[Win2k] Windows crasht bij kopieren grote bestanden

Pagina: 1
Acties:

• Krankenstein
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 20:39
Ik was gisteren net klaar met het downloaden van een DVD image (backup natuurlijk), in de vorm van een aantal .rar bestanden. Ik pakte de .rar bestanden uit (WinRAR maakt dan een groot tijdelijk bestand aan) en toen dat klaar was, moest het bestand verplaatst worden naar de map die ik had aangegeven. En daar ging het fout:

Op het moment dat Windows begon met het verplaatsen van het bestand, rebootte de computer spontaan. Vervolgens kreeg ik niets meer bij het opstarten. Alleen een knipperende cursor.

Dingen als fixboot en fixmbr van de Windows cd werkten helaas ook niet. Dus ik Windows opnieuw installeren en vervolgens zette ik "opnieuw opstarten bij fout" (zo'n soort optie bij "opstartinstellingen" in de eigenschappen van "deze computer") uit. Vervolgens probeerde ik het uitpakken van het bestand opnieuw, en deze keer crashte Windows weer. Maar nu zonder te rebooten (want dat had ik uit gezet). Ik kon mijn muispijltje nog wel bewegen maar verder reageerde niets meer. Geen ctrl-alt-del, niets.

Vervolgens kon ik Windows weer opnieuw installeren :(.

Ik herinner mij dat ik dit probleem een keer eerder heb gehad toen ik een virtuele PGP schijf wilde aanmaken van 5GB. Ook toen kreeg ik een spontane reboot en wilde Windows niet meer opstarten.

Wat specs:

Moederbord: Gigabyte 7VRXP v1.1
Harddisk: 160GB Hitachi 7K250
CPU: Duron Applebred 1400 @ 2000 (niet instabiel want hij gaat tot 2200)

Ik heb overigens gezocht op GoT en in de Microsoft Knowledge Base maar kon mijn probleem niet terug vinden. Wie heeft hier enig idee hoe dit probleem is te verhelpen? Het lijkt te maken te hebben met het werken met bestanden groter dan 4GB.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Draai je misschien FAT32 ?? Die kan geen files aan groter dan 4 GB :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Je gebruikt een 160gb schijf in combinatie met Windows 2000 - heb je wel de juiste registry verandering (zie de Windows Operating Systems FAQ) gebruikt om dit op de juiste manier te enablen?

Heb je je harddisk al eens getest met een harddisk diagnostics utility? Zie de Opslagmedia & I/O Controllers FAQ voor een lijstje van dit soort tools :)

Verder - je PC is overgeclockt - heb je al geprobeerd hem op een normale snelheid te laten lopen om te zien ofdat helpt? :)

• Krankenstein
Vergeten te vertellen, maar ik gebruik gewoon NTFS op alle partities.

Ik heb een registerwaarde toegevoegd die 48-bit LBA zou moeten enabelen. Ik heb nog niet gekeken of dit werkt. Ik ging er eerder vanuit dat dit niet nodig zou zijn aangezien ik SP4 heb, welke 48-bit LBA ondersteunt, maar goed nooit geschoten is altijd mis :).

Ik heb de harde schijf overigens al een keer gecheckt met tooltje van Hitachi en hij werd foutloos bevonden, ook met een uitgebreide test.

Mijn systeem op lagere snelheid laten draaien zou ik ook nog kunnen proberen, maar zoals ik al schreef lijkt me dit niet het probleem. Het is alleen de CPU die sneller draait, aangezien ik alleen mbv multiplier heb overgeklokt :).

[ Voor 20% gewijzigd door Krankenstein op 18-12-2004 00:24 ]

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-04 07:58

CaDje

Framedrops for life

Ik heb eens in m'n oude AMDXP 1800 gaar geheugen gehad. Als ik toen wou kopieeren werden de meeste bestanden corrupt en kreeg ik ook veel fouten in windows. Opnieuw opstarten enzo.

• Krankenstein
Hmmm daar lijkt het niet echt op. Alles gaat namelijk gewoon goed, tótdat ik een grote file probeer te kopieren/verplaatsen. Het lijkt dus echt éen of andere overflow te zijn van iets.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Een 'overflow' is onwaarschijnlijk - het is eerder het 'touchen' van een stuk slecht geheugen of hardeschijf ruimte of iets dergelijks. Ik weet niet wanneer je voor het laatst je harddisk getest hebt, maar dat nogmaals doen kan soms geen kwaad.

Daarnaast is het unrarren een behoorlijk CPU intensieve bezigheid, wat ook zou kunnen verklaren waarom je PC spontaan reboot als hij zo ver overgeclocked is :)

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hoeveel geheugen heb je eigenlijk in je bak hangen?

• Krankenstein
512MB. Lijkt me genoeg. En ik heb mn pagefile ingesteld op 1GB.

Verwijderd

Wellicht kun je je pagefile op 'auto' zetten, i.p.v. vast op 1 GB.

Vreemd echter dat winrar uberhaupt een temp bestand aanmaakt.
Normaliter pakt winrar de bestanden meteen uit op aangegeven lokatie, zonder tussenkomst van een tijdelijk bestand. Maar dit terzijde.
Pagina: 1