Actieve x-over

Pagina: 1
Acties:
  • 349 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Anoniem: 41939

Topicstarter
Hey mensen,

Weer eens een vraagje van mij.
Ik wil al lange tijd mijn speakers weer verbouwen, wat natuurlijk betekent dat er weer nieuwe filters moeten komen.
Voor een flink 3-weg systeem (mogelijk zelfs 4 in de toekomst) komt een redelijk passief filter al op zo'n 50 a 80 euro p/speaker uit.

Nu zat ik te denken, is het niet veel simpeler en makkelijker (en geldbesparender in de toekomst) om een actieve crossover aan te schaffen? Zoiets als Dit?
Want dan kan je naar mijn idee naar hartelust de crossoverinstellingen van de speaker veranderen, zonder constant diverse combinaties van passieve filters in elkaar te hoeven solderen.

Ik wou graag jullie mening dus weten van de toepassing van actieve crossovers bij DIY speakers. En klopt het dan dat er in principe niks tussen de crossover en de units in de speaker hoeft te zitten, op misschien een kleine overbelasting beveiliging na?

tnx.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 41939 op 25-11-2004 12:12 ]

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Shoot me if I'm wrong, maar volgens mij moet je een actieve X-over juist voor de eindversterkers zetten en heb je dus meerdere amps nodig, waardoor dit voor thuisgebruik weer duur wordt.

• Rwin
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-05 22:12

Rwin

Ondertitel

passief --> geen "ampje" in het filter. Dus kan niet boosten alleen cutten.
actief --> wel ampje in het filter dus kan je ook nog eens boosten in filter. (vooral voor EQ's dus.)

verder is het een vaak een betere klankkwaliteit als je een actieve hebt. Maar dan moet je wel dezelfde range gaan zitten. EN dus is actief juist duurder dan passief.

in de werking van het filter/x-over zit geen verschil dus je hebt ook niet meer amps nodig. (of minder)

[ Voor 52% gewijzigd door Rwin op 25-11-2004 12:36 ]

RoadLash, eigen werk rockband | StringKings, rock covers

• subsonik
  • Laatst online: 15:36
Een actieve setup met 1 versterkertrap per driver is technisch gezien veel interessanter dan een klassieke passieve setup.

Bij een passieve setup heb je altijd een filter tussen versterker en driver. Dit filter heeft een frequentieafhankelijke impedantie, de impedantie is laag in de doorlaatband en hoog daarbuiten. Dit houdt in dat de driver helemaal geen elektrische demping ondervindt buiten zijn doorlaatband, behalve de mechanische demping (Qms). De Qms is doorgaans erg hoog (makkelijk 4 of hoger), waardoor resonanties hun vrije gang kunnen gaan.

Ook in de doorlaatband van het passief filter heb je nog steeds een aanzienlijke impedantie die makkelijk meerdere ohms bedraagt. Het moge duidelijk zijn dat dit ook een negatief effect heeft op het uitslingergedrag van de driver in het doorlaatgebied.

Bij een actieve setup "ziet" de driver altijd een bronimpedantie van nagenoeg 0 ohm, ook buiten het doorlaatgebied. Resonanties worden veel beter gedempt, uitslingergedrag is superieur tov. dat van een passieve setup.

Een ander voordeel bij een actieve setup is dat de filtercurves volledig onafhankelijk zijn van de drivers. Bij passieve systemen moet je rekening houden met de frequentieafhankelijke complexe impedantie van je drivers, die bovendien ook nog eens varieert naar gelang temperatuur en uitwijking van de driver...

Het grote nadeel aan een actieve setup is de prijs van de amps. Als je echter goedkope zelfbouw modules neemt (bv. gainclones), dan valt dat best mee. Vooral omdat bv. de tweeters met relatief weinig vermogen hun werk kunnen doen (10W voor een op 2kHz gefilterde tweeter is véél).

Topicstarter
Tnx voor de uitgebreide reactie. :)

Het was bij mij eerst vooral uit het oogpunt van makkelijik met zelfbouw, vooral het bepalen van filterfrequenties.
Maar jij noemt al heel wat meer voordelen op.

Het enige waar ik inderdaad ook tegenaan hikte was dat elk kanaal zijn eigen versterker moet hebben.
Maar dat moet met gainclones wel te doen zijn in principe.

En een stereo-versterker kan je in principe toch gebruiken om 2 drivers mee aan te drijven? (linker kanaal: tweeter, rechter kanaal:middentoner). Dan kan je namelijk iets beter omgaan met het bouwen van die gainclones, en niet allemaal losse mono's.

En wat was ook al weer de prijs van een complete gainclone? (mono/stereo) Want misschien is het eigenlijk wel goedkoper om losse mono's oid 2dehands te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Kleine kick. ;)

Want ik wil eigenlijk wel meer meningen horen, maar eigenlijk ook ervaringen. Is er niemand die erover gedacht heeft om zoiets toe te passen?

Want zoals bij mij, een 4-weg speaker (jaja, 4-weg, zodra er tijd is komen de 2 15"subs bij de behuizing in) is het volgensmij wel praktischer en beter. (op de kosten na)

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 41939 op 27-11-2004 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Ik draai zelf al een tijdje actief maar gebruik dat om mijn subs en tops te scheiden op een hzje of 100. Helaas is mijn actieve crossover pas overleden dus ben nu verplicht een softwarematige op mijn pc te gebruiken. Het grote voordeel vind ik is dat je precies de beste frequentie kunt bepalen met een eenvoudige druk op de knop.

Ik ben van plan om in de toekomst zelf een actief filter te maken, voor een euro per kanaal kom je al een heel eind qua componenten.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Ik heb erover nagedacht ja, ik heb zelfs het gros van het materiaal liggen om m'n actieve 2-weg zuiltjes te gaan bouwen. Maar het is er nog altijd niet van gekomen door tijdsgebrek :) Ik ben trouwens van plan om de filters zelf te maken, van het type LR24 (24dB/octaaf linkwitz-riley).

Wat de versterking betreft: een gainclone versterkermodule kan je voor zo'n 15 EUR bouwen. Hier komt nog de prijs van voeding, koellichaam, kast en connectoren bij. Als je wat handigheid hebt in het ontwerpen van PCB's, kan je meerdere gainclones op 1 print krijgen met een gemeenschappelijke voeding. Op die manier kan je voor relatief weinig geld toch een leuke meerkanaals versterker bouwen. Een 6-kanaals amp met 50 à 80W per kanaal moet dan voor een goede 300 EUR wel lukken, als je een beetje oplet waar je je componenten haalt.

By the way... lees ik dat goed, 2x 15" ERBIJ? 8)7 En dat terwijl je 3-weg fronts er al moeiteloos gigantisch veel bas uitstampen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
m.m schreef op zaterdag 27 november 2004 @ 21:23:
Ik draai zelf al een tijdje actief maar gebruik dat om mijn subs en tops te scheiden op een hzje of 100. Helaas is mijn actieve crossover pas overleden dus ben nu verplicht een softwarematige op mijn pc te gebruiken. Het grote voordeel vind ik is dat je precies de beste frequentie kunt bepalen met een eenvoudige druk op de knop.

Ik ben van plan om in de toekomst zelf een actief filter te maken, voor een euro per kanaal kom je al een heel eind qua componenten.
Een euro p/kanaal? En dat is dus ook instelbaar wou je zeggen?

En via de pc is natuurlijk leuk. Maar bij 6 kanalen niet echt praktisch en ik zie het niet zo zitten om altijd met de pc alles te moeten doen en die altijd aan te moeten hebben. :)
En een stereo 4-kanaals, volledig instelbaar actief filter heb je voor zo'n 180 euro...
subsonik schreef op zaterdag 27 november 2004 @ 21:34:
Ik heb erover nagedacht ja, ik heb zelfs het gros van het materiaal liggen om m'n actieve 2-weg zuiltjes te gaan bouwen. Maar het is er nog altijd niet van gekomen door tijdsgebrek :) Ik ben trouwens van plan om de filters zelf te maken, van het type LR24 (24dB/octaaf linkwitz-riley).

Wat de versterking betreft: een gainclone versterkermodule kan je voor zo'n 15 EUR bouwen. Hier komt nog de prijs van voeding, koellichaam, kast en connectoren bij. Als je wat handigheid hebt in het ontwerpen van PCB's, kan je meerdere gainclones op 1 print krijgen met een gemeenschappelijke voeding. Op die manier kan je voor relatief weinig geld toch een leuke meerkanaals versterker bouwen. Een 6-kanaals amp met 50 à 80W per kanaal moet dan voor een goede 300 EUR wel lukken, als je een beetje oplet waar je je componenten haalt.

By the way... lees ik dat goed, 2x 15" ERBIJ? 8)7 En dat terwijl je 3-weg fronts er al moeiteloos gigantisch veel bas uitstampen :)
Gigantisch veel bas klopt ja. Maar een mooi 20 Hz signaal hebben ze toch wel moeite mee.
Ik wil graag controle en moeiteloos signaalweergave voor elke freq.
Dus de planning is om mijn tweeter te vervangen en in elke box een 15"te zetten. Namelijk deze dingen. Het orginele sub-ontwerp vervalt dan helaas.

Dan laat ik mijn 12" tot een Hz of 80 lopen. Wat moet kunnen in een 30 liter van de totale 100 liter behuizing. En dan kunnen die 15" dingen in de overige 70 liter gesloten tot 19!!!Hz gaan. Wat ze nu ook doen en zeker kunnen kan ik be-amen. :P.(Ze passen precies in de zijkant, wat prima kan voor een sub).

Maar dit alles kost veel tijd. En enorme filters. Wat mij tot de actieve filtering en de reden voor dit topic bracht. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-06 23:14

Jag

Ik heb het gedaan, ook omdat het speakerontwerp makkelijker maakt voor mij. En het is gewoon de beste no compromise oplossing.

Ik heb een hele dure DSP gebruikt als hart van mijn systeem en 6 kanalen versterking erbij. Ik heb Smaart Live gebruikt om te helpen crossover frequenties te bepalen, delays in te stellen en ook correcties met EQ. Ik ben zeer tevreden met het resultaat. Hier een draadje waarin ik het een en ander toelicht over hoe ik Smaart Live gebruikt heb om DSP instellingen te bepalen. Onder tussen wel een wat andere set:

Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~jag/Meuk/300D_test2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~jag/Meuk/Amps.jpg

Nog een leuk laatste plaatje om te benadrukken hoezeer de laagweergave bepaalt wordt door de ruimte. Dit is de respons van mijn dipool laag gemeten op drie verschillende plekken in mijn kamer.

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/h.delau/Nieuwe_set_voor_Jag_deel_2/Smaart_screen_8.gif

Oranje = nearfield
Blauw = luisterpositie
Roze = achterin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Anoniem: 41939 schreef op zaterdag 27 november 2004 @ 22:10:
(...)
Dan laat ik mijn 12" tot een Hz of 80 lopen. Wat moet kunnen in een 30 liter van de totale 100 liter behuizing. En dan kunnen die 15" dingen in de overige 70 liter gesloten tot 19!!!Hz gaan. Wat ze nu ook doen en zeker kunnen kan ik be-amen. :P.(Ze passen precies in de zijkant, wat prima kan voor een sub).
(...)
En hoe zit het met de Q van die 12" in 30 liter dan? Ik heb zo'n vaag vermoeden dat die behoorlijk hoog zal worden. Als je aanzienlijk boven de Fs van het systeem gaat spelen maakt het allemaal niet veel uit, maar die resonantiefrequentie in 30l zal toch niet erg ver onder de 80Hz die je vermeldt liggen.

Verder hoeft een analoog LR24 filter inderdaad niet veel te kosten, maar voor 1 EUR red je het toch niet :) Een goede opamp kost al rap het dubbele. Voor wat precisieweerstanden en goede condensatoren mag je minstens nog eens zoveel rekenen, en dan is het nog niet eens instelbaar. Gelukkig is het instellen gewoon kwestie van condensatortjes te vervangen, 4 stuks per trap, allemaal gelijk in waarde. Dat valt best mee dus, 1 keer een setje kopen en je kan weer voort :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
50 Hz bij een q van 1.18 in 30 liter.

Maar tnx voor de uitleg allemaal, ik zal me eens goed verdiepen in het maken van actieve crossovers.
Of ik koop gewoon zo'n stereo, 4-kanaals actieve cross-over. Die volledig instelbaar is.
Alleen niet die sony die jij hebt Jag. :P Want de prijs van dat ding is me toch ietsje te hoog.

En een 6 (of 8 ) kanaals versterker bouwen op basis van dat chip-amp principe is natuurlijk ook weer een uitdaging. :)

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 41939 op 28-11-2004 12:59 ]

Pagina: 1