Toon posts:

Harde schijf weigert plots dienst

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb troubles met m'n harde schijf van 160 gieg (7 maanden oud). Gisteren, na een gewone reboot van mijn pc, kreeg ik de melding "Disk read error" vlak na het BIOS scherm. Paniek!

De kast opengeschroefd, stekkers even er uit gehaald en weer teruggestopt. Na reboot kreeg ik nu "Operating system not found". Nog meer paniek!

Setup CD van Windows uit de kast gehaald. Repair laten doen van de Windows installatie - hij vindt de Windows directory nog op de schijf (oef!) en doet keurig een replace van alle bestanden. Reboot en... nog steeds "operating system not found".

Via de Recovery Console kan ik me perfect nog aanloggen op de HD en kom ik in de Windows directory terecht. Daar de master boot record laten fixen. Reboot en... nu helemaal GEEN melding meer, de pc hangt.

Terug naar de Recovery Console, werkt nog steeds, en daar een CHKDSK gedaan inclusief repair. Vanaf 50% gaat de teller zeer traag omhoog, maar hij meldt geen fouten (weet niet of ie dat doet standaard). Reboot en... nog steeds een leeg scherm!

Op de schijf staan een aantal zeer belangrijke documenten. Mijn laatste backup dateert van 6 maanden geleden (eigen schuld dikke bult). Met welke tools kan ik er alsnog voor zorgen dat ik ofwel Windows weer aan het booten krijg, ofwel via een ander pc de (met NTFS geformatteerde) schijf weer kan lezen? Zou ik een complete re-install van Windows overwegen? Dan blijft de inhoud van de harde schijf toch bewaard he?

1000x dank aan iedereen die me kan helpen!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Maak een backup zolang je er nog op kan, en vervang daarna de schijf.Om bij de bestanden te kunnen zou je de HDD in een anderre PC kunnen hangen.

Zie ook Terug naar boven Hoe krijg ik verloren gegane data terug? in de FAQ voor handige tips en trucs mbt dit probleem.

[ Voor 54% gewijzigd door AtleX op 24-11-2004 08:34 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• wizzard
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-05-2025
heb je hem opgedeelt in verschillende partities zo ja dan kun je overwegen windows opnieuw te installeren
staan je documenten in mijn documenten dan zou ik het nog even niet doen staan ze op bv partietie D dan blijven ze staan (volgens mij)

MMO-Cataclysm We need people who can write !!!! want to be a news poster do ask :)

• JivZ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:45
Dit heb ik ook eens gehad. Na reboots en verse installs bleek het uiteindelijk aan het geheugen te liggen! Omdat de HD nog bereikbaar is via bv de setup-cd lijkt het geen hardware-failure te zijn. Dus probeer memtest+ eens?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 24 november 2004 @ 08:31:Op de schijf staan een aantal zeer belangrijke documenten. Mijn laatste backup dateert van 6 maanden geleden (eigen schuld dikke bult). Met welke tools kan ik er alsnog voor zorgen dat ik ofwel Windows weer aan het booten krijg, ofwel via een ander pc de (met NTFS geformatteerde) schijf weer kan lezen? Zou ik een complete re-install van Windows overwegen? Dan blijft de inhoud van de harde schijf toch bewaard he?
Wat versta jij onder een complete reinstall ? Een repair heb je al gedaan, dus als jij een nieuwe setup op je gebruikers partitie doe heb je grote kans dat je bestanden die op die partitie staan kwijt raakt. Ik zou sowieso eerst die harde schijf aan een andere xp machine hangen en kijken of je je bestanden zo kunt benaderen. Daarna kun je altijd nog recovery programma's proberen. Probeer in ieder geval zo min mogelijk te schrijven naar de schijf.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Gisteren, na een gewone reboot van mijn pc, kreeg ik de melding "Disk read error" vlak na het BIOS scherm. Paniek!
Er lijkt me gewoon hardwarematig iets mis. Test de schijf eens met het testtooltje van de schijffabrikant. Raadpleeg de FAQ van dit subforum onder "Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot?" voor meer details :)
Pagina: 1