Toon posts:

[WiFi] Wegvallende verbinding

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik vraag me af wie hier allemaal last hebben van een wegvallende WiFi verbinding? Ik ervaar dit (helaas) redelijk veel de laatste tijd en ik kan niet precies vinden waardoor dit probleem veroorzaakt wordt.
Laat ik eerst de situatie eens uitleggen.

Als access point gebruik ik een Linksys WAP54G met de laatste firmware (2.07).
De wireless connectie in mijn (non-centrino) laptop wordt geleverd door een Intel Pro/Wireless 2200 BG Mini-PCI kaart (driver uiteraard de laatste versie 9.x.x. oid).
Als authenticatie gebruik ik EAP-TLS in combinatie met een RADIUS server die op een linux server draait op het netwerk. Encryptie wordt gedaan via WPA en TKIP.
Edit: Verder gebruik ik WinXP met SP2 (anders werkt WPA uberhaupt nauwelijks)
Als ik via Windows XP connect (met mijn certificate en private key) werkt het allemaal perfect, totdat op een moment de verbinding dood gaat. In mijn taskbar staat dan nog wel dat ik connected ben, maar er komt geen byte data meer over heen. Dit kan soms na een aantal uren zijn, of soms al na 15 minuten. Zodra ik dan mijn network connectie "repair" (zelfde als disable en weer enablen) werkt alles direct weer als een trein.

Nou heb ik al vaker over dit soort problemen gelezen en dan wordt meestal aangeraden om de connectie te laten beheren door het Intel tool (waar ik ook de laatste versie van heb). Het probleem is echter dat het me niet lukt om op mijn netwerk te authenticaten met deze tool (alle settings staan zoals ze zouden moeten zijn) terwijl dat via WinXP wel lukt. Hierover is ook zeer weinig te vinden op internet omdat er nauwelijks personen zijn die de combinatie Intel tool en EAP-TLS authenticatie gebruiken. Het enige wat ik kon vinden is dat er mogelijk een probleem was met dit tool en EAP-TLS authenticatie :(

Mijn probleem blijft dus, ik moet Win XP gebruiken om te connecten, maar dan valt mijn verbinding af en toe weg. Ook weet ik niet precies waar het probleem nou door veroorzaakt wordt. Is het bijv. de Windows connection manager ? Of misschien wel de router? Of een fout in de driver van de netwerk kaart? Het lijkt me een software probleem aan de kant van mijn laptop omdat na een repair alles weer werkt, maar ik heb nog nergens op internet nou echt de _reden_ kunnen vinden waarom een verbinding wegvalt en nooit meer opkomt (maar wel connected blijft). Alleen maar een soort zeer obscure heuristieken die bij het ene persoon het probleem soms wel of soms niet verhelpen.

Dus heeft iemand een idee waardoor dit zou komen? Of nog beter: iemand met soortgelijke ervaringen en misschien een oplossing?

• LittleWan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-03 18:21
hoi, ik heb ook zoiets denkik, ik heb hier vandaag al een topic over geopend
http://gathering.tweakers...list_messages/986008/last

http://www.sillevl.be - blog http://www.sillevl.be/blog - flickr http://www.flickr.com/sillevl

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-04 16:18
Ik weet dat SP2 niet overal voor helpt, maar de WiFi ondersteuning is wel stukken verbeterd in SP2. Misschien een aanrader voor als je die nog niet erop had staan...

Verwijderd

Soms is het gewoon omdat je een frequentie gebruikt die reeds in gebruik is. Het kan best zijn dat - sinds je WiFi hebt - een van je buren dit nu ook ervaart :+

Gewoon even het kanaal veranderen zou ik zeggen (het is niet altijd de oplossing, maar wel vaak).

Verwijderd

Topicstarter
WiFi netwerk van buren zou kunnen, maar op mijn laptop zelf kan ik daar geen spoor van vinden. Ook staat mijn base station momenteel zo'n 2 meter van mijn laptop. Het lijkt me zeer sterk dat een zwak signaal van een ander base station (op mijn laptop kan ik het niet eens detecteren) het zover laat komen dat mijn zeer sterke connectie eruit valt?
En dan nog waarom reconnect mijn verbinding niet automatisch? Hoe is het mogelijk dat er op een bepaald moment geen byte meer door komt?

Verwijderd

Topicstarter
Even bumpen.

Dus niemand op dit forum heeft een flauw idee waarom WiFi verbindingen uberhaupt uitvallen? :? Het probleem is er namelijk nog steeds, en ik ben volgens mij niet de enige die er last van heeft.

Verwijderd

Hallo,

het klinkt misschien dom maar ach bij mij was dit de oorzaak:
drops op het lichtnet.
-> Ik had al eens gemerkt dat vooral in oudere huizen de halogenen (vooral s avonds rond 10u) beginnen te knipperen (wat bij ons dus ook het geval is)
Nou heb ik als een mongool die halogeen in me kamer in het oog gehouden samen met mijn verbinding:
Telkens als de halogenen begonnen te knipperen, viel gelijk mijn verbinding weg 8)7
Ik was ondertussen ontzettend boos geworden op Belgacom (ISP in België), omdat ze volhielden dat de verbinding tot aan de modem perfect was. Blijkt dit toch te kloppen en ligt het aan Electrabel.
Kort antwoord van die laatste: Te oud huis :X

Voorts heb ik bij kennissen ook al problemen gaan oplossen:
Veel mensen denken meteen dat het AP/draadloze modem het probleem is.
Check ook eens je ontvanger! Tikje tegen de antenne achteraan de PC en hopaa, terug in orde :P

Hoop dat dit helpt...

Oja: ik heb een tijdje SP2 gehad -> gevolg: Geen verbinding meer :|
Terug mogen formatteren...

• jordan2k
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-04 12:57
Storing van een Exsterne bron is vaak het probleem (heb vaak het zelfde zodra licht knipperd flipt hij er uit) Zelfs Digitene is hier gevoelig voor. geeft dan vaak van die blokjes :(

Verwijderd

Topicstarter
Drops op het lichtnet zou heel eventueel kunnen en dat zou dan aanduiden op een probleem bij mijn Linksys. Ik kan dat echter moeilijk testen. De uptime van dat ding loopt gewoon door dus echt resetten doet hij niet.

Overigens ben ik nu bezig met een experiment: ik heb op mijn laptop momenteel een permanente ping (ping -t) lopen naar een andere pc op mijn netwerk. En tot nu toe (ik tik dit ook van mijn laptop) is mijn verbinding nog niet uitgevallen!! Hij draait nu al ruim 3 uur zonder een keer te droppen.
Dit is nog geen bewijs, dat weet ik, maar ik laat hem eerst nog even een paar uur op deze manier doorgaan en daarna ga de ping stopzetten en kijken hoe snel hij weer uitvalt.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2004 13:43 ]

Verwijderd

ik had zo'n zelfde probleem! en ik had nog meer problemen met mijn pc!

ten eerste heb ik sinds gisteren EINDELIJK een AD_HOC connectie kunnen realiseren! daar was ik natuurlijk heel blij mee na meer dan een week trial_and_error geklooi. resultaat wél 3 meter berijk! toen heb ik wat rond gevraagd, en het zou mijn monitor kunnen zijn. dus ik denk dan verplaats ik gewoon mijn hele pc. das dus gelukt. ik heb bereik tot in de tuin (lekker in de kouw msn'en op mijn ppc 8)7 )
waar ik ook achter kwam is dat mijn voedingkabel, en mijn monitor kabel in de verkeerde stekkerdoos zaten (jah, ouders die uit frustratie een keer m'n kamer hebben ''opgeruimd''). vroegger zaten die appart in een (best goede kwaliteit) stekkerdoos die dan aan 1 stopcontact zat. dus dit heb ik weer terug gezet. gevolg: geen grafische problemen meer, en mijn wifi werkt priema :D
misschien moet je ook even de voedingkabel van je AP direct in het stopcontact doen, niet geschoten is altjd mis :)

succes!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2004 23:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Erg interessant, dat ga ik zeker nog een keer proberen. Wel vind ik het vreemd dat mijn verbinding echt stabieler lijkt nu ik een permanente ping doe naar een andere computer. IRC wil er nog wel eens uitknallen, maar ik heb niet meer de situatie dat winXP zegt dat ik connected en er ondertussen geen bit meer doorheen komt!.

Het stroomnetwerk in mijn huis is zeker niet stabiel, dus het zou kunnen, maar dat zou dus op probleem met mijn WiFi AP duiden. Welk merk AP hebben jullie (vooral diegenen die problemen kregen vanwege het stroomnet)??

• [FSF]Moses
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-10-2025
Misschien offtopic, maar zou een kwalitatief goed lichtnetfilter misschien soelaas kunnen bieden bij dit soort problemen?

Misschien kun je die ergens even lenen zodat je kunt uitproberen of het helpt...

edit:
typo

[ Voor 32% gewijzigd door [FSF]Moses op 14-12-2004 12:15 ]

Moses

• Risce
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-03 13:28
Mijn topic hierover (met replies):
Mijn WLAN valt elke keer uit.

Theorie: Ja. Praktijk...uh. Nee.

Verwijderd

Zelfde probleem hierzo, ik werk met een Asus wl500g, icm een SMC 2635W pcmia kaartje en 2x Sitecom Wl018 usb kaartjes. Deze staan in mijn netwerkje, en hebben allemaal een goed ontvangst

als ik dan bijvoorbeeld via de pc die op de bedraadde lijn zit, ga werken dan kom ik in de router. Hier stel ik in dat ik MAC control en WEP 128Kbit beveiliging.
Natuurlijk zorg ik er eerst voor dat het MAC adres van bijvoorbeeld mijn SMC kaartje al van te voren heb op geschreven en ik alles kan toevoegen in de router.

Nadat ik alles heb ingesteld vraagt windows om een netwerk sleutel, ook die geef ik hem netjes en hij maakt verbinding...
Maar na ongeveer 5 minuten resset hij de verbinding voor 10 seconden, en gaat daarna 20 minuten weer goed. Dit blijft zich herhalen en is uitermate storend als je een potje BF1942 speelt op internet.

Als ik dan de WEP en het MAC control uitzet dan gaat mijn verbinding als een tierelier. Alleen heb ik dit liever niet, ik heb namelijk niet het internet voor mijn buren en hun "hackende" neefje, wat probeert om mijn school bestanden te vinden.

Verwijderd

Topicstarter
Gelezen maar helaas staat er nog steeds geen uniforme oorzaak of oplossing in. Het is OF SP2 installen OF het intel tool gebruiken (zou ik graag proberen maar daarmee kan ik niet op mijn netwerk komen) OF encryptie wel/niet aanzetten. Het blijft allemaal erg vaag en dat is nu precies mijn probleem.

Overigens kan er aan de encryptie/authenticatie instellingen niets veranderd worden ( WPA/RADIUS EAP-TLS) dus hopelijk is of een driver probleem of misschien iets met het stroomnet :?.

• Risce
Hier is volgens mij de oplossing:

http://arstechnica.com/news/posts/1080251780.html

Nou mag iemand mij weer helpen om "you can set your own router to broadcast your SSID"

8)

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:15

NoTimeRemains

I know

SSID is je naam die je krijgt; standaard in een router iets van default, of 3com/linksys/ etc.
maak er iets leuks van...
(is leuk als je buren hebt met wifi, een of andere vage naam >:) verzin eens wat leuks...)

maar goed zo'n wegvallende verbinding kan natuurlijk veel zijn; een storend kanaal/zelfde kanaal, veel objecten tussen zender en ontvanger...

veel succes ...

This is the Way.

Verwijderd

Topicstarter
Risce schreef op dinsdag 14 december 2004 @ 21:41:
Hier is volgens mij de oplossing:

http://arstechnica.com/news/posts/1080251780.html

Nou mag iemand mij weer helpen om "you can set your own router to broadcast your SSID"

8)
Deze had ik dus al gevonden en het gaat hier om WinXP met SP1! Dus niet over de huidige situatie met SP2. Overigens had ik dit al geprobeerd en het maakte absoluut niets uit. Terug naar de tekentafel dan maar weer :(
maar goed zo'n wegvallende verbinding kan natuurlijk veel zijn; een storend kanaal/zelfde kanaal, veel objecten tussen zender en ontvanger...
Tja dat zou kunnen, maar hoe kom ik erachter? Overigens staat mijn AP ongeveer 2 meter van mijn laptop en heeft een direct zicht. Dat er ruis en storingen optreden is uiteraard heel normaal, maar de fysieke of data transport laag zou ervoor moeten zorgen dat dat niet tot grote problemen leidt. En zelfs dan, zou het in een hogere laag mogelijk moeten zijn om een verbinding te behouden. Nu zegt WinXP vrolijk dat ik 'connected' ben, maar er komt geen byte meer overheen en de verbinding herstellen of automatisch reconnecten doet hij ook niet! Alleen als ik de netwerkkaart repair heb ik weer direct verbinding.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2004 12:15 ]

• Risce
Help mij dan nu ook even: met die SSID.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Een ding begrijp ik niet wat voor zeer geheime zaken heb je op je PC dat je zulke beveiliging gebruikt? Maar even on topic zorg ervoor dat je een schone voeding met goede randaarde gebruikt waar bijvoorkeur geen andere hoogfrequente bronnen op zitten, anders een filter gebruiken. Verder hoe stabiel is je authentificatie server, reageert hij snel genoeg voor een automatische reconnect?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Verwijderd

Topicstarter
Risce schreef op woensdag 15 december 2004 @ 14:22:
Help mij dan nu ook even: met die SSID.
Wat is daarmee? Ik kan mijn SSID broadcast gewoon aan- of uitzetten in het control panel van mijn AP. Zal waarschijnlijk bij die van jou ook zo zijn.
Een ding begrijp ik niet wat voor zeer geheime zaken heb je op je PC dat je zulke beveiliging gebruikt? Maar even on topic zorg ervoor dat je een schone voeding met goede randaarde gebruikt waar bijvoorkeur geen andere hoogfrequente bronnen op zitten, anders een filter gebruiken. Verder hoe stabiel is je authentificatie server, reageert hij snel genoeg voor een automatische reconnect?
Tja het is de enige beveiliging die ook echt werkt. En ik kan hem opzetten dus waarom zou ik hem niet gebruiken? De radius server is wel goed volgens mij, ik gebruik de opensource RADIUS server van www.freeradius.org (vanuit een machine op mijn LAN die verder nauwelijks iets uitvoert). Het probleem zit hem volgens mij ook niet bij het reconnecten, het probleem is dat Win XP denkt dat er een connectie is, maar er komt geen byte meer over. Hij probeert niet eens te reconnecten, want hij denkt dat er nog een connectie is. Zodra ik connectie disable en weer enable ben ik dus direct weer connected. Overigens denk ik ook niet dat het aan mijn AP / stroomnet ligt, want nu ben ik permanent aan het pingen naar een PC op mijn netwerk en tot nu toe heb ik nog geen wegvallende verbindingen gehad. Maarja een permanente ping window is niet echt ideaal dus ik wil graag een echte oplossing.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2004 23:33 ]

Verwijderd

Fijn om te horen dat er meer mensen zijn met dit grote probleem..

Alleen de echte oplossing blijft zo te merken nog uit..

Ik heb 't probleem met 1 pc (2x laptop werkt perfect). Daarin heb ik al 2 verschillende w-lan kaarten gehad (US Robotics en SMC). Alle 2 hetzelfde. Ik ga 'm van 't weekend testen met een ander accesspoint.. Kijken of dat wel wil. En anders optie 2 ff ander PCI slot nemen in de pc. En anders nog optie 3: formateren. En als dat niet meer wil optie 4 pc uit raam.
Pagina: 1