Ik zet me af te vragen wat het verschil is tussen een router en een access point. ik ben iets in elkaar aan het zetten (op papier) voor het delen van internet (draadloos) dmv een goedkope Sweex wireless router. Echter moet je natuurlijk wel intern bestanden uit kunnen wisselen in het netwerk. is die wireless router dan wel geschikt? of moet je dan toch een Access Point hebben?
De termen lopen nogal door elkaar. Met een router wordt een apparaat bedoeld dat verkeer kan routeren. Meestal heeft een router nog extra functies, zoals een ingebouwde DNS server en een DHCP server. Ook behoort een firewall en port-forward mechanisme dan vaak tot de opties.
Een AccessPoint is in de basis een ding waarmee je PC's draadloos kunt verbinden. In de meeste AP's zit een router ingebouwd, maar de bevatten ook vaak een aparte mode, nl. bridge only. Daarmee wordt puur het verkeer tussen het normale (bedrade) netwerk naar de draadloze machines 'gekopieerd' en andersom.
Wat heb je dus allemaal nodig? Wat is je situatie?
Een AccessPoint is in de basis een ding waarmee je PC's draadloos kunt verbinden. In de meeste AP's zit een router ingebouwd, maar de bevatten ook vaak een aparte mode, nl. bridge only. Daarmee wordt puur het verkeer tussen het normale (bedrade) netwerk naar de draadloze machines 'gekopieerd' en andersom.
Wat heb je dus allemaal nodig? Wat is je situatie?
[ Voor 4% gewijzigd door eborn op 31-08-2003 18:35 ]
Ik weet 't, deze 'discussie' is al wat ouder, maar ik had vanmiddag precies dezelfde vraag als de TS. Als ik het antwoord goed begrijp (en dat zal dus wel niet) routeert een router het verkeer en kan ook nog mooie extra's bevatten als DNS, DHCP server, firewall etc. Een access point bevat meestal een 'kale' router zonder extra's, maar kan ook in 'bridge only' modus staan. Wat dit laatste nu inhoudt zie ik niet helemaal.
Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.
Een bridge zorgt er alleen maar voor dat twee segmenten (in dit geval meestal draadloos en niet draadloos) met elkaar verbonden worden. Het lijkt daardoor dus net alsof de draadloze machines op het normale netwerk aangesloten zitten.
Heel simpel, voor thuisgebruik moet je het op de volgende manier zien:
AccesPoint > Als een hub in een bedraad netwerk
Wireless Router > als een kastje dat internet kan delen, met een hub (AccessPoint) erachter om meerdere PC's aan te kunnen sluiten.
Opzich is dit toch wel te vinden...daarom gaat deze draad wel dicht. Hij is ook al behoorlijk oud etc
AccesPoint > Als een hub in een bedraad netwerk
Wireless Router > als een kastje dat internet kan delen, met een hub (AccessPoint) erachter om meerdere PC's aan te kunnen sluiten.
Opzich is dit toch wel te vinden...daarom gaat deze draad wel dicht. Hij is ook al behoorlijk oud etc
[ Voor 18% gewijzigd door Xandrios op 10-01-2004 20:25 ]
Dit topic is gesloten.
![]()