PC samengesteld, blijf nog met enkele vragen zitten

Pagina: 1
Acties:

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01:58

sjirafje

No inspirational quotes here

Topicstarter
Informatie

Mijn huidige systeempje (PIII laptop) is nodig aan vervanging toe. Ik vind het namelijk niet meer rendabel om deze nog verder te upgraden. Niet alleen zijn laptop onderdelen duurder, maar ook valt er bijna niets meer aan te upgraden.
Ik loop tegen het probleem aan dat ik geen cd’s/dvd’s kan branden, dus er moet sowiso een dvd-brander in het nieuwe systeem komen.
Ook zijn er nog al wat spellen, die ik niet of op lage kwaliteit kan spelen. Ik heb inmiddels al een nieuwe monitor (17” 1280x1024 tft) Ik zou het liefst de de nieuwste spellen kunnen spelen op max detail bij 1024x768 of 1280x1024. Er moet dus een degelijke videokaart in zitten. Maar omdat mijnbudget enigzins beperkt is kan dit niet een van de duurste zijn.
Geluid vind ik niet echt belangrijk. Ik wil natuurlijk wel mijn mp3tjes kunnen beluisteren. Maar een hoogwaardige geluidskaart is niet nodig. Wat betreft het geluidsniveau van het systeem, dit hoeft niet extreem laag te zijn. Het moet alleen niet extreem hard zijn. Maar ik hoef dus geen ultra stille voeding oid.
Ik heb het liefste wel een beetje een stylie kast. Strak, bijvoorkeur zwart/zilver en een window is ook wel leuk.

Eigen idee

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/peter.haberkorn/bestanden/pc%20specs.JPG
Ps. over de kast ben ik nog niet helemaal uit. Ik ga binnenkort eens de plaatselijke pc boeren langs om eens te kijken wat ze hebben staan.

plaatje van de kast die het tot nu de eerste keus heeft:
Afbeeldingslocatie: http://www.quickspot.nl/images/q3.jpg

Onderbouwing

Ik heb bij het samenstellen van het systeempje voornamelijk gekeken naar de BBG. Ik heb echter uit een aantal test het idee gekregen dat de geforce 6800 toch beter presteert dan de radeon 9800pro. En volgens mij zijn ze voor ongeveer te zelfde bedrag te krijgen.
En omdat ik de kast die in de BBG gekozen is niet mooi vind. Ben ik opzoek gegaan naar een andere in dezelfde prijscategorie.
Ik ben ook voor een andere hardeschijf gegaan dan in de BBG staat. Dit omdat deze een stukje goedkoper is. En ik blijf natuurlijk wel een nederlander :P Mijn budget bedraagt maximaal 800 euro.

Vragen

Is 512 mb niet wat weinig in verhouding tot de rest van het systeem? Of is dit prima te doen?
Ik heb gehoord dat de NEC fikker erg kieskeurig is met betrekking tot de dvd’s. Zijn er meer mensen die dit idee/gehoord hebben? [rml][ Ervaringen] NEC 3500A deel 2[/rml] hier vind ik er bijna niets over terug.
Is de keuze voor voor de Geforce 6800 LE een goede? Of kan ik toch beter het advies van de BBG opvolgen?
Bij de kast zit een 350 watt voeding. Zou dit genoeg zijn voor dit systeem?
Wat vinden jullie over-all van dit systeem? Heb ik een beetje logische keuzes gemaakt?
Kan ik nog ergens op besparen, zonder dat dit teveel ten koste gaat van de prestaties van het systeem?

Bronnen

BBG multimediasysteem (reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie november 2004)
BBG High-end gamesysteem (reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie november 2004)
Geforce 6800 vs Radeon 9800pro (nieuws: De juiste videokaart voor elk budget uitgezocht)
Geforce 6800 vs Radeon 9800pro (gamespot) (http://hardware.gamespot.com/Story-ST-13234-1120-x-x-x)
Geforce 6800 LG getest (http://print.tweakers.net/?nieuws/33509)
NEC 3500 ([rml][ Ervaringen] NEC 3500A deel 2[/rml])

Bij vragen/opmerkingen/aanmerkingen; brandmaar los :) En al vast bedankt voor jullie kritische blik/deskundige oordeel _/-\o_

Ps. het tabelletje (plaatje) is een printscreen van het origineel. Dit is een exel bestandje. Omdat dit misschien handig is voor mensen die zelf een pc willen samenstellen, kun je hem hier vinden. Hier heb ik ook de pricewatch links van de onderdelen toegevoegd. De benodigde formules zijn reeds ingevoerd. (rechts klikken voor opslaan)

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik vind dit een prima startpost waarvoor mijn compliment.

Ik heb weinig aan te merken op je voorlopige keuzes. Misschien dat je even goed moet controleren of het geheugen compatibel is met de K8V. Ik heb voor duurder Corsair gekozen wat overdone is voor mijn systeem maar ik wist 100% zeker dat het zou werken. Heb trouwens gekozen voor 2 x 512 mb matched pair. Blijkt een goede keuze te zijn toen ik ooit wat logs zag aangaande het geheugengebruik.

Videokaart lijkt me prima al heeft mijn allereerste ATI, na heel erg veel Nvidea, mijn voorkeur.

De NEC brander, ouder type, levert bij mij geen enkel probleem op... of af. Ik gebruik mmore voor normale en memorex dvd+rw voor rw.

[ Voor 11% gewijzigd door Guardian Angel op 03-12-2004 20:07 ]

ARME AOW’er

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:18

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Zou het niet makkelijker zijn gezien je later lijkt mij ook wil upgraden om een S939 proc + mobo te nemen :? Hierop gaat AMD in de toekomst verder breien...
Echter ben je hierdoor wel wat duurder uit, maar heb je ook weer betere performance en upgrade mogelijkheden :)

Daarnaast kan je alsnog voor een 9800 Pro gaan en deze flashen naar een 9800 XT. Goede prestaties voor een redelijke prijs (spreek uit ervaring, gezien ik tot nu toe alles op 1280x960 kan draaien en alles op high) (zie spec in me sig)

[ Voor 58% gewijzigd door Notna op 03-12-2004 20:15 ]

Xbox Live ID:Notna8310

• sjirafje

sjirafje

Topicstarter
Guardian Angel schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 20:05:
Ik vind dit een prima startpost waarvoor mijn compliment.
Dankje, dit is de eerste keer dat ik een pc helemaal van uit niets ga opbouwen. Om te voorkomen dat dit topic gesloten word heb ik geprobeerd om me zo veel mogelijk aan de regeltjes/voorschriften te houden
Ik heb weinig aan te merken op je voorlopige keuzes. Misschien dat je even goed moet controleren of het geheugen compatibel is met de K8V. Ik heb voor duurder Corsair gekozen wat overdone is voor mijn systeem maar ik wist 100% zeker dat het zou werken. Heb trouwens gekozen voor 2 x 512 mb matched pair. Blijkt een goede keuze te zijn toen ik ooit wat logs zag aangaande het geheugengebruik.
volgens de site van Asus is 512M TwinMOS M2G9J16AGATT9F081AA4T DS TMD7608F8E50D compatibel. Ik heb nog niet nagezocht of dit het zelfde geheugen is als wat ik heb uitgekozen.

Notna schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 20:12:
Zou het niet makkelijker zijn gezien je later lijkt mij ook wil upgraden om een S939 proc + mobo te nemen :? Hierop gaat AMD in de toekomst verder breien...
Echter ben je hierdoor wel wat duurder uit, maar heb je ook weer betere performance en upgrade mogelijkheden :)
Dat heb ik zeker overwogen, ik heb zelfs overwogen om een upgradebaar 745 mobo te nemen. Maar ik heb na lang twijfelen toch het idee dat het beter is om de BBG op te volgen. Ik ben namelijk wel gebonden aan mijn budget van 800 euro.
Daarnaast kan je alsnog voor een 9800 Pro gaan en deze flashen naar een 9800 XT. Goede prestaties voor een redelijke prijs (spreek uit ervaring, gezien ik tot nu toe alles op 1280x960 kan draaien en alles op high) (zie spec in me sig)
Daar heb ik ook aan gedacht, omdat ik geen directe vergelijking tussen de 9800pro en de 6800LE heb kunnen vinden, heb ik op gevoel voorlopig voor de 6800LE gekozen. Dit is echter het onderdeel het meest over twijfel.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Verwijderd

sjirafje schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 19:57:
Informatie

Vragen

Is 512 mb niet wat weinig in verhouding tot de rest van het systeem? Of is dit prima te doen?
Ik heb gehoord dat de NEC fikker erg kieskeurig is met betrekking tot de dvd’s. Zijn er meer mensen die dit idee/gehoord hebben? [rml][ Ervaringen] NEC 3500A deel 2[/rml] hier vind ik er bijna niets over terug.
Is de keuze voor voor de Geforce 6800 LE een goede? Of kan ik toch beter het advies van de BBG opvolgen?
Bij de kast zit een 350 watt voeding. Zou dit genoeg zijn voor dit systeem?
Wat vinden jullie over-all van dit systeem? Heb ik een beetje logische keuzes gemaakt?
Kan ik nog ergens op besparen, zonder dat dit teveel ten koste gaat van de prestaties van het systeem?
512MB is geen verkeerde keus, je kunt er altijd nog 512MB zonder dat je iets overhoudt.
Wat betreft de grafische kaart, ik denk ook een goede keus, stel dat je deze koopt en je wilt hem nog eens upgraden raak je de 6800 beter kwijt dan de 9800pro.
De kast ziet er leuk uit maar ik kon niets vinden over de voeding en die is toch zo belangrijk, als 350W het maximum is zou ik toch een andere zoeken, een extra outlet fan is denk ik ook wel nodig
Waar ik persoonlijk een hekel aan heb is de boxed koelers bij AMD-procs, deze vind ik vrij gehorig en zijn erg stofgevoelig, ik heb beter ervaringen met bijv.een spire, stiller en koeler.
s6 durmee

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:35
die falconrock 2 past niet op socket 754/939 mobo's

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• sjirafje

sjirafje

Topicstarter
PASware schreef op zaterdag 04 december 2004 @ 01:52:
die falconrock 2 past niet op socket 754/939 mobo's
Falconrock 2? :? Dat moet je me uitleggen. Wat bedoel je daar mee?

• NrG_82
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

NrG_82

Canon & Apple equiped

sjirafje schreef op zaterdag 04 december 2004 @ 02:37:
[...]

Falconrock 2? :? Dat moet je me uitleggen. Wat bedoel je daar mee?
Dat slaat op de Spire Falconrock II cooler die Domst in dit bericht hierboven aanraadt.

MBP 15" i5 | 7D | 450D | 24-105L | 70-200 F/4L IS | 85 1.8 | Speedlite 430EX II | PS3 | Wii | iPhone 4s | iPad Air 64gb

• UltraR-pc
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-02-2024
sjirafje schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 20:25:
[...]

Dat heb ik zeker overwogen, ik heb zelfs overwogen om een upgradebaar 745 mobo te nemen. Maar ik heb na lang twijfelen toch het idee dat het beter is om de BBG op te volgen. Ik ben namelijk wel gebonden aan mijn budget van 800 euro.
Socket 939 zal je hooguit 40 Euro extra gaan kosten. Ik zou echt absoluut daar voor gaan. De BBG kwam net iets te vroeg uit om socket 939 erin te verwerken. In de januari BBG zal socket 939 er zeker in verwerkt zijn.
[...]

Daar heb ik ook aan gedacht, omdat ik geen directe vergelijking tussen de 9800pro en de 6800LE heb kunnen vinden, heb ik op gevoel voorlopig voor de 6800LE gekozen. Dit is echter het onderdeel het meest over twijfel.
6800le is duidelijk de beste keuze. Op normale snelheid is hij al sneller dan de 9800pro, hij is heel vaak makkelijk te flashen naar 6800 snelheid (wat echt heel snel is) en hij is goedkoper (paar euro) dan de 9800pro.

Verder moet je gewoon voor 512mb gaan. Dat is echt gewoon voldoende. Daarnaast is geheugen heel simpel uit te breiden (gewoon reepje erbij prikken). Dus mocht het binnenkort toch te weinig zijn dan is dat nog steeds geen enkel probleem.

Edit:
Bij socket 939 is 2 x 512mb of 2 x 256mb pc3200 geheugen wel aan te raden. Omdat dat platform gebruik maakt van dual-channel wat een behoorlijke performanceboost geeft.

[ Voor 18% gewijzigd door UltraR-pc op 04-12-2004 18:17 ]

• sjirafje

sjirafje

Topicstarter
Ik zie hier toch een aantal keer dat het misschien beter is om voor 939 te gaan in plaats van een 754 systeem. Ik heb mijn plan daarom bijgesteld, en ben van plan om voor een Asus A8V Deluxe/Wifi, K8T800Pro te gaan met een AMD Athlon 64 3000+ (S939, 1,8GHz, 512KB, Boxed). Ook heb ik begrepen dat het beter is om voor 2 reepjes van 256 mb te gaan dan voor eentje van 512 mb.
Ik kom dan ongeveer op een prijsverhoging van +/- 25€, wat ik een acceptabel bedrag vind.

Ik heb geen verdere informatie kunnen vinden over de voeding van de kast die ik uitgekozen heb. Daarom heb ik het idee om voor een losse kast en een losse voeding te gaan.
Ik zat te denken aan een Q-Tec 400W P4 Dual Fan Gold Low Noise Is dit een goede keus? Ik zie in dit topic gematigd posietieve reacties. Maar ik kan hier nou niet uit opmaken of deze voeding genoeg stroom gaat leveren.

ps, dit is de losse kast die tot nu toe de voorkeur heeft; :9~
Afbeeldingslocatie: http://3rsystem.co.kr/english/products/case/r202li/r202li_black_b.jpg
zwart/grijs met blauwe 'accenten' is blijkbaar toch mijn smaak :9

Ik heb trouwens weer voor een boxed processor gekozen omdat ik niet het idee heb dat ik me aan dat geluid ga ergeren. En ik krijg 2 jaar extra garantie op m'n cpu

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
sjirafje schreef op maandag 06 december 2004 @ 01:18:
Ik zie hier toch een aantal keer dat het misschien beter is om voor 939 te gaan in plaats van een 754 systeem. Ik heb mijn plan daarom bijgesteld, en ben van plan om voor een Asus A8V Deluxe/Wifi, K8T800Pro te gaan met een AMD Athlon 64 3000+ (S939, 1,8GHz, 512KB, Boxed). Ook heb ik begrepen dat het beter is om voor 2 reepjes van 256 mb te gaan dan voor eentje van 512 mb.
Ik kom dan ongeveer op een prijsverhoging van +/- 25€, wat ik een acceptabel bedrag vind.

Ik heb geen verdere informatie kunnen vinden over de voeding van de kast die ik uitgekozen heb. Daarom heb ik het idee om voor een losse kast en een losse voeding te gaan.
Ik zat te denken aan een Q-Tec 400W P4 Dual Fan Gold Low Noise Is dit een goede keus? Ik zie in dit topic gematigd posietieve reacties. Maar ik kan hier nou niet uit opmaken of deze voeding genoeg stroom gaat leveren.

ps, dit is de losse kast die tot nu toe de voorkeur heeft; :9~
[afbeelding]
zwart/grijs met blauwe 'accenten' is blijkbaar toch mijn smaak :9

Ik heb trouwens weer voor een boxed processor gekozen omdat ik niet het idee heb dat ik me aan dat geluid ga ergeren. En ik krijg 2 jaar extra garantie op m'n cpu
Nu je voor socket 939 gaat zou ik zeker twee reepjes geheugen doen anders kun je de dual-channel functie niet benutten ;).

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09-2025

swampy

Coconut + Swallow = ?

Mmm rest van je systeem is aardig..leuk in elkaar gezet... maar een Qtec voeding????

En dan ook nog de 400W????

NIET DOEN!!!

Please... dat gaat je lol vergallen, die houden het even uit en dan is je harde schijf naar de kloten. Haal een betere voeding, mmm... chieftec maakt aardige voedingen, enermax ook... zalman bouwt vooral voor stilte ( is duur ) ... ben de naam kwijt van het zootje andere goede voedingen..dus als anderen nog daarin voorstellen hebben!

Sorry hoor maar er is genoeg gezegt en gesproken over de Qtec voedingen, het is iets wat niet tweaker waardig is. De waarden opgegeven zijn maar PIEKWAARDEN ( kan wel ja 1 hele minuut uitgehouden worden indien nodig ) en de voedingen zijn vaak onstabiel genoeg om je alle harde schijven te kosten..als je geluk hebt... bij sommige was ook het moederbord naar de klote...

[ Voor 29% gewijzigd door swampy op 06-12-2004 02:24 ]

There is no place like ::1

• Acheron
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:45

Acheron

updatepack.nl

Over geluid enzo, constant gezoem in je kamer ben je op een gegeven moment echt zat, zeker als je ook nog TV wil kijken of huiswerk maken heeft me doen besluiten m'n systeem (achteraf) stiller te maken:

Sweex 300 Watt -> Tagan 380 Watt
AMD Boxed koeler -> Zalman 7000B Al/CU
nVidia Ti4200 VGA koeler -> Zalman ZM80C-HP koeler + OP1 fan.

Totaal een investering van 120 euro, maar het was het waard.

Zeg nee tegen bloatware. Download Nero Lite!

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Tagan..bingo... dat is een van de "oem" namen voor een van de grote voeding makers, stuk goedkoper als het merk spul, maar op wat kleine dingen na..precies hetzelfde...

Ik zou voor een Tagan voeding gaan!

• sjirafje

sjirafje

Topicstarter
Dan vrees ik dat ik toch mijn budget zal moeten verhogen. Zodat ik voor de Tagan TG380-U01 380W PSU kan gaan. De 330 watt uitvoering lijkt me wel wat aan de krappe kant zijn voor deze configuratie vandaar de keus voor een 380 W

Over dat geluid van het systeem maak ik me niet echt druk. De computer die ik nu hier heb staan gaat ook om de zo veel tijd even een paar minuten flink staan loeien, en daar stoor ik me ook niet echt aan.

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-01 14:33

janklp

FortyTwo Capital

Zijn arctic koelers en voedingen geen optie? Die heb ik zelf verleden week ook besteld.

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Ik verwacht dat een tagan 380 W genoeg zal moeten zijn...

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-01 10:28
Denk ook na over toekomstig gebruik. Wil ik PCI-E 16x. Als je een Mobo koopt voor socket 939 en PCI-E kan je tenminste nog eens upgraden.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• UltraR-pc
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-02-2024
Jumpman schreef op maandag 06 december 2004 @ 12:33:
Denk ook na over toekomstig gebruik. Wil ik PCI-E 16x. Als je een Mobo koopt voor socket 939 en PCI-E kan je tenminste nog eens upgraden.
Die bestaan nog niet en de levering van NForce 4 kan nog wel eens lang gaan duren.

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-01 10:28
Weet ik, maar daar kan je wel over nadenken. Er zijn al enkele 'beta' bordjes in omloop, dus het is niet iets wat nog een jaar duurt. Anders kan je wel zeggen wacht op een 7 Ghz processor... 8)

[ Voor 5% gewijzigd door Jumpman op 11-12-2004 12:53 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Pagina: 1