Toon posts:

HD partities onzichtbaar

Pagina: 1
Acties:
  • 780 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
MIjn 2de HD (een Maxtor 120GB) is onverwacht compleet onzichtbaar geworden.
Dit is een HD die ik alleen gebruik voor data opslag en heeft 2 secondaire partities (om niet in conflict te komen met de eerste HD waarvan Wndows XP op de D: partitie staat. C: is Win 98.
E: is de derde partitie van de eerste HD en daar staan de programma's/games op.
F: is de DVD-ROM en G: de CD brander.
H en I zijn dus (of waren) de partities van de 2de HD, elk 60 GB en waren uitsluitend voor data opslag (geen programma's maar alleen foto's, plaatjes, geluidsbestanden, filmpjes (geen films, alleen kleine filmpjes), zelfgemaakte webpagina's enz.
Ik heb nou juist al mijn data op die 2de HD gezet om het te beschermen bij een PC crash (meestal crasht de HD of partitie met het OS).
De partities zijn FAT32.

Het begon toen ik vandaag maar eens besloot een Windows update te doen. Daarna was ineens partitie H: niet meer zichtbaar en alles ging heel traag. Bij opnieuw opstarten kwam Scandisk om I: te controleren (vreemd want die was wel gewoon zichtbaar), hij bleeft lang hangen op 0%, dus ik dacht dat ie vastliep en herstarte.
Later kwam ik er achter dat ie wel iets deed en heb hem dus het hele process laten doorlopen, waarna ik alleen een zwart scherm kreeg (Windows XP deed het niet meer, veilige modus ook niet meer).
In 98 kon ik nog wel komen, daar waren ook de partities I en H niet meer te zien.
Windows XP inmiddels opnieuw geinstalleerd en ook nu zijn de partities I en H niet meer zichbaar.

In FDISK zie ik de partities ook niet, hij ziet de HD wel maar geeft hem aan als 60 GB en zegt dat er 60GB vrij is, wat onmogelijk is..

Mijn vader had een programmatje PowerMax, die gaf een code Y40557 om naar Maxtor te sturen. Maar voordat ik dat doe wil ik weten of iemand anders een (veilige) oplossing heeft. Het allerbelangrijkste is het terughalen van de data want die is voor mij onvervangbaar.

Zo'n beetje al mijn data staat op deze HD en alleen het allerbelangrijkste is gebackupt op CD-ROM. HELP!
Ik heb nooit rare dingen met mijn systeem gedaan, het enige wat me valt te verwijten is dat ik al in tijden niet gedefragmenteerd heb.

In principe moet de data terug te halen zijn, lijkt me. Want op TV zie ik wel eens van die programma's (op Discovery of zo) waarin een crimineel denkt zijn HD gewist te hebben maar de politie toch de gegevens terug kan halen (omdat iets pas echt gewist is als het overschreven is). Ik heb wel eens gehoord dat er bedrijven zijn die alles terug kunnen halen.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kijk eens in de FAQ van dit subforum hoe je verloren gegane data moet terughalen :)

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op donderdag 02 december 2004 @ 09:23:
Kijk eens in de FAQ van dit subforum hoe je verloren gegane data moet terughalen :)
Al gedaan, maar ik weet niet zeker wat er nou aan de hand is.

Broken RAID Arrays
Kan niet want ik gebruik geen RAID. De HDs zitten gewoon op IDE's.

Recovery na een format:
Kan niet want er is geen format gedaan.

Plotseling lege schijven/partities: je zou eerst kunnen proberen om de MBR (Master Boot Record) te herstellen. Met een beschadigde MBR kan een schijf zich als leeg voordoen.

Die is het volgens mij niet want de partities doen zich niet voor als leeg maar zijn ONZICHTBAAR (of verdwenen?).
Of zou dat ook door een beschadigde MBR kunnen komen?

Het is me ook niet helemaal duidelijk hoe ik de recovery console moet starten, mocht dit het probleem zijn.
Als iemand me uit kan leggen wat er bij me aan de hand is dan kan ik ook de juiste oplossing kiezen.

Ik heb wel dat Restoration gedownload, maar die kan niets doen omdat je er partities in moet kiezen en I: en H: zijn helemaal niet zichtbaar.

Verder heb ik MBRWork gedownload maar van de readme file snap ik al niet veel.
Geen idee wat ie bedoelt met e first track, restore backup fire, reset (E)MBR enz.
Ik ben bang dat ik iets verkeerds doe en het helemaal verneuk.

MBRWork - Freeware utility to perform some common and uncommon MBR
and disk functions. Provided As-Is.

It can perform the following:

1 - Backup the first track on a hard drive.

2 - Restore the backup file.

3 - Reset the EMBR area to all zeros.

4 - Reset the MBR are to all zeros.

5 - Install standard MBR Code

6 - Set a partition active (avail on the command line too)

7 - Work with multiple hard drives.

8 - Remove EZ-Drive (You must boot directly to a diskette (by passing ez-drive)
for this option to show)

9 - Edit MBR partition entry values.

A - If no partitions exist in the MBR and no EMBR exists then this option
will allow you to recover lost FAT, HPFS, NTFS, and Extened partitions.

C - Capture up to 64 disk sectors to a file.

R - Restore up to 64 disk sectors from a file. This feature should only
be used by those who completely understand what they are doing!

T - Transfer/Copy sectors from disk to disk. This feature should only
be used by those who completely understand what they are doing!

P - Compare sectors.

Be sure to visit www.terabyteunlimited.com for more great software!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je moet de backup file restoren :)

Maar heb je in de FAQ de genoemde datarecoverytooltjes überhaupt ook geprobeerd :? Onder het "Tips" gedeelte :)

Verwijderd

Topicstarter
OK, die restored dus de MBR als ik het goed begrijp?
En dan zouden mijn partities (en data) weer zichbaar moeten worden?
Dat programmatje moet zeker onder DOS want onder WinXP krijg ik een foutmelding.
Maar heb je in de FAQ de genoemde datarecoverytooltjes überhaupt ook geprobeerd :? Onder het "Tips" gedeelte :)
Dit is nou juist een van die tooltjes uit het tips gedeelte.
Verder heb ik Restoration geprobeerd maar die kan niets omdat de partities niet zichtbaar zijn (of niet meer bestaan?).

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2004 17:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Partition Magic geprobeerd, die zegt bij opstarten:

Init failed: Error 100
Partition Table is bad

Ptedit (van partition magic) zegt als ik de 2de HD selecteer:
Error reading the MBR at the specified table

MBRwork geeft als errot als ik mijn 2de HD selecteer:
Abort: Hard drive read failed

HELP!!

Hoe start ik de recovery console van de Windows XP setup CD?
En kanje daarbij ook aangeven welke HD hij moet hebben?
Want mijn eerste HD (met o.a. Windows) werkt gewoon goed, daar moet ie dus niets aan veranderen.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2004 18:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
GetDataBack geprobeerd, het lijkt er op of ie een heleboel bestanden aan het herkennen is.

Nu naar hopen dat ie straks niet zegt dat ik ineens moet registreren om de bestanden ergens heen te kopieren of zo :S

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De Trial van GDB kan files van maximaal 64KB groot recoveren. Voor freeware stuff moet je wederom even in de FAQ van dit subforum kijken: Een paar handige freeware tooltjes :)

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd schreef op woensdag 01 december 2004 @ 23:42:
In principe moet de data terug te halen zijn, lijkt me. Want op TV zie ik wel eens van die programma's (op Discovery of zo) waarin een crimineel denkt zijn HD gewist te hebben maar de politie toch de gegevens terug kan halen (omdat iets pas echt gewist is als het overschreven is). Ik heb wel eens gehoord dat er bedrijven zijn die alles terug kunnen halen.
Da's een kostbaar principe. Reken op iets van 1500-2000 euro voor een 120Gbyte-disk, inclusief vervangende disk. Hoe meer je zelf klooit, zeker als je niet weet wat je precies doet, hoe kleiner de kans dat ze data kunnen recoveren en hoe duurder het wordt. (Want recovery kost meer tijd als je FAT's, MBR's en aanverwanten overschrijft..)

I don't like facts. They have a liberal bias.

Pagina: 1