Bestaat er naast Drive Image en Ghost Image, een gratis programma om images te maken en terug te zetten?
Deze al geprobeerd ?
[ Voor 67% gewijzigd door Spider.007 op 30-11-2004 15:50 ]
Je zou één of andere linux variant kunnen gebruiken, boot-cdtjes zat. Je kan dan makkelijk 'n image maken met
of gecomprimeerd:
En natuurlijk hdx# vervangen door je schijf/partitie ID (dus bijv. 1e schijf, 1e partitie is hda1).
code:
1
| cp /dev/hdx# /mydir/myfile |
of gecomprimeerd:
code:
.1
| tar -cjf /dev/hdx# /mydir/myfile.tar.bz2 |
En natuurlijk hdx# vervangen door je schijf/partitie ID (dus bijv. 1e schijf, 1e partitie is hda1).
Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed
ik wil je bedanken dat je me wil helpen..Cherub schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 15:48:
Je zou één of andere linux variant kunnen gebruiken, boot-cdtjes zat. Je kan dan makkelijk 'n image maken met
code:
1 cp /dev/hdx# /mydir/myfile
of gecomprimeerd:
code:.
1 tar -cjf /dev/hdx# /mydir/myfile.tar.bz2
maar op dit gebied ben ik nog aardig een noob
Ik probeer te begrijpen wat je bedoeld.. maar kom nog niet eens ergens in de buurt volgens mij..
ik heb dus eigelijk meer uitleg nodig
Duidelijker dan dat kan je het niet krijgen hoor, je zou voor de gein eens wat op google kunnen opzoeken, nalezen etc. Zelf ietsmeer inzetten voor wat je wilt bereiken is altijd goed natuurlijk.
Er was laatst nog een topic over image programma's. Daar staan ook een paar gratis (vooral Linux) oplossingen in.
Ultieme Image programma
Ultieme Image programma
bedankt in ieder geval..Icey schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 15:55:
Duidelijker dan dat kan je het niet krijgen hoor, je zou voor de gein eens wat op google kunnen opzoeken, nalezen etc. Zelf ietsmeer inzetten voor wat je wilt bereiken is altijd goed natuurlijk.
maar je moet niet zeggen dat ik me meer moet inzetten, ben al sinds vanochtend 9 uur bezig..
werd beetje ziek van dat zoeken, omdat ik niets kon vinden.. dus vroeg ik hulp
maar thnX
Ja een file-by-file backup is niet zo moeilijk. TS zoekt volgens mij meer iets in de richting van een partitie dump via partimage.Cherub schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 15:48:
code:
1 cp /dev/hdx# /mydir/myfile
of gecomprimeerd:
code:.
1 tar -cjf /dev/hdx# /mydir/myfile.tar.bz2
Partimage handbook (Iets verouderd, maar het gaat om het principe)
[ Voor 11% gewijzigd door Henk007 op 30-11-2004 16:53 ]
Verwijderd
Dat is geen file-by-file backup maar een schijf voor schijf backupHenk007 schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 16:11:
[...]
Ja een file-by-file backup is niet zo moeilijk. TS zoekt volgens mij meer iets in de richting van een partitie dump via partimage
ps kep even getest of ik een backup kon maken van mn oude laptopschijf en dat lijkt idd het geval te zijn, terugzetten heb ik nog niet geprobeerd.
edit:
Als je backupt zonder compressie is het bestand van de backup even groot als de hele schijf . Dus ook vrije ruimte neemt plaats in.
[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2004 16:28 ]
Verwijderd
Je mag best wel om hulp vragen hoor, zelfs al eerder hoor.Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 15:57:
[...]
bedankt in ieder geval..
maar je moet niet zeggen dat ik me meer moet inzetten, ben al sinds vanochtend 9 uur bezig..
werd beetje ziek van dat zoeken, omdat ik niets kon vinden.. dus vroeg ik hulp
maar thnX
Maar goed, ik heb een en ander gedaan met het programma met de heerlijk naam diskimage.
Draait onder veel *nix varianten waar ik niet al te veel vanaf weet.
Als ik het me goed kan herinneren zit dit programma ook bij de knoppix-cd. Booten vanaf die CD en dan kan je met je verschillende partities werken. Ik dacht dat het programma commandline opgestart wordt en 'diskimage' heet.
Uit m'n hoofd (het is al langer geleden). Je dient onder voldoende bevoegdheden het programma op te starten. De partitie waarvan je een image wilt maken dient ongemount te worden, de plek waar je het image naar toe wilt schrijven dient wel gemount te zijn.
Veel plezier ermee.
Goed, voor TS hier dan hopelijk wat duidelijker instructies.
1. Download en brand een Linux-CD waarvan je kan opstarten. Ikzelf heb wat met de Gentoo cd's, maar de keuze is aan jou.
2. Start van de CD op.
3. Type in "fdisk /dev/hdx", waarbij je de x van hdx vervangt door het een letter van het alfabet van de schijf waar de partitie opstaat die je wilt back-uppen. Dus de de primary master is dan hda, primary slave is hdb etc.
3. type "p". Je krijgt dan een overzicht met partities en hun partitienummer. Onthou het nummer van de partitie die je wilt back-uppen, en het nummer van de partitie waarop je het backup-bestand wilt gaan schrijven. Vervolgens type je "q" om het fdisk programma weer te verlaten.
4. Type "mount /dev/hdx# /mnt/gentoo", waarbij de x weer je harde-schijf letter is, en de # het nummer van de partitie waarop je je backup-bestand wilt wegschrijven. Let wel: deze partitie mag niet in NTFS formaat zijn (is geen volledige support voor vanuit linux).
5. Vervolgens word het dan
Als je 't nou nog niet snapt, geef ik het op. Dan kun je beter wat geld uitgeven.
1. Download en brand een Linux-CD waarvan je kan opstarten. Ikzelf heb wat met de Gentoo cd's, maar de keuze is aan jou.
2. Start van de CD op.
3. Type in "fdisk /dev/hdx", waarbij je de x van hdx vervangt door het een letter van het alfabet van de schijf waar de partitie opstaat die je wilt back-uppen. Dus de de primary master is dan hda, primary slave is hdb etc.
3. type "p". Je krijgt dan een overzicht met partities en hun partitienummer. Onthou het nummer van de partitie die je wilt back-uppen, en het nummer van de partitie waarop je het backup-bestand wilt gaan schrijven. Vervolgens type je "q" om het fdisk programma weer te verlaten.
4. Type "mount /dev/hdx# /mnt/gentoo", waarbij de x weer je harde-schijf letter is, en de # het nummer van de partitie waarop je je backup-bestand wilt wegschrijven. Let wel: deze partitie mag niet in NTFS formaat zijn (is geen volledige support voor vanuit linux).
5. Vervolgens word het dan
code:
1
| tar -cjf /dev/hdx# /mnt/gentoo/backup.tar.bz2 |
Als je 't nou nog niet snapt, geef ik het op. Dan kun je beter wat geld uitgeven.
[ Voor 5% gewijzigd door NaliXL op 30-11-2004 16:26 . Reden: Vergeten fdisk af te sluiten :) ]
Thnx ik ga me best doenCherub schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 16:24:
Goed, voor TS hier dan hopelijk wat duidelijker instructies.
2. Start van de CD op.
5. Vervolgens word het dancode:
1 tar -cjf /dev/hdx# /mnt/gentoo/backup.tar.bz2
als het nog niet lukt, dan geef ik inderdaad wel wat geld uit
Verwijderd
De syntax klopt niet je moet het omdraaien:Cherub schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 16:24:
[blaaat]
5. Vervolgens word het dancode:
1 tar -cjf /dev/hdx# /mnt/gentoo/backup.tar.bz2
code:
1
| tar -cjf /mnt/gentoo/backup.tar.bz2 /dev/hdx# |
Opmerking: onder Debian wil ie dat niet doen trouwens omdat ie de "Leading /" weghaald en je dus "dev/hdx#" overhoud...
Als je dat probleem hebt en genoeg ruimte op de doelschijf moet je het zo doen:
code:
1
| cp /dev/hdx# /mnt/gentoo/backup.temp && tar -cjf /mnt/gentoo/backup.tar.bz2 backup.temp && rm -f backup.temp |
[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2004 16:50 ]
Kijk eens in de faq van Opslagmedia en I/O controllers: OM FAQ / Beleid
Clonen & Backuppen:
XXCOPY - harddisk clonen
SavePart - partities backuppen
No Hands Backup - überhandige backupprogramma
En kijk ook eens voor de gein hierbij :
R Studio
Clonen & Backuppen:
XXCOPY - harddisk clonen
SavePart - partities backuppen
No Hands Backup - überhandige backupprogramma
En kijk ook eens voor de gein hierbij :
R Studio
Wauw, een sig!
google eens naar image for dos of image for windows. Die gebruik ik, en ik ben prima tevreden.
Toch nog even een titeledit 
gratis image-prog. > Welk gratis programma om hdd-images te maken? *
gratis image-prog. > Welk gratis programma om hdd-images te maken? *
---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate
Ok, 't was ook uit m'n hoofdVerwijderd schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 16:45:
[...]
De syntax klopt niet je moet het omdraaien:
code:
1 tar -cjf /mnt/gentoo/backup.tar.bz2 /dev/hdx#
Klinkt me vreemd en omslachtig in de oren. Ten eerste zijn de kernel en de BASH-shell toch overal hetzelfde (?), en ten tweede, als dat dan zo is kan je denk ik nog beter met pipes werken, toch? En waarom zouOpmerking: onder Debian wil ie dat niet doen trouwens omdat ie de "Leading /" weghaald en je dus "dev/hdx#" overhoud...
Als je dat probleem hebt en genoeg ruimte op de doelschijf moet je het zo doen:
code:
1 cp /dev/hdx# /mnt/gentoo/backup.temp && tar -cjf /mnt/gentoo/backup.tar.bz2 backup.temp && rm -f backup.temp
code:
wel werken dan, aangezien je daar ook een leading / gebruikt?1
| cp /dev/hdx# /mnt/gentoo/backup.temp |
code:
1
| cd ~/../../dev && cat ./hdx# > tar -cjf ~/backup.tar.bz2 - |
Bovenstaande code natuurlijk aangenomen dat je homedir uit 2 componenten bestaat.
Pagina: 1