Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[el] I2C 14 segment led display driver

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik ben op zoek naar een driver voor 14 segment displays (+punt)

heb wat rondgezocht en ik heb gevondem

- SAA1064 van philips
- MAX6955 van maxim
- MM5450(1) van micrel

die van philips kan 4 7 segment displays aansturen, 2 aan 2 gemultiplexed
die van maxim kan veel, 16 7 segments of 8 14 of 16 segment displays, 8 mx lines, en een fontset intern opgeslagen
die van micrel kan 4 7 segment displays direct aansturen of 8 multiplexed (volgens een tekening, kan hier in de tekst geen info over vinden)

probleem is nu: ik heb 14 segment displays die per 2 in een huisje zitten. De boel is per half digit common cathode, ik heb dus 4 kathoden per 2 digits en en elke anode is dus verbonden met 4 leds (2 in het ene, 2 in het andere digit)

Nu heeft die maxim (die ik eigenlijk op oog had) alleen standaard functies voor cc voor het hele digit (dus 7 + 1 anodes). Het ding kan ook wel elke led afzonderlijk aansturen, maar dan valt het hele nut van de opgeslagen character tabel weg. Ik kan op zich wel elk digit behandelen als 2 7 segment displays, maar dan heb je dus niks aan de character set.

De andere ic's zijn puur voor 7 segment displays.

Kennen jullie nog andere drivers die mijn type displays wel aankan? zijn er mensen met ervaringen met deze displays? tips voor aanpak?

owja: en ik heb vier blokken van 2 digits en die wil ik eigenlijk allemaal doen, bij die van philips en micrel heb ik er dus meer op de bus nodig, die van maxim zou in z'n eentje voldoende zijn

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2004 18:11 ]

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 20:33

virus.elektro

profesionele monitor sloper

volgens mij kan dat gewoon hoor, gewoon alle cathodes aan elkaar en aan de gnd knopen en gaan

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Verwijderd

Topicstarter
nee, want de anodes zijn geshared over verschillende kathodes zeg maar. Als ik alle kathodes aan elkaar knoop gaan er per anode in 1 casing 4 ledjes branden (2 op elke digit)

• Mr.Nonflex
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-01-2021
leuk, daar had ik nog niet aangedacht, speciale driver ic's. Ik ben zelf ook bezig met 14 segment displays, en ik heb het zo gedaan:

2 x 2 14segment displays (er zitten er twee in een behuizing) alle annodes aan een 74hc595
dan gooi ik een uln2803 aan een tweede 595, om de kathodes te kunnen schakelen. Kan natuurlijk ook met transistortjes, dit is overzichtelijker.
de eerste 4 kathodes van het eerste displayblokje gaan in de eerste 4 uitgangen van de 2803, en de 4 van het laatste blokje van twee. En dan maar de data er in pulsen.
Je zult dan wel met een microprocessortje een charecterset moeten genereren.

[ Voor 24% gewijzigd door Mr.Nonflex op 11-12-2004 19:39 ]

What is impossibility but a challenge

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 20:33

virus.elektro

profesionele monitor sloper

of ik heb een lees foutje gemaakt (dyslexie)
zijn die displays common anode of cathode.
of het soms een andere exotische variant om pinnen te sparen.
ik zelf het hier een paar 7 segmentjes liggen, deze zijn common cathode, er zitten 2 cathodes op en die heb ik aan elkaar geknoopt, werkt zonder problemen

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• Mr.Nonflex
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-01-2021
Als je de cathodes aan elkaarknoopt, en je geeft stroom op het anode van het bovendste streepje, dan zal ook het onderste streepje gaan branden, even als de bovendste en onderste van het karakter ernaast.

Om toch alleen het bovendste streepje aan te zetten worden de cathodes gemultiplexed. dwz dat er heel snel afwisselend de verschillende cathodes met de massa geschakeld worden en ook de desbetreffende streepjes.

Zie ook: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/986453

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/multitainer/hexdisplay/tweakers4.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door Mr.Nonflex op 12-12-2004 19:57 ]

What is impossibility but a challenge

Verwijderd

Topicstarter
de meest geniale manier om pinnen te sparen is charlieplexing, dat doet die maxim nl, die wisselt de cathode steeds van pin, waardoor je 8 displays van 14 - 16 segments kan aansturen.

probleem is dat ik niet de displays heb die hij standaard ondersteunt. Voor de rest is het dus net als hierboven gemeld. Op zich kan alles met losse aansturing prima geregeld worden, maar als het met 1 driver kan is het wel zo handig he :D

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:02
waar halen jullie die 14 segmenters vandaan ??

Wnat ik heb nog wel een toepassing voor een paar van die displaytjes,maar ik heb ze nog nergens kunnen vinden

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Topicstarter
http://www.voti.nl/winkel/catalog.html (maar dan moet je me wel helpen hoor :P)

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2004 12:11 ]

Pagina: 1