Twinmos CL2 + Twinmos CL2.5 timingprobleem

Pagina: 1
Acties:

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:46

sphere

Debian abuser

Topicstarter
Ik heb een Abit NF7-S met 2x 256MB Twinmos Twister op 2338 200MHz.
Dat loopt allemaal prima.

Nu heb ik een reepje 512MB Twinmos CL2.5 dat ik aan het testen ben om te zien of ik dat erbij kan plaatsen. Nu zijn er een aantal problemen waar ik tegenaan loop:

• Het Twinmos CL2.5 geheugen geeft fouten in memtest86+ op SPD timings
• Het Twinmos CL2.5 geheugen lijkt goed te draaien op 3338
• Het Twinmos Twister geheugen wil niet draaien op 3338: de computer post zelden.

Het lijkt er dus op dat deze twee reepjes geheugen niet te combineren vallen.

Wat heb ik al gedaan:
• Vdimm veranderd van 2.6-2.9
• Andere timings geprobeerd met alle reepjes: 2338, 2.5338, 3338, 2227, 2225, 34411, 22211.
• Compatabiliteitslijst van mijn mobo gecontroleerd
• euss lastig gevallen
• mijn donuts opgegeten :9

Samenvattend vallen mij twee dingen op:
1) de CL2.5 reep vertikt het om te correct te functioneren op SPD timings
2) het CL2 geheugen vertikt het om te draaien op lossere timings

Dat eerste kan natuurlijk gewoon zijn dat die reep bagger is. Maar dat tweede snap ik niet. Het is toch raar dat dat mem niet wil op lossere timings? Is er nog iets dat ik kan proberen behalve die reep 512MB retoursturen?

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• Lord Llurch
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-06-2012

Lord Llurch

graftakke

interessant verhaal, ik heb hier een soort gelijk probleem, maar heb er nog geen oplossing voor kunnen vinden; ik dit topic goed volgen; misschien ligt voor mij ook een oplossing in 't verschiet.

Ik heb een 512Mb PC2700 TwinMos die zich erg goed laat klokken tot 220+ MHz, op 2-2-2-8, terwijl het 166 MHz 2,5-3-3-8 is. daarnaat zitten er 2x256Mb PC3200 Corsair in, die 2-3-3-6 zou moeten kunnen (specs uit het boekje), maar als ze samen in mijn Abit NF7 zitten (1Gb Dual-channel wordt dat dan), willen ze ook niet sneller dan 2,5-3-3-8 ! Oók niet met hogere voltages, óók niet met lagere MHz-en....

De combinatie met de TwinMos stick, en 2x256Mb PC3500 OCZ (rated 217MHz 2,5-3-3-7), laat zich wél op 2-2-2-8 timen. Ook tot zeer hoge FSB's. Mijn vermoeden is dat de SPD nagenoeg hetzelfde is, en zich daarom makkelijker (en gewilliger) laat veranderen. (pure speculatie natuurlijk 8)7 )

Dus van mijn kant: ik denk dat er fijne verschillen zijn, die de boel alleen maar standaard willen laten draaien, ik heb heel veel geprobeerd, maar nooit een oplossing gevonden, dus ik heb het vermoeden dat er gewoon geen oplossing is.....incompatible SPD timings of zoiets....

doen de twisters het apart wel op hogere timings?
en als die 512 stick nu al fouten geeft, en alleen wil draaien op Cas 3, zou ik sowieso contact opnemen met de winkel!

[ Voor 3% gewijzigd door Lord Llurch op 04-12-2004 09:41 ]

There is one more thing: It's been emotional

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Heb je de meeste recente BIOS erin geflasht?

Anders zou ik de CL2.5 reep maar retourneren onder het mom dat deze niet op de fabrieksinstellingen werkt :)

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:46

sphere

Debian abuser

Topicstarter
Lord Llurch schreef op zaterdag 04 december 2004 @ 09:40:
interessant verhaal, ik heb hier een soort gelijk probleem, maar heb er nog geen oplossing voor kunnen vinden; ik dit topic goed volgen; misschien ligt voor mij ook een oplossing in 't verschiet.

Ik heb een 512Mb PC2700 TwinMos die zich erg goed laat klokken tot 220+ MHz, op 2-2-2-8, terwijl het 166 MHz 2,5-3-3-8 is. daarnaat zitten er 2x256Mb PC3200 Corsair in, die 2-3-3-6 zou moeten kunnen (specs uit het boekje), maar als ze samen in mijn Abit NF7 zitten (1Gb Dual-channel wordt dat dan), willen ze ook niet sneller dan 2,5-3-3-8 ! Oók niet met hogere voltages, óók niet met lagere MHz-en....

De combinatie met de TwinMos stick, en 2x256Mb PC3500 OCZ (rated 217MHz 2,5-3-3-7), laat zich wél op 2-2-2-8 timen. Ook tot zeer hoge FSB's. Mijn vermoeden is dat de SPD nagenoeg hetzelfde is, en zich daarom makkelijker (en gewilliger) laat veranderen. (pure speculatie natuurlijk 8)7 )

Dus van mijn kant: ik denk dat er fijne verschillen zijn, die de boel alleen maar standaard willen laten draaien, ik heb heel veel geprobeerd, maar nooit een oplossing gevonden, dus ik heb het vermoeden dat er gewoon geen oplossing is.....incompatible SPD timings of zoiets....

doen de twisters het apart wel op hogere timings?
en als die 512 stick nu al fouten geeft, en alleen wil draaien op Cas 3, zou ik sowieso contact opnemen met de winkel!
Om eerlijk te zijn overklokt mijn twinmos twister gebeuren sowieso slecht. Ik draai dat op SPD timings op 200MHz, en verder kom ik er niet aan, want timings veranderen zit er niet in. Het wil wel iets overklokken, ik geloof tot 210 ofzo, maar echt dat je broek ervan afzakt, nou nee. :/
BalusC schreef op zaterdag 04 december 2004 @ 09:53:
Heb je de meeste recente BIOS erin geflasht?

Anders zou ik de CL2.5 reep maar retourneren onder het mom dat deze niet op de fabrieksinstellingen werkt :)
Nee, dat heb ik niet. Ik was me niet bewust dat dit kon helpen bij dit soort zut. Maar goed, het is inderdaad curieus dat die CL2.5 reep niet memtest86+-proof op SPD timings wil.

Kan iemand nog zinnig commentaar geven op het feit dat de Twister repen niet op lossere timings willen? Dat had ik eigenlijk niet verwacht.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• Skyline GT-R
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-07 06:51

Skyline GT-R

RB26DETT

Ik weet het niet, maar gaven twinmoss repen in combinatie met een nForce chipset niet zowieso al problemen?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Daar sla je de spijker op de kop :) * BalusC lette even niet goed op om wat voor een mobo het hier gaat.

Ziehier: [search=nf7 twinmos]. 't Staat zelfs in de FAQ: Welk merk geheugen moet ik nemen? en in de troubleshooter: Hangen en Opstartproblemen » Geheugen.

Lijkt me duidelijk: neem een ander merk ;)

[ Voor 18% gewijzigd door BalusC op 04-12-2004 14:48 ]

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-08 09:58
Skyline GT-R schreef op zaterdag 04 december 2004 @ 13:46:
Ik weet het niet, maar gaven twinmoss repen in combinatie met een nForce chipset niet zowieso al problemen?
Idd, ik heb 2x 256mb PC 3200 Cl 2.5 gehad van twinmos en ik heb nog nooit zoveel problemen gehad met het geheugen :X sterker nog, als ik een dual channel kit van 2x 512mb er in deed of een andere losse 512mb dimm (btw wel allemaal van twinmos) boote mijn systeem niet eens.
Met 1 256mb en 1 512mb wou m'n systeem wel booten maar dan crashte hij binnen 5 min.

Ik heb toen met een grote leverancier van deze chips gesproken, en dit was een bekend probleem.

Nou, ik draai nu dus lekker 2x goedkope MDT 512mb pc3200 dimms, en ze gaan loeihard :D

Dit dus op een Abit nf7-s Rev 2.0
Pagina: 1