Toon posts:

2 Routers achter elkaar (LAN/WLAN)

Pagina: 1
Acties:
  • 354 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 2 routers, allebei Sitecom.
De 1e is een Broadband xDSL / Cable Router 4S
De 2e is een Wireless Network Broadband Router 100g+

Het netwerk doet dienst als Internet/File/Printer sharing.
Kan ik nu het beste een 2e subnet aanmaken op de 2e router of wat zijn jullie suggesties?

Ik heb de WAN-poort van de 2e router verbonden met de uplink van de 1e.
Internet werkt na wat ip's veranderen, maar wat zijn de beste instellingen voor mij?

Heb al heel wat gelezen en gezocht, meest gerelateerde onderwepen waren deze 2:
2 routers op elkaar aansluiten...
Router op router aansluiten

Verwijderd

Het werkt nu toch? Overigens is het makkelijker om gewoon de LAN-poort te gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Nou dat het compleet werkt is niet helemaal waar.
Als ik de DHCP server op router 2 uitschakel, kan mijn WLAN geen verbinding maken.
Stel dat ik een 2e subnet (met eigen DHCP server?) wil aanmaken, wat moet ik hier dan voor instellen?

Verwijderd

Nou, dan heb je tussen router 1 en router 2 een subnet van 192.168.0.0/24 en vanaf de laatste router een subnet 192.168.1.0/24. Maar dan wordt het voor computers achter router 2 moeilijk computers achter router 1 te benaderen etc.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dat idee had ik al een beetje na het doorlezen van wat topics.
Werkt de DHCP server van router1 over het hele subnet (dus ook op de apparaten die aangesloten zijn op router2)?
Kan iemand misschien een voorbeeld geven van instellingen?

• Spoooky
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-05 15:52

Spoooky

Core temp 37°C

Ik neem aan dat je die router puur vanwege de wireless functionaliteit hebt?

dan kan je een lanpoort verbinden met een lanpoort van je andere router. Je zet dan alle instellingen van die wireless router zo dat de gateway de andere router is, en ip addres in hetzelfde subnet zit. Dan doet ook DHCP het.. ook op het wireless gedeelte van je netwerk.

Ik ben spuit 1011, aangenaam!

Verwijderd

Kijk, doordat je gebruik maakt van die tweede WAN-poort maak je als het ware een soort afscheiding tussen de twee netwerken. Dat is ontzettend onhandig omdat je dan inderdaad met twee verschillende subnets moet gaan werken en alles door die tweede router heenmoet.

Het makkelijkst is dus er gewoon een groot netwerk van te maken. Gebruik alleen de LAN-poorten van je tweede router of hang gewoonweg een switch achter je eerste router. Dan heb je één DHCP-server, één subnet en kun je overal alles pingen en benaderen.

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-04 21:28

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

MM het is opzich een interessante vraag, ik wil nl ongeveer hetzelfde doen.

Ik heb nl voor i net deling een vigor 2200E, waar ik zeer tevreden mee ben.

Nu heb ik ook een asus wl500g gekocht vooral voor de wireless. deze staat in de huiskamer (daar loopt een cat5 utp, oorsprongkelijk voor de xbox, de asus is nu dus aan die ca5 utp aangesloten in de WAN poort, en de xbox zit weer in een een van de LAN poorten van de asus)

Wat ik nu wil is eigenlijk 2 subnetten vooral voor de wireless, ik heb hoogste encryptie aan staan, maar ik wil graag de wireless clients of NIET in het normale LAN laten komen (routeren direct naar de vigor ???) of alleen maar poort 80, 22 en 21.

Beste film ooit

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

maak dan een breed subnet op de router en twee smalle voor je clients

bijv router in 10.0.0.0/16
lan 10.0.x.0/24
wlan 10.0.y.0/24

mischien moet ook de de zaak even misleiden in de route tabel van de router

dus ietsvan 10.0.x.0 127.0.0.1 oid

[ Voor 34% gewijzigd door Fish op 01-12-2004 21:16 ]

Iperf

• Bas!
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-05 20:47
Ik heb het van de week nog zo gedaan
router 1 wan inet
router 1 lan:192.168.0.1/16
router 2 wan 192.168.0.2/24
router 2 lan: 192.168.1.1/24

zou ook kunnen werken zonder dubbele subnetten als je een lan-poort ipv de wan poort van router 2 gebruikt en gewoon een subnet maakt met dhcp op router 1 . Op de wan poort willen die dingen meestal perse nat-en

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:34

NoTimeRemains

I know

waarom heb je 2 routers nodig? kan je niet gewoon een AP aan je LAN router hangen?

This is the Way.

Pagina: 1