netwerk met twee routers?

Pagina: 1
Acties:

• DriesA
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-05 22:59
Hey,

Probeer even mee te gaan in onderstaande situatie.

In een bepaald gebouw zou er op diverse verdiepingen internet aanwezig moeten zijn.
* De Telenet-modem staat in de kelder.
* Er zijn diverse UTP-kabels die beginnen in de kelder ((nog) niet aangesloten op de Telenetmodem) en die naar gelijkvloers, 1e en 2e verdiep gaan.
* Op de 1e verdieping is er vraag naar draadloos internet (een laptop gebruiker wil vrij rondlopen en surfen).
* We hebben een groot vermoeden dat het draadloos signaal te zwak gaat zijn als we een draadloze router in de kelder plaatsen. Er zit staal in de vloeren e.d. Dus de draadloze router zou op het 1e verdiep moeten komen.

Dit is ons idee:
* In de kelder plaatsen we een router. De Telenet-modem sluiten we op deze router aan. Vanuit deze router gaan kabels naar gelijkvloers en elders waar geen draadloos netwerk vereist is.
* Op één van de kabels die vertrekt van die router (in de kelder) plaatsen we een draadloze router (op't 1e verdiep).

Voor alle duidelijkheid: alle beschikbare UTP-kabels vertrekken in de kelder en gaan zo naar diverse plaatsen in het huis. Een centrale router (+ draadloze optie) op het 1e verdiep lijkt ons bijgevolg moeilijk aangezien er van daaruit opnieuw kabels getrokken moeten worden naar de andere verdiepingen. Of zijn we mis? Nieuwe kabels trekken is door diverse factoren zeer moeilijk en willen we vermijden.

Wat denken jullie? Zouden we 2 routers moeten kopen? Eén gewone voor in de kelder en één draadloze voor op de 1e verdieping? Of hebben jullie beter ideeën?

Hoe configureren we (softwarematig) een netwerk met twee routers?

Bedankt voor de info!

I don't have hard drives. i just keep 30 chinese teenagers in my basement and force them to memorize numbers.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Waarom niet alleen een losse Access Point voor op de 1e verdieping? :?

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:26
Dat lijkt me inderdaad de meest handige oplossing:

Modem --- router in kelder ---- wired 1
................................................----wired 2
................................................-----tot en met wired xx
................................................-----wireless AP op eerste verdieping.

ben je goedkoop uit én hoef je maar 1 router in te stellen...

[ Voor 38% gewijzigd door hesselbeertje op 28-11-2004 23:25 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:36

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Kan prima, moet je wel de kabel tussen de twee routers bij allebei de routers in een lan poort doen...

• Osiris
  • Niet online
MikeyMan schreef op zondag 28 november 2004 @ 23:27:
Kan prima, moet je wel de kabel tussen de twee routers bij allebei de routers in een lan poort doen...
Vergeet bij zo'n idiote oplossing niet meteen te melden dat hij de DHCP-server van de 2e router uit moet zetten ;)

M.a.w.: doe niet moeilijk en zet er een AP neer ipv een router :)

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
misschien een beetje onnodig om te zeggen maar een Wireless Router is stukken goedkoper dan een AP.

Game: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 96GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

• Osiris
  • Niet online
spone schreef op zondag 28 november 2004 @ 23:32:
misschien een beetje onnodig om te zeggen maar een Wireless Router is stukken goedkoper dan een AP.
AP's hebben daartegen vaak veel meer mogelijkheden lijkt me? :?

Verwijderd

spone schreef op zondag 28 november 2004 @ 23:32:
Huh? Waarom dan omdat een router meer kan dan een AP?

• DriesA
Ik heb even op Got het verschil gezocht tussen een router en een Acces Point:
[wireless] Verschil router & access point
Mag ik concluderen dat een AP een 'tussenstuk' is tussen een wired en een wireless verbinding? Niet meer, niet minder?

En dan heb ik ook nog enkele prijzen opgezocht in de pricewatch:
Etech Wireless Router 54Mbps € 56,94
E-Tech Wireless Access Point + 4 poort Switch € 35

Ongeveer 20€ verschil bij hetzelfde merk? Ik neig dan naar een AP te gaan. Of heeft een router nog een meerwaarde in deze situatie?

I don't have hard drives. i just keep 30 chinese teenagers in my basement and force them to memorize numbers.

• Osiris
  • Niet online
Dries_Aendekerk schreef op zondag 28 november 2004 @ 23:46:
Ongeveer 20€ verschil bij hetzelfde merk? Ik neig dan naar een AP te gaan. Of heeft een router nog een meerwaarde in deze situatie?
In jouw situatie niet. Je zou de router-functies van de 2e router toch niet gebruiken. 't Enige wanneer het wél nut zou hebben is met het oog op de toekomst. Als je zegt, later heb ik 2 routers nodig (als je op kamers gaat ofzo) en dan hebben Pa en Ma die AP (ingebouwd in router) ook niet meer nodig, dus neem ik em zo mee.
Maar aangezien dat ook niet aan de orde is :)

Verwijderd

Nee een router heeft geen meerwaarde. Alleen sommige routers kun je ook instellen als switch waardoor je ook netwerkkabels in je wireless router kunt stoppen ipv alleen maar wireless, dit kan soms handig zijn als je netwerkpoorten in de router/switch vol zijn.

Overigens kun je van verdieping 0 naar verdieping 1 best een draadloze verbinding opzetten hoor. Het signaal zal geen 100% zijn, maar genoeg om mee te kunnen internetten vermoed ik

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
ik houd me mond al :'(

Maar ik had serieus de gedachte dat het zo was...en als je iig toch nog een draadloze router hebt staan :+

Game: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 96GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:36

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Osiris schreef op zondag 28 november 2004 @ 23:28:
[...]

Vergeet bij zo'n idiote oplossing niet meteen te melden dat hij de DHCP-server van de 2e router uit moet zetten ;)

M.a.w.: doe niet moeilijk en zet er een AP neer ipv een router :)
Hoezo idiote oplossing...?
Je hebt wel gelijk over dat dhcp ;)
Maar ik kon hier in de buurt zo snel geen wireless accespoints vinden, maar wel wireless routers, en aangezien die ook meestal wat goedkoper te vinden zijn, was de keuze snel gemaakt. En het werkt prima.
En ik neem inderdaad mijn eigen draadloze router gewoon mee als ik uit huis ga ;)

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-05 23:45

tweakerbee

dus..?

'k Heb hetzelfde, maar ik heb toch een mooie dhcpd demoon die het uitdelen hier regelt. Kun je ook IP's aan MAC adressen koppelen, erg handig.

You can't have everything. Where would you put it?

• DriesA
't Enige wanneer het wél nut zou hebben is met het oog op de toekomst. Als je zegt, later heb ik 2 routers nodig (als je op kamers gaat ofzo) en dan hebben Pa en Ma die AP (ingebouwd in router) ook niet meer nodig, dus neem ik em zo mee.
Bovenstaande beschreven situatie is niet voor mijn ouders maar voor (aanstaande) schoonbroer en schoonzus. Dat even terzijde. :-)
Overigens kun je van verdieping 0 naar verdieping 1 best een draadloze verbinding opzetten hoor. Het signaal zal geen 100% zijn, maar genoeg om mee te kunnen internetten vermoed ik
Maar het signaal moet van verdieping -1 (kelder) komen, dus niet één maar twee verdiepingen verschil. Daarbij zijn het dikke muren/vloeren, en op verdieping 2 zouden ze ook nog willen meepikken van het draadloze signaal (wat volgens mij prima gaat aangezien de centrale woonkamer -waar de AP komt- een soort duplex is waardoor er geen plafond (enkel deuren) tussen de AP en de (toekomstige) gebruikers van verdieping 2 staan.

Ik ga er dus vanuit dat het signaal te zwak gaan zijn?

Conclusie keuze AP/Draadloze Router: de goedkoopste kiezen. Ja?

Ik heb trouwens nog een ADSL-router liggen (niet draadloos, dus deze kan in de kelder). Is die geschikt voor het werk? Of kan ik zo'n toestel enkel gebruiken bij een ADSL-verbinding?

• DriesA
*schop*

Pagina: 1