Toon posts:

Geheugen timings of MHz'en? Of gewoon veel geheugen?

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Nu ten eerste niet kwaad worden mensen :) heb er hard gezocht naar die timings dingen en mhz van het geheugen and all. Maar ik kom er niet goed uit, want wat ik niet duidelijk vind beantwoord is dat de ene zegt strakke timings voor gaming andere zegt weer gewoon veel geheugen en weer een ander zegt snel geheugen nemen (mhz). Ik heb al in de andere topics gelezen. En ik zag derstraks ook een review er tussen zitten van geheugen dat op 333 liep en daarna op 400 nog wat 7/9 fps sneller liep in unreal.

Mijn vraag is dus kort weg wat meot je nou hebben als je wilt gamen? want videobewerking doe ik niet. Ik speel graag doom3 halfllife2 enz dat soort games. Wat is dan nodig veel geheugen (1 gig ofzow) snel of strakke timings of bijvoorbeeld snel en strakke timings en dan maar 512 ofzo?

Bvd thomas

(kvind het echt chaos met die topics een nieuwbie word er gek van ;) spreek uit ervaring)

Verwijderd

Neem een goede videokaart :)

Timings scheeld wel iets, maar betere VGA helpt meer ;)

[ Voor 87% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2004 16:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ow jah me systeem misschien als voorbeeld ;)

Heb atm een asus a8v met 3000 winchester :9~, Geforce3 :D, 512 kingston CL2.5 valueram rest moet zoveel uitmaken denk ik. Maar geheugen wil ik dus vervangen maar er gaat zoiezo een 6800GT of X800pro misschien ook wel ultra of XT komen? misschien dat dat meer invloed heeft als duur geheugen?

Maar dan ngo wil ik gaarne weten wat en hoeveel invloed zulke geheugen opties nou hebben voor het gaming platform

• 4VAlien
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-08 23:13

4VAlien

Intarweb!

http://www20.tomshardware...board/20040119/index.html Timings zijn nauwelijks van invloed.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ga voor megahertzen, mocht je de keuze hebben uit sneller geheugen of strakker afgesteld geheugen. De snelheidsvoordelen van geheugentimings vallen bijkans in het niet met de enorme geheugenbandbreedtes van tegenwoordig. Waar je vroeger bij PC100 met een één kloktik strakker gestelde timing (CAS2 ipv CAS3) nog 10ns winst kan maken, is de winst nu bij PC3200 DDR slechts 5ns.

Maar geheugen met strakke timings is over het algemeen veel verder overclockbaar dan het geheugen met lossere timings.

Het is maar net wat je wil voor je budget :)

En hoeveel geheugen je nodig hebt kun je makkelijk zelf checken: hou je geheugengebruik in de gaten en gebruik je logica ;) Wanneer je regelmatig tegen de grenzen of zelfs overheen zit, dan is uitbreiding nuttig. Zie ook de FAQ van dit subforum onder "Hoeveel geheugen heb ik nodig?" B)

[ Voor 22% gewijzigd door BalusC op 02-12-2004 16:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
wel handig link die van tomshardware.

Nou kwil er wel rond 200 voor uitgeven maar ik zag ook pc4000 ofzoiets van twinmos vopor 105 per 512mb, maar was cl4. Snap ik niet helemaal is dat nou nog wel supersnel of niet? Of is dat nou ideal geheugen voor het geld voor een gamer? of maakt die cl nou weer dat die snelheid nutteloos is?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2004 20:56 ]

Verwijderd

AMD = Timings
Intel = Bandbreedte

Verwijderd

Algemeen: Veel geheugen > Hoge-bandbreedte geheugen > Geheugen met lage latencies
"beter een gig traag geheugen dan een halve gig heel snel geheugen"
Zeker sinds de pIV en de A64 is echt hele strakke timings niet heel belangrijk meer.

ik heb net een paar kingmax pc4000 bij icomputers.nl vandaan. Daar zitten Hynix D5 chippies op, en die doen het wel prima, ook om te overklokken met een beetje meer volts erdoor. Kost 112E per reepje 512MB DDR500 en daar krijg je nog coole groene heatspreaders voor ook ;) Voor jouw geval zou ik er gewoon een reepje 512 van wat je al hebt erbij mikken.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2004 21:27 ]

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 11:29

nIghtorius

Poef!

hmmm. een A8V??..

dus je hebt een skt939 Athlon64 3000+..

hoeveel geheugenreepjes heb je? want bij een skt939 hebben de aantal geheugenreepjes een behoorlijke invloed..

1x512MB DDR400 = bandbreedte @ 2.6 GB/s met T1 command rate.
2x256MB DDR400 = bandbreedte @ 5.7 GB/s met T1 command rate.
2x512MB DDR400 zie 2x256MB DDR400 qua snelheid.

dit is zo vanwege de dualchannel memory controller die geïntregreerd zit in je processor. dit scheelt best wel enorm (spreek uit ervaring.. heb een poosie voor nood op één DIMM gedraaid)..

maar als je echt vooruitgang wilt boeken qua gamen is een snellere grafische kaart echt aanbevolen. Doom III draait pas echt lekker op de 6800 reeks van nVidia.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Verwijderd

Topicstarter
heb nu 1 keer 512 ddr400 kingston 2,5
Maar cl4 en dan pc4000 is dus beter als cl2 3200 voor mij??

Tis al duidelijk dat ikvoor een gig ga hoor met doom en hl2 kan dat geen kwaad :)

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 02 december 2004 @ 22:16:
heb nu 1 keer 512 ddr400 kingston 2,5
Maar cl4 en dan pc4000 is dus beter als cl2 3200 voor mij??

Tis al duidelijk dat ikvoor een gig ga hoor met doom en hl2 kan dat geen kwaad :)
niks mis met 512 ddr400 kingston 2,5. (€ 80 ofzo)
Gooi er net zo'n reepje bij, en het gaat super.
anders zou je € 210- kwijt zijn (2x105), en die 500MHz heb je niks aan wanneer je je fsb niet flink oppompt. (richting 250MHz)

Verwijderd

Topicstarter
Jah ik ga morgen ff 2 keer 512 corsair halen cl2.5 (pc3200) of als dat niet op voorraad is maandag haal ik het of kingston net wat op voorraad is. Scheel 7 euro per stripje en beide hebben zelfde timings naar mijn weten. En beide goede merken maar ik begon gewoon te twijfelen omdat iedereen zo geilde op die timings en hz :| :)

• nIghtorius

nIghtorius

Poef!

Verwijderd schreef op donderdag 02 december 2004 @ 22:35:
Jah ik ga morgen ff 2 keer 512 corsair halen cl2.5 (pc3200) of als dat niet op voorraad is maandag haal ik het of kingston net wat op voorraad is. Scheel 7 euro per stripje en beide hebben zelfde timings naar mijn weten. En beide goede merken maar ik begon gewoon te twijfelen omdat iedereen zo geilde op die timings en hz :| :)
pas op met Kingston geheugen.. er gaan vele verhalen in het rond dat Athlon64's en Kingston niet met elkaar overweg kunnen..

feit:

• TwinMOS PC2700 met TwinMOS chippies en Athlon64 is ook een No-Go.. heb ik persoonlijk ondervonden. ;)

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Verwijderd

Ik heb TwinMos PC3200 DDR400 en dat werkt prima hoor :)

• Artz
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 01-07 08:16
nIghtorius schreef op donderdag 02 december 2004 @ 22:47:
[...]

pas op met Kingston geheugen.. er gaan vele verhalen in het rond dat Athlon64's en Kingston niet met elkaar overweg kunnen..

feit:

• TwinMOS PC2700 met TwinMOS chippies en Athlon64 is ook een No-Go.. heb ik persoonlijk ondervonden. ;)
De vraag is bij hoeveel mensen gaat het wél goed. 'Jij persoonlijk' zijn niet erg veel mensen. :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 02 december 2004 @ 22:35:
Waarom ga je twee nieuwe modules kopen? Je kan toch gewoon een extra Kingston-reepje CL2,5 halen, zoals je er reeds één hebt... Corsair gaat je namelijk geen performancewinst opleveren, aangezien de CL identiek is.
nIghtorius schreef op donderdag 02 december 2004 @ 22:47:
Hij heeft nu een Kignston-module erin zitten, en het blijkt toch te werken ;).

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2004 23:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hehe jah klopt, maar me vader wil ook een reepje 512. Hem maakt niet uit wat voor :) dus ik haal gewoon 2 nieuwe misschien wel zelfde, maar dat maakt niet uit.
Maar ligt er gewoon aan welke op voorraad is :)

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 02 december 2004 @ 23:28:
Hehe jah klopt, maar me vader wil ook een reepje 512. Hem maakt niet uit wat voor :) dus ik haal gewoon 2 nieuwe misschien wel zelfde, maar dat maakt niet uit.
als je t dan goed wil doen koop je 2 reepjes 512 uit dezelfde productie, en doe je het reepje 512 wat je nu hebt in je pa zijn pc. Dit omdat identiek geheugen minder problemen veroorzaakt, en mocht je per ongeluk een dual-channel geheugencontroller op je moederbord hebben zitten dan is het zo goed als verplicht ;)

Verwijderd

het is niet verplicht. 2 verschillende merken moeten toch samen kunnen werken in dual mode?

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Na het lezen van dit topic heb ik wel zoiets van "gelukkig dat ik geen Corsair XMS heb gekocht op de HCC" :D Ik wist niet dat het zo weinig verschil maakte. Wat een grap! (voor een gig had dat me bijna 70 euro meer gekost!)

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 02 december 2004 @ 23:28:
Koop gewoon de modules (PC3200) met zo strak mogelijke timings, die nog binnen je budget passen. Als je wil gaan overclocken is het misschien wel verstandiger om wat sneller geheugen te halen (dus met hogere toegangstijden).

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Als je wil gaan overclocken is het misschien wel verstandiger om wat sneller geheugen te halen (dus met hogere toegangstijden).
Juist niet. Het is verstandiger om geheugen te nemen met een hogere rating. PC3700, PC4000 etc :) Zo heb je nog flink headroom om te overclocken, aangezien de latencies er toch al niet toe doen. Daarnaast, PC4000 @ 3-4-4-8 draait bijvoorbeeld toch makkelijk op PC3200 @ 2-2-2-5.

Verwijderd

BalusC schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 01:06:
[...]
Juist niet. Het is verstandiger om geheugen te nemen met een hogere rating. PC3700, PC4000 etc :) Zo heb je nog flink headroom om te overclocken, aangezien de latencies er toch al niet toe doen. Daarnaast, PC4000 @ 3-4-4-8 draait bijvoorbeeld toch makkelijk op PC3200 @ 2-2-2-5.
Dat bedoel ik :).

"Sneller geheugen": bijvoorbeeld PC4000
"Hogere toegangstijden": in de naam van het product vind je meestal een hogere CL-waarde, de waarde indien het geheugen op 'volle snelheid' (250MHz) draait.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2004 01:13 . Reden: typo's ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 02 december 2004 @ 16:05:
Neem een goede videokaart :)

Timings scheeld wel iets, maar betere VGA helpt meer ;)
Lijkt me geen antwoord op de vraag!

Timings zijn leuk om je geheugen nog wat te optimaliseren, maar volgens mij kun je het beste de volgende volgorde aanhouden:

1.Zorg eerst dat je ruim voldoende geheugen hebt om swappen naar harde schijf te voorkomen.
2.Neem vervolgens het snelste geheugen dat moederbord, cpu en portemonnee ;) aankunnen.
3.Speel achteraf wat met de timings. Ervaring leert dat naarmate het geheugen wat langer meedraait de timings nog wat strakker afgesteld kunnen worden, wat een goedkope manier is om voor wat extra prestatie te zorgen.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2004 00:53 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 01:28:

[...]
Lijkt me geen antwoord op de vraag!

Timings zijn leuk om je geheugen nog wat te optimaliseren, maar volgens mij kun je het beste de volgende volgorde aanhouden:

1.Zorg eerst dat je ruim voldoende geheugen hebt om swappen naar harde schijf te voorkomen.
2.Neem vervolgens het snelste geheugen dat moederbord, cpu en portemonnee ;) aankunnen.
3.Speel achteraf wat met de timings. Ervaring leert dat naarmate het geheugen wat langer meedraait de timings nog wat strakker afgesteld kunnen worden, wat een goedkope manier is om voor wat extra prestatie te zorgen.
Blaaaaaaaaaaat
Mijn vraag is dus kort weg wat meot je nou hebben als je wilt gamen?
En iedereen heeft het over timings ? Hij speeld nu op een GF3... Lijkt me duidelijk !

Verwijderd

Topicstarter
Ja speel nu gef3 word 6800 of x800 wees neit bang :)

Maar iig bedankt voor de uitleg van iedereen timings zijn dus niet echt van toepassing voor mij. Enige wat ik nog wil vragen is moet je je CPU dezelfde FSB laten draaien als je geheugen draait (als je dat dus overclocked, je mem) om nu te hebben?
Kan ik niet gewoon 533 mhz gehuegen hebben bijvoorbeeld en me cpu gewoon 200 laten draaien?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Enige wat ik nog wil vragen is moet je je CPU dezelfde FSB laten draaien als je geheugen draait (als je dat dus overclocked, je mem) om nu te hebben?
"Syncroon" draaien noem je dat. En dat is de meest ideale situatie. Anders ben je wachttijden kwijt aan het verschil in kloksnelheid. Dit verschil moet dan in het chipset worden gelijkgetrokken.
Kan ik niet gewoon 533 mhz gehuegen hebben bijvoorbeeld en me cpu gewoon 200 laten draaien?
Dat kan gewoon. Maar uiteindelijk schiet je er gezien de tijdverliezen niks mee op. Alleen jou geheugenbenchmarks zien er leuker uit wanneer je het geheugen sneller laat draaien tov de FSB. Raadpleeg de handleiding van je moederbord hoe je dat moet doen.

Zie voor meer tuning tips ook de RAM FAQ

edit:
Deze stelling is overigens ver achterhaald. Je bent blijven hangen in de Athlon XP tijden. Het is nu gewoon zoveel mogelijk bandbreedte en synchroniteit voor zowel de Athlon64 als de Pentium4.

[ Voor 25% gewijzigd door BalusC op 03-12-2004 12:14 ]

• nIghtorius

nIghtorius

Poef!

Verwijderd schreef op donderdag 02 december 2004 @ 22:52:
Ik heb TwinMos PC3200 DDR400 en dat werkt prima hoor :)
ik heb 't over de DDR333 module.. niet de DDR400 (die werkt wel gewoon en bevat vaak geen TwinMOS chippies).

PS) de DDR333 zonder TwinMOS chippies werkt ook naar behoren.
Verwijderd schreef op donderdag 02 december 2004 @ 22:59:
[...]

Waarom ga je twee nieuwe modules kopen? Je kan toch gewoon een extra Kingston-reepje CL2,5 halen, zoals je er reeds één hebt... Corsair gaat je namelijk geen performancewinst opleveren, aangezien de CL identiek is.

[...]

Hij heeft nu een Kignston-module erin zitten, en het blijkt toch te werken ;).
maar toch.. ik heb genoeg verhalen hier gelezen met Athlon64's icm Kingston geheugen. Er is één type Kingston wat ie niet leuk vind.. daarbij bedoel ik.. als je een kingston module erinstopt. Kijk dan eerst goed welke type je juist niet moet hebben.

struin eens wat forums af:. Ik weet dat er ook veel Kingston modules die wel werken.. maar ik weet dat er één type bij zit die niet helemaal jofel werkt.. alleen weet ik niet meer precies welke type..

om te beginnen:
Zoek url REACT

[ Voor 4% gewijzigd door nIghtorius op 03-12-2004 12:42 ]

• E-jey
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Heeft het eigenlijk zin om pc3500 in een mobo te stoppen dat pc3200 heeft? Lijkt me niet toch?
Ik wil binnenkort 2x512mb ram voor me nieuwe computer kopen. Maken de merken onderling nog veel uit??

• nIghtorius

nIghtorius

Poef!

E-jey schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 13:44:
Heeft het eigenlijk zin om pc3500 in een mobo te stoppen dat pc3200 heeft? Lijkt me niet toch?
Ik wil binnenkort 2x512mb ram voor me nieuwe computer kopen. Maken de merken onderling nog veel uit??
het kan nut hebben.. door b.v.: pc3500 memory op pc3200 te draaien hoe je weer meer speling over met de timings.. je hebt een mogelijkheid om je timings wat strakker af te stellen.

of als je wilt OC'en is die extra bandbreedte in je geheugen ook best wel handig.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Raadpleeg eens de FAQ van dit subforum in plaats van om een op zichzelf staand vraag in andermans topic te posten :) PMG FAQ » Geheugen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de corsair valueram gekocht :) als ik met cpu-z kijk staat er bij channels dual. Maar ik heb nergens wat ingesteld alleen me geheugen er zo in gedrukt zoals het moest volgens het plaatje is het nu klaar :)?

En als ik sneller wil laat ik dus gewoon me cl2.5 geheugen op cl3 lopen en dan meer mhz in pompen? (samen met cpu)

Kingston was er niet en voor mij zijn beide merken even goed :)

Tegenvaller > score in 3dmark03 is er gewoon niets op vooruit gegaan klopt dat?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2004 13:46 ]

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-08 18:39
Als het qua prijs niks (of weinig) scheelt, kan het zeker geen kwaad. Dan heb je altijd een grotere kans dat je er na een upgrade ook nog mee verder kunt. Ik heb nu 2x512mb PC3200 op 140 Mhz draaien (ECS K7S5A), beetje zonde zou je zeggen, maar dat geheugen gaat over een tijdje gewoon mee naar een s939 upgrade. Maargoed, dat die upgrade eraan komt wist ik al toen ik het geheugen kocht.

Prijsverschil tussen 3200 en 3500 is trouwens wel behoorlijk zie ik nu. Nouja, dan gaat het meer om de moraal van het verhaal :)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op zaterdag 04 december 2004 @ 13:32:
En als ik sneller wil laat ik dus gewoon me cl2.5 geheugen op cl3 lopen en dan meer mhz in pompen? (samen met cpu)
Dat lijkt me onderhand wel duidelijk uitgelegd in dit topic ;)
Tegenvaller > score in 3dmark03 is er gewoon niets op vooruit gegaan klopt dat?
Je hebt dan ook "maar" een GeForce3. Deze generatie videokaart bereikt haar maximumsnelheid in combinatie met een CPU op ongeveer 2GHz (P4 2GHz / Athlon 2000+ ). Al gebruik je een snellere CPU, de videokaart zal er niet sneller van worden. Gewoon vervangen door een sneller exemplaar (GeForce6 / Radeon X-serie) en je zit gebeiteld :)

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-08 14:00
kortom kwantiteit is beter dan kwaliteit ;)

Facts don't care about your feelings

Verwijderd

Topicstarter
Jah dat was ook meer een retorische vraag :)

En het is me niet duidelijk, dat was meer mijn vraag. Van klopt het dat ik er geen performance bij heb in 3dmark03? En moet ik dit nog inschakelen bij me Asus a8v? want in cpu-z zegt hij dual bij me memory.

• Mastakilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-08 00:10
meer dan 1GB heeft weinig nut meestal

512MB begint tegenwoordig al wat krapjes te worden, maar gaat, als je niet teveel multitasked, 9/10x nog makkelijk

1GB is tegenwoordig ideaal

zolang het in je geheugen past wat je aant doen bent (ctrl-shift-escape, performace), zou meer geheugen hebben niets uitmaken!

dat staat gewoon los van je memspeed eigelijk...

als je wilt overklokken heeft snel geheugen zeker nut,
als je dat volledig niet wilt doen heeft het weinig nut (betere timings schelen maar max paar % ofzo)

[ Voor 7% gewijzigd door Mastakilla op 06-12-2004 18:09 ]

Verwijderd

BalusC schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 12:11:
[...]
Het is nu gewoon zoveel mogelijk bandbreedte en synchroniteit voor zowel de Athlon64 als de Pentium4.
Dus als ik het goed begrijp dan heeft een Athlon64 meet baat bij toename van geheugenbandbreedte dan een AthlonXP? Is nieuw voor mij, maar bedankt voor de tip :). En ik maar denken dat een Athlon64 grof gezegd een uitgebouwde XP is.
Verwijderd schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 08:21:
[...]

Blaaaaaaaaaaat

[...]

En iedereen heeft het over timings ? Hij speeld nu op een GF3... Lijkt me duidelijk !
Kan het niet laten dit te zeggen: zelfs een ezel stoot zich geen tweede keer aan dezelfde steen. Iedereen heeft het over geheugen en jij blijft maar dwalen over zijn grafische kaart.

• Cyberamp
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-11-2024

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

Mastakilla schreef op maandag 06 december 2004 @ 18:07:
meer dan 1GB heeft weinig nut meestal
Ik heb 2 Gb geheugen in dual channel en ze draaien op 450 mhz (2x 1 Gb DDR400), voorals nog zeker meer performance toendertijd tijdens Doom3 dan die dual 512 mb (1 Gb) die op 550 mhz draaide. En je loopt lekker voor op wat komen gaat....dus 2 Gb is niet mis ofzo.

Topicstarter 1e WTF topic; Huisje boompje beestje; Adamoland#2244

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 01:06:
Dus als ik het goed begrijp dan heeft een Athlon64 meet baat bij toename van geheugenbandbreedte dan een AthlonXP? Is nieuw voor mij, maar bedankt voor de tip :). En ik maar denken dat een Athlon64 grof gezegd een uitgebouwde XP is.
Dat is het ook, in ieder geval qua de reken/controller units. Maar daar komen ook nog ondie geheugencontroller(s) bij. Neem ook de volgende stukjes uit de FAQ van dit subforum door voor meer verheldering :)
PMG FAQ - Wat is de FSB?
PMG FAQ » RAM FAQ - Invloed van Dual Channel geheugen
Pagina: 1