Nieuw systeem presteert erg traag

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• capraf
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-03-2025
ik heb al lopen zoeken overal maar kan maar geen goed antwoord vinden

sinds een paar weken heb ik nieuwe onderdelen gekoct en daardoor zijn mijn huidige specs:

2.66ghz celeron CPU FSB 533mhz
40 GB hdd ( rpm weet ik niet)
asus p4r800 VM moederbord
vga: onboard chipset ati 9100
512 ram ( -32 MB voor vga)
lan: onboard
audio onboard

het lijkt mij dat mijn computer veel beter kan dan dat hij nu presteert hij doet erg lang erover om een prgramma op te starten

hiervoor had ik een amd 1.3 ghz met 265 ram
en die lijkt vooral windows verkenner sneller op te starten
ook daar zat vga onboard
weet iemand waarom mijn comp zo langzaam is en zeg niet door virus want zelfs na fresh restart nog erg traag

is het soms mijn videokaart?
langzame HDD

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-08 11:41
Welk OS heb je?
offtopic:
het is: nieuw systeem dat erg traag is

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:06

PD2JK

ouwe meuk is leuk

VGA mag niet zoveel te maken hebben met het opstarten van programma's. Dit moet zelfs met een 8MB PCI kaartje snel gaan.

Je geeft het antwoord eigenlijk zelf al. Je harde schijf. Waarschijnlijk is dit een 5400rpm schijf maar dat kan ik zo niet ruiken. ;)

Kijk eens in Apparaatbeheer --> Schijfstations wat voor harde schijf je hebt.

Heb je wel de chipset driver geinstalleerd? Erg belangrijk...

[ Voor 11% gewijzigd door PD2JK op 28-11-2004 16:47 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Sir_Killalot
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-08 10:53
Staat de DMA van je HD aan? :)

Verwijderd

Vertel eens wat over je PC, wat voor HDD heb je, wat voor mem, en hoe staat het?

Helaas is het niet zo'n enorme boost performance extra tegenover die AMD 1.3, zeker als dat ook een 133MHz FSB-ertje was, zoals je nu ook hebt, met DDR geheugen.

Spyware kan, virii kunnen ook, met een restart haal je geen virussen weg. VGA onboard kan op vele manieren.

Die intel cpu is nogal bandbreedte gierig, heb je je mem wel dual channel?

• Gummbahla
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-07 22:56
Je zegt dat je systeem trager is geworden na het plaatsen van nieuwe onderdelen.
Nu weet ik niet of je ook de harde schijf vervangen hebt. Zo niet, kan dat ook de oorzaak niet zijn. Verder valt te verwachten dat bij een nieuwe harde schijf, het ding sneller is dan het oude beestje wat er eerst in zat.
Wat het echter wel is... :?

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-06 21:45

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

Prutz0r schreef op zondag 28 november 2004 @ 16:46:
VGA mag niet zoveel te maken hebben met het opstarten van programma's. Dit moet zelfs met een 8MB PCI kaartje snel gaan.
Verwijderd schreef op zondag 28 november 2004 @ 16:47:
Die intel cpu is nogal bandbreedte gierig, heb je je mem wel dual channel?
door het onboard video dat ook het "normale" RAM gebruikt, en een single chanel setup levert dus wel een flinke bottle-neck op. Deze Celeron-D zou inderdaad best fatsoenlijk moeten kunnen presteren...

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ga na wat jouw CPU verbruik is tijdens het werken met de PC. Wanneer een PC traag is, dan betekent dat meestal dat de CPU overbezet is. Of je moet last hebben van spyware.

Raadpleeg de FAQ van dit subforum voor achtergrondinformatie en tips: Mijn CPU verbruik is 100%, hoe komt dat? :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Allereerst denk ik dat een upgrade van je 1300 naar de 2666 niet echt veel uitmaakt, die celera zijn helaas nog al traag :(

Daarnaast komt dat intels dolblij zijn met geheugen bandbreedte en dat is iets dat je ze afpakt door gebruik te maken van de onboard video. Ook al gaat er maar 32MB naar je vidoechip toe, hij pakt toch een groot deel van de bandbreedte weg en dan is je systeem inderdaad aan de trage kant.

Ik zou zelf die onboard uitzetten en er een los kaartje invrotten (al is het maar een TNT2 of een GF5200 of iets in de richting) dat zal al heel veel schelen doordat je de volle bandbreedte hebt voor je cpu.

[ Voor 8% gewijzigd door TERW_DAN op 28-11-2004 16:56 ]

• nimm2
  • Laatst online: 01-04 22:24

nimm2

.

pas de titel ff aan. staat nogal stom

Modbreak:pas je postgedrag ff aan. staat nogal stom

[ Voor 45% gewijzigd door BalusC op 28-11-2004 17:17 ]

Verwijderd

Het openen van programma's hangt af van de CPU, het RAM en de harde schijf. CPU moet het berekenen, het moet in het RAM worden geplaatst en van de harde schijf worden gelezen. VGA geeft het alleen weer en voor non-games/video-,fotobewerking maakt het echt niet uit wat voor VGA kaart je hebt. Probeer het eens met de harde schijf uit je AMD systeem. Wel de moederbord drivers etc installeren, zoals hierboven al gezegd.

• capraf
er is geen ander hdd in gegaan en kan niet zeggen hoeveel RPm hij is maar bij mijn oude systeem ging hij aardig snel dus het zou kunnen zijn dat die onboard vga een beetje alles zwaar onderuit trekt?

Verwijderd

Nee joh. Hoe kan VGA nou invloed hebben op het het laden van programma's. Dat heeft er echt niks mee te maken.

Je moet inderdaad even kijken hoe je CPU verbruik is. Check dat in Windows Taakbeheer (Ctrl+Alt+Del). Had ik ook wel eens, stond Schijfopruiming in de achtergrond aan (had het meerdere malen gestart), maar je zag er niks van (liep vast ofzo). CPU gebruik was toen 99% en hij had gewoon geen tijd om nog andere programma's te laden

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2004 16:59 ]

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-04 23:18

pasta

Ondertitel

Een onboard videokaart snoept het geheugen af van het systeemgeheugen. Maar gezien de TS 512MB Ram heeft zou dat niet veel moeten uitmaken. :)

Signature

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-08 17:17

TheBorg

Resistance is futile.

Heb je Windows wel opnieuw geïntalleerd. :?

Verwijderd

Daarom. Hoezo laat je de onboard VGA trouwens maar 32MB gebruiken? Is dat niet veel te weinig voor hedendaagse games? (gezien de standaard 128/256 MB op huidige kaarten)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2004 17:00 ]

• capraf
ik laat hem maar 32 mb draaien zodat er meer ram beschikbaar is in de hoop dat alles wel een beetje vlot draait

BTW:

wat zou mijn CPU ongeveer aan 3dmars moeten krijgen in de 2003 versie
weet iemand dat toevallig?

[ Voor 34% gewijzigd door capraf op 28-11-2004 17:03 ]

• bonus
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-08 09:20

bonus

!.. .oO BoNuS Oo. ..!

Meestal kun je dat in de BIOS aanpassen, daar staat dan in hoe groot het geheugen moet/mag zijn voor VGA gebruik

Atari 4 ff'r 😊

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op zondag 28 november 2004 @ 16:58:
Nee joh. Hoe kan VGA nou invloed hebben op het het laden van programma's. Dat heeft er echt niks mee te maken.
In dit geval maakt het wel uit, omdat je met gedeelde geheugen bandbreedte zit en dan is de VGA wel van invloed op de systeemprestaties.

Verwijderd

je hebt onder delen vervangen AMD1,3 naar een celi dus je hebt ook een nieuw Moederbord heb je windows al op nieuw geinstalleert?

• capraf
ja ik heb windows opnieuw geinstalleerd omdat hij na de upgrade vast liep

en dan nog een vraag zo het mogelijk zijn om met een losse vga kaart een beetje te gamen hoeft niet high-end te zijn maar gewoonn raven-shield en battlefield enzo?

[ Voor 54% gewijzigd door capraf op 28-11-2004 17:14 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

capraf: heb je mijn reply + de FAQ-linkje überhaupt gelezen :? Het had je veel kunnen helpen :)

• capraf
ja maar dat is het niet het kan geen spyware zijn of virus want na mijn install heeft een lange tijd mijn verbinding erit gelegen duds is het lastig om spyware te binnen te halen

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik had het niet alleen maar over spyware B)

Verwijderd

Terw_Dan schreef op zondag 28 november 2004 @ 17:03:
[...]

In dit geval maakt het wel uit, omdat je met gedeelde geheugen bandbreedte zit en dan is de VGA wel van invloed op de systeemprestaties.
Voor normaal werken onder Windows heb je echt niet meer dan (512-32) 480 MB (+ uiteraard nog virtueel geheugen) nodig, die 32 MB meer of minder maakt echt niets uit.
en dan nog een vraag zo het mogelijk zijn om met een losse vga kaart een beetje te gamen hoeft niet high-end te zijn maar gewoonn raven-shield en battlefield enzo?
Ik zie niet in waarom dit niet mogelijk zou zijn?
:?

-Edit: Overigens moet je dan vaak in de BIOS even VGA instellingen wijzigen van "Internal" naar "AGP". Misschien dat hij het zelf doet als hij op Auto staat, maar mocht het niet werken dan moet je het dus even manueel veranderen.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2004 15:14 ]

• hovelu
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07-11-2024
Heb je al eens gekeken in welke DMA-MODE uw IDE controller werkt?
Als er bijvoorbeeld problemen zijn met de communicatie naar de HDD (e.g. te veel CRC fouten) dan zal windows de DMA-Mode automatisch stap voor stap verlagen to PIO-4 mode wat zeer traag is. Kijk ook eens in de systeem logboek of daar geen foutmeldingen in staan m.b.t. de HD.

In mijn situatie was het probleem opgelost nadat ik de ultraDMA kabel (geleverd bij het moederbord) vervangen had.

Mijn configuratie: (operationeel sinds vorige maandag)
CPU: Intel Celeron D 330 (2,66Ghz) (loopt nu op 2,9Ghz)
Moederbord: Asus P4S800D
Geheugen: 2 x 256MB DDR Twinmoss dual chanel
HDD: Maxtor DiamondMax D740X Ultra-DMA-133 40GB 7200RPM
VGA: Asus Radeon 9200SE 128MB
Audio: on board
Lan: on board

• capraf
ja ik heb gekenen naar dma mode en die staat zoals de hdd het aangeeft ik ga nu nog even kijken naar de windows loggen thnx

PS.
jij hebt bijna mijn systeem allen moet ik nog een niuew videokaart

game jij wel eens met die computer en zo ja gat dat ene betje goed dat is namelijk mijn voornaamste vraag op dit moment

[ Voor 26% gewijzigd door capraf op 02-12-2004 17:50 ]

• MelvinvdC
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-04 15:22
capraf schreef op zondag 28 november 2004 @ 17:01:
ik laat hem maar 32 mb draaien zodat er meer ram beschikbaar is in de hoop dat alles wel een beetje vlot draait

BTW:

wat zou mijn CPU ongeveer aan 3dmars moeten krijgen in de 2003 versie
weet iemand dat toevallig?
Met jou videokaart kan je 3dmark03 niet eens draaien! :'(

• ChangeLife4Ever
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-08 21:24

ChangeLife4Ever

owned by above

Verwijderd schreef op zondag 28 november 2004 @ 22:04:
[...]

Voor normaal werken onder Windows heb je echt niet meer dan (512-32) 480 MB (+ uiteraard nog virtueel geheugen) nodig, die 32 MB meer of minder maakt echt niets uit.
zoals Terw_Dan zegt gaat het even niet om de totale hoeveelheid ram die het syteem beschikbaar heeft, maar over de geheugenbandbreedte.

Deze bandbreedte is nu bij mij (Cellie D330 @ FSB 185) over de 5000MB/sec, maar als ik onboard videokaart zou hebben en gebruiken, zou dat dramatisch terug vallen. Net als Terw_Dan zegt, zal dat "nare" gevolgen hebben voor de performance van mijn hele systeem.

remember your end, someone owns us

• capraf
nou ik heb nu een ati radeon 9550 op de kop weten te tiken lekker goedkoop en nu deze erin zit merk ik het verschil enorm.
Was mijn cpu score met de intergrated VGA nog rond de 250 pnten in 3dmark nu zit hij rond de 500 en ook mijn vga gedeelte is sterk gestegen bedankt oor alle posts

PS: Met de ati 9100 die op mijn Mobo zit kon ik WEL gewoon 3dmark doen hoor.

• Plague
  • Niet online
Waar iedereen aan voorbij gaat is het feit dat er bij het opstarten van een windows verkenner je cd-rom drives worden aangesproken. Daar deze eerst helemaal moeten opspinnen etc. kan het goed zijn dat het daarom nogal lang duurt: zo'n 5 seconde

Haal eens al je cd-roms uit je cd-rom speler(s) en start verkenner dan nog eens op. Grote kans dat het daarin zit.

• Plague
  • Niet online
capraf schreef op zondag 05 december 2004 @ 10:30:
nou ik heb nu een ati radeon 9550 op de kop weten te tiken lekker goedkoop en nu deze erin zit merk ik het verschil enorm.
Was mijn cpu score met de intergrated VGA nog rond de 250 pnten in 3dmark nu zit hij rond de 500 en ook mijn vga gedeelte is sterk gestegen bedankt oor alle posts

PS: Met de ati 9100 die op mijn Mobo zit kon ik WEL gewoon 3dmark doen hoor.
:X dit is nog steeds dramatisch weinig! Ik zou maar even controleren of je wel echt al je chipset drivers etc. hebt geinstalleerd. Met die kaart zou je minimaal zo'n 1500 3dmarks moeten halen.

• capraf
die 500 punten was voor mijn CPU en niet voor mijn VGA

8)7

[ Voor 48% gewijzigd door capraf op 06-12-2004 22:43 ]

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 11:29

nIghtorius

Poef!

capraf schreef op maandag 06 december 2004 @ 22:42:
die 500 punten was voor mijn CPU en niet voor mijn VGA

8)7
das best wel een erg nette score voor die celeron.. als je bedenkt dat m'n huidige PC 872 scoort en m'n Pentium IV 2.4Ghz maar 477 punten haalde (op een P4PE.. dus single channel)

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Pagina: 1