Toon posts:

[XP] Om de 60 seconden gaat de PC 20 sec op slot

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Wellicht kan iemand mij helpen me het volgende want ik ben niet zo'n expert:

Om precies 1 minuut gaat mijn PC op ' slot' voor 20 seconden. Dwz. Als er een virus scanner net bezig is stopt die even om na 20 sec weer door te aan met scannen. De CPU daalt dan van 100% naar pakweg 2%. Dus niet-actieve systeemprocessen zijn dan 'actief'. De PC geeft dan een tikkend geluid (of de HD op zoek is naar iets) en het zijn altijd 17 tikken en heel regelmatig elkaar opvolgend. Je kan dan geen enkel progje starten of knopje indrukken. Wel typen.

Probleem kwam naar voren na het installeren van (en ik weet dus niet meer precies wanneer) van SP2 en een upgrade van Zonealarm-Pro naar Zonealarm Suite en overschakelen van Tiscali naar XS4ALL. Mijn vrouw merkte het als eerste. Tevens verdwenen de herstel punten steeds....

Heb een ALDI PC van 1,5 jaar (2,66 mhz pentium 4 met xp home edition. 512mb en 2x120Gb hd).
Alles via en Speedtouch 510 (ethernet multpc) aan ADSL.
Geen netwerk of andere pc.

Ik heb nu reeds 5 maal de kooptoestand hersteld. Steeds met andere volgorde van progs erop of andere combi's
Schijf is in 3 part. waarvan er 2 dan niet opnieuw worden geformateerd.
Als ik windows (plus works en word 2002 en nog wat spul dat standaard in de hestel wordt meegenomen heb geinstalleerd) is alles ok.
ADSL er op gaat ook goed. Geen probleem.

Ik heb dan updates van MS gedownload (alleen de essentiele zijnde 11 sinds feb 2003....!?)
en McAfee of Zonealarm er op zet komt het probleem naar voren. Weer die tikken en weg zijn de herstelpunten.

Zet ik SP2 (van origineel schijfje er op) zonder de virus of firewalls erbij. Ook dan foute boel.

Ik heb al gescanned met Stinger en McAfee (beide vanuit de safe mode) en met nog een paar anderen en Ad-Aware, Spybot etc. Niets gevonden. Is dat voldoende???

Ik vemoed dat er iets ergens niet goed staat geinkt of dat het update programma van MS iets wil. Want als ik updates installeer wordt de update prog ook vernieuwd.
Voor mij zijn zaken als msconfig en services.msc nog een onbekend terein en zeggen mij niet zoveel.

Probleem blijft ook als de ethernetkabel er uit is.

Heeft iemand een advies over een aanvalsplan?
Kan een virus/worm/trojan zich verschuilen in de niet geformateerde partities? of op de 2de HD?

Alvast bedankt.
Jaap

• notsonewbie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-05-2025

notsonewbie

...---...---...---

DIe tikkende HDD klinkt mij als een harddisk die op zijn laatste benen hinkt.
Dat kAn ook verklaren waarom die 'ingewikkelde' lees, zoek en schrijf handelingen als een OS herstelpunt als een probleem ervaart.

Ik neem aan dat de HDD hiervoor niet tikte?

Voor zover ik weet zijn er geen software paketten die jij hebt die je harddisk doen tikken.
(Hoogstens misschien wel met HDD probes, 3th party defragmenters e.d. maar dan moet dat stoppen als je die programmatuur stopt.)

Als je het merk van je harddisk zoekt (wintoets-pause/break > hardware) en hun site bezoekt kun je wellicht een utility vinden die je hdd even diagnose doet ondergaan.

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt. Ik ga er zeker even naar zoeken (al is het maar om deze mogelijkheid uit te sluiten).
Vreemde is dat het iedere 60 seconden gebeurd. En als de PC nog 'kaal' is doet ie het niet.

Een Seagate HD moet toch langer mee kunnen dan 1,5 jaar? Of is koeling een mogelijk een probleem? De HDs zitten niet tegen elkaar. Echter geen extra koeling.... Gebruik is ongeveer 2 a 3 uur per dag.
Ik zal eens checken bij Seagate.
Dank

Verwijderd

Topicstarter
Harddisk gecheked met Seagate sowftware en is ok.
Dusdie is het niet.

Verwijderd

SP2 installeer je met cd? Want daar heb ik ook problemen mee gehad, je kan gewoon het beste windows update doen na een kale install met zo weinig mogelijk extra programma's erop.

• MrDrako
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-04 08:38

MrDrako

nep ict'er

Of gewoon geen sp2 installeren. Is niet echt hard nodig.

Verwijderd

zonealarm heefd idd problemen met SP2. zie ook de lijst bij microsoft.
macaffee is idd ook goed maar probeer het eens met norton 2004 of 2005 gewoon even voor het
testen. ik hoorde dat je macafee gratis bij xs4all kon downlaoden?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2004 11:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de adviezen.

Het probleem doet zich al voor met een kale pc met alleen de updates (zonder SP2). Heb nu ook geen SP2 en had hem ook van een origineel schijfje.
Ik heb een gevoel dat er iets met de update engine van MS is. Die wordt ook aangepast als je updates vraagt. 't is net of de pc een aantal secoren gaat afscannen op zoek naar iets wat er nie is. Of is het een auto defrag (bestaat dat?) die iedere minuut even wat doet. Zo klinkt het wel.

Het is echter een te zot voor woorden probleem.

Bestaat er een tooltje dat laat zien wat er op dat moment in de PC en/of drvies gebeurt. Windows taakbeheer geeft wat weinig info.

Alle ideeen zijn welkom

Ga wellicht 1 voor 1 updates installeren en kijken of ie 't dan ook doet.

gr Jaap

Verwijderd

Andere hdd misschien ??
ondanks de test toch even proberen

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2004 12:14 ]

Verwijderd

Misschien al geprobeerd, maar kijk eens wat hij doet als je behalve keyboard muis en monitor verder niets aansluit. Dus geen printer/scanner of wat je ook hebt.

• Ye Greate'96
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-08-2021
Ik zou in dit geval toch de fout bij de harde schijf leggen....
Probeer het eens met een andere disk.

• Jochem86789
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-09-2006
Dit heb ik ook gehad!
Ik had mijn XP net geinstalleerd en toen probeerde ik het meteen te tweaken...
Ik ben er nog steeds niet volledig uit maar er was een instelling dat met je hardeschijven te maken had en/of chipset instellingen.... naja in die richting... kan ook met je cache te maken hebben als je die probeerd te tweaken....
Oplossing is gewoon XP opnieuw installeren, dat werkte bij mij dan!
Bij jou duidelijk niet maarja dus gene oplossing voor je je helaas.
Kan alleen vertellen dat het bij mij om een tweak issue ging en naja nog steeds niet achter WELKE tweak of misschien wel helemaal geen tweak!
Het is voor mij een onbekend probleem maar je bent niet de enige die er last van heeft en/of heb gehad!

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-12-2025

Ook

Yes I can!

Wellicht ten overvloede, maar ik denk ook echt dat het aan de HD en/of IDE kabel ligt (al zeggen alle tests dat ie OK is). Misschien toch een losse pin (gaat makkelijk in 80 pins kabels) of gewoon 1 brakke (essentiële) sector op een essentiele plaats en dit soort problemen kunnen meteen ontstaan.

Wees consequent, maar niet altijd

Verwijderd

Topicstarter
Heren,
Ik had nog ergens een schijfje met allerlei analyse tools (had medion bij een kennis vergeten uit de pc te halen na een reparatie).

Met PCdoctor vond ik toch verdacht veel sectoren die kapot waren. Even chkdsk gedraaid (met reparatie) geen resultaat.

Ik vermoed dat de koeling hier de boosdoener is. Twee HD's redelijk dicht bij elkaar in een miditower met 1 fan (eigenlijk een beetje naief van mij....) ik denk dat ik gewoon een nieuwe schijf plaats en dan een extra fan op de plek van de 3,5 floppy drive.

• bloasfist
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-04 20:47

bloasfist

Slot-A Crew

Misschien nog ff iets wat je kan proberen om die bad sectors te fixen: hdd regenerator 1.41. Zie ook dit draadje...

Je drinkt PiTT bier of je drinkt geen PiTT bier! Specs

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor al jullie adviezen zal ze zeker bewaren

Ik was stom verbaasd toen ik net de Medion helpdesk belde.

De pc is namelijk 1,5 jaar oud en ik heb er diverse mods aan uitgevoerd (extra HD, extra floppy drive, extra USB poorten en ronde IDE kabels). Ik meende daarmee geen garantie meer te hebben.

Het antwoord van hun was dat er 3 jaar garantie op zit en dat die mods daar geen afbreuk op doen.
Dus binnen een week komt er een monteur langs om er een nieuwe harddisk in te zetten.

Die drie jaar garantie is dus geen verkooppraatje maar werkelijkheid.
Pagina: 1