en vlekkenplan kun je niet gelijk in rekening brengen. je moet dat stuk zo goed verkopen dat ze de rest van je werk aan jou willen geven. Daar moet je dan een richtprijs voor hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2005 11:58 ]

• Mithrandir
  • Laatst online: 17-05 12:06
Minos111 schreef op maandag 20 december 2004 @ 21:00:
OK, hier komt-ie dan: 'Web Design Index' is onder andere bij de American Bookstore en bij De Slegte te koop. Geen reclame bedoeld. In deze reeks staan plaatjes van websites, gesorteerd op stijl en kleur. Hier een kleine willekeurige greep om een idee te geven:

[...]
Zit hier natuurlijk wel behoorlijk mijn eigen glazen in te gooien... :Y)

Ik ben in Amsterdam bij die winkel geweest, maar het boek was uitverkocht :P Veel tweakers daar zeker? ;)

Verbouwing

• AkaXakA

AkaXakA

Just Kidding...

Verwijderd schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 20:11:
[...]
Ja, je hebt alles perfect gedaan en toch gaat het mis....

Of kun je misschien accepteren dat je het zo goed mogelijk gedaan hebt en begrijp je nu waar de crux zit? Lijkt me zinvol dan wat meer aan te nemen van een ander, zeker als die al jaren "in het vak" zitten. Feit dat jij hier komt vregen hoe je moet verkopen, zegt toch genoeg of niet?!

en
Verwijderd schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 10:11:
Jep, face it.

Heb je het niet in je om een goed verkoopsgesprek aan te gaan (lees: knikkers ruilen; niet een studieboek uitbrabbelen) dan kun je er maar beter per direct mee stoppen.
Goh, dank jullie beiden!
Ik heb één moeilijke klant die teveel voor te weinig wil en jullie zeggen gelijk dat ik moet stoppen, omdat ik niet zou kunnen verkopen.

Fantastisch advies - ik had er nooit op kunnen komen.

Voor de andere, behulpzame mensen:

Heb je eens een echt moeilijke klant gehad, die te veel wil en te weinig ervoor wil geven? Wat deed je toen? Hoe ging het?

Verwijderd

AkaXakA schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 17:20:
[...]

en

[...]

Goh, dank jullie beiden!
Ik heb één moeilijke klant die teveel voor te weinig wil en jullie zeggen gelijk dat ik moet stoppen, omdat ik niet zou kunnen verkopen.

Fantastisch advies - ik had er nooit op kunnen komen.
Uiteraard, van mijn kant, niet persoonlijk bedoeld. Echter is het wel waar het op neer komt.
Voor de andere, behulpzame mensen:

Heb je eens een echt moeilijke klant gehad, die te veel wil en te weinig ervoor wil geven? Wat deed je toen? Hoe ging het?
Duidelijkheid; Je zegt 'm gewoon dat er veel werk en zit en laat de kosten zien a.d.h.v. je uurtarief. Niet? Dan niet!
Steek je tijd dan maar in het vinden van een nieuwe, fatsoenlijke klant.

Voor niets gaat de zon op!

Verwijderd

wauw, ik krijg hier op school eigenlijk -les- in. lijkt iig al een aardig stuk op wat ik van jullie hier hoor :)

Verwijderd

Moeilijke klanten, vertel me wat.

ze willen alles voor een te lage prijs, wat in hun ogen nog te hoog is.

ik had een keer een vervelende klant, er zou een website komen voor www.brakel-watersport.com. Deze website is in samenwerking met nog meer mensen gemaakt en is na veel gezeur etc toch nog gekomen.

Tig talle layouts gemaakt, telkens niet goed.
Want hij vond een simpele frontpage pagina nog beter, links menu in een vierkant blok en bovenin in een ander gekleurd blok de naam. Dat is dan lastig werken met een klant.
toch een layout uitgekozen, want was het gezeur zat en deze verder uitgewerkt. aan meerdere mensen op school / thuis / forums laten zien. en vonden het allemaal goed. zelfs zijn eigen familie. maar hij niet. Na overleg en gepraat toch bijgedraaid. Maar de bovenbalk was niks.
tien nieuwe bovenbalken gemaakt en de huidige maar uitgekozen heeft hij zelf gedaan dus jah.
Informatie erin verwerkt en alles was klaar dachten wij en gingen weer aan normaal werk totdat die 2 weken later weer begon te zeuren. Omdat wij als tegenprestatie een boot ( jacht ) mee wouden konden we niet zeggen bekijk het maar, want dan kon het wel wezen dat het niet meer doorging dus die ene vraag resulteerde in een andere vraag etc en ga zo maar door.

Als een tip wat ik nu zeker gebruik is Alles met de klant op papier zetten met handtekening eronder. Anders krijg je van zulke praktijken.

En is een zeurdige klant, andere mensen vragen wat ze er van vinden. En dat aan hem laten merken. de klant is koning maar soms moet je zelf ook wel beslissen.
Pagina: 1