Toon posts:

[XP] BSOD (Page_fault_in_nonpaged_area)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg regelmatig en altijd op dezelfde momenten, een BSOD met deze meldingen:

PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA

STOP: 0X00000050 (0xE2ED7090, 0x00000001, 0XBFB413B5, 0x00000001)

NV4_disp.dll - adress BFB413b5 base at BF9D3000, Datestamp: 4182eb4e

Ik heb zelf al de KB van microsoft en google afgestruind naar deze (en delen) van deze foutmelding. Bij microsoft werd ik geadviseerd om (in veilige modus) m'n videokaart te reïnstaleren en desnoods nog de via 4in1 driver te instaleren.
Dat heb ik beide (helaas zonder effect gedaan).

Ik heb m'n videokaart (GF 4200 TI) vervangen voor een 5200 FX,
Ik heb windows opnieuw geïnstaleerd,
helaas allemaal zonder succes.

Daarna ben ik deze forums gaan afzoeken op zoek naar een oplossing.
Via een paar topics en de "Windows XP en 2000 BSOD guide" kwam ik tot de conclusie dat het waarschijnlijk aan m'n RAM of HD's ligt.

Ik heb op beide HD's een voledige (advanced full) scan gedaan met powermax (ik heb 2 maxtor's) en ik heb 2 uur lang memtest86-3.2 gedraaid (allebei via een bootdisk). "Helaas" gaven deze beide programma's geen enkele foutmelding.

Nu ben ik dus gestrand en heb ik jullie hulp nodig.

Mijn PC-specificaties:
Pro: AMD ATHLON 1200+
Mobo: KT133/686B K7VZA (van ECS met VIA chipset)
RAM: 512MB in 1 chip
Video: GF 5200 FX
HD1: MAXTOR 6L060J3
HD2: MAXTOR 6Y160P0
CD: AOPEN CD/RW CRW2040
DVD: MATSHITA DVD-RAM SW-9581
Audio: SB-LIVE!
Verder heb ik alle officele windows update's en patches (inc. SP2).

Graag jullie hulp.
Bedankt alvast.

Verwijderd

NV4_disp.dll - adress BFB413b5 base at BF9D3000, Datestamp: 4182eb4e

ik zou zeggen dat dat je nvidia drivers zijn
heb je de niewste Nvidia drivers erop gemikt?

• c0deaddict
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01 12:11

c0deaddict

Don't be lame, be KLEI

Lijkt mij een fout in de nvidia drivers :?
Heb je de nieuwste nvidia drivers geinstalleerd ?

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Willen de heren voor ze enthousiast een mogelijke oplossing posten voortaan de TS even lezen? Dat voorkomt een boel irritatie. Er staat namelijk het volgende:
Bij microsoft werd ik geadviseerd om (in veilige modus) m'n videokaart te reïnstaleren en desnoods nog de via 4in1 driver te instaleren.
Dat heb ik beide (helaas zonder effect gedaan).
Let hier dus in het vervolg even op :)

Verwijderd

offtopic:
Dat klopt geert maar hierna staat

Ik heb m'n videokaart (GF 4200 TI) vervangen voor een 5200 FX,

daarom ging ik er vanuit dat hij niet de neiuwste drivers op zijn systeem had

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Verwijderd schreef op zaterdag 27 november 2004 @ 17:11:
Pro: AMD ATHLON 1200+
Mobo: KT133/686B K7VZA (van ECS met VIA chipset)
Audio: SB-LIVE!
:X Is dit toevallig zo'n heerlijk onofficieel AMD CPU'tje dat vastgeplakt is op de socket op die K7VZA ?? Ik heb namelijk gemerkt dat die vreselijk instabiel kunnen zijn :/

En die SB Live! kaart zou ook wel eens is wat conflictjes kunnen veroorzaken !!

Verder vroeg ik me zo is af wat voor voeding erin hangt ??

/EDIT : Ow ja : Die TI4200 is beter dan die domme 5200 ;)
Modbreak:Wat heeft deze opmerking met dit topic te maken? Graag alleen ontopic reageren als je de topicstarter serieus kan helpen

[ Voor 19% gewijzigd door sanfranjake op 27-11-2004 18:25 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik dacht ook een moment dat het aan m'n drivers lag, en ik heb nu de allernieuwste drivers geïnstaleerd.

de nieuwste van nvidea.com en daarna heb ik ze ook nog van AOpen geprobeerd. (ik heb een AOpen Aedolus)

Verwijderd

Topicstarter
nero355 schreef op zaterdag 27 november 2004 @ 17:38:
[...]

:X Is dit toevallig zo'n heerlijk onofficieel AMD CPU'tje dat vastgeplakt is op de socket op die K7VZA ?? Ik heb namelijk gemerkt dat die vreselijk instabiel kunnen zijn :/

En die SB Live! kaart zou ook wel eens is wat conflictjes kunnen veroorzaken !!

Verder vroeg ik me zo is af wat voor voeding erin hangt ??
Ik draai(de) al een paar jaar zéér stabiel met deze CPU & Mobo, ook m'n SB-Live zit er al langere tijd in.

De voeding die in m'n PC hangt is 550W (dualfan) dus dat kan het probleem ook niet zijn (denk ik)

Help? :?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2004 15:09 ]

Verwijderd

Kheb het probleem met diezelfde drivers ook... Al van alles geprobeerd, a.o. omega drivers geïnstalleerd, andere drivers voor m`n geluidskaart enz... Het probleem blijkt nogal lastig te zijn op te lossen.

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst bedankt voor jullie input zover :-)

[UPDATE]

Als test heb ik al m'n niet noodzakelijke dingen uit m'n PC getrokken (CD-roms, SB-live, en m'n 10/100 kaartje. Daarna heb ik m'n drivers opnieuw geïnstaleerd.
Maar geen succes. Dus waarschijnlijk geen conflicten.

Iets vreemds maar mischien handige informatie:
Als ik 3D-Mark 2001SE draai dan gaan de "theoratical speed" tests:
- Fill Rate
- High Polygon Count
- Bump Mapping
probleemloos, maar bij de (dx8 features) test's:
- Vertex Shader
- Pixel Shader
- Point Sprites
crasht m'n PC direct! soms zie ik nog net 1 frame, maar ik krijg dan toch direct m'n (inmiddels bijna vertrouwd wordende) BSOD.

Kan het aan m'n DirectX liggen?
Ik heb SP2 en ik heb ook al geprobeerd naar DX 9c te upgraden en dan krijg ik de melding dat alles geïnstaleerd is en klaar voor gebruik.

Ik heb al wat opgezocht hierover, maar het schijnt niet mogelijk te zijn DX opnieuw te instaleren. Daarbij heb ik al zoiets natuurlijk gedaan bij het re-instaleren van windows.

Wie maakt mij blij en kan mij helpen?
Ik zou diegene zéér dankbaar zijn.

• Belgar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2025

Belgar

Archmaster ranzige code..

De 3d tests van DirectX gaan wel goed (dxdiag)? Iets wat bij mij met een vergelijkbaar probleem wel eens heeft geholpen was onder 'computer' in je hardwareconfiguratie 'ACPI compatible computer' weggooien. Na een reboot worden dan alle drivers 'invalidated'. Als het een probleem is met het updaten van je drivers los je dat zo mogelijk op.

Probeer anders ook eens een 'driver cleaner' ipv alleen updaten van de drivers.

Dit alles gebaseerd op eerdere ervaringen met nvidia drivers waar na veel zoeken bleek dat 1 of 2 onderdelen van de drivers toch niet geupdate werden bij een install.

...Als het maar werkt

Verwijderd

Topicstarter
_/-\o_

M'n DX testjes werken prima (dxdiag).

de rest ga ik zo proberen...

edit: Ik krijg het niet voor elkaar 'ACPI compatible computer' weg te gooien, de knop is er gewoon niet. Als ik op een ander apparaat klik (m'n NIC of VGA-kaart), dan kan ik die wel verweideren....

Hoe doe ik dat?

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2004 18:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels heb ik ook een driver-cleaner gebruikt en daarna m'n drivers ge-herinstaleerd (nieuwste)

echter helaas zonder resultaat.

toch bedankt voor de input!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het maar via een ietwat omweggetje gedaan;
Bij het (her)instaleren van XP via CD vraagt hij of je F6 voor een niet SCSI-RAID controler wil drukken, als je dan op F5 drukt kom je in een menutje waar je dus kan kiezen tussen ACPI en "Standard PC". Ik heb daar voor standard PC gekozen, nadat ik m'n bios van ACPI naar APM (advanced power menagement) heb gezet.

Daarna direct m'n VGA-drivers geïnstaleerd... maar weer zonder succes, hij blijft crashen.

Weet iemand nog iets wat ik kan proberen? of mischien ken je iemand die mij mischien zoiets kan vertellen?

EDIT: ligt het mischien aan m'n mobo? en zo ja, hoe kan ik dat testen?

Heel erg bedankt alvast!

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2004 13:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Huh? waar is het vorrige bericht gebleven?

anyway, ik heb m'n mobo getest met PC-Check en alle test zijn "passed" behalve de PCI test, die kon niet uitgevoerd worden.

Verwijderd

heb je een BIOS update/reset al geprobeerd? Check verder Hangen en Opstartproblemen troubleshooter van PMG eens, misschien dat daar nog wat in staat wat van nut kan wezen.

Btw, als memtest geen fouten vindt, wil dit niet altijd zeggen dat er niks mis is met je geheugen. Kan je een andere geheugen-reep proberen?

offtopic:
als je meerdere keren achter elkaar reageert in je topic, moet je effe de edit knop gebruiken

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2004 15:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Een BIOS-Update heb ik geprobeerd, maar ik kwam nergens iets tegen waarmee ik dat zou kunnen doen, zonder dat ik daarvoor moest betalen.

Ik ga ergens vandaag een andere ramchip proberen al ga ik dan wel terug naar 64MB. maar dat moet niet een al te groot probleem zijn (hoop ik)

offtopic:
Sorry, je hebt helemaal gelijk.

Verwijderd

Ik verdenk echt je BIOS of je geheugen. Ik kan dit niet 100% onderbouwen, maar dat is meestal het eerst wat ik probeer bij dit soort foutmeldingen.

Deze site ook geprobeerd?

http://www.ecs.com.tw/ECS...VZA(3.0)&MenuID=0&LanID=0

Zou op zich niet zo'n probleem moeten zijn om een update te vinden. Hoe je hem vervolgens moet updaten is vast ook wel op de site van ECS te vinden. Succes ermee.

Dit staat er overigens onder andere bij de verschillende BIOS update descriptions:

- To fix WindowXP Event viewer issue. Windows XP/Administrative Tools/Event Viewer/System/ACPI error marked.

- Fix the K7VZA v3.0 system hung up after Windows Update patch Q811493.

- Fix VIA 4in1 driver V4.30 with VT686 SB compatible issue

Schijnen nogal wat issues te zijn met dat BIOS. Zorg uiteraard dat je exact de goede BIOS downed, anders doet je pc helemaal niks meer na flashen. En maak een back-up van je bestaande BIOS voordat je hem flasht, maar das vanzelfsprekend.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2004 16:20 ]

• Darth Punk
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-04 13:06

Darth Punk

professionalized prutz0r

je kan wel een volledige windows xp installatie doen? of krijg je dan ook BSOD's ?
ik zou zeggen check de bekabeling eens want:

afgelopen weekend had ik nl. ook een errug leuk probleempje:
was zaterdag avond aan t surfen. Ga ik ff koffie zetten, kom ik terug BSOD-> foutcode weet ik niet meer maar het ging om atiXXX.sys(ati radeon 8500 64 mb).
pc wilde niet meer opnieuw opstarten -> system register beschadigd :'(

c partitie opnieuw geformatteerd en daarna win xp install. Helaas kreeg ik een BSOD met stopcode 0x0000007A tijdens het configureren van alle hardware devices. oorzaak: brakke 80 pins IDE kabel :(

via deze link kom op de precieze BSOD + oplossingen uit die ik had:
http://www.microsoft.com/...t/en-us/prmd_stp_fvlq.asp

Common Causes of STOP Messages 0x00000077 and 0x0000007A:
http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;130801

[ Voor 27% gewijzigd door Darth Punk op 30-11-2004 16:20 ]

i want LART!

Verwijderd

Topicstarter
Darth_Punk schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 16:17:
je kan wel een volledige windows xp installatie doen? of krijg je dan ook BSOD's ?
ik zou zeggen check de bekabeling eens want:
Een XP instalatie is geen enkel probleem.

even voor alle veiligheid: "BIOS for K7VZA(PCB:3.0)"
Ik heb 100% zeker een K7VZA, maar Staat dat PCB voor DIMM/RIMM? anders weet ik niet of ik wel de goede heb.

Ennuh.... Count_Grishnackh, uitermate bedankt voor je input! :)

• Darth Punk
  • Laatst online: 24-04 13:06

Darth Punk

professionalized prutz0r

hmmz...ben ff verder aan t snuffelen geweest op de microsoft website en ik kwam de volgende link tegen: http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;817197 die stopcode is:
code:
1
2
Error Message: STOP 0x00000050 (0xffffffe0, 0x00000001, 0xf30da010, 0x00000000) 
PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA

Die stopcode lijkt errug veel op die van jou. ik citeer de oorzaak volgens Microsoft even:

CAUSE
This problem occurs because the driver for the USB Universal Reader from Lexar Media, Inc is not compatible with Windows XP.

Er is gelukkig ook een oplossing, maar wat ik van de TS even wil weten: waar voor USB producten gebruik jij?

update:
code aangepast voor betere layout O-)

[ Voor 6% gewijzigd door Darth Punk op 30-11-2004 16:34 ]

i want LART!

Verwijderd

PCB 3.0 staat toch voor het versienummer van het mobo (print)?

Verwijderd

Topicstarter
Darth_Punk schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 16:31:
maar wat ik van de TS even wil weten: waar voor USB producten gebruik jij?
Ik heb sinds m'n laatste XP-install nog geen enkel USB thingy aan m'n PC gehangen...
Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 16:31:
Hoe kan ik die opzoeken?

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 16:31:
Yes, Printed Circuit Board. Check of je dit ergens op je mobo/in je manual terug kan vinden. Het lijkt me dat dit hem is, aangezien ik geen andere updates voor de K7VZA op de site van ECS zie. Wel nog enkele VIA drivers voor versie 1.0.

Nog wat info over 0x50 stop errors:

Stop 0x00000050 or PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA
The Stop 0x50 message indicates that requested data was not in memory. The system generates an exception error when using a reference to an invalid system memory address. Defective memory (including main memory, L2 RAM cache, video RAM) or incompatible software (including remote control and antivirus software) might cause Stop 0x50 messages.

goeie tip nog: backup je oude BIOS op meer dan 1 enkele diskette. Mijn ervaring is dat 40 - 50% van de diskettes brak is. En probeer een reset eerst, is iets minder rigoreus.

you're welcome btw

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2004 16:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Prima.... ECS suggereert een winflash programmatje, valt dat te vertrouwen?

ennuh... Ik zie allemaal update's staan... bevat de laatste ook alle andere update's?

*Voelt zich stom maar kan het echt niet vinden...*

Verwijderd

De laatste bevat naar alle waarschijnlijkheid alle eerdere updates.

Winflash is betrouwbaar. Hoe het verder werkt en waar je het vandaan kan halen moet je even google voor gebruiken oid. Vergeet de backup niet. Succes

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2004 17:22 ]

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-04 21:28

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

Zo te zien is het een driver probleem, maar als je al verschillende kaartjes en drivers hebt geprobeert licht het waarschijnlijk niet aan de kaart, omdat de combinatie kaart en mobo al langer stabiel draait verdenk ik je mobo ook niet.

Ik denk, zeker gezien de geschreven issues met windows patches en andere drivers en het feit dat het pas sinds kort voorkomt maar wel regelmatig
dat het probleem bij een van de nieuwere windows updates / drivers ligt

probeer eens eerst eens een zooi windows patches te deinstalleren

Beste film ooit

Verwijderd

soepkip schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 17:23:
Zo te zien is het een driver probleem, maar als je al verschillende kaartjes en drivers hebt geprobeert licht het waarschijnlijk niet aan de kaart, omdat de combinatie kaart en mobo al langer stabiel draait verdenk ik je mobo ook niet.

Ik denk, zeker gezien de geschreven issues met windows patches en andere drivers en het feit dat het pas sinds kort voorkomt maar wel regelmatig
dat het probleem bij een van de nieuwere windows updates / drivers ligt

probeer eens eerst eens een zooi windows patches te deinstalleren
Het is bekend dat een BIOS versie oorlog voert met een patch. Geen idee welke versie, ook geen idee welke patch (ja die hierboven beschreven, maar zegt me niks) en dat dit probleem iig te verhelpen is met een BIOS update. Het deïnstalleren van desbetreffende patch zou dus ook het probleem moeten oplossen, mits dit de oorzaak van het hele verhaal is.

@ Koelio: Is de ellende begonnen na het installeren van patches/SP2?

en lost "systeem herstel" of hoe heet dat in de NL versie het probleem op?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2004 17:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het probleem DIRECT na het instaleren van m'n drivers op een clean XP-install (al zit er echter wel SP1 in die install verwerkt), maar ik gebruik deze XP (+SP1) al veel langer als dat ik dit probleem heb.
Systeemherstel is overigens niet mogelijk omdat ik net een clean-install gedaan heb.

Ik weet inmiddels dat m'n mobo versie 3.2 is.
Updaten van m'n bios in winflash lukt niet; ik krijg een foutmelding met "please load the correct BIOS file".

tips?

EDIT: de volgorde van BIOS-versies loopt niet gelijk met de release-date... is de nieuwste toch wel de beste die ik kan nemen?
http://www.ecs.com.tw/ECS...ZA(3.0)&MenuID=35&LanID=0

EDIT2: ik heb inmiddels succesvol m'n BIOS geupdate, maar helaas... nog steeds ben ik niet van m'n crashes af.

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2004 19:30 ]

Verwijderd

Dan rest je nog het geheugen te testen ;) Mocht dit ook geen soelaas bieden dan moet je even rustig alle punten in die hangen en opstartproblemen troubleshooter doorlopen. Waar je er niet uitkomt, helpen we je graag. Maar, ik zou beginnen het geheugen te vervangen door een ander exemplaar.

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2004 21:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hmmmm.... Ik heb er een andere RAM-chip in gedaan... maar nee hoor... nog steeds een crash |:(

Toch bedankt voor jullie ideën!

dan ga ik maar 's tijd vrijmaken om nogmaals (zéér grondig) de FAQ door te lopen.

• dotcode
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-04 14:26

dotcode

///\00/\\

Heb je al een analyze gedaan met de windows debugger van een dump file. Als het aan een van je drivers ligt kan hij je precies vertellen welke. Als het aan je hardware ligt wordt het moeilijker.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb windebugger gedownload van microsoft.com (windbg.exe), maar als ik daar m'n dumpfile in lees, dan kan ik 'm nergens analysen. Hoe werkt dat?

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Verwijderd schreef op donderdag 02 december 2004 @ 09:56:
Ik heb windebugger gedownload van microsoft.com (windbg.exe), maar als ik daar m'n dumpfile in lees, dan kan ik 'm nergens analysen. Hoe werkt dat?
Zit er geen handleiding als help.txt of readme.txt bij ?

Misschien staat in How to debug Windows services nog wat meer info ?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
het analyzen geeft dit:
-----------
Thread Create: Process=0, Thread=0
Could not get address of KiProcessorBlock
DMKD: Unable to get adress of debugger data list
Could not get address of KiProcessorBlock
Finished re-loading kernel modules
Kerner Debugger connection established for C:\WINDOWS\Minidump\Mini120204-01.dmp
Kernel Version 2600 Free loaded @ 0000000000000000
Bugcheck 10000050 : e232a7e0 00000001 bfb3dfe5 00000001
Hard coded breakpoint hit
-----------

Niet dat dit mij wat zegt....

In de help staat ook dat wil je de debugger goed instellen dat dat mbv 2 (NT-based) PC's moet en dat kan hier niet :-|

nog bedankt voor de input trouwens! :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 01 december 2004 @ 19:35:
Hmmmm.... Ik heb er een andere RAM-chip in gedaan... maar nee hoor... nog steeds een crash |:(

Toch bedankt voor jullie ideën!

dan ga ik maar 's tijd vrijmaken om nogmaals (zéér grondig) de FAQ door te lopen.
Ik had een redelijk vergelijkbaar probleem onlangs (ook Page_fault..). Na het inpluggen van nieuwe RAM-reepjes bleef ik ook nog steeds mn BSOD's ontvangen. Echter, na een verse format c: en install, werkte alles weer normaal. Dus volgens mij zat er hier of daar een corrupte file van bij die installatie owv dat brakke geheugen...

Verwijderd

Topicstarter
Dat klint alsof het het proberen waard is. :)

• dokasensai
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-03-2025
Heb je al een ander geheuge module geprobeert of de module in een andere slot. ????????

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:29
heb je benchmark getest met één harde schijf ipv twee?
om lees /schrijf / dump conflicten uit te sluiten.

gewaarwordingshorizon

• TromboneFreakus
  • Laatst online: 01-08-2023
Kom je wel in de recovery console (booten vanaf CD en dan in menu kiezen voor optie 'r')?

ZO ja, dan kom je tenminste nog verder dan ik zoals beschreven in [rml][ XP] Continu reboot windows, zelfs veilige modus[/rml]

Opvallend overigens dat je dezelfde foutmelding hebt qua melding en adres, alleen de driver is verschillend. Maar ik heb sterk het idee dat dit niet uitmaakt.

Lukt het om te booten in VGA-modus bij het opstarten van je systeem (drukken op F8)?

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is opgelost....
nou ja... laat ik het zo zeggen, het is niet direct meer een probleem.

Er is hier iets met de electriciteit gebeurd en in ieder geval is m'n mobo doorgebrand, mischien ook m'n RAM, CPU, videokaart en de rest.... geen idee... eerst ga ik dat maar 's oplossen....

;(
Pagina: 1