Toon posts:

2 verschillende versterkers aansluiten op 1 bron

Pagina: 1
Acties:
  • 4.426 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik wil 2 verschillende versterkers aan sluiten op bijvoorbeeld 1 cd speler.
Ik heb 4 dezelfde luidsprekers.
Deze 2 versterkers staan dan met de 4 luidsprekers in dezelde ruimte
Kan dit?
Of heft de ene versterker de ander op?

Wil iemand mij uitleggen of advies geven hoe te handelen?

Met vr. groet,

Leon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:17

voodooless

Sound is no voodoo!

Gewoon een Y-splitter kopen en het line-signaal opsplitsen naar de 2 versterker. Heel vies, maar ook heel doelmatig en simpel ;)

Maar waarom een stereo signaal over 4 speakers gooien? IMHO hoort stereo stereo te zijn, en niet door nog 2 extra speakers te klinken.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voor zo ver ik weet kan een Y-splitter niet goed zijn.
Omdat je lijn signaal dan dus af zal nemen.
Of zijn er speciale splitters te krijgen?
Wat ik wil doen is bij versterker 1 de cd speler aan sluiten op cd ingang en via rec.out naar de volgende versterker.

Waarom ik 2 versterkers met op elke versterker 2 speakers wil aansluiten is omdat ik meer geluid wil produceren.
Daarom vraag ik mij dus ook af of dit zin heeft.
2 versterkers beide 2x100 watt en speakers van 200 watt.
Krijg ik dus op deze manier 4x100 watt?
Ik heb ergens gehoord dat het geluid niet bepaald mooi is op deze manier en dat ze elkaar opheffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja dat kan, dmv een y-splitter zoals reeds gezegd. Met deze opstelling kan je meer volume produceren: je gebruikt een extra versterker + extra paar speakers (vrij logisch).
Het zal luider gaan, maar of het echt beter zal klinken is maar zeer de vraag. Ik vermoed dat het zeker niet beter zal klinken.

elke versterker geeft 2 x 100 watt? als je er 2 gebruikt op 4 speakers dan komt je idd aan 4 x 100 watt. Maar wat weet je daar mee?

Wattages zeggen niets, maar dan ook niets over hoe luid iets gaat en nog veel minder over hoe het zal klinken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxster4th
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-12-2023

Maxster4th

.....are YOU kiddin' me..

Je zal een soort dubbel stereo effect krijgen, wanneer je je plannetje uitvoert. Sommige versterkers kunnen idd een source (bijv. cd speler) doorsturen, maar ik vraag me af of je dan geen (zij het minimale) vertraging krijgt. Aangezien jij daar niks over zegt (dat jouw versterker dat kan), zal je het er niet op hebben en zal je een Y-stekker moeten proberen.

Als je goed geluid wilt kan je beter zorgen dat je bestaande spullen met goed materiaal aangesloten wordt, dan met minder materiaal meer geluid(watt) creeeren.

Succes is een keuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-10 13:05
Kan je cd niet aan de ene versterker hangen en doorlussen met je Tape out? dan heb je iig geen signaal verzwakking. Btw: 2x zoveel vermogen is max 3dB meer, merk je amper. De versterking werkt logaritmisch dus je heb 10x zoveel vermogen nodig om het 2x zo hard te laten klinken (btw als ik me vergis corrigeer me ajb).

no comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansMij
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:04
Meer geluid wordt overigens uitgedrukt im meer dB. Meer vermogen (Watt) in je speakers proppen wil niet zeggen dat het aantal dB verdubbeld (wil je overigens ook niet omdat vermogen lineair is en geluidsdruk logaritmisch). Waarschijnlijk ga je iig een lichte echo horen. Als je het door een cd-speler laat lopen en daarvan de utigang weer gebruikt, zal de cd-speler een vertraging opleveren (miniem, maar toch vertraging). En de ene versterker is de andere niet. Verschillende versterkertrappen zullen verschillend reageren op geluid, en dus ook eerder of later uitsturen. Zelfs als je twee dezelfde versterkers gebruikt loop een behoorlijk risico dat door sljitage de ene speaker beter werkt dan de andere, en je dus alsnog een erg vervormd geluid creeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Martinus: je bent fout

3db meer = ongeveer dubbel zou luid!!

89 db is dubbel zo luid als 86 db. Hoeveel vermogen ze nodig hebt om 89db te maken hangt af van speakers, versterker,....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 13:39:
Martinus: je bent fout

3db meer = ongeveer dubbel zou luid!!
Nee, pas bij ongeveer 10 dB meer vind het menselijk oor dat het geluid dubbel zo hard is.
89 db is dubbel zo luid als 86 db. Hoeveel vermogen ze nodig hebt om 89db te maken hangt af van speakers, versterker,....
89 dB is dus maar een beetje luider dan 86 dB, je hebt echter wel dubbel zoveel vermogen nodig. Hoeveel vermogen nodig is om 89 dB te krijgen is dat NIET afhankelijk van de versterker (die moet gewoon een bepaald aantwal Watts leveren, en dat doet gewoon iedere amp als ie dat aankan), maar alleen van de speaker (die heeft een bepaalde gevoeligheid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het zelf ook gehad en wat een geeikel het verlies is minimaal. EN 4 boxen klinkt zeker weten beter en veel ruimer dan 2. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:36

Dentheman

Zie signature

Volgens mij maakt het geen ruk uit of je draadje nou direct of via je versterker naar je 2e amp. gaat, ok, er zal wel verschil zijn, maar dat is te verwaarlozen :z

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 13:49:
Ik heb het zelf ook gehad en wat een geeikel het verlies is minimaal. EN 4 boxen klinkt zeker weten beter en veel ruimer dan 2. :/
En met wat voor een systeempje heb je dat dan ervaren?

- Je plaatsing gaat compleet verloren
- Je sweetspot wordt alleen maar kleiner
- .. er is vast nog wel meer te verzinnen, maar daar ben ik ff te brak voor ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Met 4 speakers heb je een betere spreiding en dus een homogener geluidsveld in je kamer. Het is wel zo dat het stereoeffect wat verloren gaat maar of dat nou zo'n ramp is (ik weet het zo net nog niet). Met 2x zoveel vermogen heb je idd 3dB meer maar dat is wel wat meer dan "een beetje harder". Je gehoor ziet het inderdaad niet zo snel als een verdubbeling, maar deze waarde ligt dichter bij de 6dB dan bij de 10dB die deepspace noemt.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09 21:14

TB

pompiedom

Marantz heeft destijds toch ook quadrofonie proberen te introduceren? Maar ja, dan gaat men ervanuit dat je vier dezelfde speakerboxen gebruikt, neem ik aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

TB schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 14:17:
Marantz heeft destijds toch ook quadrofonie proberen te introduceren? Maar ja, dan gaat men ervanuit dat je vier dezelfde speakerboxen gebruikt, neem ik aan
En het was niet zo dat voor en achter het zelfde geluid uit de speakers kwam. Het was gewoon de voorloper van surround. Toendertijd vreselijk onpractisch, nu met de geschikte media veel handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een hoop reactie's maar ook erg uit een lopende.
Ik ga het maar gewoon testen.
Ik zal op zoek gaan naar een Y-splitter, want als het eerst door 1 versterker moet alvorens het bij de 2e komt, lijkt het idd logisch dat er vertraging in het signaal komt...
Zijn er geen y-splitters die 2 x het signaal uit sturen zonder verzwakking, dus met een zogenaamde versterking?

iig bedankt voor de snelle reacties!

Leon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 14:28:
Een hoop reactie's maar ook erg uit een lopende.
Ik ga het maar gewoon testen.
Dat kun je idd het beste doen. Wij weten immers ook niet wat JIJ het beste vind klinken
Ik zal op zoek gaan naar een Y-splitter, want als het eerst door 1 versterker moet alvorens het bij de 2e komt, lijkt het idd logisch dat er vertraging in het signaal komt...
Vertraging is te verwaarlozen t.o.v de geluidssnelheid (als in: niet aanwezig). Het feit dat je tweede paar speakers enkele meters van de andere twee af staan geeft je meer "vertraging" ;)
Zijn er geen y-splitters die 2 x het signaal uit sturen zonder verzwakking, dus met een zogenaamde versterking?
Niet zonder electronics. Maar de verzwakking zal niet echt opvallen. Maak je er dus maar niet druk om.

Verder: je hoeft niet steeds te groeten of je naam onder een post te zetten ;)

[ Voor 3% gewijzigd door voodooless op 17-12-2004 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:43
De ingangsimpedantie moet door het parallel schakelen niet te laag worden voor de uitgang van de speler, maar over het algemeen gaat dat echt wel prima :) en heb je dus niet opeens half signaal. Kan zijn dat sommige spelers of apparaten een hoge uitgangsimpedantie hebben en dat mensen daar dus de ervaring mee hebben dat het signaal instort, maar het is dus niet een regel dat je met een Y splitter opeens half signaal hebt.

Verder:
2x vermogen = +3 dB
2x signaal = +6 dB
2x gevoelsmatig zo hard is gemiddeld genomen ca +10dB. Bij de een is dit al 6dB, bij de ander 14dB. Het is maar net wanneer je het zelf als 2x zo luid ervaart. Het is dan ook totaal onzinnig om dit als maatstaf te nemen, praat gewoon in decibellen en doe wat ervaring op hoe hard dat voor jezelf is. Neemt niet weg natuurlijk dat het een handige referentie is hoor, zolang het maar niet als feit wordt gebruikt, het is voor iedereen anders.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Die verzwakking valt wel degelijk tegen.
Bijvoorbeeld line signaal wat uit een pc komt miniJack y-splitter via cinch naar de versterker en cinch naar de actieve speakers.
Mijn versterker op max. volume net aan tevreden.
Zonder y splitter dus rechtstreeks naar de versterker, volume op 50% meer dan genoeg.
Het line signaal wordt gehalveerd(?)

Ik heb dit dus ook getest met een cd speler en dan met een cinch splitter naar de versterker en actieve speakers.
Dit om uit te sluiten dat het niet aan mijn pc ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:43
Maat wat zijn de ingangsimpedanties van de apparaten? (versterker en actieve speakers). En halveert het signaal naar de speakers ook als je de versterker aan- en afsluit?

Hier heb ik bijvoorbeeld met 2 versterkers parallel nergens problemen mee, geen (hoorbaar) signaalverlies.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Pagina: 1