De plaatjes zijn inmiddels ondergebracht bij een andere host, ze werken weer.

Vooraf
Na verschillende tweedehandsjes versleten te hebben heb ik eind februari dit jaar voor het eerst zelf een nieuwe pc aangeschaft. Natuurlijk ben je de eerste tijd er dik tevreden mee maar na enige tijd begon ik me te storen aan de standaard kast. Te meer omdat ik hier de meest schitterdende bouwsels tegenkwam. Ik ben begonnen met casemodden en na een tijdje was mijn eerste casemod een feit. En zoals een goed tweaker betaamt: het gaat een tijdje goed en dan slaat het virus weer toe. Mod fase twee. Ook netjes afgerond, en weer ging het mis, mod fase drie. En nog was ik niet tevreden. Deze week is mod-fase 4 afgerond en vind ik de tijd rijp het CME-forum te verrijken met een topicje over mijn casemod.
Aangezien ik in meerdere fases gewerkt heb en niet van alle fasen (evenveel) foto's heb is het niet echt makkelijk om een complete weergave van het maken te geven.
De naam
Ooit was ik op een ander forum actief onder de naam Ironic Eagle. Omdat ik regelmatig gebruik maak van mijn bluetooth dongle heb ik deze intern verwerkt. Verder is de verlichting van mijn kast diepblauw. Dit leidde tot de naam Blue Eagle.
Hoe het begon
Toen ik mijn systeem kocht werd het geleverd in een standaard Q-Tec kast, met een 300W voeding. Daar zit het systeem nog steeds in maar de kast is niet meer echt herkenbaar...

Het systeem bestond toen uit de volgende onderdelen:
Moederbord: Asus P4P800S
Processor: Intel Pentium 4 2,8 GHz, boxed
Geheugen: 2 x 256MB DDR400 Corsair
Videokaart: Asus V9570TD (=GF FX 5700, 256 MB DDR)
Sound: on-board
Harddisk: Western Digital 120 GB, 7200 RPM
CD-ROM: Toshiba 32x
DVD-RW: Nec ND1300 DVD+RW
Wat wilde ik ?
- Een persoonlijke kast, die zich onderscheidt van de massa
- Geen kermisbak en geen extreme dingen
- Een stil systeem wat wel goed gekoeld wordt/kan worden
Wat heb ik allemaal gedaan ?
Kast zelf:
Koeling:
- Enermax 120 mm fan (UC12-FAB) geplaatst, als outtake in de bovenkant
- Sharkoon 80 mm blue led fan geplaatst, als outtake in de achterkant
- Boxed koeler vervangen voor Zalman CNPS7000B-Cu koeler
- Videokaart-koeler vervangen door Zalman ZM-OP1 passieve koeler. (zonder optionele fan)
Verlichting:
- Sharkoon Dual CCFL blue geplaatst
- CCFL's omwikkeld met donkerblauwe folie
Voeding:
- Voedingskabels gemeshed met doucheslang
- Ventilatiegat in de voeding veranderd
Bedrading:
- Bedrading zo veel mogelijk weggewerkt achter mobo en backplate
- Rounded IDE-kabels, gemeshed met doucheslang
- Voeding bekleed met rvs-look folie
En verder:
- Creative Soundblaster 5.1 Live geinstalleerd
- CD-ROM drive vervangen voor Asus CD-ROM (52x en stiller)
- Bluetooth dongle ingebouwd
- Window gezaagd in me zijpaneel
- 3,5" rack verwijderd en nieuwe gemaakt van aluminium profielen
- Interieur bekleed met rvs-look folie
- Bodem bekleed met traanplaat folie
- Andere voetjes onder de kast geplaatst (ipv hard plastic rubberen, van onder een 286)
Front:
De zijkanten zijn opgebouwd uit 9 mm MDF, bekleed met rvs-look folie, hieroverheen is 2 mm plexiglas geschroefd.
Het front bestaat uit twee lagen plexiglas, de eerste is 4 mm dik en bekleed met rvs-look folie, hieroverheen zit een tweede laag van 3 mm.
De beide drives zijn natuurlijk gestealth en de Eject-knoppen doorgelust naar switches in de zijkant, zodat je de drives toch eenvoudig kunt openen.
Verder is in het front een tweetal USB-poorten ingebouwd, en verder een intake van (Enermax 120 mm)
Tussen de beide drives is de Zalman ZM-MFC1 fancontroller ingebouwd.
Foto's
Want daar gaat het uiteindelijk om... Tijdens het begin van de casemod had ik niet de beschikking over een fatsoenlijke digitale camera, de meeste foto's zijn genomen met mijn toenmalige gsm's (eerst Nokia 3650, later 6600). Inmiddels heb ik wel een digicam en daarmee heb ik wat foto's van het eindresultaat geschoten.
Het maken
Foto's zijn niet klikbaar.

Eerst het oude front er maar eens afslopen

Blijft mooi zo'n ledfannetje

Even alles testen, met name de fans

gratis doucheslang, bij de DHZ-zaak meegekregen. "Wat moet je ermee ? Dat ding is lek", "Nee, tuurlijk mag je hem hebben"

De voeding tijdens fase 1 en 2, met traanplaatfolie, en de doucheslang natuurlijk

De voeding nadat ik mijn creatieve geest en de figuurzaag erop los gelaten had

Hier moet die ledfan komen, maar dit gaat herrie maken natuurlijk

Zo, even dremelen en klaar is ikke

Het begin van het window, het moet een rechthoekig window worden met uitgezaagde tekst eronder

Langzaam maar zeker...

... vorderen we.

Klaar om voorzien te worden van plexiglas

De videokaart met herriemakertje

De videokaart mooi ingepakt in een huge koelblok...

En als we dan toch gelijk stil willen, gelijk maar even die boxed koeler vervangen

Aansluiting voor de frontusb en audio

Maar de audio gebruik ik niet, die zitten dus alleen maar in de weg. De soldeerbout biedt uitkomst...

Als je aan de ene zijkant geen kabels wilt zien, wordt het aan de andere kant druk... (Overigens niet op het front letten, dit is een foto van een eerdere fase)
Van het maken van het uiteindelijke front heb ik -stom stom stom- geen foto's gemaakt...
Toegevoegd:
Ik kreeg een aantal vragen hoe ik het frontje gemaakt heb, in dit simpele powerpointbestandje is te zien hoe het front in elkaar zit. (opslaan als...)
En dus zijn we al toe aan...
Het eindresultaat
Foto's zijn klikbaar voor 3,2 mpix versie.
De kast is net klaar en ik kan niet wachten om er een foto van te maken...
Een kijkje op het front
Een beter foto als de eerste
De Blue Eagle weer in werking
En ook in het donker is ie mooi
En nog eentje om het af te leren...
De toekomst
Een casemod is nooit klaar. De Blue Eagle ook niet. Binnen nu en een maand of drie verwacht ik een nieuwe voeding aan te schaffen, die kan ik dan eerst weer uitgebreid modden. En ik wil voor het front nog een mooie fanguard gaan maken, ik had een heel gaaf idee maar dat bleek te veel lawaai te maken naar mijn zin. Ik had een gat gezaagd in de vorm van een adelaar zoals je in het logo bovenaan deze post kunt zien. Hoe ik het ga doen weet ik nog niet, maar dat ik er IETS meer ga doen is wel zeker...
Naar aanleiding van de opmerkingen over de fangrill in het front: hiervoor ben ik nog aan het brainstormen voor iets moois, wat ook niet te veel herrie maakt. Deze gouden grill vind ik niet super...
Enne...
Ik ben benieuwd naar jullie reacties. Een beetje argumentatie is prettig. Boodschappen als 'vet man' strelen mijn ego wel, maar dan weet ik niet wat je mooi vind enzo. Negatieve opmerkingen zijn ook welkom, graag voorzien van een mogelijkheid om het volgende keer beter te doen natuurlijk...
Meer foto's, of uitleg is op verzoek altijd beschikbaar, post gewoon je vraag in dit topic. Ik houd het in de gaten. Antwoorden zal ik in de startpost plaatsen.

Vooraf
Na verschillende tweedehandsjes versleten te hebben heb ik eind februari dit jaar voor het eerst zelf een nieuwe pc aangeschaft. Natuurlijk ben je de eerste tijd er dik tevreden mee maar na enige tijd begon ik me te storen aan de standaard kast. Te meer omdat ik hier de meest schitterdende bouwsels tegenkwam. Ik ben begonnen met casemodden en na een tijdje was mijn eerste casemod een feit. En zoals een goed tweaker betaamt: het gaat een tijdje goed en dan slaat het virus weer toe. Mod fase twee. Ook netjes afgerond, en weer ging het mis, mod fase drie. En nog was ik niet tevreden. Deze week is mod-fase 4 afgerond en vind ik de tijd rijp het CME-forum te verrijken met een topicje over mijn casemod.
Aangezien ik in meerdere fases gewerkt heb en niet van alle fasen (evenveel) foto's heb is het niet echt makkelijk om een complete weergave van het maken te geven.
De naam
Ooit was ik op een ander forum actief onder de naam Ironic Eagle. Omdat ik regelmatig gebruik maak van mijn bluetooth dongle heb ik deze intern verwerkt. Verder is de verlichting van mijn kast diepblauw. Dit leidde tot de naam Blue Eagle.
Hoe het begon
Toen ik mijn systeem kocht werd het geleverd in een standaard Q-Tec kast, met een 300W voeding. Daar zit het systeem nog steeds in maar de kast is niet meer echt herkenbaar...

Het systeem bestond toen uit de volgende onderdelen:
Moederbord: Asus P4P800S
Processor: Intel Pentium 4 2,8 GHz, boxed
Geheugen: 2 x 256MB DDR400 Corsair
Videokaart: Asus V9570TD (=GF FX 5700, 256 MB DDR)
Sound: on-board
Harddisk: Western Digital 120 GB, 7200 RPM
CD-ROM: Toshiba 32x
DVD-RW: Nec ND1300 DVD+RW
Wat wilde ik ?
- Een persoonlijke kast, die zich onderscheidt van de massa
- Geen kermisbak en geen extreme dingen
- Een stil systeem wat wel goed gekoeld wordt/kan worden
Wat heb ik allemaal gedaan ?
Kast zelf:
Koeling:
- Enermax 120 mm fan (UC12-FAB) geplaatst, als outtake in de bovenkant
- Sharkoon 80 mm blue led fan geplaatst, als outtake in de achterkant
- Boxed koeler vervangen voor Zalman CNPS7000B-Cu koeler
- Videokaart-koeler vervangen door Zalman ZM-OP1 passieve koeler. (zonder optionele fan)
Verlichting:
- Sharkoon Dual CCFL blue geplaatst
- CCFL's omwikkeld met donkerblauwe folie
Voeding:
- Voedingskabels gemeshed met doucheslang
- Ventilatiegat in de voeding veranderd
Bedrading:
- Bedrading zo veel mogelijk weggewerkt achter mobo en backplate
- Rounded IDE-kabels, gemeshed met doucheslang
- Voeding bekleed met rvs-look folie
En verder:
- Creative Soundblaster 5.1 Live geinstalleerd
- CD-ROM drive vervangen voor Asus CD-ROM (52x en stiller)
- Bluetooth dongle ingebouwd
- Window gezaagd in me zijpaneel
- 3,5" rack verwijderd en nieuwe gemaakt van aluminium profielen
- Interieur bekleed met rvs-look folie
- Bodem bekleed met traanplaat folie
- Andere voetjes onder de kast geplaatst (ipv hard plastic rubberen, van onder een 286)
Front:
De zijkanten zijn opgebouwd uit 9 mm MDF, bekleed met rvs-look folie, hieroverheen is 2 mm plexiglas geschroefd.
Het front bestaat uit twee lagen plexiglas, de eerste is 4 mm dik en bekleed met rvs-look folie, hieroverheen zit een tweede laag van 3 mm.
De beide drives zijn natuurlijk gestealth en de Eject-knoppen doorgelust naar switches in de zijkant, zodat je de drives toch eenvoudig kunt openen.
Verder is in het front een tweetal USB-poorten ingebouwd, en verder een intake van (Enermax 120 mm)
Tussen de beide drives is de Zalman ZM-MFC1 fancontroller ingebouwd.
Foto's
Want daar gaat het uiteindelijk om... Tijdens het begin van de casemod had ik niet de beschikking over een fatsoenlijke digitale camera, de meeste foto's zijn genomen met mijn toenmalige gsm's (eerst Nokia 3650, later 6600). Inmiddels heb ik wel een digicam en daarmee heb ik wat foto's van het eindresultaat geschoten.
Het maken
Foto's zijn niet klikbaar.

Eerst het oude front er maar eens afslopen

Blijft mooi zo'n ledfannetje

Even alles testen, met name de fans

gratis doucheslang, bij de DHZ-zaak meegekregen. "Wat moet je ermee ? Dat ding is lek", "Nee, tuurlijk mag je hem hebben"

De voeding tijdens fase 1 en 2, met traanplaatfolie, en de doucheslang natuurlijk

De voeding nadat ik mijn creatieve geest en de figuurzaag erop los gelaten had

Hier moet die ledfan komen, maar dit gaat herrie maken natuurlijk

Zo, even dremelen en klaar is ikke

Het begin van het window, het moet een rechthoekig window worden met uitgezaagde tekst eronder

Langzaam maar zeker...

... vorderen we.

Klaar om voorzien te worden van plexiglas

De videokaart met herriemakertje

De videokaart mooi ingepakt in een huge koelblok...

En als we dan toch gelijk stil willen, gelijk maar even die boxed koeler vervangen

Aansluiting voor de frontusb en audio

Maar de audio gebruik ik niet, die zitten dus alleen maar in de weg. De soldeerbout biedt uitkomst...

Als je aan de ene zijkant geen kabels wilt zien, wordt het aan de andere kant druk... (Overigens niet op het front letten, dit is een foto van een eerdere fase)
Van het maken van het uiteindelijke front heb ik -stom stom stom- geen foto's gemaakt...
Toegevoegd:
Ik kreeg een aantal vragen hoe ik het frontje gemaakt heb, in dit simpele powerpointbestandje is te zien hoe het front in elkaar zit. (opslaan als...)
En dus zijn we al toe aan...
Het eindresultaat
Foto's zijn klikbaar voor 3,2 mpix versie.
De kast is net klaar en ik kan niet wachten om er een foto van te maken...
Een kijkje op het front
Een beter foto als de eerste
De Blue Eagle weer in werking
En ook in het donker is ie mooi
En nog eentje om het af te leren...
De toekomst
Een casemod is nooit klaar. De Blue Eagle ook niet. Binnen nu en een maand of drie verwacht ik een nieuwe voeding aan te schaffen, die kan ik dan eerst weer uitgebreid modden. En ik wil voor het front nog een mooie fanguard gaan maken, ik had een heel gaaf idee maar dat bleek te veel lawaai te maken naar mijn zin. Ik had een gat gezaagd in de vorm van een adelaar zoals je in het logo bovenaan deze post kunt zien. Hoe ik het ga doen weet ik nog niet, maar dat ik er IETS meer ga doen is wel zeker...
Naar aanleiding van de opmerkingen over de fangrill in het front: hiervoor ben ik nog aan het brainstormen voor iets moois, wat ook niet te veel herrie maakt. Deze gouden grill vind ik niet super...
Enne...
Ik ben benieuwd naar jullie reacties. Een beetje argumentatie is prettig. Boodschappen als 'vet man' strelen mijn ego wel, maar dan weet ik niet wat je mooi vind enzo. Negatieve opmerkingen zijn ook welkom, graag voorzien van een mogelijkheid om het volgende keer beter te doen natuurlijk...
Meer foto's, of uitleg is op verzoek altijd beschikbaar, post gewoon je vraag in dit topic. Ik houd het in de gaten. Antwoorden zal ik in de startpost plaatsen.
[ Voor 26% gewijzigd door Carpento op 14-11-2004 17:41 ]