Resolutie DVD-speler vs. Beamer

Pagina: 1
Acties:

• FR33L04D3R
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-09-2017
Wat gebeurt er precies met de resolutie een film gespeeld met een stand-alone DVD speler, als je deze DVD speler aansluit op een beamer waarvan de native resolutie iets afwijkt?

De native resolutie van mijn beamer is 800x600. Ik krijg het gevoel alsof mijn DVD's heel lelijk worden gepropt in het native resolutie van mijn beamer. Als ik films vanaf mijn PC afspeel wordt het veel mooier afgespeeld, omdat ik mijn PC op 800x600 kan draaien, net als mijn beamer.

Bestaan er uberhaupt DVD spelers die een uitgangsignaal van 800x600 hebben?

P.S. Mijn standalone DVD speler is een PS2, wellicht is dat het probleem?

• Triggy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:19
Ik zou er maar niet op gokken. De meeste DVD-players geven nl. gewoon een tv-out achtig signaal af. Dit resulteert dus in PAL (of NTSC) resoluties.

Verwijderd

Wat voor kabel gebruik je bij die PS2? Toch wel component of RGB hoop ik?

• FR33L04D3R
Ik gebruik de zgn. 'AV Multi out' - uitgang van de PS2, met het standaard gele tulpstekkertje naar de video-ingang van mijn beamer.

Het is trouwens ook niet zozeer dat het signaal afgezwakt lijkt te zijn, het is meer een effect van een lelijk gecompressed plaatje, mat hakkelige pixels op de contrastrijke gedeeltes.

Verwijderd

Kijk, daar zit het probleem: composiet (dat gele kabeltje) geeft een zéér slecht signaal. Ik heb zelf mijn xbox op een beamer aangesloten met een composiet video kabeltje, en mijn pc met een rgb kabel. En het verschil is zóó duidelijk te zien.
Ik zou eens kijken hoe je je ps2 beter aan kunt sluiten. S-video zou al een stuk beter zijn. RGB geeft het beste beeld, maar niet alle beamers hebben een 3kleuren ingang of scartaansluiting.

• FR33L04D3R
Maar wat bewijst dat? Dat je een veel beter signaal van je PC naar je beamer krijgt, kan misschien veel meer te maken hebben met het feit dat je PC op een ( voor je beamer )gunstigere resolutie draait dan een XBox.

Ik geloof je best hoor, maar ik heb een PC signaal over composiet ook wel eens geprobeerd, en dat was meer een soort fuzzy beeld, dan het hakkelige beeld wat ik bedoel.

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Je moet iets hebben dat een progressive beeld geeft, dus een VGA of Component connectie.

Composiet, s-video en scart-rgb dus niet, want die zijn bedoeld voor tv en zijn allemaal interlaced (lelijk).

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-02 01:05
Het kan aan de scaler liggen. De projector zal het inkomende plaatje moeten schalen naar de resolutie van het paneel, de native resolutie dus. Dat doet de scaler. En als die dat verrot doet krijg je dus verrot beeld :P
Met een PC ingesteld op de native resolutie heb je dit probleem niet. Test het eens door de PC op 640x480 te zetten ofzo, kijk of dezelfde artifacts optreden. Zoniet, dat ligt het probleem ergens anders of is het een combinatie van meerdere factoren (dat laatste vermoed ik, composite video is nou ook niet echt de beste kwaliteit)

Mijn Home Cinema in aanbouw

• FR33L04D3R
hmm, dat is een goed tip, dat ga ik eens proberen

• Limbids
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-02 13:39
Als je een DVD afspeelt op je PC dan maakt het niet uit of je 640x480 / 800x600 / 1027x768 (etc.) instelt, de resolutie van de DVD is en blijft 720x576 (pal).

Limbids

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:10

voodooless

Sound is no voodoo!

Limbids schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 10:33:
Als je een DVD afspeelt op je PC dan maakt het niet uit of je 640x480 / 800x600 / 1027x768 (etc.) instelt, de resolutie van de DVD is en blijft 720x576 (pal).
En wat wil je nu daarmee zeggen :? De PC schaalt dat toch weer naar 640x480, 800x600, whatever you like..

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• tHe_BiNk
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

tHe_BiNk

He's evil! Very EVIL!

Misschien komt het ook omdat je DVD-player geen progressive scan heeft?

APPLYitYourself.co.uk - APPLYitYourself.com - PLAKhetzelf.nl - Raamfolie, muurstickers en stickers - WindowDeco.nl Raamfolie op maat.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Zijn er DVD spelers die een progressive signaal via een composite kabel sturen dan? Bovendien is progressive scan niet iets wat je nodig hebt om een projector fatsoenlijk aan te sturen :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-02 01:05
Limbids schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 10:33:
Het is ook om uit te zoeken waar de fout zit (of een indicatie daarvan). Als je de pc op 640x480 instelt zal de projector dit omhoog moeten schalen naar 800x600. Als die scaler brak is dat zul je dat dus gaan zien. Stel je de pc in op 800x600 dan valt er niks te schalen en dat kan verklaren waarom het beeld van de pc nu zoveel beter is dan van de dvd speler.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• tHe_BiNk
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

tHe_BiNk

He's evil! Very EVIL!

Grrrrrene schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 15:09:
Zijn er DVD spelers die een progressive signaal via een composite kabel sturen dan? Bovendien is progressive scan niet iets wat je nodig hebt om een projector fatsoenlijk aan te sturen :)
Ik zie duidelijk het verschil op mijn beamer tussen wel of geen progressive scan. Het beeld met progressive scan is stabieler. Maar dit gaat allemaal wel via de component uitgang.

ps ik heb ook mijn PS2 via component aangesloten wat ook weer een beter beeld geeft dan via composite of s-video.

[ Voor 11% gewijzigd door tHe_BiNk op 11-12-2004 17:01 ]

APPLYitYourself.co.uk - APPLYitYourself.com - PLAKhetzelf.nl - Raamfolie, muurstickers en stickers - WindowDeco.nl Raamfolie op maat.

Verwijderd

Hier kan je bijvoorbeeld de component kabel voor je ps2 halen.

http://www.psxshop.nl/pro...7ba05c4fb4e065f66c1fdf16b

• FR33L04D3R
Slogra schreef op donderdag 09 december 2004 @ 20:02:
Je moet iets hebben dat een progressive beeld geeft, dus een VGA of Component connectie.

Composiet, s-video en scart-rgb dus niet, want die zijn bedoeld voor tv en zijn allemaal interlaced (lelijk).
Wacht even, is het mogelijk om van een PS2 naar VGA te gaan dan?

Mijn beamer heeft namelijk wel een VGA ingang.

Verwijderd

Dat kan wel, maar niet alle spellen ondersteunen dat. Zie ook de links in deze PS2 posting: Verwijderd in "Het Grote PS2 Topic - Part V"

• FR33L04D3R
Nou, het is ook alleen voor DVD's afspelen. Dat is iets wat wel werkt naar VGA?

Verwijderd

Ik denk dat de Datel VGA kabel+CD wel voor DVD video kijken gebruikt kan worden, maar ik heb helaas geen info die dat kan bevestigen. Wellicht eens in dat PS2 topic vragen, want er zal vast wel iemand zijn die daar praktijkervaring mee heeft :)

• @baddon
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-02 00:08
Let wel dat elke beamer zover ik weet deinterlaced output heeft (progressive dus) dus de beamer heeft zelf een deinterlacer (progressive scan). Het is dus maar de vraag of jouw dvd speler dat zoveel beter kan als je beamer met mn Yamaha S540 dvd speler op progressive scan over component was het beeld slechter als dat ik mijn beamer laat deinterlace.

Eff terug ontopic: Probeer van die gele composiet aansluiting af te komen. RGB-Scart/Component/Svideo zijn oplossingen. Let wel met een gewone scart dus niet RGB schiet je nix op.

• pelican
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

pelican

Als het vanaf je pc wel goed gaat, waarom speel je dan niet van je pc af?
Vga kabel kan iig tot 20 meter goed (heb zelf ook met 1024*768)

Verwijderd

20 meter audio-verlengkabel wordt moeilijker denk ik.. en dat is dan ook nodig

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:46

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

20meter audiokabel moeilijk? Eentje met tulpaansluitingen vind je op de hoek bij de lokale audioboer. Wil je 5.1 geluid analoog doorgeven dan doe je hetzelfde maar dan met 3 van die kabels. Coax kun je ook wel vinden over die lengte. Optisch wordt idd wat duurder.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-02 21:48
Je kunt beter de beeldkabel verlengen dan de audiokabel. Voor digitale kabels is het helemaal beroerd om deze te verlengen.

Volgens mij kun je ook RGB over VGA aansturen.

Om welke projector gaat het overigens

• @baddon
Waarom zou het beroerd zijn om een digitale kabel te verlangen? Ik verleng liever een digitale kabel als een analoge veel minder storings gevoelig. Als je gewoon coaxiaal digitale uitgang hebt op je PS dan kun je die echt wel 20 meter verderop anar een versterker sturen zolang je maar geen onafgeschermde kabel gebruikt.

En ik dacht dat VGA YUV is en niet RGB.

[ Voor 7% gewijzigd door @baddon op 31-12-2004 16:25 ]

• FR33L04D3R
Hah! Het was inderdaad mijn composite PS2 kabeltje die de boosdoener was. Ik heb nu een s-video PS2 kabeltje gekocht, en het beeld is kraakhelder, zonder enige rariteiten.

thnx voor de hulp!

• FR33L04D3R
pelican schreef op vrijdag 31 december 2004 @ 14:26:
Als het vanaf je pc wel goed gaat, waarom speel je dan niet van je pc af?
Vga kabel kan iig tot 20 meter goed (heb zelf ook met 1024*768)
En om jouw vraag te beantwoorden: je hebt gelijk, maar het is veel meer gedoe om vanaf PC films te spelen dan vanaf een DVD speler. Een PC moet ik eerst in 800x600 zetten, dan media player opstarten etc etc... bovendien is het mijn ervaring dat DVD-R's vaker hangen in een PC-DVD player dan in mijn PS2. Maar dat kan aan mijn DVD speler liggen ( NEC 2500A, niet de slechtste dacht ik zo).

• FR33L04D3R
[b][message=22467519,noline]Om welke projector gaat het overigens
Het gaat om de InFocus 2x.

Misschien dat jullie me daar ook mee kunnen helpen, wat betreft de ingangen: De ingangen op de InFocus zijn een normale composiet ingang, 2 maal audio, S-Video en een vreemde ingang die 'computer in' heet. Het lijkt een beetje op een DVI ingang, maar dat is het niet.

Afbeeldingslocatie: http://www.infocus.com/i/prod/x2/img4.jpg
'tis de ingang tweede van links, de lange platte. Ik heb er een kabeltje bij gekregen die daar in kan, en aan het andere uiteinde een VGA ingang en een USB ingang.

Ik begrijp nog steeds niet wat ik met die USB moet. En kan iemand me uitleggen wat die 'computer' ingang is? Mijn eigen conclusie is dat het een ingang is die InFocus zelf heeft verzonnen.

• Athome
Abaddon1 schreef op vrijdag 31 december 2004 @ 16:24:
Waarom zou het beroerd zijn om een digitale kabel te verlangen? Ik verleng liever een digitale kabel als een analoge veel minder storings gevoelig.
Als het digitale signaal niet 100% goed is gaat deze enorm storen. Je krijgt haperingen, vertragingen, jitter, enz. Een analoog signaal heeft veel minder last van. Ook dit kan storen maar vergelijk dit met toename van ruis. Het signaal blijft intact (in tegenstelling tot digitaal) maar word vervormd.

• Athome
FR33L04D3R schreef op vrijdag 31 december 2004 @ 18:17:
[...]

En kan iemand me uitleggen wat die 'computer' ingang is? Mijn eigen conclusie is dat het een ingang is die InFocus zelf heeft verzonnen.
Ik vermoed dat dit een RS232 aansluiting is (serieel) voor de service afdeling

• @baddon
Athome schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 01:55:
[...]

Als het digitale signaal niet 100% goed is gaat deze enorm storen. Je krijgt haperingen, vertragingen, jitter, enz. Een analoog signaal heeft veel minder last van. Ook dit kan storen maar vergelijk dit met toename van ruis. Het signaal blijft intact (in tegenstelling tot digitaal) maar word vervormd.
Daarom heeft digitaal error correctie merk je weinig van de storing. Je moest eens weten hoeveel fouten bijvoorbeeld een cd speler maakt maar dat allemaal corrigeerd. Analoog heeft dat niet.

• FR33L04D3R
Nu is gebleken dat een s-video kabeltje zo goed werkt, begin ik trouwens te denken dat al die mensen die over het regenboog effect van dlp-beamers lopen te klagen, een composiet kabeltje hebben. Ik zie namelijk met een composiet kabeltje op mijn InFocus x2 (dlp) inderdaad enorm storende regenboog effecten, die ik niet zie als ik een s-video kabeltje gebruik.

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11-2025
FR33L04D3R schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 12:11:
Nu is gebleken dat een s-video kabeltje zo goed werkt, begin ik trouwens te denken dat al die mensen die over het regenboog effect van dlp-beamers lopen te klagen, een composiet kabeltje hebben. Ik zie namelijk met een composiet kabeltje op mijn InFocus x2 (dlp) inderdaad enorm storende regenboog effecten, die ik niet zie als ik een s-video kabeltje gebruik.
Ik heb dus precies het omgekeerde met mijn X1. ik heb de ontvanger van UPC Digitale TV via composite (dat gele tulpstekertje) aangesloten en mijn DVD speler via s-video. heb op de DVD-speler meer last van regenboogeffect dan op de Digitale TV. trouwens een megastrak plaatje via Digitale TV. iedereen die TV wil kijken op zijn beamer zou dat moeten doen. lijkt wel een DVD!

de scaler in de X1 is trouwens nog een Farouja. de X2 gebruikt deze helaas niet meer. de X1 scaled dus beter van PAL naar 800x600 dan de X2. vandaar dat ik ook een X1 gekocht heb. ik heb geen zin om een computer te gebruiken om films af te spelen. DVD-speler is gewoon veel makkelijker.

maargoed. wat ik nog als tip wil geven: gebruik GOEDE kabels. ik heb geloof ik >50 euro uitgegeven voor een composite en een s-video kabel van 5 mtr. maakt ECHT een wereld van verschil met de goedkopie kabeltjes. ik had voor de test even een s-video kabel van 10 pleuro aangesloten en het beeld zag er echt niet uit. toen toch maar goede kabels gekocht 'op de gok' en hopen dat het uitmaakt en het beeld is zo ongelovelijk strak.

hoeft dus echt niet via component ofzo om een goed plaatje te krijgen (althands niet met de X1 met zijn Farouja scaler _/-\o_) want ik heb echt een rete-strak beeld.

oh. mijn X1 heeft een USB uitgang zodat je via de afstandbediening (of de apart te leveren remote presenter) de muis kunt bedienen. handig voor presentaties. niet handig voor thuis (de VGA aansluiting van mijn beamer is nog nooit gebruikt!)

* FragDaddy gaat zijn X1 opwarmen en nog maar even een filmpje kijken

[ Voor 20% gewijzigd door FragDaddy op 01-01-2005 14:20 ]

Have a wheelie good weekend!

• Athome
Abaddon1 schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 04:36:
[...]

Daarom heeft digitaal error correctie merk je weinig van de storing. Je moest eens weten hoeveel fouten bijvoorbeeld een cd speler maakt maar dat allemaal corrigeerd. Analoog heeft dat niet.
Bekent met het HTorum (www.htforum.nl). Ga daar eens rondneuzen. Hier zijn verschillende topics over het verlengen van een digitale kabel.

Ik ben gisteren bij iemand geweest die benieuwd was naar TV-Home. Het beeld op zijn TV was niet goed (veel beeldruis) maar nog duidelijk genoeg om naar de kijken. Echter TV-Home werktte daar niet omdat het signaal sterkte maar 16% was en TV-Home minimaal 30% nodig heeft) Bij een signaal sterkte van minder 50% komen er regematig fouten voor die gecorigeerd worden (je ziet ze dus niet). Onder de 30% komen er zoveel fouten binnen dat deze niet meer gecorigeerd kunnen worden vandaar dat het onder de 30% niet meer werkt maar analoog is redelijk te doen

• @baddon
Tja toch blijf ik erbij dat een goed afgeschermde digitaal kabel echt wel genoeg signaal doorgeeft om bijvoorbeeld een DTS signaal zonder problemen over te brengen. Daarbij komt nog dat je kunt kiezen voor optisch dan heb je 0 last van radiostoring. Analoog zal het gewoon niet 100% aankomen terwijl digitaal met error correctie zonder ruis zal zijn. We hebben het in dit topic btw over geluid en niet over beeld en over 20 meter niet van de tv-digitaal centrale naar iemands huis....
Pagina: 1