Welke geluidskaart kopen?

Pagina: 1
Acties:

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07:55
Mijn vader heeft een surround set gekocht maar hij had geen 5,1 geluidskaart in zijn pc zitten. Nu kan hij het dus niet gebruiken. Hij gaat binnenkort een nieuwe kopen maar wat is het verschil tussen deze twee kaarten:

-- Geluidskaart 5.1 PCI (dus een standaard kaart)

-- Creative SB Audigy 5.1 LS (oem) (een kaart met een merk)

wat zijn nou precies de verschillen hiertussen en is het prijsverschil van €20 rechtvaardig??

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

• mtak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
De kwaliteit van het geluid en een berg software waar je hele grappige dingen mee kan doen, en je geluid heel fijn kunt tweaken(als je weet waar de instellingen over gaan :P )

Ik zou voor de Creative gaan

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-07 18:01

HeepH

Dope Rapper

de creative heeft hardware eax2 , dus als je eax2 gebruikt in games gaat dat niet of nauwelijks ten koste van de prestatie's

offtopic:
ja en ik heb deze : http://www.perfectsystems.nl/info.asp?Info=45677 ben ik ook heel tevreden mee maar dat is wel licht offtopic, en redelijk buiten de prijscategorie.(niet om te pimpen ofzo hoor)

[ Voor 49% gewijzigd door HeepH op 05-12-2004 11:45 . Reden: offtopic edit ]

http://specs.tweak.to/16495

Verwijderd

Ik heb deze en ben er erg blij mee! Ik had eerst onboard maar dat was echt hopeloos. Deze is voor mij iig stukken beter! En best wel veel instelmogelijkheden. :)

• Coldcat
Oke bedankt allemaal voor deze informatie. Ik heb zelf in mijn eigen pc ook zo'n geluidskaart als IceFreak zitten. Hij bevalt me heel erg goed.

Maar mijn 2e vraag was of het verschil in prijs (€20 ) wel rechtvaardig is of niet?

Verwijderd

Je krijgt gewoon meer speeltjes en betaald voor het merk.

Als je de 5.1 set alleen digitaal aansluit dan maakt het in mijn ogen niet uit welke kaart je hebt. Maar als je het analoog aansluit dan is het wel aan te raden om een wat betere te kopen.

• Coldcat
|:( |:( Wat was digitaal en analoog ook alweer 8)7 8)7 . Ik weet nog dat ik daar eens vreselijk mee heb zitten klooien.

Verwijderd

Digitaal is als je je set gewoon met 1 kabel aansluit op je computer. Dat kan zowel met een coax kabel of met een optische kabel.

Analoog dan sluit je de set gewoon aan met 3 kabels. Center/Sub, Front en Rear.

Op welke manieren je hem kan aansluiten ligt aan je surround set.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2004 15:26 ]

• Coldcat
Ok bedankt.

Maar waarom is een beter merk beter in analoog dan een standaard merk??

Je zou zeggen dat het ongeveer even goed is omdat de techniek al tig jaar oud is. Of niet?

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:22
[half offtopic]
Heeft nog niemand opgemerkt dat het geluidskaart moet zijn in de titel
[/half offtopic]

[ Voor 5% gewijzigd door CyberThijs op 05-12-2004 15:36 ]

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-07 12:01
fixed :)

[ Voor 23% gewijzigd door ShittyOldMan op 05-12-2004 15:44 ]

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

thijswalc schreef op zondag 05 december 2004 @ 15:34:
[half offtopic]
Heeft nog niemand opgemerkt dat het geluidskaart moet zijn in de titel
[/half offtopic]
Ik denk dat iedereen wel begrijpt wat er moet staan. ;)
Coldcat schreef op zondag 05 december 2004 @ 15:33:
Ok bedankt.

Maar waarom is een beter merk beter in analoog dan een standaard merk??

Je zou zeggen dat het ongeveer even goed is omdat de techniek al tig jaar oud is. Of niet?
Tja, analoog is meer een gevolg van de gebruikte componenten, het ontwerp, de aansturing enz. De a-merken gebruiken over het algemeen beter doordachte en geteste ontwerpen die minder ruis veroorzaken en een betere toonweergave.

Digitaal is gewoon een kwestie van het signaal wat uit eenen en nullen bestaat naar de decoder brengen. Die vaak dan weer in de surround set zit.
De computer zelf heeft dus weinig invloed op het eindresultaat van het geluid omdat al het werk van het maken van een geluidssignaal buiten de computer gebeurt.

Over het algemeen is bij een digitaal signaal dus niet echt een super-geluidskaart nodig, omdat deze eigenlijk weinig doet dan het signaal doorgeven.
Bij analoog zijn er veel meer factoren die invloed op het eindresultaat hebben, waarbij meestal geldt dat hoe duurder de geluidskaart, hoe beter de kwaliteti van het geluid.

Maar om een advies te geven:
Als je bereid bent om die €20 meer uit te geven dan zou ik het doen. Je koopt niet alleen meer kwaliteit, maar ook beter gebruiksgemak en minder kans op problemen.
De goedkopere kaarten willen nog wel eens problemen geven met drivers enzo. (De creative's overigens ook, maar daar kan je wel een search op doen.)
Pagina: 1