Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] CPU fan faken (passief koelen)

Pagina: 1
Acties:
  • 553 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 31-10 21:55
Dit topic kan denk ik zowel terecht in CME, DOC en PMG, maar ik heb CME gekozen omdat ik denk ik toch op zoek ben naar een elektronische oplossing. Zo niet, dan move 'm maar.

Ik ben al een tijdje bezig met het knutselen van een HTPC in een oude cd-speler. Alles loopt vrij goed (op het overlijden van een mobo en voeding na), maar nu zit ik met een probleempje:

Omdat de PC als HTPC gaat fungeren, wil ik hem uiteraard zo stil mogelijk hebben. En er zit nu een 60x60mm CPU-fan op, die ontzettend veel herrie maakt. Deze wil ik dus het liefst uitschakelen.
Maar als ik de fan ontkoppel van het moederbord, wil deze niet booten, een ingebouwde beveiliging dus. Als ik de PC aan heb staan, en dan vervolgens de fan ontkoppel schakelt hij zichzelf automatisch prompt uit. Als ik speedfan aan heb staan zie ik nog geen seconde "0 rpm" staan, waarna hij zomaar "uitvalt".

Er is geen optie in de bios om deze fan-controle uit te schakelen. Ik zoek dus een manier om deze CPU-fan te "faken", zodat het moederbord denkt dat er nog gewoon eentje op zit.

Het moederbord checked het "RPM-signaal" dat de fan afgeeft (gele draadje). Ik heb namelijk geprobeerd te booten zonder dat gele draadje aan te sluiten, zonder succes.

Specs:
ECS K7SEM V3.0
AMD Duron 1400Pro (FSB 133MHz) (dus 950MHz)

Ik heb (uiteraard) de search gebruikt, maar daar kwam ik niet veel tegen:
Hoe fake ik een fan?: Daar wordt de oplossing genoemd, door een belasting gelijk aan de fan aan het moederbord te hangen. Dit werkt alleen niet volgens mij, omdat het moederbord echt het RPM-signaal (gele draadje) test, en niet de belasting over de plus en min (rood en zwart).

fan controle uitschakelen is dat mogelijk: Deze heeft precies hetzelfde bordje als ik. Dat topic is echter doodgebloed met dezelfde opmerking als ik zou geven: "Het moet zo stil mogelijk zijn dus extra fan is geen optie.."

de toerentalbeveiliging uitschakelen..?: Topic met ongeveer hetzelfde onderwerp, maar ook hier wordt geen oplossing geboden. Een bios-update waarin het mogelijk is om de beveiliging uit te schakelen heb ik vooralsnog niet kunnen vinden.

Geen oplossingen dus, ook op Google heb ik niks nuttigs kunnen vinden :(

Zelf heb ik al twee briljante oplossingen bedacht :X :
1. Mn muziek harder zetten en de cpu fan gewoon laten draaien :+
2. Een kleine fan zoeken (40x40 ofzo), en deze op 5V laten draaien. Is waarschijnlijk vrij stil, en is mijn moederbord tevreden met zn rpm-signaal.

Ik hoop dat iemand een manier weet waarop ik het RPM-signaal van een fan kan "faken". Misschien een schema'tje ofzo. Of een ander briljant idee?
Alvast bedankt :)

Aub geen geblaat met "je moet je cpu fan niet eraf halen joh, dat ding zit er niet voor niks. " Ik ben er zelf van overtuigd dat dit gewoon moet gaan, desnoods klok ik hem een beetje onder. Bovendien ben ik zelf verantwoordelijk voor mijn daden.

[ Voor 10% gewijzigd door HyperioN op 03-12-2004 11:45 ]

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-11 17:05

bakvis

Tweakers.Nerd

Heb je foto's van die "casemod" watn lijkt me best mooi om te zien hoe je een pc in een cd speler bouwt... (ok je hebt wel die mce pc's die zo gebouwd zijn ma da zijn speciale mobo's enz)...

Mijn Specs

• Bware81
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-01-2022
bij de k7som is het mogelijk om de beveiliging uit te zetten

staat ergens bij halt on .......
daar staat het in de buurt maar kan effe niet op de naam komen

edit: foutje , je hebt k7sem i.p.v. k7som

[ Voor 13% gewijzigd door Bware81 op 01-12-2004 15:37 ]

AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-11 20:07

Cyphax

Moderator LNX
Dit werkt alleen niet volgens mij, omdat het moederbord echt het RPM-signaal (gele draadje) test, en niet de belasting over de plus en min (rood en zwart).
Dit moest je eens testen eigenlijk (het gele draadje proberen los te peuteren, of doorknippen), als dat namelijk niet zo is kun je makkelijk die fan faken.
Als het wel zo is kun je misschien dat signaal meten, kijken wat er nou door dat gele draadje loopt, en dat erbij faken. Daar komt misschien wat meer elektronica bij kijken.
Andere optie is een duurdere, stillere fan kopen.

Saved by the buoyancy of citrus

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-11 15:18
fan controle uitschakelen is dat mogelijk: Deze heeft precies hetzelfde bordje als ik. Dat topic is echter doodgebloed met dezelfde opmerking als ik zou geven: "Het moet zo stil mogelijk zijn dus extra fan is geen optie.."

Heb je dat al getest? misschien is het toch opeens wel zo, en dan is het natuurlijk lekker makkelijk ;)

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• HyperioN
bakvis schreef op woensdag 01 december 2004 @ 15:35:
Heb je foto's van die "casemod" watn lijkt me best mooi om te zien hoe je een pc in een cd speler bouwt... (ok je hebt wel die mce pc's die zo gebouwd zijn ma da zijn speciale mobo's enz)...
Ik maak een [CM]-topicje zodra hij af is. Maar daar gaat het nu even niet om.
Cyphax schreef op woensdag 01 december 2004 @ 15:37:
[...]

Dit moest je eens testen eigenlijk (het gele draadje proberen los te peuteren, of doorknippen), als dat namelijk niet zo is kun je makkelijk die fan faken.
Als het wel zo is kun je misschien dat signaal meten, kijken wat er nou door dat gele draadje loopt, en dat erbij faken. Daar komt misschien wat meer elektronica bij kijken.
Andere optie is een duurdere, stillere fan kopen.
WVL_KsZeN schreef op woensdag 01 december 2004 @ 15:38:

Heb je dat al getest? misschien is het toch opeens wel zo, en dan is het natuurlijk lekker makkelijk ;)
Sorry, vergeten te zeggen. Ik heb inderdaad geprobeerd gewoon de fan te laten draaien zonder het gele draadje. Geen succes dus.

[ Voor 16% gewijzigd door HyperioN op 01-12-2004 15:41 ]

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-11 11:37
Heb je enig idee met welk toerental hij uitschakeld. ANders zou je daar direct boven kunnen gaan zitten.

• Bware81
  • Laatst online: 24-01-2022
hang het het blauwe/zwarte (gnd) eens aan het gele draadje, er zijn moederborden die dat pikken
omdat ze niet digitaal uitlezen voor de beveiliging maar ff een condensatortje opladendoor middel van pulsen en als die geladen genoeg blijft is er niks aan de hand.

AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:39

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Gebruik je ook geen fan in je voeding? Anders kan je die voedingsfan vervangen door eentje met een RPM signaal, en dan dat gele draadje op je mobo aansluiten :)

Hier stond een dode link.

• wacco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-03-2023

wacco

cli, hlt.

Zo'n fan geeft via 'het gele draadje' een rpm waarde terug van de motor. Dat is een digitaal signaal wat geteld wordt door de sensor op het moederbord. Nou zou het best kunnen dat als deze geen klokflanken binnenkrijgt, hij denkt dat de fan stil staat, en de zut uit gooit. Als je in het bios dit niet kan uitzetten, well... good luck. Dat wordt solderen ;)
The RPM sensor is located inside the hardware monitor chip which is soldered on the mainboard of your (or anybody elses) computer. The RPM sensor wire is connected to one electric circuit inside the fan I was talking about, and it is just sending the digital signals to the HW monitor chip. These digital signals are binary 0 an 1, which are in fact 0V and 12V signals. The HW monitor chip is just counting those signals.
Nou is het stukje hardware waar ie naar refereerd een Hall probe, en deze zal niet een soort-van-klok-signaal leveren als er niet een roterend magnetisch veld is. Mijn eerste directe idee was: sloop de motor eruit, en laat de resterende helft van de fan erin hangen, maar dat gaat dus niet op.
Verder redenerend kwam ik bij het idee: 555je, astabiele multivibrator, die op de geleverde 12V spanning laten werken (en pulsen laten genereren van 12V) en een hertz of 50 (3000rpm) laten terug sturen. Is dat misschien een idee? (zie hier: http://www.uoguelph.ca/~antoon/gadgets/555/555.html voor hints over het 555 ictje)

Spolap: Interactive webcomic

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-11 19:43

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Misschien een klein schakelingetje bouwen dat 100 Hz blokgolf afgeeft? Of 50Hz, gewoon met een trafotje van de 220 afhalen >:)

edit:
Damn you wacco

[ Voor 12% gewijzigd door Maasluip op 01-12-2004 16:01 ]

Signatures zijn voor boomers.

• HyperioN
wacco schreef op woensdag 01 december 2004 @ 15:56:
Zo'n fan geeft via 'het gele draadje' een rpm waarde terug van de motor. Dat is een digitaal signaal wat geteld wordt door de sensor op het moederbord. Nou zou het best kunnen dat als deze geen klokflanken binnenkrijgt, hij denkt dat de fan stil staat, en de zut uit gooit. Als je in het bios dit niet kan uitzetten, well... good luck. Dat wordt solderen ;)

[...]

Nou is het stukje hardware waar ie naar refereerd een Hall probe, en deze zal niet een soort-van-klok-signaal leveren als er niet een roterend magnetisch veld is. Mijn eerste directe idee was: sloop de motor eruit, en laat de resterende helft van de fan erin hangen, maar dat gaat dus niet op.
Verder redenerend kwam ik bij het idee: 555je, astabiele multivibrator, die op de geleverde 12V spanning laten werken (en pulsen laten genereren van 12V) en een hertz of 50 (3000rpm) laten terug sturen. Is dat misschien een idee? (zie hier: http://www.uoguelph.ca/~antoon/gadgets/555/555.html voor hints over het 555 ictje)
die Hall-probe had ik al over gelezen, dat is gewoon zo'n dingetje wat ook in kilometertellers, powerballs ed zit. Wordt dus eigenlijk overal voor gebruikt waar toerentallen uitgelezen moeten worden.

Maar ik zie enige tegenspraak in je bericht.
In het begin van het verhaal vertel je dat het gele draadje een digitaal signaal doorgeeft. Later in je verhaal zeg je echter dat het gewoon een pulse-signaal is, met een logische frequentie.

De vraag is dus, berekent de fan zelf zijn RPM door de pulsen te meten, en vervolgens een digitaal signaal met bijv. "1300" (dus iets van "10100010100" binair ofzo) door te sturen naar het moederbord? Dit signaal lijkt me namelijk onmogelijk te faken.
Of stuur hij gewoon een pulse-signaal door van 22Hz, waar vervolgens het moederbord het aantal pulsen uitrekent? Dat moet wel lukken.
wmeester schreef op woensdag 01 december 2004 @ 15:41:
Heb je enig idee met welk toerental hij uitschakeld. ANders zou je daar direct boven kunnen gaan zitten.
Ik moet even toegeven dat mijn timing uitermate slecht is, wat het plaatsen van dit topic betreft. In de TS gaf ik aan dat het mobo overleden was.....ik moet nu zeggen dat deze momenteel RMA is, en ik dus eventjes niks kan testen. Ik verwacht hem echter binnen een week terug (of een nieuwe, natuurlijk). Mocht het topic dan doodgebloed zijn, is de kick gelukkig niet groot 8)7
strandbal schreef op woensdag 01 december 2004 @ 15:54:
Gebruik je ook geen fan in je voeding? Anders kan je die voedingsfan vervangen door eentje met een RPM signaal, en dan dat gele draadje op je mobo aansluiten :)
Dat is inderdaad ook een goede uitweg. Ik gebruik echter een ITX-voeding met daarin een 40x40 fan. Weet niet of deze ook met RPM-meting te krijgen zijn. (Hmz stom dat ik daar nu pas achterkom aangezien ik die oplossing ook in de TS heb staan :S)
Edit: ze bestaan in ieder geval wel :) o.a. hier

[ Voor 7% gewijzigd door HyperioN op 01-12-2004 16:16 ]

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-11 09:56

OgWok

U.N.C.L.E.

Zaag gewoon de fanbladen ervanaf. Fan draait, maar maakt bijna geen geluid, toch :)

Simpel, kan je vooruit, tot je een betere oplossing hebt.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-11 14:59

M-ThijZ

Riding on Rails

Misschien is het niet verkeerd om toch een fan te laten draaien, enige airflow is nooit verkeerd. Een 80x80 of 120x120 mm fan op 5v is ook haast onhoorbaar. De ontstane warmte wordt toch een beetje afgevoerd en je mobo blijft ook draaien.

• wacco

wacco

cli, hlt.

HyperioN. schreef op woensdag 01 december 2004 @ 16:14:
Maar ik zie enige tegenspraak in je bericht.
In het begin van het verhaal vertel je dat het gele draadje een digitaal signaal doorgeeft. Later in je verhaal zeg je echter dat het gewoon een pulse-signaal is, met een logische frequentie.

De vraag is dus, berekent de fan zelf zijn RPM door de pulsen te meten, en vervolgens een digitaal signaal met bijv. "1300" (dus iets van "10100010100" binair ofzo) door te sturen naar het moederbord? Dit signaal lijkt me namelijk onmogelijk te faken.
Of stuur hij gewoon een pulse-signaal door van 22Hz, waar vervolgens het moederbord het aantal pulsen uitrekent? Dat moet wel lukken.
Ik ben weer es lekker wazig :P Maar het is dus een pulse signaal van een x aantal hertz (zie m'n quote uit het artikel).
Het doorlussen van de voedings-fan is ook wel een puik plan (maar ik dacht dat je een fanloos systeem wilde..?)

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:56

Cassettebandje

SA-C90 TDK

wat ik zou doen:
een 555 timer op 12 volt laten werken en daar 3000 hz/60 uit laten komen
edit: frequentie

[ Voor 18% gewijzigd door Cassettebandje op 01-12-2004 22:21 ]

• Tim_R
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-11 14:55
Mijn oplossing: Een PAPST-fan 80x80 (gelgelagerd, Alternate of Informatique (uit mijn hoofd) voor ong 15 euro) 1500 rpm, met rpm-draad, 12 dB(A), die hoor je nog niet als je er met je oor naast hangt... (gewoon op 12v btw) :)

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 10:33
wat ik zou doen;
een knipperledje tussen het rode (+) en gele (-) min draadje gooien. Of een gewone knipperschakeling.

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 19:43

MBV

ik zou die 40x40 fan uitzetten, en vervangen door een goeie papst-fan 80x80. Als hij niet in je kast past, kan je hem schuin zetten. Zo krijg je meer airflow, minder herrie, en een RPM signaaltje :)
het is toch een casemod? Modden dus :P

• Electronical
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-11-2020
Ik heb even uitgezocht hoe je dat zou kunnen doen met de NE555:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/erikvankempen/555.png
Die draait dus op 50Hz (3000 pulsen per minuut) en het zijn vrijwel allemaal nette E12-waarden: voor R1 zou je 1.5 MOhm kunnen pakken. Het progje kan je vinden op Schematica - 555. Dat lijkt mij een van de simpelere oplossingen (elektronisch gezien dan). Want op zich is de 12V voedingsspanning in die kast altijd aanwezig.
Een trafo om uit 230V bijv. 12V te halen, vind ik omslachtig als je die 230V eerst ergens in je kast om zou moeten leiden ofzo, tenzij je ook een 12V-lijn tekort komt.

[ Voor 4% gewijzigd door Electronical op 02-12-2004 09:48 . Reden: Speciaal voor Jack een kleiner plaatje :P ]

I do not fear computers, I fear the lack of them - Isaac Asimov
"With enough eyeballs, all bugs are shallow" - Eric Raymond

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-10 21:50

Jack

MHz Matters

tering wat een dik schema man (en layout verneukend :P)

met een simpele opamp kan het ook wel,
ik zal ff naar een schemaatje kijken....

Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/r.makkink/opamp.JPG

hmm ik zie net dat die ne555 wel erg cheap is, €0,39
dit opamp schema is dan duurder :P

[ Voor 48% gewijzigd door Jack op 01-12-2004 22:09 ]

[Specs]

• wacco

wacco

cli, hlt.

Timmyboy_ schreef op woensdag 01 december 2004 @ 19:27:
Mijn oplossing: Een PAPST-fan 80x80 (gelgelagerd, Alternate of Informatique (uit mijn hoofd) voor ong 15 euro) 1500 rpm, met rpm-draad, 12 dB(A), die hoor je nog niet als je er met je oor naast hangt... (gewoon op 12v btw) :)
Nee echt? Daar had ik nog niet aan gedacht! ;) </sarcasme>
frickY schreef op woensdag 01 december 2004 @ 19:52:
wat ik zou doen;
een knipperledje tussen het rode (+) en gele (-) min draadje gooien. Of een gewone knipperschakeling.
Is ook wel een idee, alleen weet ik niet of het moederbord blijft draaien bij een rpm van tien-twintig. En het gele draadje is een data signaal, niet de grond (je weet wel, die 'ene' zwarte). Verder kost een knipperschakeling waarschijnlijk meer dan een 555 circuitje, terwijl je uit eindelijk gewoon een 555 krijgt op een voorgefrummeld pcbtje.
Electronical schreef op woensdag 01 december 2004 @ 20:18:
Ik heb even uitgezocht hoe je dat zou kunnen doen met de NE555:

[afbeelding]
Die draait dus op 50Hz (3000 pulsen per minuut) en het zijn vrijwel allemaal nette E12-waarden: voor R1 zou je 1.5 MOhm kunnen pakken. Het progje kan je vinden op Schematica - 555. Dat lijkt mij een van de simpelere oplossingen (elektronisch gezien dan). Want op zich is de 12V voedingsspanning in die kast altijd aanwezig.
Een trafo om uit 230V bijv. 12V te halen, vind ik omslachtig als je die 230V eerst ergens in je kast om zou moeten leiden ofzo, tenzij je ook een 12V-lijn tekort komt.
Nice programmaatje, het schemaatje had ik ook wel tevoorschijn kunnen toveren maar ik was te lui :P De Ts mag ook wel wat doen :P Verder is het voor het vervangen van een fan, voor zover ik weet (last time i checked...) heeft zo'n fan-stekkertje een 12V, data, en ground... ik denk dat de voeding niet een probleem hoeft te zijn ;)

Verwijderd

Dan zou ik de voeding van de oscillator van de pinheader op het mobo halen, de door de fan gegeneerde pulsen zijn namelijk negatief tov zijn voedingsspanning.
Per omwenteling worden 2 pulsen gegenereerd, wil je dus 3000 omwentelingen faken dan moet de oscillatorfrequentie 100 Hz zijn.

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-11 15:54

AcouSE

Swedish Chef

Denk je dat het wat uitmaakt of die pulsen negatief zijn? Zou best wel eens kunnen dat er gewoon een flankgestuurd D-flipflopje op je mobo zit die van die pulsen een mooie blokgolf maakt.

In ieder geval zou het best interresant zijn om een klein printje te fixxen met een NE555, 2 C-tjes, 2 R een 3 polige contactje dat je zo op je fan-pinheader kan zetten om een rpm signaal te faken.

Verwijderd

sluit de fan van je voeding er op aan, of zet de cpu fan op een voltje of 4

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-11 19:11

Khaine

Python liefhebber

Is misschien een domme opmerking maar :
Heb je ECS al gemaild ? En dan gewoon de situatie voorleggen. Je zegt gewoon dat je een processor passief wilt koelen en dat dat gewoon gaat(je hebt de fan gewoon op loze lucht gemikt bij het testen ofzo .. verzin wat ). Alleen dat de "beveiliging" in de weg zit.
Misschien weten hun wel wat er aan toe doen is ? Misschien zit de optie in een bios-update ?

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

Verwijderd

Bware81 schreef op woensdag 01 december 2004 @ 15:47:
hang het het blauwe/zwarte (gnd) eens aan het gele draadje, er zijn moederborden die dat pikken
omdat ze niet digitaal uitlezen.
Een Zalman Fan controller trapt er ook in, het is het proberen waard

• Frank|A
  • Laatst online: 16-01-2013
Uh... stil.. ik heb ook zo'n 6cm elcheapo cpu koeler en die draait nu met behulp van een fanmate op 2800 toeren (kan nog lager) en is bijna niet te horen. Zo'n fanmate lust alle kabels door ook de gele dus dat probleem heb je ook niet. Je kan er geloof ik traploos tussen 5v en 10v regelen. Die fanmates zijn 5 euro dus ook niet echt duur.

Pentax k10d - Blog - Flickr

Verwijderd

Waarom niet een jumpertje op de pins zetten? Heb ik ook gedaan :?

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 02 december 2004 @ 13:22:
Waarom niet een jumpertje op de pins zetten? Heb ik ook gedaan :?
Dat werkt dus alleen het signaal gecontroleerd wordt met bijvoorbeeld een condensator.

• 1nsane
  • Laatst online: 21-11 14:13
misschien domme opmerking maar heb je wel eens geprobeerd om een weerstandje tussen het rode draadje te zetten? in principe gaat je ventilator dan heeeeeel langzaam draaien, dus weinig herrie, maar je mobo ziet de ventilator nog wel! scheelt je een hoop gedonder met solderen op je mobo enz :P

Adjust non olet, plerumque...

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:49
eeehm ik heb ook nog id
pak je fan en haal de rotorbalden eraf zodat je alleen printje overhoud en een halve spoel dan draait de fan niet meer maar blijft het rpm denk ik nog wel goed dan moet je alleen de print wegwerken. :Y)

• Drawer
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Technokiddy schreef op donderdag 02 december 2004 @ 19:50:
eeehm ik heb ook nog id
pak je fan en haal de rotorbalden eraf zodat je alleen printje overhoud en een halve spoel dan draait de fan niet meer maar blijft het rpm denk ik nog wel goed dan moet je alleen de print wegwerken. :Y)
En de kogelagers en/of motortje? ;) Dat blijft dan geluid maken.
Ik denk dat de beste oplossing een 555-timer is.

• Jazzle
  • Niet online
En de kogelagers en/of motortje? ;) Dat blijft dan geluid maken.
Ik denk dat de beste oplossing een 555-timer is.
ik denk dat de beste manier een nieuw mobo is zonder rpm tellertje :P
(waarom moet die fan eraf, moet je proc smelten ofzo?)

• Drawer
  • Niet online
Als je de TS en/of de titel had gelezen staat erin dat HyperioN zijn CPU passief wil gaan koelen. ;)

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-11 13:59
Hmm, een schakelingetje zou toch niet zo moeilijk moeten zijn lijkt me... Desnoods gebruik je deze, met een weerstand en een torretje erachter om een "open collector output" te krijgen:

Afbeeldingslocatie: http://www.interq.or.jp/japan/se-inoue/gif/ckt13_1.gif

Maar let wel op dat je niet altijd 12V of 5V zomaar op je RPM pin mag zetten! Vaak is de RPM draad een "open collector output" wat betekent dat je mobo de spanning dmv. een pullup vastlegt. Het kan dus zo zijn dat een 12V fan een pulserend 5V of zelfs 3,3V aan het mobo doorgeeft!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:08
Misschien dat je m.b.v. een optocoupler een signaal kunt aftappen van je 230V aanlsuiting ?

Afbeeldingslocatie: http://www.maxim-ic.com/images/appnotes/1994/1994Fig02.gif

• Electronical
Benadski schreef op donderdag 02 december 2004 @ 21:27:
Hmm, een schakelingetje zou toch niet zo moeilijk moeten zijn lijkt me... Desnoods gebruik je deze, met een weerstand en een torretje erachter om een "open collector output" te krijgen:

[afbeelding]

Maar let wel op dat je niet altijd 12V of 5V zomaar op je RPM pin mag zetten! Vaak is de RPM draad een "open collector output" wat betekent dat je mobo de spanning dmv. een pullup vastlegt. Het kan dus zo zijn dat een 12V fan een pulserend 5V of zelfs 3,3V aan het mobo doorgeeft!
Daarom: meten is weten. Ik denk dat het idd makkelijker is om toch voor de elektronische oplossing te gaan. Dus bijv. de NE555 of met een schakeling als hierboven, het kost nl. geen drol. Als je dan mooi het signaal analyseert (hang 'm bijv. op school aan de scoop) dan weet je precies wat je moet genereren.

[ Voor 4% gewijzigd door Electronical op 02-12-2004 21:57 ]

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op donderdag 02 december 2004 @ 10:11:
sluit de fan van je voeding er op aan, of zet de cpu fan op een voltje of 4
En hopen dat ie op 4 volt nog start....

(denk btw dat 5v logischer is...)

7 volt via de 12-5 truc kan btw niet aangezien de ground van de fan dan aan de 5v hangt en ik weet niet of je mobo dat zo fijn vind :)

• HyperioN
Goed nieuws, ik ben vanmiddag gebeld door de zaak waar mijn moederbord vandaan komt. Ze hebben hem doorverklaard (alsof ik dat nog niet gedaan had :X ) en ze sturen morgen een nieuwe op. Hoogstwaarschijnlijk heb ik dan zaterdag een nieuwe. Ik heb het vrij druk dit weekend, maar toch probeer ik even tijd vrij te maken om wat dingetjes uit proberen.

Als eerste ga ik natuurlijk BWare81's methode proberen, door simpelweg de gele draad door te verbinden met de ground. Als dat werkt is dat natuurlijk wel een erg simpele oplossing. Ik verwacht niet dat het werkt, maar je weet nooit hè :-)

In de Mini-ATX voeding die ik heb, zit dus een 40x40mm fan, welke vrijwel geen geluid maakt. Ik wil hierin wel een fan laten zitten, aangezien ik al eerder een voeding heb "opgeblazen" doordat ik hem passief liet draaien.

Hoogstwaarschijnlijk ga ik dus gewoon voor de optie om deze fan te vervangen door eentje met tacho-meting. Stom natuurlijk, had van te voren ook wel kunnen bedenken voordat ik dit topic startte.

Om dit topic toch nog een beetje eer aan te doen, beloof ik bij deze dat ik tóch het schema'tje van Electronical ga proberen om uit te proberen. K vind dat sowieso wel interessant om te proberen en het kost me toch bijna niks. (Deze oplossing lijkt me toch nog de beste, nofi Benadski&Nielson)

Ben overigens benieuwd hoe mijn cpu het passief gaat uithouden. Ik heb dit nog niet echt goed kunnen testen. Als 'ie toch nog te warm wordt, is de enige oplossing er een 80x80 fan bovenhangen, maar dan moet ik een gat in de bovenkant maken, wat allesbehalve mooi en praktisch is.
Wat denken jullie, gaat ie het doen met een beetje onderklokken? Ik ben nog een manier aan het verzinnen om toch nog een beetje airflow te gaan creeëren, maar er is eigenlijk serieus nergens plaats voor een 80x80mm fan behalve boven het mobo, maar dan zou die in de bovenkant komen, wat ik zoals ik al zei eigenlijk niet wil.

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-11 21:37
Er zijn vast wel meer opties dan een gat in de bovenkant... Kun je niet een gat in de achterkant maken en dan met een fanduct naar je CPU leiden... Serieus, ik krijg een 500 mhz met HUGE blok niet eens passief... en jij wilt een 1400 passief koelen? NOFI, maar ik ben bang dat dan ook je CPU op RMA kan...

offtopic:
Heej Danny, ik ben die gekke Wouter die mee was naar de HCC

Verwijderd

Opzich zou het zonde zijn als dit niet uitgewerkt wordt, het kan altijd handig zijn om deze schakeling alsnog te hebben. Dus kan iemand met de een scope dat ding doormeten?
Gr0wLiThE schreef op donderdag 02 december 2004 @ 23:50:
Serieus, ik krijg een 500 mhz met HUGE blok niet eens passief... en jij wilt een 1400 passief koelen?
Ik heb hier een P4 3GHz koelblok op een P3 500 gemod, deze draait al weken passief stabiel.

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05 12:47

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

als je die 1400 een flink eind terug klokt (ergens naar de 1000, of nog lager), en vervolgens Vcore verlaagt zodat ie nog net kan draaien, en een groot koperen blok pakt, en niet te veel load hebt.. dan kan het misschien...

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

• chemmie
  • Laatst online: 12-08-2024

chemmie

Badger!

Gr0wLiThE schreef op donderdag 02 december 2004 @ 23:50:
Er zijn vast wel meer opties dan een gat in de bovenkant... Kun je niet een gat in de achterkant maken en dan met een fanduct naar je CPU leiden... Serieus, ik krijg een 500 mhz met HUGE blok niet eens passief... en jij wilt een 1400 passief koelen? NOFI, maar ik ben bang dat dan ook je CPU op RMA kan...

offtopic:
Heej Danny, ik ben die gekke Wouter die mee was naar de HCC
Erm..zoals KingOfDos hierboven al zegt, ik heb mijn P3 500 ook weken lang als server laten draaien.
Slot1 ding, passief gekoeld met de standaard heatsink.

0.0% problemen.

Okee ik had er dan geen Huge P4 blok op zitten :P You get the point

[ Voor 6% gewijzigd door chemmie op 03-12-2004 04:26 ]

And so at last the beast fell and the unbelievers rejoiced. But all was not lost, for from the ash rose a great bird. The bird gazed down upon the unbelievers and cast fire and thunder upon them.

• HyperioN
Verwijderd schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 02:15:
Opzich zou het zonde zijn als dit niet uitgewerkt wordt, het kan altijd handig zijn om deze schakeling alsnog te hebben. Dus kan iemand met de een scope dat ding doormeten?
[...]
Zoals ik al zei, ga ik sowieso het schakelingetje maken.

Veel mensen lijken niet te weten dat een duron 1400 op 950MHz draait.. Misschien had ik ook nog even eerder moeten vermelden :)

Verwijderd

Ik heb ff snel een blokgolfgeneratortje gemaakt met een 4093, komt op hetzelfde neer als met een 555. Signaal bekeken op de scoop, ziet er netjes uit.
Driepolig stekertje er aan voor op de pinheader van het mobo waar normaal de processorfan op zit.
PC Health van MSI KT3 Ultra2 geeft netjes 2500 RPM aan.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/new8/rpm.png

opbouw:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/new8/rpm2.png

hier heb ik de niet gebruikte ingangen van het IC nog los hangen, toch een mooi blokgolfje en zo op het mobo aangesloten:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/new8/rpm3.jpg

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2004 14:36 ]

• Electronical
Verwijderd schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 12:16:
Ik heb ff snel een blokgolfgeneratortje gemaakt met een 4093, komt op hetzelfde neer als met een 555. Signaal bekeken op de scoop, ziet er netjes uit.
Driepolig stekertje er aan voor op de pinheader van het mobo waar normaal de processorfan op zit.
PC Health van MSI Ultra nog wat geeft netjes 2500 RPM aan.

[afbeelding]
Goed dat je mobo er in trapte. Zou je trouwens nog kunnen vertellen wat voor signaal er nu uit jou schakeling komt. Is dat 0-5V?

[ Voor 1% gewijzigd door Electronical op 03-12-2004 12:48 . Reden: Net een paar sec te laat, kwam er net te staan ]

• Benadski
HyperioN. schreef op donderdag 02 december 2004 @ 23:14:

[...]

Om dit topic toch nog een beetje eer aan te doen, beloof ik bij deze dat ik tóch het schema'tje van Electronical ga proberen om uit te proberen. K vind dat sowieso wel interessant om te proberen en het kost me toch bijna niks. (Deze oplossing lijkt me toch nog de beste, nofi Benadski&Nielson)

[...]
Mooi! Dan kun je mij niet de schuld geven als je je mobo opblaast! :P

Als je de schakeling van Elektronical op 12V maakt: Vergeet de transistor niet!

De transistor is nodig, tenminste als je voor zekerheid wilt gaan in plaats van gokken! Een fan pulseert het signaal niet tussen + en - namelijk! Het enige wat ie doet is een verbinding of onderbreking naar de ground draad maken op een bepaalde frequentie (open collector noemen ze dat). Als je een 12V blokgolf op je mobo zou zetten (en het mobo kan op de pulsingang maar 5V aan) dan blaas je de poort op en ziet ie nog geen "virtuele" fan!

Verwijderd

De open collector uitgang doet niks anders dan schakelen tussen voedingsspanning van de fan en GND.
Hij pulseert het signaal dus wel tussen 12V en GND.
Je blaast je mobo niet op, ik heb het net op een van m'n systemen aangesloten gehad.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/new8/speedsense.gif

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2004 15:15 ]

• Benadski
Een weak pullup is toch wel wat anders als een strong level! Jouw mobo is misschien 12V compatible, maar dat hoeft niet bij alle mobo's te zijn. Het kan net zo goed zijn dat er alleen een zenertje voor een 5V ingang zit, met een pullup gaat het dan uitstekend, met hard 12V gaat het fout!

Verwijderd

Puntje voor jou, dan moet het net even anders.....

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/new8/rpm5.PNG

Heb dit op hetzelfde mobo getest en werkt.
Dus gasten, het lijkt mij dat er nu niets meer fout kan gaan.

[ Voor 203% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2004 18:52 ]

• Electronical
En zo gaat het ook op ongeveer dezelfde manier bij de 555

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/erikvankempen/555-2.png
Deze draait ook op 100Hz. Voor de transistor voldoet een gewone BC547, zoals Exter bijv. ook gebruikt.
Owja, R1 zit toevallig dicht bij 220K, dus die zou je kunnen gebruiken. Dat beïnvloedt wel de frequentie, maar zo precies hoeft dat niet te zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door Electronical op 04-12-2004 10:50 ]

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/new8/rpm_layout2.PNG

Een slechte pic, maar het gaat even om het idee:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/new8/rpm_print.jpg

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2004 17:43 ]

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-11 13:02
het is meschien handig om met de overgebleven poortjes je ingang van je BC te bufferen. of maar 1 keer bufferen en dan van af de bc547 er een bc 337 achter hangen zodat je wat meer amps kan trekken

Verwijderd

Is niet nodig, de schakeling trekt geen stroom en hoeft ook niks te leveren.
Werkt prima, geeft hetzelfde signaal af als een fan.
Casefan staat op 3000 RPM in m'n BIOS en ik heb niet eens een casefan.

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-11 13:02
ho ja je hebt gelijk, was ff verward. heb em zelf een paar keer gebouwd met 2 diodes en een potmeter voor een fan controllor (pwm). maar dit hoeft alleen amar pulsje te geven.
Pagina: 1