Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

aangedreven opening van sidepanel mogelijk???

Pagina: 1
Acties:

• Technicality
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-10 13:02

Technicality

Vliegt rechtsom...

Topicstarter
Het lijkt me wel leuk om mijn zijpaneel (q-tec kastje :X ) met een druk op de knop open en dicht te kunnen laten gaan. het idee is dus dat de SP (sidepanel) diagonaal kan staan. (heb op dit moment geen webspace, dus kan geen pics/ paint kunstwerkjes laten zien).

ff wat miniatuurwerk: dicht|| open\| })

Misschien door een vistouwtje te bevestigen aan het SP en de andere kant aan een motor. Echter, hoe voorkom ik het 'te vast' draaien van de motor, het ook weer terugdraaien etc. (ik ben nogal elektronoob...)
Anders misschien dmv een pneumatisch dingetje (inspired by lego) ofzo??
scharniermechanisme aan de onderkant is geen probleem.

het liefst zou-ie openkunnen tot ongeveer 70 graden.

[ Voor 1% gewijzigd door Technicality op 24-11-2004 22:27 . Reden: typos ]

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:32

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Je zou een microswitch in de kast kunnen maken die de stroom naar de motor onderbreekt als de SP dicht is. Alleen hoe krijg je hem dan weer open :)

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-11 00:53

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Pneumatiek kan wel. Denk dan niet ala Lego, maar meer ala Festo. Die hebben ook hele leuke kleine pneumatische cylinders, en zelfs met een hele kleine kun je al leuke dingen doen (cylinder dan bedoel ik he }))

Nothing is a problem once you've debugged the code

• DiLDoG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-11 09:29
hmmmmm Festo inkoopactie?? ;)

• BOOTZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-11 09:38
ik denk dat in dit geval iets met een zuiger (waarbij pneumatisch het handigst is natuurlijk) het best zal werken. en het ding stopt dan vanzelf als ie maximaal open staat :).
ik weet niet hoe je de aansturing verder wilt gaan doen? want je moet ook nog de luchtdruk van/naar de zuiger aan en uit kunnen zetten, en een richting kunnen kiezen enzo.

btw, ben eigenlijk wel benieuwd naar pics :P. je kan ze evt op picserver zetten

Maak je eigen poll

• allard76
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-06 14:30
Is een elektrische auto-antenne geen alternatief? Redelijk compact en de maximum openingshoek van je side-panel begrens je door de antenne
in te korten..

-

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Open en dicht is leuk, maar je kan gewoon 12 cm fan erin zetten omdat het al behoorlijke airflow maakt. Weinig prutswerk en fan kan aangezet worden als in kast te warm wordt :)

Ik vraag me af of die paneel niet ergens tegenaan komt bij openen (je moet ruimte voor maken) dus een rooster bovenaan in kast lijkt me wat beter idee.
Of is je kast toch gewoon te klein voor? :)

Verwijderd

Ben ook met iets dergelijks bezig. Ik wil alleen me panel naar achter laten schuifen. De aanpassing van de sidepanel moet niet al te veel problemen opleveren maar ik wil het doen met 2 electro motortjes (2 moto's uit cd's spelers).

Ik zit met het probleem dat wanneer de moto's moeten stoppen en aangaan. De motor's kunnen beide kanten op dmv de polen om te draaien.

Geen idee hoe ik dit ongeveer moet bewerkstelligen om de moto's op een bepaald punt te stoppen en daarna de polen om te draaien om weer dicht te schuiven.

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-11 12:08
Automatisch open, handmatig dicht? Als je dat doet kan je gewoon gasveren gebruiken die je ook in de auto tegenkomt bij de kofferbak :)

• SA007
  • Laatst online: 09:48

SA007

Moderator Tweaking
mm, motor + touwtje + hbrug + flipflop + paar (micro)switches en een leuke drukknop en je bent klaar ;)

code:
1
2
3
4
 _+   ________ Klep dicht       Schakelaar1   ___________
/ \--|        |--------------------</>-------|           | Schakelaar3
|M|  | H-Brug |Klep open        Schakelaar2  | Flip-Flop |--<\>---(5v)
\_/--|________|--------------------</>-------|___________|

</>: NC (knoppie wat verbreekt als je 'm indrukt)
<\>: NO (knoppie wat sluit als je 'm indrukt)

Schakelaar1: Bovenaan dat ie ingedrukt word als ie boven is
Schakelaar2: Beneden dat ie ingedrukt word als ie beneden is
Schakelaar3: Knoppie voor boven/beneden

Werkt zo:
De flipflop schakelt als je op het knopje drukt tussen het bovenste
signaal en het onderste.

Hierdoor krijgt de hbrug dus het signaal motor naar boven of beneden.

dit signaal word door Schakelaar 1 en 2 onderbroken als hij zijn doel
heeft bereikt, waardoor de motor weer stopt.

offtopic:
Woei, ben eerste die een electrische oplossing geeft ;)

[ Voor 4% gewijzigd door SA007 op 25-11-2004 14:04 . Reden: Dubbelop ]

• Technicality

Technicality

Vliegt rechtsom...

Topicstarter
MrDummy schreef op donderdag 25 november 2004 @ 10:56:
Open en dicht is leuk, maar je kan gewoon 12 cm fan erin zetten omdat het al behoorlijke airflow maakt. Weinig prutswerk en fan kan aangezet worden als in kast te warm wordt :)

Ik vraag me af of die paneel niet ergens tegenaan komt bij openen (je moet ruimte voor maken) dus een rooster bovenaan in kast lijkt me wat beter idee.
Of is je kast toch gewoon te klein voor? :)
mmh, het idee is dus niet extra koeling, want met het openzetten verbreek je alleen maar je airflow plannetje. (its just for showing off 8) op lans en dergelijke)

Het is inderdaad (half)automatisch open en handmatig dicht. Halfauto omdat het niet per sé digitaal hoeft te zijn, met een druk op een of ander sluitingsmechanisme moet het kunnen.

2 puntjes:
-waar vind ik kleine gasveren (laten we zeggen, ingedrukt max 18 cm en uitgestrekt ongeveer 1,5*18= 27 cm)? ze moeten sterk genoeg zijn om een 'zwaar' sidepanel te kunnen dragen (plaatstaal+toekomstige fan en toekomstig plexi :+ ).
-zo'n sluitingsmechanisme, welke soorten zijn er, en waar haal je die??? (of hoe kan ik ze zelf fabriceren)
SA007 schreef op donderdag 25 november 2004 @ 14:03:
mm, motor + touwtje + hbrug + flipflop + paar (micro)switches en een leuke drukknop en je bent klaar ;)

(mooie tekening)

Werkt zo:
De flipflop schakelt als je op het knopje drukt tussen het bovenste
signaal en het onderste.

Hierdoor krijgt de hbrug dus het signaal motor naar boven of beneden.

dit signaal word door Schakelaar 1 en 2 onderbroken als hij zijn doel
heeft bereikt, waardoor de motor weer stopt.
....
okey, ik zei dus al dat ik een technonoob ben, dus als je ffkes zou willen uitleggen wat de vetgedrukte woorden inhouden...

Als dit niet al te moelijk gaat blijken dan doe ik dit, want dat is natuurlijk wel mooier (ipv 1 à 2 zuigers een draadje) en vetter (automatisch dicht) 8)

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
ik dacht maar ff een soort "samenvattinkje" te maken zodat je een beetje kan zien wat mijn idee is
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~leth0029/got/casedeur.jpg
gewoon zorgen dat iets de deur dichtklemt en als je op een knopje drukt dat het klemmetje weg gaat dus mooi opengaat : showen maar :)
je kan denk ik beter niet met motortjes gaan werken, het makkelijkste is toch met zo'n pneumatisch systeem

offtopic:
(srr voor de brakke paint pic maar het is toch makkelijker als in photoshop zo'n snel plaatje)

[ Voor 24% gewijzigd door Jazzle op 25-11-2004 18:03 ]

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
k, je uitleg.

Een flipflop: Dat is een simpele schakeling die simpelweg schakeld.

Hier gebruik je een model die ook een inverse uitgang heeft

Het werk gewoon als een schakelaar, maar dan electrisch (net als een bistabiel relais, maar dan zonder tikken (en kan ook minder hebben).

Je hebt 2 uitgangen, een uit en een uit inverse, deze zijn precies het tegenovergestelde van elkaar, en wat ie gewoon doet als je op een knopje duwd is dat ie ze omdraait.

voor:
uit1 = 1
uit2 = 0

<druk op knop>
na:
uit1 = 0
uit2 = 1

Gewoon heel simpel dus.

Een h-brug: simpele schakeling om *iets* om te polen en aan te zetten (voornamelijk motoren)

Je hebt 2 ingangen A en B, als je op A stroom zet gaat de motor de ene kant op, bij B de andere. zo simpel is het

Beide dingen kun je gewoon in een IC'tje kopen, al weet ik niet zo uit mijn hoofd welke.

• Technicality

Technicality

Vliegt rechtsom...

Topicstarter
Okey dan 8)7 , dan ga ik toch maar voor het pneumatisch systeempje... alleen dan met de scharnieren aan de onderkant (ik weet het, was niet geheel duidelijk). Voor de rest wel het zelfde als dat plaatje. maar nogmaals, waar kan ik dat 'pneumatisch systeempje' aanschaffen/vinden/krijgen?? En hoe zet ik het vast als het gesloten moet zijn???

edit:

oeps, verkeerd gelezen, met een klemmetje dus, ik heb wel een Id'tje

[ Voor 21% gewijzigd door Technicality op 25-11-2004 18:50 . Reden: typos en leesfouten :s ]

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
tsjah, voor mij oplossing zal je ietswat moeten solderen, en als je helemaal geen electronica kan is da lastig ;)

Als je in de buurt woont kan ik wel wat in elkaar rossen, ben zovaak aan het solderen ;)
Pagina: 1