Informatie
Mijn huidige systeempje (PIII laptop) is nodig aan vervanging toe. Ik vind het namelijk niet meer rendabel om deze nog verder te upgraden. Niet alleen zijn laptop onderdelen duurder, maar ook valt er bijna niets meer aan te upgraden.
Ik loop tegen het probleem aan dat ik geen cd’s/dvd’s kan branden, dus er moet sowiso een dvd-brander in het nieuwe systeem komen.
Ook zijn er nog al wat spellen, die ik niet of op lage kwaliteit kan spelen. Ik heb inmiddels al een nieuwe monitor (17” 1280x1024 tft) Ik zou het liefst de de nieuwste spellen kunnen spelen op max detail bij 1024x768 of 1280x1024. Er moet dus een degelijke videokaart in zitten. Maar omdat mijnbudget enigzins beperkt is kan dit niet een van de duurste zijn.
Geluid vind ik niet echt belangrijk. Ik wil natuurlijk wel mijn mp3tjes kunnen beluisteren. Maar een hoogwaardige geluidskaart is niet nodig. Wat betreft het geluidsniveau van het systeem, dit hoeft niet extreem laag te zijn. Het moet alleen niet extreem hard zijn. Maar ik hoef dus geen ultra stille voeding oid.
Ik heb het liefste wel een beetje een stylie kast. Strak, bijvoorkeur zwart/zilver en een window is ook wel leuk.
Eigen idee
Ps. over de kast ben ik nog niet helemaal uit. Ik ga binnenkort eens de plaatselijke pc boeren langs om eens te kijken wat ze hebben staan.
plaatje van de kast die het tot nu de eerste keus heeft:

Onderbouwing
Ik heb bij het samenstellen van het systeempje voornamelijk gekeken naar de BBG. Ik heb echter uit een aantal test het idee gekregen dat de geforce 6800 toch beter presteert dan de radeon 9800pro. En volgens mij zijn ze voor ongeveer te zelfde bedrag te krijgen.
En omdat ik de kast die in de BBG gekozen is niet mooi vind. Ben ik opzoek gegaan naar een andere in dezelfde prijscategorie.
Ik ben ook voor een andere hardeschijf gegaan dan in de BBG staat. Dit omdat deze een stukje goedkoper is. En ik blijf natuurlijk wel een nederlander
Vragen
Is 512 mb niet wat weinig in verhouding tot de rest van het systeem? Of is dit prima te doen?
Ik heb gehoord dat de NEC fikker erg kieskeurig is met betrekking tot de dvd’s. Zijn er meer mensen die dit idee/gehoord hebben? [rml][ Ervaringen] NEC 3500A deel 2[/rml] hier vind ik er bijna niets over terug.
Is de keuze voor voor de Geforce 6800 LE een goede? Of kan ik toch beter het advies van de BBG opvolgen?
Bij de kast zit een 350 watt voeding. Zou dit genoeg zijn voor dit systeem?
Wat vinden jullie over-all van dit systeem? Heb ik een beetje logische keuzes gemaakt?
Kan ik nog ergens op besparen, zonder dat dit teveel ten koste gaat van de prestaties van het systeem?
Bronnen
BBG multimediasysteem (reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie november 2004)
BBG High-end gamesysteem (reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie november 2004)
Geforce 6800 vs Radeon 9800pro (nieuws: De juiste videokaart voor elk budget uitgezocht)
Geforce 6800 vs Radeon 9800pro (gamespot) (http://hardware.gamespot.com/Story-ST-13234-1120-x-x-x)
Geforce 6800 LG getest (http://print.tweakers.net/?nieuws/33509)
NEC 3500 ([rml][ Ervaringen] NEC 3500A deel 2[/rml])
Bij vragen/opmerkingen/aanmerkingen; brandmaar los
Ps. het tabelletje (plaatje) is een printscreen van het origineel. Dit is een exel bestandje. Omdat dit misschien handig is voor mensen die zelf een pc willen samenstellen, kun je hem hier vinden. Hier heb ik ook de pricewatch links van de onderdelen toegevoegd. De benodigde formules zijn reeds ingevoerd. (rechts klikken voor opslaan)
Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn