Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[el]74hc595

Pagina: 1
Acties:

• Mr.Nonflex
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-01-2021
Ik heb mn componenten binnen van de elektronica inkoopactie, en
ben aan de gang gegaan met shiftregisters (74hc595),
had er al eerder mee gestoeid, maar nu wil ik er 6 aan elkaarkoppelen, om een
48bit shiftregister te maken. Ik ben heb er nu 4 achter elkaargezet, er past momenteel niet meer op mn breadboard. ;( maar het werkt wel >:) (8 karakters)

Ik stuur het aan via 3 datalijnen van de paralelpoort. (later via een pic)
1 draad aan de serial in. 1 aan 6 shift clock inputs en 1 aan de 6 storage clock inputs.
Nu is mijn vraag kan dat kwaad? tot hoeveel shiftregisters kun je deze datalijnen gewoon aanelkaar knopen?

of moet ik de datalijn van de paralelpoort via een bc547 transistor naar de 6 clock inputs leiden via een weerstand? en zoja, hoe kan ik dan die weerstand waarde berekenen?

sorry voor de lame vraag, maar via search krijg ik wel veel informatie over shiftregisters, maar nergens zag ik iemand die er 6 aan elkaar heeft geknoopt.

wat ik hier uiteindelijk mee wil gaan maken is een 12 x 14 segment led display, wat ik gedeeltelijk hd44780 compatibel moet worden. Overduidelijk alleen tekst, en zal tekst afkappen tot 12 karakters. Als ik het werkend heb, dan zal ik hier wel een howto plaatsen.
[waarom 12 karakters? dat geeft precies de breedte van een 5.25" bay)

Ik wil het display inbouwen in mn ibm risc sytem kast, lijkt me erg cool, en versterkt de jaren 80 uitstraling.

voorbeeld 14 segment: http://www.mitt-eget.com/displays/fourteen.shtml
mn ibm risc system kast: http://home.tiscali.nl/multitainer/Risc/risc.htm

[ Voor 21% gewijzigd door Mr.Nonflex op 12-12-2004 10:56 ]

What is impossibility but a challenge

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:31

Cassettebandje

SA-C90 TDK

je kunt behoorlijk wat van dit soort ic's aan je parallelle poort hangen. Als je bang bent dat het niet lukt zou je een buffer kunnen gebruiken
voorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
6
                   twee inverters als buffer

van lpt poort  |\    |\       naar ic's
             o----------| >O--| >O------------o
                        |/    |/
created by Andy´s ASCII-Circuit v1.24.140803 Beta www.tech-chat.de

• caipirinha
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

caipirinha

The boy from brazil

De maximale fan out van een (amd) 8255 ppi is 10 TTL loads maar met al die nieuwe exotische lpt driver chips kan dat best wel minder zijn. Zet er een buffer ic tussen (zie post hopeloos) kost bijna niks.

[ Voor 6% gewijzigd door caipirinha op 11-12-2004 11:15 ]

No self-respecting engineer should have to close a game to run a circuit simulation.

• Mr.Nonflex
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-01-2021
Ik heb nu 6 595's aan mn paralel poort hangen, en het werkt. Ik heb nog een MOS 4069 liggen, zal ik wel eens mee expirementeren. Maar het display is werkend

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/multitainer/hexdisplay/tweakers4.jpg

Ik wil nu het Qbasic programma om gaan zetten naar pic-code, maar ik heb geen breadboard meer over. Dat zal dus op gaatjesprint moeten.

[ Voor 7% gewijzigd door Mr.Nonflex op 12-12-2004 10:44 ]

What is impossibility but a challenge