Overzichtelijke linux

Pagina: 1
Acties:
  • 28 views sinds 30-01-2008

• Niakmo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-02-2024
Ik wil graag een overzichtelijke linux distruibutie krijgen. Toen ik laatst red hat 5.0 instaleerde op een oude laptop zag ik hoeveel onnodige dingen bijvoorbeeld mijn nieuwste debian inatalatie heeft. Bij de base install ben je al meer dan 300 mb kwijt.

Ik zou het liefst zo min mogelijk bestanden op mijn hd willen hebben. Als ik maar 4 programmas erop ga draaien dan heb ik toch niet een base install van 300 mb nodig?

Ik ben momenteel bezig met mijn debian sarge instalatie te strippen naar alleen een gnome-core , firefox en openoffice. Dus gewoon als internet pc.

Ik ben momenteel bezig mbv aptitude de onnodige packeges te te verwijderen, alleen waneer moet ik me echt houden een de dependancies van sommige programma´s. Als je bijvoorbeeld gnomecore wilt instaleren wil hij meteen alle gnomepanels en gnome games instaleren die je dus helemaal niet nodig hebt. Maar bij sommige programmas is die dependancie echt nodig. Hierdoor moet je heel veel uitproberen en is het echt tijdrovend.

Zijn er handigere manieren om zo een linux systeem te krijgen of is dit echt de enige manier?

Ik denk dat zo een simpele distributie mensen niet meer zou afschrikken als sommige instalaties van red hat of suse, je kan wel zeggen dat je meteen aan de slag kan naar zo een isntalatie maar 75% van de programma´s ga je toch niet openen op zo een computer.

Verwijderd

Ik zou zeggen; probeer Gentoo eens. Dan begin je met een leeg systeem, en voeg je alleen toe wat je zelf wilt hebben. Gentoo is daarom ook een 'rappe' distro..

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:01

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
gentoo is ook niet bepaald zuinig met dependencies...

neem slackware, geen gezeik met dependencies (jah, jemoet het zelf in de gaten houden ;))

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Een basisinstallatie van Debian is bij mij maar 98Mb, dan moet daar nog wel eeen grafische interface bij, maar als je zelf compileerd kan je tot in detail kiezen wat je hebben wilt waardoor je installatie veel kleiner wordt.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:59
AtleX schreef op zondag 28 november 2004 @ 20:06:
Een basisinstallatie van Debian is bij mij maar 98Mb, dan moet daar nog wel eeen grafische interface bij, maar als je zelf compileerd kan je tot in detail kiezen wat je hebben wilt waardoor je installatie veel kleiner wordt.
Ligt eraan welke versie van Debian je hebt. Debian Sarge heeft al aardig wat spullen staan. Als je zelf een kernel compileert kun je al weer heel wat pakketjes opruimen (ik noem dash & cramfsprogs). Je kunt echter nog steeds genoeg dingen uit het basissysteem slopen, dus zelfs dat hoeft het probleem niet te zijn.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Verwijderd

Dat van Gentoo is imho onzin. Debian is in principe net zo kaal, kies maar eens de expert installatie. Dan krijg je niks behalve het base-system. Als je *echt* kaal wil doen moet je LFS hebben (is het kaalste wat ik ken) maar dan ben je wel meteen redelijk moeilijk bezig. Niks geautomatiseerd enzo.

Qua dependancies zul je er nog raar van opkijken hoeveel dependancies "echt" zijn en hoeveel er je opgedrongen worden door de package manager. Ook hiervoor zijn bijvoorbeeld de BLFS build instructies een goed naslagwerk. Het komt er op neer dat Gentoo net zo goed te maken krijgt met dependancies als Debian of een andere distro.

Maar het is bij een GNU/Linux systeem wel zo, wat je niet gebruikt heb je ook geen last van. Het is niet zoals bij Windows dat zodra je meuk hebt geinstalleerd, je er ook last van hebt. Zo'n beetje alles valt wel kaal te tweaken, bij elke distro.

edit:
Hmmm, ik tik te traag :P

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2004 20:12 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 28 november 2004 @ 20:11:
Dat van Gentoo is imho onzin. Debian is in principe net zo kaal, kies maar eens de expert installatie. Dan krijg je niks behalve het base-system. Als je *echt* kaal wil doen moet je LFS hebben (is het kaalste wat ik ken) maar dan ben je wel meteen redelijk moeilijk bezig. Niks geautomatiseerd enzo.
Dat debian ook slank kan zijn, wil niet zeggen dat de uitspraak 'gentoo is slank' gelijk onzin is.

Dit wordt een beetje een welke distro moet ik nemen discussie zo, oftewel de gemiddelde 'mijn linux kan verder pissen dan de jouwe' draad.

Elke distro is slank te krijgen.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

maar sommige zijn dat standaard al ;)

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ja, maar sommige distro beginnen door hun opzet al met een achterstand. Linux from Scratch heeft een complete toolchain (gcc + binutils) aan boord. Gentoo gaat daar nog even overheen door er emerge (en dus Pyhton) bij te zetten.

Het makkelijkste lijkt me inderdaad Slackware gebruiken en na een zo kaal mogelijke installate één voor één packages toevoegen. Overigens moet dat op Debian/Suse/RedHat ook prima kunnen. Veel zal het niet schelen denk ik.

Je kunt natuurlijk ook een LFS bouwen en dan alle development bestanden deleten, en dan alle programma's/bestanden die je niet nodig hebt. Dat levert ongetwijfelt een kleiner systeem op, het kost echter veel meer tijd. Zeker als je niet precies weet wat wel en niet noodzakelijk is, vergeet geen backup te maken voor je iets wist :).

[ Voor 28% gewijzigd door _Squatt_ op 28-11-2004 20:27 ]

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

• Niakmo
Ik zie net dat als je x window bij debian instaleerd hij de 75 en 100 dbi fonts instaleerd, wat eigenlijk onzin is. Maar als je dependancies aan hebt staan wil hij persee dat je ze erop zet. Dit is maar een klein voorbeeld maar zo zijn er natuurlijk tientallen voorbeelden meer

Maar ook het filesystem, als je kijkt naar releases van paar jaar terug, als je alleen de text mode instaleerde had je maar paar honderd bestanden, tegenwoordig loopt het in de duizende voor allen de base-install van debian sarge.

De compilers heb je in priciepe niet nodig als je een systeem maakt waar je alleen op gaat internetten en soms een nieuwe binairy erop zet.

[ Voor 13% gewijzigd door Niakmo op 28-11-2004 20:27 ]

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:41

DataGhost

iPL dev

http://www.damnsmalllinux.org/ ? :)
ik weet niet zeker of hier al X bij zit maar dit is kleiner dan 50 mb

edit: wel dus :)
What does it have?
Damn Small Linux has a nearly complete desktop, including XMMS (MP3, and MPEG), FTP client, Dillo web browser, links-hacked web browser, spreadsheet, Sylpheed email, spellcheck (US English), a word-processor (Ted-GTK), four editors (SciTe, nVi, Zile [emacs clone], and Nano [Pico clone]), graphics editing and viewing (Xpaint, and xzgv), Xpdf, emelFM (file manager), Naim (AIM, ICQ, IRC), VNCviwer, Rdesktop, SSH/SCP server and client, DHCP client, PPP, PPPoE (ADSL), a web server, calculator, generic and GhostScript printer support, NFS, Fluxbox window manager, games, system monitoring apps, a host of command line tools, USB support, and pcmcia support, some wireless support.

[ Voor 78% gewijzigd door DataGhost op 28-11-2004 20:33 ]

• Niakmo
DataGhost schreef op zondag 28 november 2004 @ 20:33:
http://www.damnsmalllinux.org/ ? :)
ik weet niet zeker of hier al X bij zit maar dit is kleiner dan 50 mb

edit: wel dus :)

[...]
ik heb de laatst dsl op cd staan maar het is eigenlijk heel veel b software op 50 mb gepropt inplaats van die 4 dingen die ik echt nodig acht. Het is een begin inderdaad maar ze gebruiken nog de 2.4 kernell en een zelf geschreven browser. Maar ik wil dus de nieuwste kernell met firefox en openoffice.
What does it have?
Damn Small Linux has a nearly complete desktop, including XMMS (MP3, and MPEG), FTP client, Dillo web browser, links-hacked web browser, spreadsheet, Sylpheed email, spellcheck (US English), a word-processor (Ted-GTK), four editors (SciTe, nVi, Zile [emacs clone], and Nano [Pico clone]), graphics editing and viewing (Xpaint, and xzgv), Xpdf, emelFM (file manager), Naim (AIM, ICQ, IRC), VNCviwer, Rdesktop, SSH/SCP server and client, DHCP client, PPP, PPPoE (ADSL), a web server, calculator, generic and GhostScript printer support, NFS, Fluxbox window manager, games, system monitoring apps, a host of command line tools, USB support, and pcmcia support, some wireless support.
Kijk 4 editors, wat heb ik nou een 4 verschillende editors, 2 verschillende paint klonen, een webserver. Allemaal dingen die je niet nodig hebt als huis tuin en keuken pc waar word geinternet en getyped.

[ Voor 46% gewijzigd door Niakmo op 28-11-2004 20:39 ]

• freggy
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ubuntu lijkt wel iets voor jou. Maar ik vraag mij af of dit topic toch niet beter thuishoorde hier...

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Zie Welk OS (bv. Linux distro) moet ik nemen? Part 4 , speciaal hiervoor bedoeld.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.