Kan maar met 1 PC (ipv 2) via de router op internet

Pagina: 1
Acties:

• Timo002
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ik heb het volgende probleem.

Ik heb een nieuwe router (Sitcom DC202 http://www.sitecom.nl/pro...p?product_id=152&grp_id=7) en wil hiermee met 2 PC's op internet, internet provider is @home.
Na het aansluiten van de router en het instellen van de (computer)naam in het router (co123...-a) kon ik met 1 van de 2 PC's op internet komen. Via die PC heb ik ook de router in gesteld. Daarna wou ik met de andere PC op internet, echter deze deed het niet. Ik kon zelfs niet in de routerinstelling komen (192.168.123.254). Ik heb van alles geprobeerd maar ik krijg het niet voor elkaar om de PC op het internet te krijgen.
Ook geeft WinXP de volgende foutmelding:
Beperkte of geen verbindinsmogelijkheden.
U hebt mogelijk geen toegant tot het internet of tot sommige netwerkbronnen. Dit probleem is opgetreden omdat het netwerk geen netwerkadres aan de computer heeft toegewezen.

De PC krijgt wel een IP adres en een subnetmasker. Meer geen internet verbinding.

Op de PC waarmee ik wel op internet kan heb ik naast de LAN-verbinding ook een Internet-gateway gekregen. Dit is automatisch gegaan, heb hier zelf niets aan verandert.

Ik ga ervan uit dat m'n kabels goed zijn, want voordat ik de router ertussen deed zat er een hub, en daarmee kon ik wel met beide PC's op internet. Zodra de router er tussen kwam was het gebeurd. Iemand enig idee wat dit probleem kan zijn? :?

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
heb jij op pc2 DHCP aanstaan? en kan je wel bij de andere computer kmoen op het netwerk?

[ Voor 51% gewijzigd door consolefreak op 06-12-2004 18:35 ]

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Wat voor IP-adres krijg je toegewezen dan? :)

• Timo002
  • Niet online
Ik had het volgende op dit forum gevonden:
Ik dacht dat het de oplossing was. Maar dat was het dus helaas niet.
heb jij op pc2 DHCP aanstaan? en kan je wel bij de andere computer kmoen op het netwerk?
Geen idee was DHCP is, hoe zet ik dat aan. En nee, ik kan met beide PC's elkaar niet zien.
Wat voor IP-adres krijg je toegewezen dan?
PC die niet op internet kan:
Fysiek adres: 00-50-8D-50-F0-78
IP: 169.254.150.37
Sunetmasker: 255.255.0.0
Standaargateway: geen waarde
DNS-server: geen waarde
WINS-server: geen waarde

PC die WEL op internet kan:
Fysiek adres: 00-50-BF-56-3A-ED
IP-adres: 192.168.123.192
Subnetmasker: 255.255.255.0
Standaardgateway: 192.168.123.254
DHCP-server: 192.168.123.254
Lease verkregen: 6-12-2004 17:53:56
Lease verloopt: 13-12-2004 17:53:56
DNS-servers: 213.51.129.37, 213.51.144.37
WINS-server:

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
ok. Dit wijst erop dat pc2 geen ip krijgt van de dhcp server. Die volgens mij wel staat ingesteld. Kijk eens onder "netwerk instellingen" ik weet niet precies wel OS jij hierbij gebruikt maar dit staat iig onder configuratiescherm. En zet DHCP aan. Indien het al aanstaat is er iets anders fout..

Dhcp is een dynamische toewijzing van IP\Subnet ed. Dit is standaard bij de meeste routers.

[ Voor 11% gewijzigd door consolefreak op 06-12-2004 18:49 ]

Verwijderd

Timo002 schreef op maandag 06 december 2004 @ 18:47:

PC die niet op internet kan:
Fysiek adres: 00-50-8D-50-F0-78
IP: 169.254.150.37
Sunetmasker: 255.255.0.0
Standaargateway: geen waarde
DNS-server: geen waarde
WINS-server: geen waarde
Dat is dus geen, of in ieder geval geen bruikbaar, adres.

je ip-adres moet in dezelfde range vallen als die van je router (en dus ook andere pc). geef anders eens handmatig een correct adres op (bij netwerkverbindingen, tcp/ip van de lan-verbinding)

edit: als je nog moet weten welke gegevens je moet invullen: neem dezelfde als bij de werkende pc, alleen tel 1 nummer ofzo op bij het ip-adres

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2004 18:52 ]

• Timo002
  • Niet online
Ik draai WinXP SP2. Maar waar onder netwerk instellingen kan ik dat precies vinden dan? In de eigenschappen van de LAN-verbinding?

• Timo002
  • Niet online
Gevonden onder geavanceerde TCP/IP instellingen: DHCP ingeschakeld!!!

Ga eens de manier van thewiseguy proberen.

[ Voor 29% gewijzigd door Timo002 op 06-12-2004 18:53 ]

Verwijderd

configscherm->(evt netwerk en internetverbindingen->)netwerkverbindingen->rechtermuis op de juiste verbinding->eigenschappen->dubbelklik tcp/ip. daar kun je het invullen

edit: net te laat, je had het al gevonden.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2004 18:57 ]

• Timo002
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 06 december 2004 @ 18:51:
[...]

Dat is dus geen, of in ieder geval geen bruikbaar, adres.

je ip-adres moet in dezelfde range vallen als die van je router (en dus ook andere pc). geef anders eens handmatig een correct adres op (bij netwerkverbindingen, tcp/ip van de lan-verbinding)

edit: als je nog moet weten welke gegevens je moet invullen: neem dezelfde als bij de werkende pc, alleen tel 1 nummer ofzo op bij het ip-adres
Ik heb handmatig hetvolgende ingesteld wat helaas ook niet werkt:
Fysiek adres: 00-50-8D-50-FO-78
IP-adres: 192.168.123.193
WINS-server:

Werkt dus helaas niet. Maar er staat ook geen DHCP server tussen???

Verwijderd

Timo002 schreef op maandag 06 december 2004 @ 19:02:

klopt. dhcp server vul je niet in; Of je vult een ip zelf in, en dan heb je geen DHCP nodig, Of de pc vindt de dhcp automatisch.

mogelijke oplossing (met nadruk op mogelijk):
vast ip-adres opgeven (heb je dus al gedaan), en DAARNA router resetten en opnieuw installeren. Dit klinkt in jouw geval erg idioot, want aangezien de andere pc wel gewoon verbinding krijgt, moet de router eigenlijk gewoon ok zijn. Ik heb echter op mijn werk al enkele malen meegemaakt dat deze handelingen (en dan ook in deze volgorde) dit probleem bij SP2 oplossen. proberen kan natuurlijk altijd.

• Timo002
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 06 december 2004 @ 19:08:
[...]

klopt. dhcp server vul je niet in; Of je vult een ip zelf in, en dan heb je geen DHCP nodig, Of de pc vindt de dhcp automatisch.

vast ip-adres opgeven (heb je dus al gedaan), en DAARNA router resetten en opnieuw installeren. Dit klinkt in jouw geval erg idioot, want aangezien de andere pc wel gewoon verbinding krijgt, moet de router eigenlijk gewoon ok zijn. Ik heb echter op mijn werk al enkele malen meegemaakt dat deze handelingen (en dan ook in deze volgorde) dit probleem bij SP2 oplossen. proberen kan natuurlijk altijd.
Okey, ik zal het proberen. Moet zo eerst wat anders doen dus kan zijn dat er pas laat een reactie van mij komt.
De werkende PC heeft ook een extra internet-verbinding gemaakt, de rood onderstreepte. Waar is dit goed voor. Deze had ik eerder niet, en heeft de niet werkende PC ook niet.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/t.post/netwerk.jpg

• AaroN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08-2023

AaroN

JayGTeam (213177)

heb je wel de kabels goed aangesloten? Je zou het even kunnen proberen met een andere patch kabel.

JayGTeam (213177)

Verwijderd

die internet-gateway/internet-verbinding is de verbinding van je router naar buiten. zo kun je op de pc zien of die verbinding werkt. persoonlijk zou ik echter zeggen: niet echt nuttig, maar je hebt er ook geen last van. lekker negeren dus.

• Timo002
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 06 december 2004 @ 19:08:
[...]

Helaas werkt deze oplossing niet. :'(
Heb de netwerk kabel van de PC ook geprobeerd in de werkende PC. En no problem, alles werkt. Ik ga nu nog ff de hub er weer tussen zetten, om te checken of de netwerkkaart van de PC niet kapot is. Anders begin ik toch hard te twijfelen aan de router....

EDIT: Ik heb m'n hub er weer tussen gedaan, en beide PC's kunnen weer op internet. Dus geen problemen met de netwerk kaarten kabels enz.
Nu hoor ik de vraag al, wat is het probleem dan. Alles werkt nu toch. Jah, dat klopt, maar de hub is een 10Mbit hub. Dat vind ik een beetje traag als je grote bestanden wilt verplaatsen. Dus toen moest er een 100Mbit komen, kon ik kiezen voor weer een hub (want het 2 IP adressen) of voor een 4 poorts router. Heb voor een router gekozen omdat ik dan altijd het aantal PC's uit kan bereiden tot max 4, ten opzichte van een hub 2.

Dus, houd dit nu in dat de router gewoon kapot is? Of moet de firmware van de router worden geupdate (Dat lijkt me eigenlijk raar want het moet zo toch ook werken).....
HELP ME!!! :'( :'( :'(

[ Voor 30% gewijzigd door Timo002 op 07-12-2004 00:46 ]

Verwijderd

De hub was 10 mbit? probeer in dat geval een om de pc nu ook op 10 mbit te zetten (bij lan-eigenschappen->configureren->geavanceerd->duplex/speed oid), liefst ook nog hald duplex. zou niet nodig moeten zijn, maar soms werkt dat.

verder: heb je de 2 netwerkkabels aan de kant van de router als een van poort omgewisseld...kan natuurlijk zijn dat net die ene lan-poort defect is, en van degene waar pc 1 op zit, weet je zeker dat die werkt.

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

eh..
wat is je setup nu (werkend)? want ik ben 't ff kwijt

Heb je nu je modem aan je hub geknoopt?

Met de router moet je in ieder geval bij je tcp/ip (waar je ook je ip kan invullen) aangeven dat hij automagisch een netwerk-adres toegewezen krijgt.
Als er op de 2e pc xp staat. Gooi dan 's je netwerk-verbinding weg, en ga een nieuwe maken.
(configuratiescherm -> netwerkverbindingen -> wizard nieuwe verbinding)
daar kun je dan instellen dat je verbinding maakt over een lan-netwerk.

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

• Kris2904
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-12-2025

Kris2904

found his match in SoaD

Bij de eigenschappen van TCP/IP moet je dus alles automatisch toe laten kennen, niks zelf instellen en je moet de snelheid van de kaart handmatig instellen zoals wiseguy uitlegd, maar zelf zou ik eerst 100 Mbit half-duplex proberen. Het kan namelijk zijn dat als zowel de router als de netwerkkaart automatisch de netwerksnelheid proberen te bepalen, dat geen van beide het kan bepalen omdat geen van beide een instelling kiest. Als dat gebeurt werkt je netwerk idd wel door er een hub tussen te zetten die maar op 1 snelheid werkt, deze bepaalt dan namelijk de snelheid. Kies je echter bij de netwerkkaart handmatig een snelheid, dan heb je kans dat het ook zonder hub wel goed gaat.

Was getekend, enz. | specs

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-05 23:54

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Ik zou het toch in de kabels zoeken.

Zijn ze goed gekenepen, wat als je vervangt

crosses straight?

Een probleem dat het netwerk wel op 10 Mbit werkt zijn typisch voor foute/slechte kabels.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Limbids
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-05 09:25
Timo002 schreef op maandag 06 december 2004 @ 19:02:
[...]

Ik heb handmatig hetvolgende ingesteld wat helaas ook niet werkt:
Fysiek adres: 00-50-8D-50-FO-78
IP-adres: 192.168.123.193
WINS-server:

Bij DNS-server moet je ook 192.168.123.254 invullen...

Limbids

• Timo002
  • Niet online
Momenteel ben ik niet thuis, dus kan nu even nog niets aanpassen. Maar doe dat zodra ik daar vanavond tijd voor heb.

Ik heb inderdaad ook gehoord dat het probleem kan liggen in de kabel. Maar ik heb de kabel van de pc die het niet doet in de pc geplaatst die het wel doet, en dan werkt het ook. Wat ik ook gehoord heb is dat het van belang is dat bij 100Mbit, ten opzichte van 10Mbit zeer belangrijk is dat de kabels goed gemaakt zijn, dus getwist per 2. Weet zo niet hoe ik dit zo snel moet uitleggen. Ik heb vanavond in iedergeval weer genoeg te doen....

• Timo002
  • Niet online
Nou, het is gelukt. Het werkt nu zoals het hoort te werken.
Hoe heb ik het geflikt, nou als volgt.

Ik had dus begrepen dat het wel eens met de kabels te maken kon hebben die ik zelf gemaakt heb. Dus dan ga je het netwerk proberen te maken met originele kabels. Maar omdat ik niet zoveel originele kabels heb, het ik het volgende gedaan:
  • Vanaf het modem naar de router een zelfgemaakte kabel (immers, die zit niet in het netwerk dus ga ervan uit dat dat kan.)
  • Vanaf de router naar de PC een originele kabel.
En jah hoor, internet deed het. Maar goed, niet tevroeg juichen, want het leek er ff op dat de router een -100Mbits router was. Ik zou bijna weer jaloers worden op telefoon internet.

Dus denken denken,
  • dan maar eens een originele kabel van het modem naar de router.
  • originele kabel van de router naar de PC.
En jah hoor het werkt, volle snelheid!!!

Hierna een zelf gemaakte kabel van de router naar PC2, en ook daar, volle snelheid.

Als ik het dus goed begrepen heb lag het probleem dus tussen de router en het modem. Hiertussen zat een zelf gemaakte kabel, na deze te vervangen voor een originele werkte alles!!!
1 raar ding, de kabel die eerst tussen het modem en de router zat, zit nu tussen de router een PC2. Maar dat levert weer geen problemen op.

Raar maar waar, en het werkt!!!
Tnx voor alle reacts!!!
_/-\o_
Pagina: 1