[XP sp2] Harde schijf niet op udma 5 te krijgen.

Pagina: 1
Acties:

• The_Keijz
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-04 21:19
Hallo Mensen

Ik ben maar een nieuwe topic begonnen want met het zoeken kwam ik alleen oude problemen tegen. Jaar 2003 en vroeger.
Deze lijken veel op mijn probleem alleen de hardware is wat anders. Sommige dingen heb trouwens uitgeprobeerd maar zonder succes.

Uitgangssituatie: Nieuwe harde schijf gekocht. Deze Master willen maken en oude schijf als Slave.

Mobo :Asus A7A 266
Chipset :ALiMaGiK 1 (southbridge M1535D northbridge M1647)
HD oud :30 GB Maxtor Ultra ATA 100
HD nieuw :200 GB Maxtor Ultra ATA 133 (DiamondMax 10)

Probleem:

De nieuwe harde schijf wordt in windows NIET herkent als een udma 6 schijf. Nu klopt dit want mijn mobo is maar een ata 100. Dus windows zou de nieuwe harde schijf moeten herkennen als een udma 5 schijf. Helaas voor mij doet windows dat niet, hij maakt er een PIO mode 0 van. De schijf is reete traag.

De harde schijven worden goed herkent door de bios. De 30 Gig schijf als UDMA 5 en de 200 Gig schijf als UDMA 6.

De vraag is nu, hoe krijg ik die nieuwe schijf op udma 5?

Ik zal hier een opsomming geven van de oplossingen/suggesties die ik reeds heb uitgetest.

· Ide-kabels vervangen en getest en goed bevonden. (ATA 133 kabels)

· Cd-rom, tweede harde schijf, cd-schrijver verwijderd geen resultaat.

· In Apparaatbeheer het IDE-channel, waarop de harde schijf is
· aangesloten (meestal het primaire channel). Driver deinstalleren, opnieuw opstarten, nog 's opnieuw opstarten, en opnieuw controleren.

· De drivers van chipset vernieuwen en bios update. Had ik al gedaan voor dat ik ermee begon.
· Heb nu bios versie 1012 en chipset versie 2.07. maakte geen verschil. Heb hierna oudere drivers gebruikt voor chipset (versie 1.04, versie 1.092, versie 2.04, versie 2.05) ook deze gaven geen verandering.

· Heb XP opnieuw geinstald zonder sp, met sp1, met sp2 op alle drie de versies geen resultaat.
· Alleen bij XP zonder sp heb ik 1 keer gezien dat de nieuwe harde schijf op udma 5 stond. Ik blij sp2 eroverheen ik niet meer blij want de schijf stond weer op PIO. XP zonder weer opnieuw installen helaas nu geen udma 5 meer. Sindsdien alleen PIO gehad.

· Ben naar Maxtor gesurfd om te kijken of die niets had. De oplossingen daar hebben bij mij geen effect gehad. Powermax gaf geen fout. Harde schijf ingedeeld volgens MaxBlast, geen effect. Tool voor grote harde schijven gebruikt, geen effect.

· Harde schijf in verschillende andere PC’s geprobeerd werd goed herkend en windows maakte er scsi schijf van. Volgens mij heeft de schijf dan de snelheid van udma.

· Ook nog in het register geweest voor verschillende sleutels te verwijderen die dan weer terug kwamen na reboot wat goed is ook hier geen resultaat.

Ik zal vast nog wel wat vergeten om op te tikken maar ben al 6 avonden aan het vechten.
Ik sta open voor u suggesties of oplossingen.

Ben op dit moment bezig om de oude harde schijf weer master te maken en XP te installeren. Hierna de nieuwe harde schijf erbij en kijken wat er gebeurd. Ik hou u op de hoogte.

Gegroet The Keijz

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
In de OM FAQ staat een stukje over brakke configs, en wel hier. Daar staat ook de volgende tip:
Is DMA enabled? Zowel op de drive (m.b.v. BIOS en evt. tooltjes van de fabrikant) als in Windows (via apparaatbeheer)? Zonder DMA gaat de data via de CPU naar het geheugen met als gevolg een hoge CPU load, vertragingen en buffer underruns tijdens het branden. Sommige ATA100 schijven worden fabriek af geleverd met UDMA mode gefixt op 4 (ATA66)! Tooltjes om dit aan te passen kun je elders op de site van de fabrikant vinden. Ook hebben sommige CD/DVD drives een DMA jumpertje (zoals AOpen), om DMA in te schakelen moet je dit jumpertje eruit halen. Check de handleiding voor details. Tot slot: een kale Windows 2000 setup ondersteunt geen ATA100/133 schijven. Je zult minimaal SP2 moeten installeren, zie hiertoe de KB artikel Q260233.
Noot: als je Intel Application Accelerator hebt geïnstalleerd, dan zijn de DMA instellingen in de apparaatbeheer grayed out. Je zult het boeltje moeten checken cq aanpassen via een meegeleverd tooltje. Kijk onder Start > Programs > Intel Application Accelerator.
en nog ergens anders in diezelfde FAQ, wat ik nu niet zo snel kan vinden, is dat je IDE channel verwijderen in apparaatbeheer en rebooten kan helpen :)

edit: dat laatste is belangrijker dan de hele quote, het is weer donderdagavond hoor 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door G33rt op 25-11-2004 23:36 ]

• The_Keijz
Dat van die ide channel heb ik op verschillende manieren gedaan.

1 - In het register verwijderd.
2 - In veilige modus verwijderd.
3 - In windows normaal verwijderd.

• The_Keijz
Heb nu XP SP2 op de 30 Gig geinstalleerd en de 200 Gig slave gemaakt.
Het probleem gaat met de schijf mee. Dus de 200 Gig schijf is nog steeds PIO.
De 30 Gig schijf is udma 5.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Zou je voortaal als je zelf binnen 24 uur aanvullende informatie hebt, en eveneens de laatste poster bent, de Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/silver/images/icons/edit.gif willen gebruiken om je bericht te wijzigen/aan te vullen? Nu is je topic ten koste van andere topics weer bovenaan geparkeerd in de tracker. Het topic blijft zoiezo minimaal 24 uur in de lijst staan, afhankelijk van ingestelde prefs :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters