XFX Geforce 6600GT dood.

Pagina: 1
Acties:
  • 193 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:24

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
8 dagen heeft ie het uit gehouden, waarvan 7 met waterkoeling. Ik was een potje HL2 aan het spelen toen mijn PC uitviel. Dat was na ca 2 uur HL-en. De dag ervoor had ik 4 uur gespeeld, dus je zou verwachten dat het systeem stabiel was, core temp v/d GPU kwam ook niet boven de 45C uit volgens de drivers. Anyway, ik wou de PC opstarten, maar toen ik op het powerknopje drukte gingen mijn CCFLs 0.5s aan en weer meteen uit. Na ik al bijna alles van de voeding afgehaald had (het leek nl op kortsluiting), bleef alleen de voeding, CPUs, memory en de videokaart over. Zonder videokaart startte de PC wel op. Dus heb ik de kaart eruit gehaald en het waterblok eraf gehaald, tadaa:

Afbeeldingslocatie: http://212.238.216.189/Computer/kapot6600gt.jpg
Zo zag ie ervoor uit:
Afbeeldingslocatie: http://212.238.216.189/Computer/virgin6600gt.jpg

Er mist dus een stukje core (links onder), maar is dat voldoende om heel mijn PC kort te sluiten? Ik zou zeggen dat dit stukje gemist kan worden omdat silicium volgens mij alleen de drager is van de schakelingen en hij niet tot helemaal 'beneden' gebroken is. Wat ik ook niet begrijp is waarom de kaart het 7 dagen uit houdt met schijnbaar een gebroken core (als dat de reden is dat hij het niet meer doet). Op de onderste foto lijkt er trouwens ook een heeeel klein stukje te missen, of zie ik dingen die er niet zijn?

In ieder geval lijkt het 239 euro down the drain, dus als je wilt gaan waterkoelen, be warned! Hopelijk doet de winkel nog wat moeite voor me.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

Die core is zo verrot als weet ik wat, dat had ik ook al gemerkt.
Standaard met de orginele koeler als je een beetje beweegt hoor je al gekraak van de core. Zeer voorzichtig hiermee.

Gisteravond proberen spelletje te spelen, ging goed voor 2 minuten. Dan PC uit en niet meer aan te krijgen. Zelfde probleem dus, alleen was bij mij de core wel nog goed. Temperaturen idem niet boven de 44 graden. (Watercooling).
Probleem bleek dus ook de videokaart te zijn. Andere videokaart geplaatst en het probleem was weer opgelost.

Tja, proberen dus om garantie te claimen.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

418O2

u mad?

ey rick, leef je nog :)

ziet er krikkie uit voor jullie. Misschien dat ze bij nvidia zo willen tegengaan dat er alternatieve koelers worden gebruikt?

daarbij vind ik het raar dat die core zonder reden of beweging afbreekt..

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

In het eerste plaatje ziet het er ook al lekker verbrand uit. Hoe is dat gekomen? Door 1 dag spelen met de originele koeler erop? Dan was die kaart gewoon defect en zou je garantie moeten claimen.

MechWarrior || Monsters Game

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Die kleur is gewoon weerspiegeling van de muur, op het oog heeft de core nog dezelfde kleur.

De winkel kan niks voor me doen, koeler eraf = weg garantie.

@Rick2001: Wat waren bij jou de symptomen? Net als bij mij iets wat op kortsluiting lijkt?

/edit: Ik ben mijn kaart eens goed aan het bekijken, kom ik dit op de achterkant tegen: Afbeeldingslocatie: http://212.238.216.189/Computer/kapot6600gt2.jpg Als ik dat nou weer vast soldeer, zou ie het dan weer doen?

[ Voor 67% gewijzigd door zonoskar op 30-11-2004 22:57 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-08 22:17

HeepH

Dope Rapper

geen idee,maar hij is nu dood,geen garantie meer, en als je soldeert is er nog hoop op leven...tja voor mij is de keus dan niet moeilijk..

http://specs.tweak.to/16495

• Rick2001

Rick2001

Ja, leef nog steeds......... Werk gewoon hard....... :)

De symptomen van de eerste kaart waren gewoon dat de pc het met 2d perfect nog deed zonder enig probleem, alleen zodra er ook maar iets van 3d in beeld kwam kwamen er alleen nog maar bewegende pixels met een zwarte achtergrond. (Voorbeeld met de 3d screensaver standaard in XP)
De kaart die nu de geest gegeven heeft liet mijn pc gewoon geheel uitschakelen waarna deze niet meer in te schakelen was. Leek echt alsof het mainboard defect was, maar zodra de videokaart eruit gehaald werd deed de pc het gewoon. Aan de videokaart was helemaal niets te zien. Het was ook niet een fout mijnerzijds. Temperaturen zijn bij mij altijd beneden de 44-45 graden geweest en er is altijd voldoende contact geweest met mijn waterblock op de gpu.

De core is gewoon te zacht. Je hoeft ook maar aan de standaard heatsink te komen dan hoor je het al zand/steen afbrokkel geluiden maken. Niet goed dus.

De 6600GT is een superkaart als hij het doet, maar eerlijk gezegt hebben al mijn collega's ook al 1 defekt gehad de afgelopen weken. (En die overclocken niet eens en zijn ook niet aan de heatsink geweest.)

Het betrof overigens hier altijd de Club3D 6600GT.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

• Talon
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08 13:45

Talon

Booooom !

Auch ..... da's naatje ...
Tja .... stukje core weg ....
Dat was met die AMD procesoren ook zo : dan deed ie het niet meer ...
En dat kan ook je hele systeem ophangen.

Zonde ....
Dan toch maar voor die Zwarte POV gaan ? ;)

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-08 14:00
ik zie in je ondertitel dat je alweer een nieuwe kaart hebt? (SAPPHIRE X700PRO 128MB PCI-e ) of was dat gewoon een andere pc? :9

maja toch wel kut, ik moet er niet aan denken :/

[ Voor 18% gewijzigd door YoshiBignose op 01-12-2004 18:37 ]

Facts don't care about your feelings

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Rick: Garantie claimen als je zelf de kaart om zeep geholpen hebt is een beetje triest vind je niet? :)

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Vaag eigenlijk dat er niet zo'n metalen drager rond de core op de rand is geplaatst zodat de cooler daarop leunt als het gewicht niet goed verdeeld is ipv op het randje vd core dat zo afbrokkelt.

[ Voor 6% gewijzigd door _XipHiaS_ op 01-12-2004 21:23 ]

• Rick2001

Rick2001

_XipHiaS_ schreef op woensdag 01 december 2004 @ 21:22:
Vaag eigenlijk dat er niet zo'n metalen drager rond de core op de rand is geplaatst zodat de cooler daarop leunt als het gewicht niet goed verdeeld is ipv op het randje vd core dat zo afbrokkelt.
Dat zou dus inderdaad de oplossing geweest zijn, maar dat kost dan toch weer een paar eurocent meer en dat kan zo'n leverancier er niet bij hebben. Dan maar een paar defekte kaarten.... :)

Ja, momenteel heb ik even een X700Pro om eens te kijken hoe deze is. Leuke kaart, maar de 6600GT is toch echt merkbaar sneller. Met de X700Pro geclocked op 475/1100 haal ik net 8400 punten met 3dmark2003 waarbij ik met de 6600GT geclocked 10000 punten haal. Standaard heeft een 6600GT ongeveer 8100punten terwijl de X700Pro standaard 7100punten heeft. Klein verschil, maar het is er toch.

Tja, garantie claimen op een 'slecht' productieproces mag toch wel !!! Aan de kaarten die bij mij defekt geraakt zijn is helemaal geen enkele beschadiging te zien, dus er is niets door mij 'gemollestreerd'. Overigens heeft de leverancier deze kaarten omgeruild daar ze gewoonweg nog altijd onder DOA vielen. Waren net een paar dagen oud/jong.

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Rick2001 schreef op donderdag 02 december 2004 @ 00:39:
[...]

Dat zou dus inderdaad de oplossing geweest zijn, maar dat kost dan toch weer een paar eurocent meer en dat kan zo'n leverancier er niet bij hebben. Dan maar een paar defekte kaarten.... :)

Ja, momenteel heb ik even een X700Pro om eens te kijken hoe deze is. Leuke kaart, maar de 6600GT is toch echt merkbaar sneller. Met de X700Pro geclocked op 475/1100 haal ik net 8400 punten met 3dmark2003 waarbij ik met de 6600GT geclocked 10000 punten haal. Standaard heeft een 6600GT ongeveer 8100punten terwijl de X700Pro standaard 7100punten heeft. Klein verschil, maar het is er toch.

Tja, garantie claimen op een 'slecht' productieproces mag toch wel !!! Aan de kaarten die bij mij defekt geraakt zijn is helemaal geen enkele beschadiging te zien, dus er is niets door mij 'gemollestreerd'. Overigens heeft de leverancier deze kaarten omgeruild daar ze gewoonweg nog altijd onder DOA vielen. Waren net een paar dagen oud/jong.
Hm, da's echt brak, ik zie dat de goedkopere uitvoeringen vd ATI's ook niet zo'n randje hebben. Tjongejonge, wat kost nou een stukje blik met wat lijm? :? En bij die 6600's is het nog erger, omdat die een kleinere core hebben dan de 6800 reeks, gevaar is daar dus alleen maar groter, zoals je ondervond.

[ Voor 3% gewijzigd door _XipHiaS_ op 02-12-2004 11:24 ]

• AjodokusK
  • Laatst online: 02-11-2024
als je na het overlijden van je kaart gewoon de oude koeler weer netjes teruggeplaatst zou hebben, dan had je toch prima een beroep kunnen doen op de garantie? Je verbreekt geen zegel ofzo....dacht ik

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:47

Thandor

SilverStreak

Talon schreef op woensdag 01 december 2004 @ 16:27:
Auch ..... da's naatje ...
Tja .... stukje core weg ....
Dat was met die AMD procesoren ook zo : dan deed ie het niet meer ...
En dat kan ook je hele systeem ophangen.

Zonde ....
Dan toch maar voor die Zwarte POV gaan ? ;)
Volgens mij zijn de AMD Processoren toch sterker. Bij die processoren moet de core ook sterker zijn omdat de koeler zelf geinstalleerd moet worden. Er zit niet voor niets een laagje over de core van de AMD Athlon's & co.

De nVidia GPU heeft dat beschermlaagje waarschijnlijk niet omdat het niet de bedoeling is om die koeler eraf te halen, die zit er standaard op en dat is volgens nVidia prima.

Heeft de GeForce 6600GT ook een "shim" rondom de core zoals bij de ATi Radeon 9800 Pro :?

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Thandor schreef op donderdag 02 december 2004 @ 11:53:
[...]
Heeft de GeForce 6600GT ook een "shim" rondom de core zoals bij de ATi Radeon 9800 Pro :?
Volgens mij niet.

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-08 13:09

DaWaN

'r you wicked ??

Thandor schreef op donderdag 02 december 2004 @ 11:53:
[...]
Volgens mij zijn de AMD Processoren toch sterker. Bij die processoren moet de core ook sterker zijn omdat de koeler zelf geinstalleerd moet worden. Er zit niet voor niets een laagje over de core van de AMD Athlon's & co.

De nVidia GPU heeft dat beschermlaagje waarschijnlijk niet omdat het niet de bedoeling is om die koeler eraf te halen, die zit er standaard op en dat is volgens nVidia prima.

Heeft ie wel alleen is die niet hoog genoeg :P

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Rick2001 schreef op donderdag 02 december 2004 @ 00:39:Tja, garantie claimen op een 'slecht' productieproces mag toch wel !!! Aan de kaarten die bij mij defekt geraakt zijn is helemaal geen enkele beschadiging te zien, dus er is niets door mij 'gemollestreerd'. Overigens heeft de leverancier deze kaarten omgeruild daar ze gewoonweg nog altijd onder DOA vielen. Waren net een paar dagen oud/jong.
Vind ik ook. Alleen had ik de pech dat er wat van de core afgebroken is. Ik heb nl. niet het idee dat mijn kaart daarom dood is. Je core doet het niet 7 dagen met zo'n stuk eraf om vervolgens toch dood te gaan. Maar goed, ik steek het maar weg en stel het spelen van HL2 een maandje uit.

Ik krijg ook geen zinnig woord meer uit de winkel, ik vroeg ze of de 6600GT AGP reeks misschien veel uitval had zodat ik, als dat het geval zou zijn, een andere kaart kon uitzoeken. Krijg je zo'n dom verhaaltje dat je niet mag prutsen aan je kaart. Ja, dat wist ik ook al :( Ik wil alleen weten of deze serie gewoon brak is.

• Huig
  • Laatst online: 19-07 12:28

Huig

Merino Fanatic

Het heeft verder nix met dit topic te maken maar toch:
een beetje nep van zowel de winkel als nvidia dat de garantie dr gelijk af is als je de cooler erafhaalt. Denk nou eens vanuit een gamer's geest die alles koel (en stil) wil hebben, en geen zin om een gaiward 6800 urtla met wc te kopen. Dan kom je dus uit op bijvoorbeeld een 6600 gt,
en als er een stukje silicium afbreekt (wat een vrij harde stof is toch?) ligt de fout toch echt bij nividia, tenzij je de graka met een hamer hebt bewerkt natuurlijk ipv een schroevendraaier. :P

5D MK II | 24-105L | 35 1.44 Art | 50 1.8 MKII | 100L | 15" RMBP

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:20
Huig schreef op donderdag 02 december 2004 @ 22:05:
een beetje nep van zowel de winkel als nvidia dat de garantie dr gelijk af is als je de cooler erafhaalt.
Ze bieden een kaart aan die naar behoren werkt, wil je met de kaart klooien, prima. Maar dan zijn de problemen voor jou. De hebben namelijk niet de watercooler gemaakt en zijn ook geen reparatie bedrijf.

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
cardinal808 schreef op donderdag 02 december 2004 @ 22:12:Ze bieden een kaart aan die naar behoren werkt, wil je met de kaart klooien, prima. Maar dan zijn de problemen voor jou. De hebben namelijk niet de watercooler gemaakt en zijn ook geen reparatie bedrijf.
Euh, daar ging het mij niet om. De kaart is kapot en ik wil weten of dit type gewoon slecht is. Ze geven daar geen antwoord op, blijven zeuren dat ik zelf de kaart gemold heb. Mijn conclusie is getrokken, want mijn kaart wordt zowiso watergekoeld en ik heb geen zin in nog meer shit mocht de serie inderdaad slecht zijn. Kaarten houden nl. niet zomaar op met werken omdat er een andere koeler op zit (ok, in mijn case waarschijnlijk wel).

• berndgeurts
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-08 11:49
Holy crap hoe heb je het zover kunnen laten komen man? dit is echt heel erg verbrand, mijn tosti ziet er beter uit.

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-08 00:49

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

berndismaf schreef op donderdag 02 december 2004 @ 23:40:
Holy crap hoe heb je het zover kunnen laten komen man? dit is echt heel erg verbrand, mijn tosti ziet er beter uit.
offtopic:
Dat hoop ik wel voor de tosti's die jij eet zeg ;)

Maar garantie claimen op een product waarbij de core al afbrokkeld als je alleen maar kijkt naar de heatsink lijkt mij toch wel op zijn minst redelijk. Het is gewoon een zwakke core, of er is mis met de bevestiging van de standaard heatsink. Zou toch wel moeten kunnen, maar als je gaat clocken en heatsink gaat vervangen, sja dan denk ik dat je weinig kans op garantie maakt inderdaad.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• Rick2001

Rick2001

Er moet gewoon garantie geclaimed kunnen worden aangezien het zowieso niet zichtbaar is dat een klant de heatsink eraf gehad heeft. De leverancier moet dus het tegendeel bewijzen en dat kan hij gewoonweg niet. (Dat de heatsink eraf geweest is.)

Verder hebben de X700(Pro/XT) kaarten èn de 6600(GT) kaarten zeker gèèn core bescherming in de vorm van een metalen ring. Als men dus een beetje op de heatsink duwt (aan een zijde) dan kun je deze heatsink helemaal buigen al liggend op de core waardoor je dus schurende zand/kraak geluiden hoort van het afbrokkelen. Nu kun je wel zeggen dat je dit niet moet doen, dat begrijp ik heus ook wel, maar er zijn vele malen meer mensen die er minder verstand van hebben en zo'n kaart dus gewoon beetpakken bij de koeler en zodoende dus al snel de core afbrokkelen. Het is gewoon een slecht productieproces, daar blijk ik bij.
Met die metalen ring was het allemaal een heel stuk minder gevoelig geweest, maar overal moet ja op bespaart worden.

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-08 22:15
Huig schreef op donderdag 02 december 2004 @ 22:05:
Het heeft verder nix met dit topic te maken maar toch:
een beetje nep van zowel de winkel als nvidia dat de garantie dr gelijk af is als je de cooler erafhaalt. Denk nou eens vanuit een gamer's geest die alles koel (en stil) wil hebben, en geen zin om een gaiward 6800 urtla met wc te kopen. Dan kom je dus uit op bijvoorbeeld een 6600 gt,
en als er een stukje silicium afbreekt (wat een vrij harde stof is toch?) ligt de fout toch echt bij nividia, tenzij je de graka met een hamer hebt bewerkt natuurlijk ipv een schroevendraaier. :P
beetje vreemd dat jij zo denkt.. je sloopt zelf die kaart uit elkaar en als dat mis gaat kruip je terug naar de leverancier voor garantie :? als ik mijn TV openschroef om hem te modden (blauw ledje erin, window, waarom ook niet) en ik breek het electronenkanon af terwijl ik dat doe ga ik toch ook niet terug met de boodschap => die tv is niet goed geconstrueerd, ik wil garantie.. je wordt gewoon geacht de TV dicht te laten. zo is het met een videokaart ook.

doe je dat niet dan is het risico voor jou. ik vind het dan ook best sneu dat je uberhaupt al denkt over garantie. ik snap best dat het een dure kaart is, maar als je geen nieuwe kunt/wil betalen moet je er gewoon met je vingers afblijven.

(ik heb ooit eens twee celerons, een BP6 en wat geheugen opgeblazen met zijn waterkoel projectje. dus ik weet hoe het voelt)

en over silicium: het is wel hard maar ook erg breekbaar => denk aan glas. en denk maar eens aan aan die athlon cores die vroeger gesloopt werden door mensen die de koelers er scheef opzetten.
maar er zijn vele malen meer mensen die er minder verstand van hebben en zo'n kaart dus gewoon beetpakken bij de koeler en zodoende dus al snel de core afbrokkel
Mensen die er geen verstand van hebben moeten met hun vingers uit hun computer blijven!

[ Voor 23% gewijzigd door FragDaddy op 03-12-2004 08:48 ]

Have a wheelie good weekend!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Rick2001 schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 00:37:Verder hebben de X700(Pro/XT) kaarten èn de 6600(GT) kaarten zeker gèèn core bescherming in de vorm van een metalen ring.
Hebben de X800 of 6800GT wel zo'n ring dan?

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-08 17:04
zonoskar schreef op zaterdag 04 december 2004 @ 12:56:
[...]
Hebben de X800 of 6800GT wel zo'n ring dan?
de 6800ulta wel, dus de 6800gt en de 6800le ook, van de x800 lijkt het me ook, want de voorgangers hadden ook een ring eromheen
FragDaddy schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 08:43:
[...]

Mensen die er geen verstand van hebben moeten met hun vingers uit hun computer blijven!
ok, maar....je kunt natuurlijk ook uitschieten bij het monteren van iets, of bijvoorbeeld met het uittrekken van een molex kabel uit de hdd, die zitten altijd vrij strak en uitschieten is zo gebeurt: raak je de heatsink, helaas core kapot.

[ Voor 45% gewijzigd door PASware op 04-12-2004 13:21 ]

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Pagina: 1