alternatieven voor inbrengen van koele lucht

Pagina: 1
Acties:

• theroman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-08-2025
Daar ik gezien heb dat ik met mijn nieuwe kast (QTec LMD) met practisch geen mogelijkheid een fan kan inbouwen die koele lucht de kast ín blaast (i.e. het kan, maar dan moet ik eerst de hele kast uiteenschroeven), dus ik ben op zoek naar alternatieven hiervoor.

Nu weet ik dat er ook koelers bestaan van 5,25" die in een bay kunnen worden gezet, maar deze voeren de lucht slechts af. Weet iemand hier een geschikt alternatief?

Peter

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-01 09:36
Ja, dump die qtec case en koop gewoon een coolermaster/aerocool ofzo.....
Qtec staat niet echt (of echt niet eigenlijk) bekend als goed merk, pas maar op dat die case in elkaar blijft staat als je m vervoert :+ oe ik moet echt minder in die hk gaan :P

Maarjah, als je deze case wilt houden zou ik gewoon een dremel oid pakken en een gat uitdremelen en je fan monteren :)

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-02 21:25
Een koeler voor in je 5,25" bay. Deze zuigen koude lucht naar binnen.

• ikman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-11-2025
ja ik ken een airco voor je pc, eigenlijk twee.
die phase change lucht koeler van asetek
en deze http://www.frozencpu.com/cgi-bin/frozencpu/slf-06.html
review
Afbeeldingslocatie: http://www.frozencpu.com/images/products/detail_hires/slf-06.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.frozencpu.com/images/products/detail_secondary_hires/slf-06_2.jpg

je hebt koelers die in cd bays passen, dat is gewoon zoeken.
bv. http://www.frozencpu.com/cgi-bin/frozencpu/hdc-23.html

[ Voor 50% gewijzigd door ikman op 15-12-2004 17:47 ]

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
ikman schreef op woensdag 15 december 2004 @ 17:41:
ja ik ken een airco voor je pc, eigenlijk twee.
die phase change lucht koeler van asetek
en deze http://www.frozencpu.com/cgi-bin/frozencpu/slf-06.html
review
[afbeelding]
[afbeelding]
offtopic:
Wicked! Maar wel erg lomp, lijkt me nogal in de weg te zitten :?

• ikman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-11-2025
ja hij blokeerd ook de bays er boven en er onder maar hij is uit neembaar.

Verwijderd

En ook geen phase-change, anders had 't nog meer in de weg gezeten. Deze koeler gebruikt TEC's wat betekent dat je nog een sterke voeding met genoeg overschot ervoor nodig hebt.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:57

Thandor

SilverStreak

Wat je zou kunnen doen met die Q-Tec is het volgende :
• Fans er zelf inzetten, maak een gat. Fan erin. Fangrill ervoor en klaar :Y) . Op die manier kun je airflow creeëren
Als je dan toch bezig bent :
• Window, CCFL, Overspuiten, kleine gadgets erbij (Display met temps o.i.d.). Het is nl. wel leuk om zo'n goedkope kast helemaal om te toveren. Mooi exclusief dus :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-12-2025
ik denk dat je beter een andere kast kan kopen dan dat je er allemaal spullen voor moet kopen om hem te kunnen coolen! qtec is gewoon minder neem liever een chieftec of een ander a merk want die zijn gewoon geod ontworpen en gaat je comp een stuk langer mee ook! suc6

• theroman
Nou, ik vind het wat zonde om nu meteen een andere kast te halen, alleen omdat er wat moeilijkheden zijn een fan te plaatsen. Er zitten wel twee houders op om aan de achterkant twee fans te plaatsen. Bovendien heeft het ruimte voor veel HDD's en is het voorzien van een klepje aan de voorkant met daarachter 2x usb.

Het liefst zou ik een 5,25 bay cooler kopen. Nu alleen nog even beslissen welke.

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02 13:46
Ter hoogte vd cpu socket een gat zagen in de achterkant van je kast voor de plaatsing ve 80mm fan, meer heb je eigenlijk niet nodig.

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:02
corpseflayer schreef op woensdag 15 december 2004 @ 22:05:
Ter hoogte vd cpu socket een gat zagen in de achterkant van je kast voor de plaatsing ve 80mm fan, meer heb je eigenlijk niet nodig.
sterker nog: in die kast zit daar al een rekje voor ingebouwd maar dat zit wel erg hoog voor een intake...

Ik heb dezelfde kast, in dat front kun je met geen mogelijkheid een fan kwijt. Heb zelf een compleet nieuw front gebouwd, daar zit nu een 120 mm fan in...

Voor meer info: [CM] Blue Eagle

• theroman
Ja, idd, dat zit nogal hoog, dus daarom heb ik ook maar niet eens genoemd. Ik heb nu door jouw projectje wel een idee gekregen trouwens. Hoe heb je het front ervan gehaald? Ik heb net ff gekeken, maar het blijkt dat er meerdere pluggen in zitten. Moet je die allemaal eenvoudigweg naar voren drukken?

• Carpento
die pluggen is het enige waar het mee vast zit meen ik, alleen ff uitkijken met de aansluitingen voor je powerknop, leds en front-usb.

edit:

Zes stuks als ik het goed zie, op de foto's van me mod

[ Voor 23% gewijzigd door Carpento op 15-12-2004 23:20 . Reden: ff tellen ]

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:57

Epsilon

Oplossing die altijd kan:

Zet je kast op pootjes van 4cm hoog en maak 2 fans die door de bodem van je kast koele lucht omhoog blazen. Stoffilter is gewenst :).

• Carpento
ja dat is inderdaad ook een optie, maar moet je daarvoor 4 cm de lucht in ?

• Dr.Q
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-02 05:23
4cm is op zich niet zo gek, bij minder hoef je de kamer van je pc niet meer stof te zuigen, je kan dan gewoon 1x in de week je pc leeggooien :+) iaw, 4cm en een paar degelijke stoffilters, eventueel nog een mooie CCFL voor de streetglow :).

Inmiddels onderdeel van de huisraad... ;)

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-01 04:06
Ik zou eerder boven in de kast een fannetje maken als je toch gaat dremelen. Mijn ervaring is dat fan onder in een kast ECHT heel veel stof happen :X

• Remy
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

^^^ dat niet alleen, het is ook altijd belangrijker om warme lucht af te voeren, dan om koele lucht aan te voeren :) De warmte die zich in een kast ontwikkelt, laat zich altijd maar lastig 'wegduwen' door aangevoerde koele lucht, zelfs als die heel direct is. Maar als die warme lucht afgevoerd wordt door 1 a 2 flinke outtake-fans, kom je al een heel eind. Ik ben dus ook voor een fan bovenin je kast, of kijk eens achterin vlak onder je voeding wat er voor mogelijkheden zijn ;)

LinkedIn
Instagram

• theroman
De afvoer is geen enkel punt. Daarvoor zitten er reeds 4, waarvan twee in PCI-slots

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 19:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

theroman schreef op donderdag 16 december 2004 @ 10:27:
De afvoer is geen enkel punt. Daarvoor zitten er reeds 4, waarvan twee in PCI-slots
En waar denk je dat die lucht vandaan komt? Die komt door de zelfde gaten binnen als jij de blazers wil plaatsen. Het extra aanduwen van die lucht is niet nodig hoor.
Het is belangrijker dat er een goede luchtstroom is dan dat er zowel in als uitblazers zijn.

Zorg er liever voor dat de warme lucht niet opnieuw in je kast gezogen wordt door de opsteliing van je kast zo te regeln dat de wame lucht van de kast af stroomt.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Carpento
Remy schreef op donderdag 16 december 2004 @ 08:30:
Ik ben dus ook voor een fan bovenin je kast, of kijk eens achterin vlak onder je voeding wat er voor mogelijkheden zijn ;)
Bovenin kan prima, zie de link die ik al eerder van mijn mod stuurde, ik heb bovenin een 120 mm Enermax hangen. En direct onder de voeding zit een kant en klaar rekje voor een 80 mm fan, daar komen zelfs geen schroeven bij te pas.

Intake is bij deze kast wat lastiger. Je zou ook kunnen overwegen om een fan in je zijpaneel te maken, zo laag mogelijk, die koude lucht aanzuigt. Dat is in inder geval minder complex als je front bewerken of vervangen zoals ik gedaan heb.

Als je laag in je zijpaneel een 80 mm intakefan plaatst, en direct onder je voeding een 80 mm outtake dan heb je volgens mij een mooie airflow hoor, komt als je het goed doet langs je videokaart, langs je processor niet helemaal perfect maar toch voldoende denk ik. Ik zou 'm dan middenonder in je zijpaneel maken.

• peke
  • Laatst online: 03-02 13:46
Ik zei toch al dat je ter hoogte vd socket een outtake fan moet plaatsen. desnoods gebruik je een fanduct als het roostertje te hoog zit. Je draait dan de cpu fan om zodat die de warme lucht in de duct blaast en de outtake fan zuigt de warme lucht dan weg.

• Carpento
outtake is het probleem niet zozeer, de intake gaat het om... Die kast is van zichzelf redelijk voorzien van gaatjes om lucht erin te laten maar die zitten voornamelijk in de achterkant van de kast en in de zijpanelen een beetje maar een fan zou beter zijn, probleem is alleen waar...

Mijn idee lijkt me nog steeds om een fan in het zijpaneel te maken, zo laag mogelijk in het midden
Pagina: 1