[voeding] ontploft, welke nu?

Pagina: 1
Acties:
  • 211 views sinds 30-01-2008

• kvdd
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-01-2025
ik heb een voeding uit een pentium drie gehaald omdat de zekering vernieuwd moest worden, aansluiten, zonder mobo, videokaart, helemaal nix. hop stekker erin, BOEM en twee van die zwarte rechtopstaande kokertjes, waarschijnlijk van hard plastic, zijn rondom zwart geblakert. oke nieuwe zekering, weer een knal. :r
ik had em open dus kon ik zien dat het weer die zwarte kokertjes waren.

ik denk dat ik dat ding maar weg gooi. maar mijn eigelijke vraag is: ik heb zat voedingen, maar die hebben 2 aansluitingen voor op het moederbord (p1,p2 (zo heten deze twee aansluitingen)) aansluitingen), terwijl ik er 1 moet hebben en een hele grote (p1), zoals diegene die ontploft is. hoe nu zo'n oude voeding op een PIII moederbord te plaatsen. Die voedingen zijn allemaal goed, alleen ze hebben een andere aansluiting. het moet wel mogelijk zijn, pas bij Pentium 4 is dit niet mogelijk alleen ik weet niet hoe.

(ik heb search gebruikt voor de slimmerikken onder ons ;) )

hier trouwens een foto over die aansluitingen, van die oude voedingen: Afbeeldingslocatie: http://www.gigaweb.nl/members/roel/compaq_voeding.jpg

zo van GoT afgeplukt ;)

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2004 19:42 . Reden: Pic resized ]

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Die oude voedingen met P1 en P2 heten AT voedingen, dit is een verouderde standaard. De voeding die jij nodig hebt is een ATX voeding. :)

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

• kvdd
Tatsu schreef op zaterdag 04 december 2004 @ 18:48:
Die oude voedingen met P1 en P2 heten AT voedingen, dit is een verouderde standaard. De voeding die jij nodig hebt is een ATX voeding. :)
het is niet mogelijk de oude op een moederbord met een ATX aansluiting aan te sluiten?
of kan ik mischien die ATX aansluiting van die voeding afhalen en die op de voeding met de AT aansluiting zetten?

Verwijderd

knieperd, koop toch een nieuwe.
Je hebt tweaken en je hebt verkeerde zuinigheid. |:(

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2004 18:52 ]

• Yofresh
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:10
dus tweaken is eik gewoon geld over de balk smijten? Kan je beter op wannahaves gaan surfen, nietwaar?

"Aliena vitia in oculis habemus, a tergo nostra sunt", Seneca

• Tatsu
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

kvdd schreef op zaterdag 04 december 2004 @ 18:51:
[...]

het is niet mogelijk de oude op een moederbord met een ATX aansluiting aan te sluiten?
of kan ik mischien die ATX aansluiting van die voeding afhalen en die op de voeding met de AT aansluiting zetten?
Dan zou ik zeggen, veel succes als jij een AT voeding om wil bouwen naar een ATX voeding. :P
Een AT voeding heeft nog gewoon een drukmechanisme wat voor het aan en uitgaan van de voeding zorgt. Met een ATX voeding zit deze ingebouwd in de stekker. En een ATX voeding heeft ook een andere pin layout dan een AT voeding.

Koop gewoon een ATX voeding. :)

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

• kvdd
Verwijderd schreef op zaterdag 04 december 2004 @ 18:51:
knieperd, koop toch een nieuwe.
Je hebt tweaken en je hebt verkeerde zuinigheid. |:(
>:)
rustig, pb me ff wat jij dan onder tweaken verstaat? Mischien een tuinslang aan elkaar lijmen? of de auto met groene zeep wassen? maybe de donald duck ondersteboven lezen? of een gat in je kast boren en daar een fan op zetten, met een bordje erbij "warning"? ;) neej dat moet je niet tege me zeggen.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:14

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Tatsu schreef op zaterdag 04 december 2004 @ 18:57:
[...]
En die zijn er al vanaf 20€.
knieperd
Ook uit Twente/Achterhoek? :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• kvdd
Tatsu schreef op zaterdag 04 december 2004 @ 18:57:
[...]

Dan zou ik zeggen, veel succes als jij een AT voeding om wil bouwen naar een ATX voeding. :P
Een AT voeding heeft nog gewoon een drukmechanisme wat voor het aan en uitgaan van de voeding zorgt. Met een ATX voeding zit deze ingebouwd in de stekker. En een ATX voeding heeft ook een andere pin layout dan een AT voeding.

kijk dat is pas een antwoord! scarface666 neem hier een voorbeeld aan. bedankt trouwens Tatsu, je hebt helemaal gelijk. :+

[ Voor 4% gewijzigd door kvdd op 04-12-2004 19:01 ]

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-02 18:23
Prutz0r schreef op zaterdag 04 december 2004 @ 18:59:
[...]

En die zijn er al vanaf 20€.

[...]

Ook uit Twente/Achterhoek? :)
hehe ik wel

maar voor 2 tientjes heb je weer een nieuwe goedkopie merk 300/350 watt voeding, goed zat voor je pc. en niet gaan klooien met at voedingen, gaat volgens mij niet echt goed :X

De wijzen komen uit het Oosten!

• kvdd
NoepZor schreef op zaterdag 04 december 2004 @ 19:03:
[...]

hehe ik wel

maar voor 2 tientjes heb je weer een nieuwe goedkopie merk 300/350 watt voeding, goed zat voor je pc. en niet gaan klooien met at voedingen, gaat volgens mij niet echt goed :X
neej nee niet meer van plan hoor! :*) zal wel gek weze 8)7

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:13
Als je het paatje gezien had, zou je weten dat de voeding een ATX-voeding was, maar dan met een extra stekkertje.
De vraag van de TS is dus wat dat voor extra stekkertje is.

Ikzelf zou het namelijk niet weten.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Tatsu
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

TD-er schreef op zaterdag 04 december 2004 @ 19:27:
[...]

Als je het paatje gezien had, zou je weten dat de voeding een ATX-voeding was, maar dan met een extra stekkertje.
De vraag van de TS is dus wat dat voor extra stekkertje is.

Ikzelf zou het namelijk niet weten.
Meer kans dat de topicstarter AT voedingen bedoelt dan de ATX voeding hierboven voor een Compaq ML server van het merk Lite On. Die tweede aansluiting is om extra juice te leveren voor de tweede processor.

Het plaatje heb ik dus wel gezien, maar dat van dat extra stekkertje leek mij niet relevant voor de hoofdvraag. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Tatsu op 04-12-2004 19:59 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:49

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

kvdd schreef op zaterdag 04 december 2004 @ 19:05:
[...]

neej nee niet meer van plan hoor! :*) zal wel gek weze 8)7
Tip:

Neem liever niet een of andere 350W/400W Q-Tec, Target of andere no-name meuk, pak liever een 235W/250W AOpen of SuperFlower ofzo, dan heb je minder (piek-)wattage maar een stuk beter afgewerkte, betrouwbare voeding, en voor een gemiddelde P3 is 235W (mits een GOEDE 235W) ruim voldoende.

Overigens is AT->ATX niet eens zo moeilijk, enige wat je hoeft te doen is een van de 5V of 12V lijnen omvormen naar 3.3V en evt (wel zo netjes, niet strict noodzakelijk) een 5V standbystroom leveren en een Power Good via een relais op de schakelaar aansluiten... :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

AT voedingen hebben volgens mij een zwakke 12v lijn. Toen de tijd zat de processor op de 5v lijn. Nu zit de processor op 12v lijn. Noname voedingen heb nog steeds vaak zwakke 12 v lijnen. Koop een degelijke voeding en dat zal niet extreem goedkoop zijn, maar op de lange termijn zal het een betere keuze zijn.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op zondag 05 december 2004 @ 12:51:
AT voedingen hebben volgens mij een zwakke 12v lijn. Toen de tijd zat de processor op de 5v lijn. Nu zit de processor op 12v lijn. Noname voedingen heb nog steeds vaak zwakke 12 v lijnen. Koop een degelijke voeding en dat zal niet extreem goedkoop zijn, maar op de lange termijn zal het een betere keuze zijn.
'Toentertijd' zul je bedoelen :z

Dit is niet het onderscheid AT-ATX maar AT(X)-ATX12V

Het is pas met de P4 dat de CPU stroom trekt van de 12V (sommige nieuwere Athlon borden als de A7N8X doen het overigens ook), bij zo goed als alle P3 borden komt de VCore gewoon van de 5V lijn. De 12V lijn wordt in zo'n systeem zo goed als alleen gebruikt voor fans, drives en die (zo goed als nooit gebruikte) lijnen op de seriele poort.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

dat extra connector op de voeding van de nieuwere atx voedingen is gewoon een extra aansluiting voor moederborden die dat hebben als extra voedings lijn

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op zondag 05 december 2004 @ 13:28:
dat extra connector op de voeding van de nieuwere atx voedingen is gewoon een extra aansluiting voor moederborden die dat hebben als extra voedings lijn
Daar hadden we het dus niet over, de 'gewone' ATX en AT voedinsstekkers hebben ook een 12V lijn hoor :z

Oslik blyat! Oslik!

• huubhuub
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03:24
Ik zelf heb een Qtec 450 watt (let op dit is piekvermogen) (zie sig) en voor 30 Euries trekt dat ding al mijn hardware

Dus niet alle "goedkope" voedingen zijn brak }:O

Huub

Always bet on Huub

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:04
dion_b schreef op zondag 05 december 2004 @ 13:18:
[...]

'Toentertijd' zul je bedoelen :z
Niet "toenDertijd"?

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Mijn eerste ingeving zou ook met een d zeggen, maar herrinner me van Nederlands dat dat echt met een t moet. Sorry :9

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

Verwijderd

van die zwarte opstaande busjes he?

ik was voor mijn profiewerkstuk ook met een wisselspanningsgenerator bezig en we dachten wat zou er nou is gebeuren als we dat op een fan aansluiten. Hij draaide een halve minuut niet echt hard toen nog wat meer vermogen erop en Boem. daar knalde ook ff een busje kapot. opzich wel leuk. als je dat nou is met van die grote condensators doet, misschien leuk voor oud en nieuw

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-02 14:34

Yucko

One clown to rule them all !

De connectors op het plaatje van de TS zijn niet van een AT voeding, maar van een ATX voeding want je ziet per stekker nl. 2 rijen met aansluitingen. Dat er toevallig P1 en P2 opstaat heeft voor de rest niets met Pentium of whatever te maken maar gewoon met de nummering van de powerconnectors (zoals de TS reeds aangaf)

Hier onder zie je een afbeelding van een AT voeding aansluiting (voor je moederbord that is)
Afbeeldingslocatie: http://www.hardwaresecrets.com/imageview.php?image=1552

[ Voor 23% gewijzigd door Yucko op 25-12-2006 12:41 ]

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Beetje loze trap van een beetje loze oude topic...

Welke voeding heb ik nodig? Deel 16

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.