[Alg] Jira of andere bug-management tools *

Pagina: 1
Acties:
  • 312 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• oh,when?
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik vroeg me af of er mensen zijn die ervaring hebben met JIRA. Momenteel gebruiken wij intern Mantis, en hoewel het op een punt is dat 'het werkt' voldoet het niet echt aan de eisen die wij stellen voor een tool. Met name dat het voornamelijk een tool en dus niet 'right in your face' moet zitten. Mantis heeft zijn eigenaardigheden die als het zeer intensief wordt gebruikt erg irritant kunnen zijn.

Voorbeelden:

- als je via advanced report een Product Build invoert dan kun je daarna deze niet meer wijzigen. Idem geldt voor bestaande bugreports, waarvna je de Product Build niet meer kan toevoegen / wijzigen.
- Als je je assigned bugs wilt zien, en daarna update je een bug, wordt je altijd geredirect naar de 'All bug' list

Daarnaast zijn goede reporting tools, het gemis van een watch op een bugreport, etc dingen die niet in Mantis zitten, en we dus sinds kort op zoek zijn naar andere tools.

Via een zoektoch kwam ik terecht op JIRA ( www.atlassian.com/software/jira ) en deze tool ontvangt veel goede feedback. Ik vroeg me af of hier mensen zijn die dit pakket gebruiken of goede ervaringen hebben met bug-managment pakketten. Zoals misschien al duidelijk is, hoeft het hier niet perse om een Open Source pakket te gaan.

Alvast bedankt!

"You're only as good, as what you did last week."

• oh,when?
  • Niet online
Na een opmerkelijke stilte kan ik 2 conclusies trekken:

- mensen hier gebruiken alleen Mantis en hebben geen ervaring met andere bugtools
- mensen hier hebben zo'n hekel aan bugs en bugmanagment dat ze bij voorbaat dit topic al negeren.

of zijn er misschien toch mensen die wel iets interesants hebben? ik hou me aanbevolen! :)

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Ik ben hier enig programmeur (afgezien van stagaires) en een andere programmeur die zo nu en dan eens langskomt, dus ik red me nog goed met tekst files. Bij iedere grote module heb ik 1 tekst bestand maar daarin de todo items (en dus ook de bugs) en dat werkt tot zover zonder problemen.

Maar voor grotere projecten gaat dit erg onpraktisch worden, dus een echte bugmanagment tool is dan onmisbaar. Het enigste dat ik ken is bugzilla, misschien kan je daar eens naar kijken?

en:
Een probleem is pas een probleem als men er een probleem van maakt.

;)

• party42
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:51
bugmanagement

ik heb hier nog wel een aanrader voor, onderzoek FogBUGZ 3.0 maar eens.

http://www.fogcreek.com/FogBUGZ/
FogBUGZ 3.0 is a system for managing software projects designed by software development guru Joel Spolsky. It works so well that your projects will practically manage themselves.

At the heart of FogBUGZ is a database of cases. A case can be:

- a feature request,
- a traditional bug report,
- or an email from a customer.

At any given time, every case is assigned to one person who must resolve it or forward it to someone else. Cases can be prioritized, documented, sorted, discussed, edited, assigned, estimated, searched, and tracked.

Because FogBUGZ is web-based, everyone on the team always sees the whole picture. Everything from customer feature requests to high level design discussions to tiny bug fix details is instantly searchable and trackable.
los quote'je. Heb het programma zelf getest en ben er erg van onder de indruk.

Everyday's an endless stream, of cigarettes and magazines...

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Idd werken we hier ook maar met enkelen. Mijn eigen packages is een kwestie van TODO files ( :o ), de packages waar meerdere personen aan werken is meestal "wie het eerst komt, wie het eerst maalt" :o . Als niemand er zin/tijd/belang in heeft, kan een bug zo erg lang blijven liggen. Maar ja, academische omgeving ;) .

In ons huige daily build systeem is het blame systeem erg zwak. Op zich is dat weer iets anders dan een bug management tool (meer integratie problemen, wat je echter ook wel bugs zou kunnen noemen), maar er is wel een link mee. Er zijn hier enkele mensen bezig met nieuwe buildfarm software die volledig uit componenten en webservices opgezet is. Je kan zo allerlei systemen voor software engineering laten samenwerken. Hier zal in de toekomst ook wel een beter blame systeem in komen.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• Johannes
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-05 16:54
Nou ja, ik werk zelf mee aan roundup, dus je kunt wel begrijpen dat ik geen ander pakket ga aanraden. Het grootste voordeel van roundup, naast dat de standaard template al een goed product is, is de complete aanpasbaarheid. Natuurlijk is dat ook meteen het grootste probleem, want zelf aanpassen geeft natuurlijk in het begin wel meer werk.

Als het goed is zijn jouw twee probleempjes zo te veranderen (en anders is het dev-team nog steeds erg responsive). Ook goede reports zijn heel makkelijk te maken met queries, en als ik begrijp wat je bedoelt met een 'watch' op een bugreport (namelijk mailtjes naar geinteresseerden bij veranderingen) dan zit dat standaard in roundup.

Je kunt trouwens met een demo van de standaard template spelen op http://mechanicalcat.net/cgi-bin/roundup.cgi/demo/.

[ Voor 3% gewijzigd door Johannes op 26-08-2003 12:26 ]

Uit volle borst op weg naar nergens / Zonder reden zonder doel
Met m'n zeden en m'n zonden / En mijn angstig voorgevoel
Laat mij mijn kont tegen de krib / Laat mij dit goddeloze lied
Hef jij je handen maar ten hemel / Maar red mij niet

• oh,when?
  • Niet online
Sorry, maar we zijn op zoek naar een 'af' product..iets dat werkt en zich bewezen heeft in de praktijk. Roundup lijkt nog vollop in ontwikkeling en de demo ziet er ook nogal karig uit. Nee dat is het ook niet echt. Bedankt iedereen voor de input...ik zal ook eens FogBugz onder de loep nemen.

:)

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Kijk ook even naar Bugzilla

• oh,when?
  • Niet online
Bugzilla kennen we en valt af, veel mensen ( vooral klanten / projectmanagers ) vonden interface nogal cluttered, en beheerders vonden het raar dat je een complete install van de Mozilla tree moest doen om Bugzilla te draaien.

• party42
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:51
oh,when? schreef op 26 August 2003 @ 13:07:
Ik zal ook eens FogBugz onder de loep nemen.
:)
Wat leuk is, FogBugz is onder gemaakt door een goeroe op programmeergebied, Joel Spolsky. Naast dat deze man erg leuk en goed kan programmeren heeft hij ook nog een leuk weblog:
http://www.joelonsoftware.com/

hierop ook veel info over bug management enzovoort.

Everyday's an endless stream, of cigarettes and magazines...

• oh,when?
  • Niet online
Joel on Software kennen we allemaal :)

thnx

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 06:45
Wat betreft Bugzilla: dat werkt aardig, maar de interface heeft duidelijk tekortkomingen; zowel estethische als praktische. Groot voordeel van Bugzilla is in principe dat je de bugs kunt aanpassen, zodat je afhankelijk van nieuwe inzichten prioriteit en dergelijke aan kan passen.
party42 schreef op 26 August 2003 @ 13:27:
Wat leuk is, FogBugz is onder gemaakt door een goeroe op programmeergebied, Joel Spolsky. Naast dat deze man erg leuk en goed kan programmeren heeft hij ook nog een leuk weblog:
http://www.joelonsoftware.com/
Ik wil verder meneer Spolsky niet afzeiken ofzo, maar ik heb soms (na het lezen van artikelen op JoelOnSoftware of de commentaren op andere sites) een beetje het idee dat Spolsky de neiging heeft zijn eigen hoorn te blazen en dat andere mensen vanwege zijn vermeende expertise maar met het deuntje meefluiten.

Van CityDesk, het enige product dat van Spolsky dat regelmatig de revue passeert, ben ik niet heel erg onder de indruk (al heb ik er nooit zelf mee gewerkt), terwijl dat altijd al als een geweldig product wordt gepresenteerd. Ik vind het dan op z'n minst verdacht als een ander product door de maker (nota bene!) wordt aangeprijst als zijnde "revolutionair" en "populair"; ik heb uit de JoelOnSoftware columns nog niet af kunnen leiden wat er zo bijzonder aan is. In de screenshots en feature lists zie ik eigenlijk gewoon Bugzilla met een wat geliktere interface.

Begrijp me niet verkeerd: het kan best zijn dat FogBUGZ wel een uitstekende bug management tool is, al is het alleen maar omdat het een degelijke, bruikbare implementatie van een bekend principe betreft, maar ik ben er niet van overtuigd dat het de huidige hype waard is. Ik denk dan ook niet dat het zoveel anders is dan andere bug management tools, ook al is het zeker een overweging waard.

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-05 00:34

alienfruit

the alien you never expected

BugDB, ziet er leuk uit.
Maar bijvoorbeeld ook Perforce code versioning system heeft ook een bug management. Verder gebruik ik zelf Borland CaliberRM en StarTeam deze combinatie werkt tot heden prima :)

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

oh,when? :: interressant topic. Momenteel zijn ben ik aan het testen met Mantis 0.18.0RC1 (voor: zie sig)waarin een groot aantal zaken verbetered zijn ten opzichte van versie 0.17, maar een aantal van de voorbeelden die jij gaf hebben mij nog wel aan het denken gezet. Echter speelt geld bij ons wel een rol. Met andere woorden, ons bug-management tool zouden wij wel graag opensource willen hebben.

Ik vroeg mij af of iemand ervaring heeft met andere PHP/MySQL relateerde bug management tools en zo ja, mij willen attenderen op deze tools. Het punt wat oh,when? hierboven meldt over Bugzilla heb ik (ofwel wij) min of meer met Mantis, wat ik overigens wel een groot voordeel vind is dat er voor Mantis een Nederlandse versie (helaas met een niet al te beste vertaling) aanwezig is.

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Is iemand naar aanleiding van dit topic JIRA gaan gebruiken?

We zijn op zoek naar een issue tracking systeem wat geschikt is voor onze projecten. Bugzilla ligt erg voor de hand, maar is wat gebruikersonvriendelijk door een erg lelijke userinterface (die overigens wel template gebaseerd is) en het gebrek aan wat standaard beschikbare overzichten: de verschillende paginas van Bugzilla zijn erg 'atomair': er is werkelijk op geen enkele plaats wat duplicatie of koppeling van gegevens om het allemaal wat duidelijker te maken.

Een collega suggereerde JIRA, wat we nu aan het evalueren zijn. Het ziet er zeer veelbelovend uit: bijzonder fraai uiterlijk, lekker overzichtelijk en een goede basis opzet.

Iemand nog verdere positieve of negatieve ervaringen met JIRA die ons besluit kunnen beinvloeden? Het valt me op dat er weinig reviews te vinden zijn op het web die de voor- en nadelen van de beschikbare oplossingen bespreken.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Bij Codeguide gebruiken ze ook JIRA maar op het moment dat ze over gingen schakelen (van alleen een forum) gingen de meeste discussies allemaal op hun gat, ook discussies over features en foutmeldingen omdat dat op forum een stuk makkelijker gaat.

Ik weet niet of een forum bij jullie ook verplicht is, maar het kan soms wel handig zijn om ergens over te discussieren (ook onderling).

[ Voor 4% gewijzigd door Alarmnummer op 10-03-2004 15:00 ]

• oh,when?
  • Niet online
Wij zijn destijds JIRA niet gaan gebruiken, te weinig tijd/resources voor een migratie helaas. Had weinig prioriteit. Hier nog iemand die overgestapt is op JIRA: A new Toy

Pagina: 1