Toon posts:

[alg] Ervaringen met bugtrackers

Pagina: 1
Acties:
  • 170 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben gevraagd om een bugtracker te kiezen, die een intern ontwikkeld bugtracking product bij ons gaat vervangen. Het product voldoet niet meer aan de eisen, en het is een onprettig product om mee te werken.

Nu heb ik al her en der wat meningen gevraagd en zelf mogelijke bugtrackers gezocht, maar wellicht ben ik een aantal producten nog niet tegengekomen. Er is werkelijkwaar een wildgroei aan bugtrackers, waarvan 90% min of meer knutselproducten zijn. Zoeken via google is onbegonnen werk, er komt zo ontzettend veel shit terug.

Er zijn wel een aantal eisen:
- uitgebreide rollen/security. We willen de klanten zelf rapports laten indienen, maar we willen ook bepaalde notities indien mogelijk onzichtbaar maken voor de klant. Bijvoorbeeld als het zaken zijn die planningsgewijs gevoelig liggen maar alleen intern bekend mogen zijn. We willen informatie in het kort afschermen van de klant
- bugtracking moet ook op release, versie niveau kunnen plaatsvinden.
- voor het management uiteraard rapportages. Of ze veel gebruikt gaan worden vraag ik me af, maar mocht het nodig zijn dan zitten ze erin.
- het product hoeft niet gratis te zijn, maar de licentiekosten moeten wel enigzins normaal blijven. Ik heb een product te horen gekregen dat voor 25 seats 27.000 euro kost, dat wordt echt veels te gek.

Natuurlijk heb ik zelf ook al wat verzameld:

Mantis : gratis, simpel, maar te beperkt in functionaliteit op gebied van oa security, looks zijn slecht.
Bugzilla: gratis, maar waarschijnlijk te hoge learning curve, de looks van het product zijn slecht.
FogBugz: simpel, red. functionaliteit, niet gratis maar wel betaalbaar, overzichtelijk
Atlassian Jira: volgens velen het ultieme product, niet gratis maar wel betaalbaar (1000-4000 dollar), zeer uitgebreid, overzichtelijk, ondersteund tevens RSS feeds.
TeamTrack: het product van 27k, veel te duur maar het schijnt erg goed te zijn ik ken het zelf niet
TestTrack Pro: tevens niet bekend mee, schijnt ook een goed product te zijn en oa in gebruik bij Macromedia. Ervaringen, kom maar op.

Zijn er nog adviezen, wat gebruiken jullie, wat vind je voordelen en nadelen. Vooralsnog staat als potentiele kandidaat Jira op nummer 1 maar ik zou graag wat concurrentie willen zien.

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Dit topic gezien? [rml][ Alg] Jira of andere bug-management tools *[/rml]

Wij zijn JIRA gaan gebruiken. Qua functionaliteit bevalt het behoorlijk goed. Eigenlijk mis ik niet echt iets, behalve Subversion support. Dit is er sinds kort ook, maar ik heb het nog niet geprobeerd. Hij draait hier.

[ Voor 68% gewijzigd door mbravenboer op 08-12-2004 21:46 ]

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Verwijderd

Topicstarter
Ik had dat topic inderdaad al gezien, wat me opvalt is dat er maar weinig echt goede bugtrackers ook zijn, en als ze er al zijn dan is de informatie erover maar heel erg schaars wegens de waarschijnlijk hoge licentiekosten en daardoor kleine userbase. :)

• Glimi
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
mbravenboer schreef op woensdag 08 december 2004 @ 21:43:
Dit topic gezien? [rml][ Alg] Jira of andere bug-management tools *[/rml]

Wij zijn JIRA gaan gebruiken. Qua functionaliteit bevalt het behoorlijk goed. Eigenlijk mis ik niet echt iets, behalve Subversion support. Dit is er sinds kort ook, maar ik heb het nog niet geprobeerd. Hij draait hier.
Persoonlijk vind ik de JIRA die draait op de UU nogal instabiel. Vaak heb ik gehad dat JIRA totaal niet meer reageerde.
Nou weet ik niet of dat inherent is aan JIRA of dat er iets niet goed zit in de configuratie.

• mbravenboer
Glimi: Persoonlijk vind ik de JIRA die draait op de UU nogal instabiel. Vaak heb ik gehad dat JIRA totaal niet meer reageerde. Nou weet ik niet of dat inherent is aan JIRA of dat er iets niet goed zit in de configuratie.
Daarom zei ik ook "qua functionaliteit" ;) . Maar idd, we hebben in onze installatie wel wat problemen, veroorzaakt door een te groot aantal open files. De log library die ze gebruiken sluit z'n files niet goed en dat zorgt ervoor dat we om de paar dagen door het aantal open files heen zitten. Ik begrijp niet waarom dit probleem alleen bij ons optreedt (we gebruiken Jetty en Postgres, wat misschien wat ongebruikelijk is: de meeste gebruikers kiezen voor Tomcat). Ik ben er tot nu toe nog niet aan toegekomen om te upgraden, maar ik verwacht dat het ondertussen wel opgelost zal zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door mbravenboer op 08-12-2004 22:40 ]

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• dotcode
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-05 21:04

dotcode

///\00/\\

Ik heb ervaring met verschillende producten:

mantis, php opensource tool. Mooi voor kleine projecten. Geen windows intergratie, beperkte management overzichten, maar wel snel op te zetten. Voor grote projecten te langzaam en niet compleet genoeg.
clearquest, mooi als je rational tools gebruikt maar naar mijn inzicht een te geknutselde tool. Heeft redelijk veel mogelijkheden is is tegenen aan te programeren met perl of andere tools.
product studio, de mooiste tool die ik ken. Alleen een intern product bij een van mijn vorige werkgevers. Misschien wordt het goed geintergreert in vs 2005 :)
Met de huidige tool die ik nu zou moeten gebruiken heb ik alleen mooie overzichten gezien die bruikbaar waren. Heb alleen opdracht gegeven om bevindingen in te voeren, dus ik weet niet hoe het werkt als ik het zelf moet doen. Maar het schijnt een betere tool te zijn dan clearquest.

• Glimi
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
mbravenboer schreef op woensdag 08 december 2004 @ 22:38:
Daarom zei ik ook "qua functionaliteit" ;) . [..]
Excuus, niet goed gelezen

• mbravenboer
Glimi: Excuus, niet goed gelezen
Mwah, je moest ook wel heel erg tussen de regels doorlezen om dit op te merken ;) . Ik wilde het eerst niet zeggen omdat het denk ik vooral ons probleem is, en niet dat van JIRA.

Zoals je merkt probeer ik de TS JIRA aan te smeren ;) . Neem in ieder geval *geen* Bugzilla, tenzij je graag wilt dat je gebruikers absoluut geen issues kunnen vinden :P .

[ Voor 3% gewijzigd door mbravenboer op 08-12-2004 23:08 ]

• GrimaceODespair
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:51

GrimaceODespair

eens een tettenman, altijd ...

We hebben hier BugTracker.NET, maar dat is eigenlijk ook meer een hobby-tool dan iets waarmee je naar je klanten stapt.

Ik wil graag over naar trac. Dat is completer, maar met volgende opmerkingen:
  • Ik weet niet of je informatie kunt afschermen
  • Ik draai het op IIS6 en dat is "highly experimental". Misschien dat het daarom bij ons ook zo traag is + de svn repo laat hangen.
  • Het bevat meer dan jij aangeeft nodig te hebben (behalve afschermen van info), maar ik weet niet of dat een probleem is
  • Het is een tering-werk om het op te zetten (stuk of 8 dependencies van andere OSS)
In ieder geval: trac lijkt me een serieus open-source pakket waarmee ik zelf op korte termijn graag verder wil.

Wij onderbreken deze thread voor reclame:
http://kalders.be

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Wij maken hier gebruik van IssueView. Het is een vrij compleet tool en kan bovendien met projecten (al dan niet in een hiërarchie) overweg. Hieronder heb ik enkele features uitgelicht:
[list]• User Defined Fields• Advanced Issues Grid• Sorting• Security• Issue History• Attachments• Customization
  • Select which Fields are displayed in the Issues Grid
  • Specify default values for new Issues for each project
  • Customize the Grid display
Een vrij compleet tool, niet webbased en maakt gebruik van ofwel een MS Access database ofwel een SQL Database.

Verwijderd

Topicstarter
mbravenboer schreef op woensdag 08 december 2004 @ 23:08:
Zoals je merkt probeer ik de TS JIRA aan te smeren ;) . Neem in ieder geval *geen* Bugzilla, tenzij je graag wilt dat je gebruikers absoluut geen issues kunnen vinden :P .
Ik denk persoonlijk ook niet dat het uberhaupt verstandig is om Bugzilla te laten samenwerken met klanten. De functionaliteit is groot, maar het is echt een product gemaakt voor developers, en de layout is niet representatief voor bedrijven naar klanten toe. :)

• djc
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09-2025

djc

GrimaceODespair schreef op donderdag 09 december 2004 @ 08:59:
Ik wil graag over naar trac. Dat is completer, maar met volgende opmerkingen:
  • Ik weet niet of je informatie kunt afschermen
  • Ik draai het op IIS6 en dat is "highly experimental". Misschien dat het daarom bij ons ook zo traag is + de svn repo laat hangen.
  • Het bevat meer dan jij aangeeft nodig te hebben (behalve afschermen van info), maar ik weet niet of dat een probleem is
  • Het is een tering-werk om het op te zetten (stuk of 8 dependencies van andere OSS)
Ik draai sinds kort ook Trac, en ben wel redelijk onder de indruk.

- Je kunt de informatie wel afschermen, maar er zit standaard volgens mij niet echt een simpele manier in om je security op een fijner niveau te controleren.
- Op mijn Gentoo bak was het ongeveer zo simpel als "emerge trac" om te installeren, dus dat hangt misschien een beetje van je tools af.
- Leuke integratie met Subversion.
- Met geintegreerde wiki, roadmap-module, versioning en componenten, subversion repos browser.

Rustacean

• LordLarry
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Verwijderd schreef op woensdag 08 december 2004 @ 21:36:
Mantis : gratis, simpel, maar te beperkt in functionaliteit op gebied van oa security, looks zijn slecht.
Ik ben een Mantis gebruiker en daar erg tevreden over. Hierom wilde ik toch even nog een goed woordje doen voor Mantis. Je zegt dat je de security functionaliteiten te beperkt vindt, maar Mantis voldoet wel aan de eisen die je in deze post daar aan stel. Specifieke projecten, bugs en notes kunnen afgeschermd worden voor de klant en er zijn rollen die je kan toekennen aan de gebruikers van Mantis. Als de standaard rollen niet voldoen kan je door te configureren deze fine tunen naar jouw wensen en er kan een workflow worden afgedwongen. Ook vind je de looks niet goed, maar deze is simpel aan te passen middels een CSS. Daarnaast kan je aangeven in welke versie de bug gevonden is en in welke de bug opgelost is, wat ook een eis van je is. Of de management rapporten bruikbaar voor je zijn kan ik niet met zekerheid zeggen, maar je kan de bugs of een selectie daarvan exporteren naar csv of excel zodat je je favorite pakket kan gebruiken om welk rapport dan ook te maken. Het grote voordeel van Mantis is natuurlijk ook dat het gratis is, opensource, actief in ontwikkeling en simpel te installeren en te onderhouden. Daarnaast bevat het ook de mogelijkheid tot het definieren van custom fields, heeft het rss (welleswaar alleen voor nieuws), genereert het change logs, is in vele talen te krijgen, heeft uitgebreide filtermogelijkheden en kan geintegreerd worden met cvs.

We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gisteren ook eens een blik geworpen op TestTrack Pro (www.seapine.com) maar ook dit product ziet er toch best wel impressive uit. De out of the box functionaliteit is heel groot, waaronder (net als JIRA) LDAP/AD integratie, maar wat dit product onderscheid van de andere producten is dat ze een losse applicatie leveren specifiek bedoeld voor de klanten, ontdaan van alle overbodige zaken, knopjes, en layout. Puur bedoeld om een bug in te dienen. TestTrack Pro is zowel beschikbaar als Windows client als Web applicatie, heel netjes dus.

Vervolgens wordt er, als ik de featurelist mag geloven ook automatisch een autoresponse mail gestuurd naar de klant, welke geheel via mail templates zelf in te richten is. Ook zaken als uitgebreide security etc. zitten in dit product.

Wat me trouwens ook opviel als negatief punt bij Mantis, is de versienummering, Mantis doet maar mayor.minor.micro terwijl je dit wellicht ook nog in 4 stappen zou willen hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Van die security, dat wist ik inderdaad niet. We zoeken echt wel een product wat we redelijk snel zonder teveel eigen development werk kunnen implementeren. Alle "resources" zitten bij ons echt 200% vol dus tijd over voor CSS aanpassingen hebben we niet echt. :)

• GrimaceODespair
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:51

GrimaceODespair

eens een tettenman, altijd ...

Manuzhai schreef op donderdag 09 december 2004 @ 09:34:
Ik draai sinds kort ook Trac, en ben wel redelijk onder de indruk.
[...]
- Op mijn Gentoo bak was het ongeveer zo simpel als "emerge trac" om te installeren, dus dat hangt misschien een beetje van je tools af.
Het is volgens mij een feit dat de Windows installatie van trac een stuk moeilijker is dan die van linux (door de standaard aan/afwezigheid van bepaalde tools).
- Leuke integratie met Subversion.
Dat vind ik een enorm goeie van trac. Is iig de functie waar ik tot nu toe het hardste op geil... die timeline ... grrr :Y)

Wij onderbreken deze thread voor reclame:
http://kalders.be

• djc
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09-2025

djc

GrimaceODespair schreef op donderdag 09 december 2004 @ 10:32:
Het is volgens mij een feit dat de Windows installatie van trac een stuk moeilijker is dan die van linux (door de standaard aan/afwezigheid van bepaalde tools).
Volgens mij komt dat toch vooral doordat je op Linux over het algemeen tools gebruikt voor package management. Op Python zelf na zijn de meeste van de dependencies van Trac volgens mij niet voorgeinstalleerd op je standaard Linux-bakkie.

Rustacean

Pagina: 1