Toon posts:

Sata\300 Topic

Pagina: 1
Acties:
  • 42 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
nu de nforce4 moederboarden met sata-300 in de winkels verschijnen
zou ik wel eens willen weten wanneer we de sata-300 hdd's kunnen verwachten
en wat zijn hiervan de voordelen/nadelen ten opzichte van de data-150?

ik zou graag een snel schijfje op m'n nforce4 moederboard willen om daar m'n os op te draaien ik zat te denken aan de wd raptor sata-150 best een snelle schijf
voor relatief lage kosten maar nu ik sata-300 poorten heb zou ik ook kunnen wachten op een sata-300 schijf zouden die veel sneller zijn dan de wd raptor?
wat zijn de verwachtingen?

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 29 november 2004 @ 17:54:
nu de nforce4 moederboarden met sata-300 in de winkels verschijnen
zou ik wel eens willen weten wanneer we de sata-300 hdd's kunnen verwachten
en wat zijn hiervan de voordelen/nadelen ten opzichte van de data-150?

ik zou graag een snel schijfje op m'n nforce4 moederboard willen om daar m'n os op te draaien ik zat te denken aan de wd raptor sata-150 best een snelle schijf
voor relatief lage kosten maar nu ik sata-300 poorten heb zou ik ook kunnen wachten op een sata-300 schijf zouden die veel sneller zijn dan de wd raptor?
wat zijn de verwachtingen?
1. Slecht topic titel
2. Zoek zelf ook es wat ....

3. Mijn advies (als je geld hep) : 2x WD Raptor 74G. 10kRPM, in RAID0....

En dan nog een 200 Gig derbij voor de ruimte ofzo ...

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:38
Al jaren lang is niet de interface van de HDD de bottleneck, maar is het ding zelf bepalend voor de snelheden. (Behalve lezen/schrijven naar cache)

Er zullen vast sata300 schijven komen, maar de snellere schijven tegenwoordig halen nog geen 100 mb/sec voor zover ik weet. ata100 is zegmaar inmiddels net gerechtvaardigt. (Even los van het feit dat sommige interfaces wel interessante features ondersteunen enzo)
Als het serieus de moeite waard is om een sata300 schijf te kopen dan zijn wel alweer bij uberserialscsi1000 oid aangekomen.

Ik zeg dus niet dat de komst van nieuwe technieken geen zin heeft, het nut is op het moment van introductie echter vaak nogal beperkt, behalve dan dat et hip is natuurlijk :P

[ Voor 47% gewijzigd door Jesse op 29-11-2004 20:24 ]

• Desolation Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-12-2023
1 schijf haalt deze snelheid misschien niet, maar hangt er eens 4 aan 1 ATA-133 chip en dan is het nut er wel :)

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:38
Desolation Angel schreef op maandag 29 november 2004 @ 20:24:
1 schijf haalt deze snelheid misschien niet, maar hangt er eens 4 aan 1 ATA-133 chip en dan is het nut er wel :)
In een 4 schijfs software raid 0 misschien. Zie jij die veel?
Is die 133 niet per kanaal?

[ Voor 7% gewijzigd door Jesse op 29-11-2004 20:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 29 november 2004 @ 20:12:
[...]

1. Slecht topic titel
2. Zoek zelf ook es wat ....

3. Mijn advies (als je geld hep) : 2x WD Raptor 74G. 10kRPM, in RAID0....

En dan nog een 200 Gig derbij voor de ruimte ofzo ...
1. UND????
2. ik zoek/vind genoeg kwil alleen opinie van wat nederlandse tweakers

3.mijn vraag is duidelijk wat is sneller (zonder raid) een wd raptor of een sata/300
(raptor zal wel sneller zijn) ok wat is dan sneller: sata/150 of sata/300 of merk je gewoon geen verschil?

4.ik heb al 500 gb alleen ide maar wil dus snel schijfie voor os

5.conclusie voor mij zou dus een raptor 36 gb het snelst zijn voor 100 euro

6 alleen dat command quing heef tdat grote verbeteringen voor de performance?

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-03 17:09
@Tok-ra: Ik begrijp eigenlijk niet zo goed wat je met dit topic wilt? Wil je een algemene discussie over de mogelijke voordelen die S-ATA 300 boven S-ATA 150 biedt? Of wil je gewoon dat wij een goede schijf voor jouw specifieke situatie uitkiezen :?

In beide gevallen is de topicstart en de topictitel een beetje magertjes... Sata\300 topic :? Dat zou dan beter [Discussie] Het nut van S-ATA 300 boven S-ATA 150
kunnen zijn.
Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 13:13:
2. ik zoek/vind genoeg kwil alleen opinie van wat nederlandse tweakers
Dan is het handig om ook te vermelden wat je al gevonden hebt. Nu lijkt het een beetje dat je jouw vraag hier dumpt. :)
3.mijn vraag is duidelijk wat is sneller (zonder raid) een wd raptor of een sata/300
(raptor zal wel sneller zijn) ok wat is dan sneller: sata/150 of sata/300 of merk je gewoon geen verschil?
S-ATA 300 is sneller dan S-ATA 150. :P Alleem zul jij daar op dit moment nog niets van merken omdat de huidige schijven simpelweg die snelheid nog niet hebben. Het enige voordeel wat te behalen is krijg je doordat de gecachde gegevens iets sneller verwerkt zullen worden.

[ Voor 51% gewijzigd door SysRq op 30-11-2004 13:31 ]

-

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-03 22:28
Hoe zit het dan met de verbinding met de southbridge, straks heb je wel sata300. Maar heb je maar een bandbreedte van 1x PCI-E of laat 32 bit PCI 33 mhz. Want PCI 32/33 haalt 133 MB/s maximaal , dus dan heeft het weinig zin :+.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Tok-ra: ik zie in dit topic weinig discussie over SATA II van jouw kant. Het komt meer over als een aan jouzelf gerichte vraag "Welke harddisk moet ik nemen?" :)

Zo werkt het dus niet. Raadpleeg de FAQ van dit subforum: OM FAQ / Beleid:
Welke harddisk moet ik nemen?
Serial ATA FAQ
OM Beleid - De "Grote xxxxx"- en "Ervaringen" topics
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.